Конспект уроку на тему "Науково-популярний кінематограф"

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 9 класу на тему " Науково-популярний кінематограф"
Перегляд файлу

Урок № 21

Тема. Науково-популярний кінематограф

Мета: формування ключових компетентностей:

спілкування державною мовою: уміння брати участь у дискусіях, обговореннях на теми мистецтва, чітко формулювати судження щодо мистецтва й мистецьких явищ;

інформаційно-цифрова компетентність: виховувати усвідомлення можливостей використання сучасних цифрових технологій для художньо-творчого самовираження та віртуальних мистецьких подорожей;

ініціативність і підприємливість: уміння критично оцінювати й інтерпретувати явища культури минулого і сучасності, розуміючи роль традицій та інновацій; уміння працювати в команді для пошуку вирішення художньо-творчих завдань;

обізнаність і самовираження у сфері культури: виховувати усвідомлення потреби збереження художнього надбання людства.

формування предметних компетентностей:

знаннєвий компонент – ознайомити учнів з історією створення документально кінематографу, з іменами винахідників рухомого зображення та видатних режисерів; ознайомити з новими термінами і поняттями;

діяльнісний компонент – розвивати вміння учнів аналізувати науково-популярні фільми;

ціннісний компонент – виховувати цікавість учнів до історії створення кінематографу.

Обладнання: підручник «Мистецтво» для 9 класу (автори Назаренко Н. В., Чєн Н. В., Севастьянова Д. О., Мерзлікіна М. М.), зошит, ПК, короткометражний документальний фільм «Звідки взялися українці» із серії науково-популярного циклу «Невідома Україна».

Тип уроку: урок уведення в тему.

Поняття:

Екранні мистецтва — сфера художньо-суспільної діяльності, позначена різноманітними способами відтворення рухомого зображення через різні засоби його проекції на екран. Існують різни види екранного мистецтва: кінематограф, телебачення, відео, комп'ютерні технологи.

Кінематограф — вид мистецтва, твори якого створюються за допомогою кінознімання реальних, спеціально інсценованих або відтворених засобами анімації подій.

Кадр — один з багатьох фотографічних зображень у кінофільмі (в мультфільмі — один з малюнків). Зазвичай одна секунда кінофільму містить 24 кадри.

Монтаж (фр. montage) — творчий і технічний процес в кінематографі, на телебаченні або звукозаписних студіях, що дозволяє в результаті з'єднання окремих фрагментів вихідних записів отримати єдиний, цілий композиційний твір.

Документальним називається фільм, в основу якого покладені зйомки
реальних подій та осіб. Темою для документальних фільмів найчастіше
стають історичні події, культурні та соціальні явища, відомі особистості
та товариства.

Хід уроку

Багато, що дарує нам мистецтво,

не в тому, чого ми від нього навчаємося,

а в тому, якими ми завдяки йому стаємо.

Оскар Уайльд, англійський письменник і драматург

 

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і завдання уроку

 - Яке місце у вашому житті займають телебачення, комп'ютер, кінофільми? Чому?

 - Що таке кінематограф та які жанри кіно вам відомі?

 - Що таке документальний кінематограф?

На ці та інші питання ми спробуємо знайти відповіді на сьогоднішньому уроці. Тема якого «Науково-популярний кінематограф».

ІІІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

Кінематограф – це синтетичний вид мистецтва. В ньому поєднано естетичні властивості літератури, театру, образотворчого мистецтва, фотографії, музики, досягнення оптики, механіки, хімії, фізіології, комп'ютерної техніки. Секрет популярності кінематографа полягає у властивому тільки йому розмаїтті виражальних засобів.

Сьогодні ми з вами поговоримо про один із видів кінематографу, а саме, про документальний кінематограф та науково-популярне кіно. Переглянемо один із короткометражних українських фільмів під назвою «Звідки взялись українці» із серії фільмів «Невідома Україна».

 

  1. Документальний кінематограф

Термін «документальний» (англ. documentary) стосовно до такого жанру був вперше запропонований Джоном Грірсон в 1920-х роках. До цього французькі журналісти і критики називали такі фільми, зроблені на матеріалах зйомок подорожей. Грірсон ж визначив документальне кіно як «творчу розробку дійсності».
         Перші документальні зйомки були зроблені ще при зародженні
кінематографа. Темою для документальних фільмів найчастіше стають цікаві
події, культурні явища, наукові факти й гіпотези, а також знамениті
персони й співтовариства. Майстри цього виду кінотворчості нерідко
піднімалися до серйозних філософських узагальнень у своїх творах.

Документальне кіно - це складний жанр, підготовка і робота над яким
займає тривалий час: відбирається життєвий і документальний матеріал, на
основі якого створюється сценарій. Структура документального фільму
різноманітна: використовуються як постановочна, так і репортажна зйомка,
натурні та інтер'єрні зйомки, архівні відео-та фотоматеріали.

 

2.Науково-популярний фільм

Науково-популярний фільм — жанр (вид) кінодокументалістики, завданням якого є оприлюднити наукові відомості, факт і результати досліджень, описати на рівні загальних понять (тобто «популярною мовою») наукові гіпотези, ідеї, відкриття, погляди, може стосуватися як вже добре
вивчених питань, так і тих, що перебувають у процесі розробки, «на
вістрі» науки. Таким чином науково-популярні фільми також популяризують
(пропагують) глядачам по суті і сам науковий метод для сприйняття
навколишньої дійсності.
 У науково-популярному фільмі можуть використовуватися дані декількох наук, проте серед них одна є основною, а решта — доповнюють (напр. аргументують та/або опонуючими). Предметом фільму може бути також міждисциплінарна полеміка. Науково-популярні фільми — на відміну, наприклад від хронікально-документальних фільмів — зосереджують увагу на науковій стороні мислення, на досягненнях наук і виробляють науковий підхід до життя. А об'єднує цей вид фільмів з усіма вище перерахованими — спільна для всього документального кіно завдання: «розповісти нам про світ, в якому ми живемо».

Історія українського документального кінематографу пов’язана з ім’ям харківського фотографа Альфреда Федецького, який зняв кілька короткометражних документальних сюжетів у вересні 1896 року.

Успіх документального та науково-популярного фільму залежить як від професійної майстерності режисерів, так і від соціально очікуваних тем, проблем, що є актуальними.

Сьогодні українське документальне кіно — різножанрове мистецьке явище, одним із напрямів якого є дослідження історії України засобами науково-популярного кіно. Це роботи режисера Саргія Буковського «Війна. Український рахунок» (період Другої світової), фільм «Пейзаж після мору» режисера Юрія Терещенка, фільм «Бабин яр: правда про трагедію» режисерів Володимира Георгієнка та Олександра Шлаєна та багато інших. Не менш цікавий в цьому виді кіномистецтва є проект каналу «Інтер» «Великі українці» — 2008 р. (знято 90 біографічних сюжетів та 10 документальних фільмів).

68 режисерів, 50 операторів, сотні працівників цеху документального кіно підготували масштабний проект — 108 короткометражних фільмів «Невідома Україна». Мета проекту — знайомство з історією України від прадавніх часів до здобуття незалежності. Наприклад, 12 фільмів «Золоте стремено» — історія української армії, 12 фільмів «Лікарська справа в Україні» — історія медицини, 8 фільмів «Як судились колись в Україні» — етюди з історії права. Сучасні пріоритети українського документального кіно є формування національної ідентичності, невирішених соціальних проблем, духовних аспектів буття українців.

 

IV. Аналіз твору мистецтва

Перегляд короткометражного фільму «Звідки взялись українці» з серії  «Невідома Україна».

Тестові завдання до переглянутого фрагменту.

  • Які думки, почуття та емоції викликали у вас цей фільм?
  • Назвіть кінематографічні особливості цієї стрічки.
  • Як впливає на вас звукове оформлення фільму? Як воно сприяє розкриттю ідеї, художніх образів кінотвору?

V. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія

  • Як і коли з’явився кінематограф?
  • У чому полягає секрет популярності кінематоргафу?
  • Яке значення мав для вас урок?

VІ. Домашнє завдання

  1. Творче завдання: «10 переконливих аргументів» на користь улюбленого фільму (актора).

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

Література:

1. Назаренко Н.В.  Мистецтво: підруч. для 9-го кл. загальноосвіт. навч. закл./Н.В. Назаренко, Н.В.Чєн,  Д.О. Севастьянова, М.М. Мерзлікіна. – Харків: Оберіг, 2017. – 256 с.: іл.

2. Гайдамака О.В.  Мистецтво: підруч. для 9-го кл. загальноосвіт. навч. закладів /О.В. Гайдамака. – Київ: Генеза, 2017. – 168 с.

3. Наталія Святокум. Становлення і розвиток українського кінематографу / UaModna, 12 вересня 2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.uamodna.com/

 

Інтернет-ресурси:

https://uk.wikipedia.org/wiki/

doc
До підручника
Мистецтво 9 клас (Назаренко Н.В., Чен Н.В.. Севастьянова Д.О., Мерзлікіна М.М.)
Додано
20 березня
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку