Урок-поетична студія
(українська література, 8 клас)
Тема. Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини у поезії «Любіть Україну» Володимира Сосюри
Авторка – Лепещук Ірина Василівна – учителька
української мови та літератури, зарубіжної літератури Білківського ліцею
Тема. Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини у поезії «Любіть Україну» Володимира Сосюри
Мета: познайомити школярів із життям і творчістю Володимира Сосюри, зосередити увагу на ідейно-художньому змісті його поезії «Любіть Україну»; проаналізувати образ України, ідею єдності з рідною землею; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, робити висновки, узагальнювати навчальний матеріал; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття поваги, пошани до рідної України, її культури, звичаїв, образів, зневажливе ставлення до її загарбників, ворогів.
Тип уроку: урок-поетична студія (засвоєння знань і формування вмінь).
Теорія літератури: громадянська поезія.
Методи й прийоми: метод «Клубок запитань», вступне слово, короткі повідомлення учнів, бесіда «Мозковий штурм», відеопрезентації, робота з підручником, метод «Теорія літератури», декламація поезії, літературна вікторина, метод «Ланцюжок дкмок».
Обладнання: портрети В. Сосюри, ТЗН, дидактичний матеріал («Алгоритм декламації поезії», «Бланк оцінювання»), відеопрезентації: «Життєвий шлях Володимира Сосюри», «Вірш «Любіть Україну» у виконанні «ТСН»; підручник, скринька із метеликами-номерами, бланки оцінювання, бейджики.
Епіграф до уроку:
Всім серцем любіть Україну свою,
І вічні ми будемо з нею!
Володимир Сосюра
ПЕРЕБІГ УРОКУ-ПОЕТИЧНОЇ СТУДІЇ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
(Парти у класі розташовані у два ряди, щоб учні сиділи навпроти один одного. У кожного учня: бейджик, «Алгоритм декламації поезії», «Бланк оцінювання». На дошці – тема уроку, тип уроку, портрети Володимира Сосюри, цитати з поезій В.Сосюри)
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Метод «Клубок запитань»
(Учитель дає у будь-якому порядку клубок ниток учням, ставлячи їм потім запитання)
1. Вступне слово.
Дорогі учні, щиро вітаю вас на черговому засіданні поетичної студії. Сьогодні ми познайомимося із життям та творчістю Володимира Миколайовича Сосюри. Погляньте, будь ласка, на дошку і прочитайте епіграф до нашого уроку:
Всім серцем любіть Україну свою,
І вічні ми будемо з нею!
Володимир Сосюра
1. Коротке повідомлення учениці «Сторінками життя Володимира Сосюри»
(учні коротко записують біографію Володимира Миколайовича Сосюри).
2. Бесіда «Мозковий штурм»
3. Відеопрезентація «Життєвий шлях Володимира Сосюри» (із інтернет-каналу «Ютуб»).
1. Слово вчителя.
Безліч творів В. Сосюри присвячено патріотичній темі, упродовж цілого життя він повсякчас сповідається в любові та клянеться у вірності рідній землі. Причому образ Батьківщини поступово розростається: від маленької Третьої Роти через степове роздолля Донеччини — до всього українського світу з неодмінними «ясними зорями» й «тихими водами». Саме за незгасну любов до України неповторному Володимиру судилося зазнати найбільше прикрощів, але жодні приписи чи й навіть вироки не змусили його відректися від найдорожчої його поезії «Любіть Україну».
2. Коротке повідомлення учениці «Важка доля поезії «Любіть Україну»
3. Відеопрезентація «Вірш «Любіть Україну» у виконанні «ТСН» (із інтернет-каналу «Ютуб»)
4. Робота з підручником та картками.
Тема: зображення поетичного образу України, її краси і величі.
Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю, Батьківщини.
Основна думка: любов до України є однією з невід'ємних частин духовності людини
Жанр: громадянська лірика.
Збірка: «Щоб сади шуміли».
Образ України для поета — це краса її природи і її солов'їна мова, мелодійна, милозвучна,співуча. Це і її духовний потенціал — мова солов'їна, пісня, душа.
5. Теорія літератури.
Громадянська лірика — умовна назва ліричних творів, в яких актуалізуються соціальні та національні мотиви. Однак вона не складає окремої групи. Г.л. присутня й у вірші-пейзажі (у вірші "Садок вишневий коло хати" Т.Шевченка мовиться не лише про ідилічний вечір, а й про родину як одну з основ гармонії світобуття). Г.л. сприяє формуванню національної свідомості та гідності (Т.Шевченко, П.Куліш, І.Франко, Леся Українка, О.Олесь, пісні січових стрільців, В.Симоненко, В.Стус та ін.), розбудові націотворчих та державотворчих тенденцій (збірка "Вежі" О.Ольжича), утвердженню загальнолюдських цінностей.
6. Метод «Хто перший?»
