Конспект уроку на тему:"М.В. Гоголь. «Тарас Бульба»Зображення в повісті любові до України, мужності захисників України. Характеристика образів твору.

Про матеріал
Тип уроку: засвоєння нових знань. Урок спрямований на активне обговорення твору, вчинків, почуттів, мотивів вибору героями свого життєвого шляху; розвиває вміння характеризувати літературного героя. Використані методи і прийоми: випереджувальні завдання(учнівські презентації); робота в творчих групах(складання сенкану), виразне читання художнього тексту; метод діалогу, елементи проблемного навчання.
Перегляд файлу

Тема. М.В. Гоголь. «Тарас Бульба». Зображення в повісті любові до України, героїзму, мужності й козацької звитяги в боротьбі за рідну землю. Образи твору. Їхній зв'язок з головною думкою та подіями в повісті.

Мета: показати любов Гоголя до українського народу, історичного минулого України; розкрити велич подвигу Тараса та його сина Остапа; спрямувати учнів на активне обговорення  твору, вчинків, почуттів, мотивів вибору героями свого життєвого шляху;

розвивати вміння характеризувати літературного героя, добирати цитатний матеріал;

виховувати почуття відповідальності за власні вчинки, вірність обов’язку, патріотичні почуття.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання:   презентація до уроку,  відео «Тарас Бульба», «Запорізький марш», учнівські презентації.

          Епіграф:

 

 

                                                            ...Життя людини цінується не за       

                                           тривалістю, а за змістом. Важливо не те, чи 

                                           довго, а чи правильно ти прожив...Будемо 

                                           вимірювати його вчинками, а не  часом.

                                                                                                        Сенека

 

                                                 Людству потрібні герої,які б вели людей за собою,

показуючи приклад     мужності  та шляхетності.

  Ф.Шиллер      

 

Очікувані результати:

Учень (учениця):

  • переказує близько до тексту ключові епізоди повісті «Тарас Бульба»;
  • сприймає великий за обсягом текст цілісно;
  • визначає ідейний зміст твору: зображення любові до Батьківщи­ни, героїзму та подвигу, мужності й ратної звитяги українського народу в боротьбі за рідну землю, аналізує, робить необхідні висновки.

Міжпредметні зв’язки: історія,  образотворче мистецтво, кіномистецтво,музичне мистецтво.   

Методи і прийоми: випереджувальні завдання(учнівські презентації);  робота в творчих групах(складання сенкану), виразне читання художнього тексту; метод діалогу, елементи проблемного навчання.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент

1.На дошці тема нашого уроку.

Давайте з'ясуємо, чим   ми повинні з вами займатися, які задачі вирішувати, якою повинна бути мета нашої роботи на уроці?(відповіді учнів)        

( Слайд2)

 

2.З'ясування емоційної готовності учнів до уроку. (Учні виражають свій настрій за допомогою карток: хвилююся,  чекаю, що буде цікаво, сподіваюся на успіх. (Учитель бажає успіху на уроці.)

***

Слово вчителя:  Вітчизна? Батьківщина?   Чи може жити людина без свого коріння, без пам‘яті про предків, без відповідальності перед народом і країною? Що ж таке вітчизна для людини? 

Над цими питанням ми будемо працювати протягом усього уроку, розглядаючи образи повісті. Зіставляючи  героїв, ми з‘ясуємо, коли ж людина переступає ту межу, з-за якої вже нема вороття, а яка  людина може називатися патріотом своєї країни.

Як і колись, так і тепер, на порозі третього тисячоліття, розуміння якостей справжньої людини не змінилося. Найголовнішого очима не побачиш, бо воно не лежить на поверхні. Отже спробуємо заглянути в тайну душі людської.....

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

1)Робота з епіграфом .

Як ви гадаєте, чому 2-ий епіграф я помістила поряд з портретом Миколи Гоголя?(Слайд1)

Проблемне питання:

У ході роботи на уроці ми маємо знайти відповідь на питання:

 "Чи потрібна нам історична пам'ять? "

– Записуємо тему уроку

2. Слово вчителя. 

Кажуть, що душа митця — в його творах. З них ми дізнаємося про його думки й почуття, погляди й на­строї. Повість «Ніч перед Різдвом» ввібрала в себе світлу віру письменника в духовні сили народу. «Вечір напе­редодні Івана Купала» — відбиває тривожні роздуми автора про долю тих українців, які всупереч народ­ним традиціям, здобули багатство нечесним шляхом; «Страшна помста» — гнівне засудження зрадництва. «Тарас Бульба» - зображення героїзму і великої любові до неньки - України наших предків, запорозьких козаків.

Історична повість М.В.Гоголя «Тарас Бульба» - один з найкращих творів автора. Перед нами постає цікава сторінка історії  нашого народу, його боротьби  за національну незалежність. Нелегкою була ця боротьба. Але в ній формувалися могутні характери козаків, які захоплюють нас своїм героїзмом і великою любовю до  неньки – України  і тепер.(Слайди 4,5)

ІV. Робота над темою уроку

1.Мотивація навчальної діяльності учнів.   

Вчитель: Перш ніж ми почнемо нашу роботу, я хочу надати слово вашій однокласниці Польнік  Ганні. Вона прочитає вам свій вірш, який пов'язаний з темою нашого уроку. Ваша задача – пояснити яким чином?

Учениця читає власний вірш «Україні».

