У ІІ семестрі на уроках мистецтва в 9-му класі вивчається тема: «Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва». На перших уроках семестру учні знайомляться з мовою та видами кіномистецтва, історією кіно, мають змогу переглянути найперший у світі фільм «Сцени в саду Раундхей» (за неофіційними даними), знятий французом Луї Ле Принцем, перші кінострічки братів Люм'єрів, дізнаються про етапи технічного прогресу в кіномистецтві. Зазначені фільми додані безпосередньо в презентацію. Також у представленій презентації є розділ «Кінословник», в якому розтлумачено значення термінів, якими вчитель та учні оперують протягом уроків. Необхідним додатком до презентації є трейлери або кадри з кінофільмів (відповідно до навчальної програми), переглянувши які діти спробують визначити вид, основні художні компоненти та засоби виразності того чи іншого кінофільму. Також учителю необхідно передбачити наявність аудіозаписів саундтреків із кінофільмів, створених видатними композиторами ХХ-ХХІ століть, з метою розкриття особливої ролі музичного мистецтва у відображенні тематики та ідей фільмів.
Під час відбору матеріалу для презентації перевага віддавалась визначним світовим шедеврам і творам українських митців. Також враховувались сучасні тенденції в мистецтві.
Галкіна Лариса Василівна, вчитель мистецтва Білоцерківської спеціалізованої природничо-математичної школи І-ІІІ ступенів № 16
ім. М. О. Кириленка Білоцерківської міської ради Київської області
Дозволяю копіювання даного матеріалу
Що таке кінематограф? Кінематограф (від грецьк. – рух, писати, малювати; тобто «записує рух») – галузь культури та економіки, що об'єднує всі види професійної діяльності, пов'язаної з виробництвом, розповсюдженням, зберіганням та демонструванням фільмів, а також навчально-наукову роботу.
У поняття кінематографа входять: Кіномистецтво - вид сучасного образотворчого мистецтва, твори якого створюються за допомогою рухомих зображень. Кіноіндустрія (кінопромисловість) - галузь економіки, що виробляє кінофільми, спецефекти для кінофільмів, мультиплікацію, і демонструє ці твори для глядачів. Твори кіномистецтва створюються за допомогою кінотехніки. Вивченням кінематографа займається наука кінознавство.
Найперші фільми у світі Офіційно прем'єра першого в світі фільму відбулася 06 січня 1896 року. Цей короткометражний фільм зняли брати Люм’єри. Він називається «Прибуття потягу на вокзал Ла-Сьота». Потяг на екрані ніби насувався на зал, що виглядало дуже реалістично і справляло сильне враження на глядачів.
Найперші фільми у світі За неофіційними даними, найперший у світі фільм був знятий ще за вісім років до цього в Англії. Його зняв француз Луї Ле Принц. Фільм «Сцени в саду Раундхей», тривалістю дві секунди, був знятий на паперову плівку. На ній зображена прогулянка рідних Луї по саду.
Епоха німого кіно Перші короткометражні фільми (приблизно 1,5 хвилини) були здебільшого документальні, проте вже у короткомі роліку братів Люм'єр «Политий поливальник» відображаються тенденції зародження ігрового комедійного кіно. Невелика довжина перших фільмів була обумовлена технічною недосконалістю кіноапаратури, тим не менш, вже до 1900-х років довжина кінокартин збільшилася до 15-20 хвилин.
Характерні риси німого кіно Пантоміма (за допомогою міміки і жестів актори передавали сюжет фільму). Відсутність звуку. У монтажі з'явилися титри – як альтернатива озвучення, які давали пояснення по сюжету. Показ картин здійснювався під акомпанемент фортепіано. Ч. Чаплін Г. Гарбо В. Холодна
Ера звукового кіно У ранній період кінематографа звукове кіно намагалися створити в безлічі країн, але зіткнулися з двома основними проблемами: труднощі в синхронізації зображення та звуку і недостатня гучність останнього. Перша проблема була вирішена шляхом запису і звуку, і зображення на одному і тому ж носії. Для вирішення другої проблеми потрібно було винайти підсилювач низької частоти. Першим в історії повнометражним звуковим фільмом став музичний кінофільм «Співак джазу» (1927).
Технічний прогрес у кіно КОЛІР Перший примітивний кольоровий фільм (з червоно-зеленої гамою, без синього кольору) вийшов у 1922, він не вразив глядачів. Перший же повнометражний кольоровий фільм «Беккі Шарп» американського режисера вірменського походження Рубена Мамуляна вийшов у 1935, цей рік і прийнято вважати роком появи кольорового кіно. У СРСР перший ігровий кольоровий фільм був знятий у1936, першим же кольоровим фільмом, знятим на кольорову кіноплівку AGFA став фільм про Парад Перемоги 1945 р.
Технічний прогрес у кіно ЗВУК Розробка та впровадження магнітного запису і відтворення звуку призвели до появи «ефект присутності» глядача. Враження посилювалося стереофонічним відтворенням звуку, що дозволяло створювати «просторову звукову перспективу», викликаючи іллюзію реальності джерела звуку.
Технічний прогрес у кіно ЗВУК У 1925 році компанія Warner Brothers, що знаходилася на межі банкрутства, вклалась у ризикований звуковий проект. Вже в 1926 році Warner Brothers випустила декілька звукових фільмів, що складалися в основному з музичних номерів, але особливого успіху у глядачів вони не мали. Успіх прийшов тільки з фільмом «Співак джазу», в якому крім музичних номерів були присутні і короткі репліки. 6 жовтня 1927 – день прем'єри «Співака джазу» прийнято вважати днем народження звукового кіно.
Ефект 25-го кадру У середині XX століття був розповсюджений міф про те, що людський мозок нібито може сприйняти лише 24 кадру в секунду - а 25-й кадр, якщо його вкласти у показ фільму, нібито буде сприйматися людиною на підсвідомому рівні. З цієї помилки були зроблені висновки про ефективність «феномена 25-го кадру» в різних видах навіювання і підсвідомого впливу (наприклад, з метою політичної пропаганди, комерційної реклами тощо). Всі вигадки про вплив 25-го кадру на підсвідомість людини не мають відношення до реальності. Винахідник цієї теорії визнав, що всі результати досліджень було ним підроблено.
Цифровий кінематограф На початку XXI століття, з розвитком цифрових технологій запису зображення, з'явилося поняття «цифровий кінематограф». Фільм записуються за допомогою цифрової кінокамери на цифровий носій даних. Цифрові технології надають великі можливості для використання відеографіки і спецефектів у кіно.
Засоби виразності в кіно Кадр (мінімальна одиниця конструкції фільму). Монтаж (відбір і з’єднання в певному ритмі й темпі кадрів). Зміна планів (загальний – натовп, середній –певний герой, крупний – погляд людини). Ракурс (кут зору – згори, збоку, знизу, здалеку, впритул). Трюки (робота каскадерів).
Засоби виразності в кіно Спецефекти (механічні – піротехніка, спецгрим; оптичні – стоп-кадр, прискорена чи уповільнена зйомка, камера рухається, а об’єкт ні – політ космічного корабля). Комп’ютерна графіка (поєднання предметів у просторі, моделювання істот чи старіння обличчя героя, анімація, природні явища). Аніматроніка (створення електронних ляльок «Парк Юрського періоду»)
Кінословник Блокбастер –розважальний продукт, який за короткий час приносить значний прибуток (не менше 100,000,000 $). «Щелепи», «Віднесені вітром», «Зоряні війни» Льотчики британських ВПС на початку 40-х р. ХХ століття називали величезні потужні бомби вагою 2-4 тонни, якими вони закидали німецькі міста. Вибух такої бомби руйнував цілий багатоповерховий будинок. «blockbuster» – «знищувач будинків».
Використані джерела http://vuzlib.com/content/view/800/ http://svitppt.com.ua/kultura/istoriya-rozvitku-kinematografu.html http://ua-referat.com/Винахід_кінематографа_і_його_вплив_на_сприйняття_світу http://vbusk.com/cikavo/kinematograf-zhizni-sovremennogo-cheloveka.html uk.wikipedia.org http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_50_1/77.pdf