(Учні беруть аркуші з порядковим номером для декламації поезії «Любіть Україну» напам’ять).
7. Декламація поезії «Любіть Україну» Володимира Сосюри (відповідно до порядкового номера).
Алгоритм декламації поезії
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
2. Літературна вікторина «Відомий Володимир Сосюра»
(метелики-номери у скриньці, які учні дістають по черзі та відповідають)
(Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Українки, О. Пушкіна, М. Лермонтова)
Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ-ПОЕТИЧНОЇ СТУДІЇ
1.Метод «Ланцюжок думок».
2. Оцінювання (з коментуванням та врахуванням учнівських оцінок).
3. Висновок.
Щиро дякую всім за активну участь у засіданні поетичної студії на тему: «Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини у поезії «Любіть Україну». Саме за незгасну любов до України неповторному Володимиру Миколайовичу Сосюрі судилося зазнати найбільше прикрощів, але жодні приписи чи й навіть вироки не змусили його відректися від найдорожчої його поезії «Любіть Україну».
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язково:
За бажанням:
1 2 3
4 5 6
7 8 9
10 11 12
13 14 15
Ідейно-художній аналіз поезії «Любіть Україну» Володимира Миколайовича Сосюри
(короткий конспект у зошит)
Тема: зображення поетичного образу України, її краси і величі.
Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю, Батьківщини.
Основна думка: любов до України є однією з невід'ємних частин духовності людини.
Жанр: громадянська лірика.
Збірка: «Щоб сади шуміли».
Образ України для поета — це краса її природи і її солов'їна мова, мелодійна, милозвучна,співуча. Це і її духовний потенціал — мова солов'їна, пісня, душа.
___________________________________________________________________________________________________________________________
Ідейно-художній аналіз поезії «Любіть Україну» Володимира Миколайовича Сосюри
(короткий конспект у зошит)
Тема: зображення поетичного образу України, її краси і величі.
Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю, Батьківщини.
Основна думка: любов до України є однією з невід'ємних частин духовності людини.
Жанр: громадянська лірика.
Збірка: «Щоб сади шуміли».
Образ України для поета — це краса її природи і її солов'їна мова, мелодійна, милозвучна,співуча. Це і її духовний потенціал — мова солов'їна, пісня, душа.
____________________________________________________________________________________________________________________________
Ідейно-художній аналіз поезії «Любіть Україну» Володимира Миколайовича Сосюри
(короткий конспект у зошит)
Тема: зображення поетичного образу України, її краси і величі.
Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю, Батьківщини.
Основна думка: любов до України є однією з невід'ємних частин духовності людини.
Жанр: громадянська лірика.
Збірка: «Щоб сади шуміли».
Образ України для поета — це краса її природи і її солов'їна мова, мелодійна, милозвучна,співуча. Це і її духовний потенціал — мова солов'їна, пісня, душа.
Метод «Теорія літератури»
Громадянська лірика — умовна назва ліричних творів, в яких актуалізуються соціальні та національні мотиви. Однак вона не складає окремої групи. Г.л. присутня й у вірші-пейзажі (у вірші "Садок вишневий коло хати" Т.Шевченка мовиться не лише про ідилічний вечір, а й про родину як одну з основ гармонії світобуття). Г.л. сприяє формуванню національної свідомості та гідності (Т.Шевченко, П.Куліш, І.Франко, Леся Українка, О.Олесь, В.Симоненко та ін.), розбудові націотворчих та державотворчих тенденцій (збірка "Вежі" О.Ольжича), утвердженню загальнолюдських цінностей.
Метод «Теорія літератури»
Громадянська лірика — умовна назва ліричних творів, в яких актуалізуються соціальні та національні мотиви. Однак вона не складає окремої групи. Г.л. присутня й у вірші-пейзажі (у вірші "Садок вишневий коло хати" Т.Шевченка мовиться не лише про ідилічний вечір, а й про родину як одну з основ гармонії світобуття). Г.л. сприяє формуванню національної свідомості та гідності (Т.Шевченко, П.Куліш, І.Франко, Леся Українка, О.Олесь, В.Симоненко та ін.), розбудові націотворчих та державотворчих тенденцій (збірка "Вежі" О.Ольжича), утвердженню загальнолюдських цінностей.
Метод «Теорія літератури»
Громадянська лірика — умовна назва ліричних творів, в яких актуалізуються соціальні та національні мотиви. Однак вона не складає окремої групи. Г.л. присутня й у вірші-пейзажі (у вірші "Садок вишневий коло хати" Т.Шевченка мовиться не лише про ідилічний вечір, а й про родину як одну з основ гармонії світобуття). Г.л. сприяє формуванню національної свідомості та гідності (Т.Шевченко, П.Куліш, І.Франко, Леся Українка, О.Олесь, В.Симоненко та ін.), розбудові націотворчих та державотворчих тенденцій (збірка "Вежі" О.Ольжича), утвердженню загальнолюдських цінностей.
1