                                          Україні

                           Хто на нашій землі не рубався,

                              У траву святу не вростався?

                              І шабельники, бучмани, рубани…

                               Всі посічені, всі порубані.

                              Той із зброєю, ті із косами…

                              Скільки тіл сюди поназносили!

                              Поназносили і засипали

                              Під тополями та осиками.

                              Колупалась земля наша шаблею,

                              Насипались могили шапкою,

                              Аж під небо саме насипалися,

                              Щоби слава не забувалася.

                              І живе вона убережена,

                             Буйним зелом вся помережена,

                             Та не знищена битвами-січами,

                             І на ній ми завжди будем вічними.

(Відповіді учнів)

 Тож до твору.

2.Аналіз твору ( метод евристичної бесіди)

– Як же ми визначаємо жанр повісті М.Гоголя «Тарас Бульба»?

–Визначити  тему  та основну думку твору?

–Які проблеми автор порушує у повісті?

– Хто є  головними персонажами у  творі?

                  Паспорт твору «Тарас Бульба» (Слайд№6,7)

Композиція повісті:

Експозиція. Зустріч синів з бурси. «Добрий буде козак!»

Зав`язка. Від'їзд Тараса з синами на Січ.«Тепер благослови, мати, дітей своїх! – сказав Бульба. Моли Бога, щоб вони воювали хорошо, боронили б завжди честь лицарську, щоб стояли завжди за віру христову»

Розвиток дії. На Січі.«Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну!»

Кульмінація. Бій під Дубно. «Годяться на шаблі, не стомилася козацька сила, не погнулися ще козаки»

Розв`язка.Смерть Тараса. «Та хіба знайдуться на світі такі вогні, муки й така сила, що пересилила б руську силу!»

Висновок : Герої не помирають. Смерть у повісті освячена ореолом доблесті. Помираючи, козаки розуміють, що боротьба не закінчена, що смерть їх не марна, а потрібна для перемоги. У цій вірі – оптимізм повісті, її героїчний пафос.

Тема твору: Зображення історичних подій ХVІ – ХVІІ століття в Україні, побуту, звичаїв та боротьби запорожців

Ідея: Уславлення військового товариства, звеличення подвигу, патріотизму, відданості ідеї захисту рідної землі.

Основна думка: Любов до Батьківщини, звеличення козацтва, історична пам’ять)

Жанр: історична повість романтичного спрямування з яскраво вираженим національним колоритом.

Проблематика:Захист рідної землі. Моральний вибір. Єдність, згуртованість –запорука перемоги. Кохання, вірність, самопожертва. Стосунки батьків і дітей. Честь і зрада.

Вчитель: (Слайд8)

–Прокоментуйте початок твору.

–Як зустрів Тарас синів, що повернулися з бурси?

–Що він радить Остапові після їхніх навкулачок?

 –Яке приймає  рішення?

–Що він говорить про Запоріжжя?                                        Зачитати.

 –Що ми дізнаємось про Остапа на момент його навчання у бурсі?

 –А  яким був Андрій?

–Хто з них був більше схожий на батька?

ІІІ розділ автор присвятив змалюванню запорожців і Запорізької Січі.

–Яким було життя запорожців?

–Як вели себе хлопці на Запоріжжі?

 –Підтвердіть свої слова цитатами?

–Коли найповніше проявилися характери Остапа, Андрія і Тараса?(проаналізувати вчинки кожного) (Слайд №9,10,11, 12)

–Що є кульмінацією  розділів?

–Зачитайте промову Тараса? Яка її основна думка? А чи була ця промова доречною? ( відео )https://youtu.be/rlhpi-WllkQ

–Що ми дізналися про Андрія із V-VІ розділів?

–Прокоментуйте слова на ст.. 172. Що це?(зрада)

–Зачитайте сцену зустрічі Тараса з Андрієм. Прокоментуйте, вискажіть свою точку зору.

–Як Тарас реагує на полонення другого сина Остапа?

–Зачитайте і прокоментуйте останню сцену XІ розділу (смерть Остапа)

–Зачитайте, як загинув Тарас Бульба?  Як би ви озаглавили цю мікротему при складанні плану?

3. Узагальнення  отриманих знань.

– Тож якими ми бачимо героїв у творі?

 Систематизувати отриману інформацію нам допоможуть учні, які приготували презентації до образів.

(Учнівські презентації)

4.Творча робота:

Скласти сенкан зі словами: Остап, Тарас, Андрій. (Пам'ятка на екрані) (Слайд13)

VІ. Підсумок і рефлексія.

  • То які ж уроки ми можемо узяти для себе, проаналізувавши твір, охарактеризувавши  образи?

–Давайте звернемось до епіграфів. Як би ви їх тепер прокоментували?

–Ваші думки щодо  проблемного питання?

Релакс на завершення:

 –Думаю,  ця пісня дасть відповідь на наше проблемне питання.

https://www.youtube.com/watch?v=PgENo8MVYxg&list=RDiKMNa_LMU0U&index=6   Гей, ви, козаченьки» Яремчук)

VІІ.Оцінення. Домашнє завдання: (Слайд 14)

1.Читати ст.. 188-190.

2.Завдання 8 ст.191.

3. Твір-есе «Мої роздуми після прочитання повісті М.Гоголя «Тарас Бульба»

А на завершення ці рядки. (Слайд 15)

1

 

docx
Додано
28 листопада 2019
Переглядів
2169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку