Конспект уроку на тему: "Хімічні формули речовин. Багатоманітність речовин".

Про матеріал
Дана розробка містить цікаві факти, різнорівневі завдання, простий і доступний матеріал, цікаві, інтегровані завдання. Також використовуються експеримент.
Перегляд файлу

Конспект уроку на тему:

«Хімічні формули речовин. Прості і складні речовини. Багатоманітність речовин».

7 клас

 

 

 

Виконала:

вчитель фізики і хімії

Латюк Наталія

Володимирівна

 

 

 

Тема: Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини. Багатоманітність речовин.

Мета:

Навчальна: закріпити знання учнів про хімічний елемент, хімічну символіку, прості та складні речовини; навчити записувати хімічні формули простих і складних речовин, використовуючи хімічні символи та індекси; читати хімічні формули речовин, визначати якісний і кількісний склад простих та складних речовин.

Розвиваюча: розвивати вміння й навички використання понять «хімічна формула», «індекс», «коефіцієнт»; логічне мислення, вміння працювати з періодичною системою хімічних елементів, узагальнювати вивчений матеріал, вибирати головне, робити висновки.

Виховна: виховувати уважність, дисциплінованість, почуття обов’язку, комунікативні здібності, взаємодопомоги.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, демонстраційний матеріал (зразки металів, неметалів), роздатковий матеріал.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«...Хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини».

Д.І. Менделєєв.

Хід уроку

І. Організаціний момент

Привітання до учнів.

Мої вітання всім тим, хто прийшов зі мною на зустріч. Урок наш незвичний, тому пропоную привітатися по особливому. Напишіть, будь ласка, мені у повідомленнях символ хімічного елемента, який вам найбільше подобається.

На попередніх уроках ми познайомилися з символами хімічних елементів, знаємо, що речовини можуть складатися з атомів, молекул, йонів. Завдання нашого сьогоднішнього уроку розширити свої знання про речовини, дізнатися про те, що таке хімічні формули.

II. Актуалізація опорних знань

На світі є багато невідомого. Бувають різні відкриття: для всіх і для себе. Для себе – це те, чого ти раніше не знав. Розпочати урок я хочу із загадки:

 

На базарі їх не купиш,

На дорозі не знайдеш,

Їх не зважиш на терезах

І ціни не підбереш.

 

Про що ж таке важливе й дорогоцінне йдеться? (знання). Так, дійсно. І сьогодні на уроці, хто з вас буде уважним, отримає цілий оберемок знань, а дехто – малесеньку жменьку. Тому бажаю вам збагатитися знаннями, які знадобляться вам в подальшому.

1. «Мозковий штурм»

1. Скільки елементів знаходиться в періодичній системі?

2. Які елементи зустрічаються переважно в космосі?

3. Речовин на Землі набагато більше, ніж елементів. Чому?

4. З  яких частинок може складатися речовина?

5 Як ви розумієте поняття  «молекула»?

6. З чого складаються молекули?

7. Як ви розумієте поняття  «атом»?

8. Як ви розумієте поняття  «хімічний елемент»?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

А зараз давайте розділимося на групи, сьогодні нас чекає цікава і захоплива подорож у світ речовин. Ми з вами не лише будемо розрізняти речовини за зовнішнім виглядом, а й перевіримо їхні властивості за допомогою експерименту.

Проблемне питання:  чи можна за зовнішнім виглядом чи назвою речовини сказати з яких хімічних елементів вона складається?

Міжнародною мовою всіх біологів є латинська, а  хіміки всіх країн можуть спілкуватись один з одним, використовуючи специфічну мову - мову хімічних формул, за допомогою яких записують  склад речовин.

Д.І. Менделєєв зазначав, що «...хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини». Чи дійсно це так? Чи мають сенс його слова? На ці питання ми повинні знайти відповідь під час вивчення нового матеріалу. Тож будьте уважні на уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

1. Хімічна формула речовини 

Для запису хімічної формули використовують хімічні символи, що наведені в періодичній системі хімічних елементів та індекси, які вказують на число атомів кожного з хімічних елементів, які утворюють просту чи складну речовину.

Отже, хімічна формула — це умовний запис молекули простої або складної речовини з допомогою хімічних символів та індексів.

У кожної речовини є тільки одна хімічна формула. Наприклад, Н2О, CO2, О2

2. Хімічний склад речовини.

Кожна хімічна формула характеризує хімічний склад речовини, а саме:

  •                   атоми яких хімічних елементів входять до складу молекули речовини – це якісний склад речовини;
  •                   скільки атомів кожного хімічного елемента входить до складу речовини – це кількісний склад речовини.

Отже, хімічна формула — це умовний запис хімічного складу речовини з допомогою хімічних символів та ін­дексів.

Складні речовини  бувають молекулярної , атомної та йонної будови. Для речовин молекулярної будови їхні формули відбивають склад молекул цих речовин. Формула, яка характеризує хімічний склад речовини називається молекулярною формулою.

Наприклад: запис   СО - складна речовина, містить один атом Карбону і один атом Оксигену, читається це-о;

СО2 - складна речовина, містить один атом Карбону і два атоми Оксигену, читається це – о - два;

Завдання 1

Прочитайте формули речовин та вкажіть кількість атомів Оксигену:

СО2, 3, Н24, P2О5

(це – о- два, Оксигену – 2 атоми, ес – о-три, Оксигену – 3 атоми,  аш два – ес – о чотири, Оксигену – 4 атоми,  пе два – о п’ять, Оксигену – 5 атомів).

Завдання 2

Зараз кожній групі я роздам декілька зразків простих і складних речовин, які дуже часто ви використовує вдома. Ваше завдання розглянути ці речовини і заповнити відповідну таблицю.

 

 

Властивість

Прості речовини

 

Складні речовини

Метали

Неметали

 

 

 

Агрегатний стан

 

 

 

Колір

 

 

 

Блиск

 

 

 

Запах

 

 

 

Смак

 

 

 

Розчинність у воді

 

 

 

 

Завдання 3

Перед вами декілька речовин: H2, H2O, NaCl, Al, O2, Fe, H2SO4, Ag, Au, BaSO4. Ваше завдання розділити їх на прості і складні речовини.

Фізкультхвилинка.

Широко наука хімія руки простягає,

В усі галузі науки заглядає:

В медицину – раз, в металургію – два, в екологію – три!

Вправу знову почали…

V. Узагальнення та закріплення знань

(Зачитується епіграф уроку)

Запитання до класу

1.Чи мають сенс слова Д.І. Менделєєва? 

2.Про що може сказати хіміку хімічна формула речовини?.

Завдання 4 (Робота з навчальною таблицею  ).

«Морський бій»

Учитель називає координати, а учень під цими координатами:

  •                   Читає формулу речовини.
  •                   Вказує складна чи проста речовина.
  •                   Вказує її кількісний склад.
  •                   Вказує її якісний склад. 

Завдання 5

Кожному учню я роздаю по два шматочки пластиліну. Ваше завдання зліпити з пластиліну речовину, яка йому найбільше запам’яталась.

VI. Підведення підсумків уроку.

Прийом «Закінчи речення»

         Найцікавішим на цьому уроці для мене було…

         Тепер я знаю…

         Отриманні знання знадобляться мені в…

 

VІI. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника § 14. Виконати завд

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
10 грудня 2023
Переглядів
195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку