Узагальнюючий урок за темою «Комахи».
Урок-гра. Біологічний турнір.
Мета: закріпити знання учнів про будову й спосіб життя комах; залучити учнів до подальшого самостійного вивчення комах; узагальнити й систематизувати знання з теми «Комахи»; продовжити формувати в учнів позицію дбайливого ставлення до природи; показати на прикладі комах взаємозв′язок будови й способу життя; формувати вміння логічно мислити.
Тип уроку: актуалізація й систематизація знань.
Форма: урок-гра
Обладнання: колекція комах, фотографії, малюнки комах, таблиці, плакати. Виставка книг.
Домашня підготовка: назви літературних творів, де згадуються комахи, ребуси, малюнки, матеріал з Інтернету.
Міжпредметні зв’язки: література, музика, географія.
Девіз уроку:
Я зірвала квітку - і вона зів´яла,
Я впіймала метелика – і він помер у мене в руках.
І тоді я зрозуміла, що доторкнутися до природи можна тільки серцем.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
Учитель
Добрий день, шановні учні!
Тим, хто навчає біології,
Тим, хто вчить біологію,
Тим, хто знає і любить біологію,
І тим, хто ще не знає, що він любить біологію, -
Працювати сьогодні на уроці.
Наша природа – це таємнича, не прочитана до кінця книга. У ній багато цікавого і невідомого. Тому постійне «Чому?» супроводжуватиме нас завжди. На кожне «Чому?» можна знайти відповідь. Часом відповідь заховано так далеко, що до неї не дійти ногами, не дістати руками; природа – майстриня на загадки – горішки. Якщо такий горішок не розгадає одна голова, то його можна розгадати гуртом. І нехай нашим гаслом буде: шукай сам і допомагай знаходити іншим.
Поділ класу на команди
Завдання 1. Жеребкування й вибір назв команд.
Завдання 2. Відгадати загадки.
Не звір, не птиця, а ніс як спиця. (Комар)
Летить, та не птиця, співає, та не соловей. (Жук)
Хто мене вб´є, свою кров проллє. (Комар)
Вночі літає, вогнем мигає, а диму немає. (Світлячок)
Над полями, над садами літає, солодку росу збирає. (Бджола)
В лісі живе, її не видно з-під землі, а тягне більше самої себе. (Мурашка)
Завдання 3. Визначити, кого так характеризують.
Царство: Тварини.
Тип: Членистоногі.
Клас: Комахи.
а) Ряд Твердокрилі (жуки).
б) Ряд Лускокрилі (метелик).
Завдання 4. «Хто швидше».
Завдання 5. Дати відповіді на запитання листа.
Дорогі діти, пишуть вам листа бабки, коники, клопи й терміти. Дізналися ми від своїх розвідників - тарганів, що планується у вашому класі урок з теми «Комахи». Хочемо запропонувати подорож до нашої країни комах. Але потрапити туди нелегко. Кордони охороняються сміливими термітами - солдатами. У небі ширяють бабки – дозорці. Крім того, треба знати відповідь на деякі запитання.
1. Що означає розвиток комах з неповним перетворенням?
2. Ми, комахи, харчуємося різною їжею, отже маємо певні пристосування для цього, а саме: різні типи ротових апаратів. Нагадайте, які типи ротових апаратів характерні для комах.
3. Як правило, у нас дві пари крил. Розрізняють кілька типів крил. Назвіть їх.
4. Назвіть особливості зовнішньої будови комах. Ми вважаємо, що для вас, розумників і розумниць, ці питання посильні й ви знайдете відповідь на них.
Завдання 6. Впізнати комах за малюнками, фотографіями
Завдання 7. « Передай естафету»
Один учень з команди характеризує голову комахи, далі естафету підхоплює учень з другої команди і розповідає про груди комахи, потім виступає учень з третьої команди про будову черевця).
Завдання 8. «Впізнай комаху».
За частинами тіла впізнати представника (черевце – джмеля, крило – метелика, ротовий апарат - комара, надкрила – жука, голова – мухи, крило - коника).
Завдання 9. Зібрати головоломку із зображенням мухи (по одному учню від команди).
Завдання 10. Вправа «Інтелектуальний конструктор»
Учні отримують картки з малюнками метелика, лялечки, гусені, яйцеклітини. Діти мають скласти схеми прямого і непрямого розвитку.
Завдання 11. Вправа «Звуки природи»
Послухайте записи зі звуками комах, визначте, кому вони належать.
Завдання 12. За допомогою діаграми Вена порівняти жуків та коників
Завдання 13. Тестовий контроль
1. Тіло комах поділене на:
а) голову, груди, черевце, хвіст;
б) голову, груди, черевце;
в) головогруди, черевце.
2. Дихання комах:
а) трахейне;
б) легеневе;
в) змішане;
г) зяброве.
3. Форма серця у комах:
а) трубочка;
б) багатокутний мішечок;
в) двокамерне.
4. У комах на голові є:
а) дві пари вусиків;
б) ногощелепи;
в) складні очі.
5. У розвитку комах з неповним перетворенням відсутня стадія:
а) лялечки;
б) яйця;
в) личинки;
г) дорослої комахи.
6. Комахи мають тіло:
а) несиметричне;
б) із променевою симетрією;
в) із двосторонньою симетрією.
7. Ознаки комах:
а) колючо-сисний чи гризучий ротовий апарат;
б) почленоване тіло;
в) дихання всією поверхнею тіла.
Завдання 14. Сторінками Інтернету «Я довідався, довідайся й ти».
1. Комарі роблять 500-1000 змахів крильми за секунду, джмелі – 130-240, метелики – 5-9. Але рекорд належить комару Forcips, крила роблять понад 2 тисяч помахів за секунду.
2. Викопні рештки бабок датуються юрським періодом. Їх не можна віднести до жодного з нині існуючих трьох підрядів. Викопний ряд Odonata містить багато великих бабок, серед яких трапляються й особини надто великі. Найбільша з гігантських бабок Meganeuropsis prmiana має розмах крил 720 мм (72 см). Бабки - найбільш швидко літаючі комахи. Звичайна швидкість польоту бабки – 30 км/год. А от максимальна швидкість їх руху досягає 57 км/год.
3. Нічний метелик родини Совки (Noctuidae) уважається найбільшим метеликом світу. Нерідко досягає розміру 35 см у розмаху крил. Населяє тропічні ліси Південної Америки. Найменший метелик - Johanssoniella acetosae (родина Nepticulidae – молі-крихітки). Розмах крил – 2 мм. Трапляються в Європі.
4. За результатами останніх досліджень, сила, з якою кінськоголові мурахи стуляють свої щелепи, у 300 разів перебільшує їх вагу, а швидкість руху цих частин тіла становить 100 км/год, повідомляє New Scientist. Фотографії, отримані з допомогою високошвидкісних цифрових фотокамер, дозволили говорити про те, що ці комахи використовують свої щелепи не лише для захоплення здобичі, але й для того, щоб відстрибувати назад у випадку небезпеки. Максимальна швидкість змикання щелеп кінськоголових мурах становить 180 км/год, і на сьогодні це найшвидкісний рух тварин, зафіксований на відео. Середня тривалість укусу – 0,13 мілісекунд, що у 2300 разів швидше, ніж швидкість миготіннія людського ока
Завдання 15. Домашнє завдання
Знайти пісні з назвою комах.
Приклади: «Муравей» (муз. Ю.Тугарінова, сл. В.Пальчінскайте), «Бабочка» (муз. Н.Бордюг, сл. Ю.Полухіна), «Комары» (муз. В.Голікова, слова сл. В.Татарінова), «Жук» (муз. О.Попльонової, сл. Ю.Моріц), «Песня о кузничике» (муз. В.Шаїнського, сл. М. Носова).
Завдання 16. Домашнє завдання.
Літературні твори з назвою комах або про них.
«Муха-цокотуха» (К.Чуковський).
«Стрекоза и муравей» (І.А.Крилов).
«Муравьишка» (В.Біанкі).
ІІ. Підбиття підсумків
Нагородження команд медом - продуктом діяльності бджіл, а краща команда отримує медаль у вигляді метелика.
Вам вдячна, учні за увагу,
За вашу щирість, доброту.
Я зичу вам умінь, наснаги,
знання хапайте на льоту.
Бажаю щастя всім безкраю,
Й сердечним бути повсякчас.
А тепер всі разом:
Хай щастить нам сьогодні!
Хай щастить нам завтра!
Хай щастить нам завжди!
ІІІ. Домашнє завдання. Скласти ребуси, кросворди про комах.