Дана робота представляє розробку конспекту уроку з предмету «Мистецтво» (9 клас). Матеріал розроблений та відповідає новій навчальній програмі Міністерства освіти і науки України для загальноосвітніх навчальних закладів «Мистецтво» для 5-9 класів (інтегрований курс «Мистецтво» - 8-9 кл.), автор – Л. Масол. Поданий матеріал містить розробку уроку, а також додаток зі словником мистецьких термінів, відеоролики та стислий виклад теорії мистецтва телебачення. Розрахований для користування аудиторією, в яку входять вчителі музичного та образотворчого мистецтва, студенти, викладачі предметів художньо-естетичного напрямку.
Царинна Людмила Геннадіївна,
учитель музичного мистецтва
Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7
Черкаської області
Анотація
Дана робота представляє розробку конспекту уроку та презентацію до нього з предмету «Мистецтво» (9 клас). Матеріал розроблений та відповідає новій навчальній програмі Міністерства освіти і науки України для загальноосвітніх навчальних закладів «Мистецтво» для 5-9 класів (інтегрований курс «Мистецтво» - 8-9 кл.), автор – Л. Масол. Поданий матеріал містить розробку уроку, а також додаток зі словником мистецьких термінів, відеоролики та стислий виклад теорії мистецтва телебачення. Розрахований для користування аудиторією, в яку входять вчителі музичного та образотворчого мистецтва, студенти, викладачі предметів художньо-естетичного напрямку.
Урок 25
Тема: Телебачення: погляд у світ.
Мета уроку: формування ключових компетентностей:
Тип уроку: урок-телепередача «Стосується кожного» (ведення в тему)
Завдання уроку:
Обладнання:
Терміни і поняття:
Медіа (від лат. Media — засіб) — синонім засобів масової комунікації та інформації, до яких належать друковані видання, фотографія, преса, кінематограф, відео, радіо, телебачення, звукозапис та Інтернет.
Телебачення — виробництво аудіовізуальних програм і передач або комплектування придбаних аудіовізуальних продуктів та їх поширення незалежно від технічних засобів.
Програма на телебаченні — це об’єднана творчою ідеєю сукупність передач, яка має постійну назву і транслюється в ефірі з певною періодичністю.
Передача – це змістовно завершена частина телепрограми, що має відповідну назву, обсяг трансляції, авторський знак і може бути використана незалежно від інших частин програми.
Методи і прийоми:
ПЛАН УРОКУ
ХІД УРОКУ
«Скоро нічого не буде. Одне суцільне телебачення».
фраза одного з головних героїв фільму «Москва сльозам не вірить»
Слайд 1.
Створення емоційного фону уроку. Побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи. Повідомлення про організацію роботи на уроці.
Слайд 2.
Перевірка домашнього завдання.
Слайд 3.
Ми живемо в епоху глобального панування медіа. Чи завжди ми усвідомлюємо значення таких поширених слів, як медіа-культура, медіа-простір, медіа-освіта, медіа-технології? Медіа всебічно впливають на всі сфери діяльності людини — від пізнання до дозвілля. Кажуть, що кожній людині потрібна медіа-грамотність, щоб критично сприймати інформацію.
А що ж таке означає поняття «медіа»?
Медіа – (англ. media — засоби, способи) — це канали та інструменти, які використовують, щоб зберігати, передавати й подавати інформацію або дані.
Медіа (від лат. media — засіб) — синонім засобів масової комунікації та інформації, до яких належать друковані видання, фотографія, преса, кінематограф, відео, радіо, телебачення, звукозапис та Інтернет. Але з-поміж усіх них найпотужніший вплив має телебачення.
Відповідно до суспільних потреб воно виконує такі основні функції:
— хронікальна (оперативне подання інформації — соціально-політичної, економічної, культурної, спортивної тощо);
— просвітницька та освітньо-виховна (поширення знань із різних галузей науки, культури; залучення до загальнолюдських цінностей);
— розважальна (забезпечення змістовного і цікавого дозвілля, отримання насолоди від інформації, що сприймають);
— рекламна (повідомлення, оголошення, довідки, інформація).
Слайд 4. (робота з епіграфом)
(відповіді учнів)
Ці слова є фразою одного із головних героїв знаменитої радянської кінострічки «Москва сльозам не вірить» і вони дійсно для багатьох з нас стали пророцтвом. Сьогодні телебачення інформує, розважає і розділяє нашу самотність, а багато телеведучих, здається, навіть стали ближчими за найрідніших нам людей. Чи не так?
Навіть визначено офіційним щорічне святкування Всесвітнього Дня телебачення – 21 листопада.
Слайд 5.
Метод «Асоціативний кущ»
(На дошці записане слово «ТЕЛЕБАЧЕННЯ», а до нього потрібно підібрати асоціативні слова, які б відповідали змісту і значенню цього слова, наприклад, екран, звук, світло, програма, телевізор, Інтернет, і т.п.)
Слайд 6.
Метод «Мозковий штурм»
(відповіді учнів)
Слайд 7.
III . Оголошення теми та завдань уроку.
То ж на ці та інші питання ми сьогодні і спробуємо дати відповіді.
Отже, тема нашого уроку – це «Телебачення: погляд у світ». І саме на цю тему ми з вами сьогодні спробуємо зняти передачу до Дня телебачення під відомою всім назвою «Стосується кожного», де учасниками цієї передачі будете саме ви, любі діти, як експерти, мистецтвознавці, історики, критики та ведучі відомих телепередач. М проведемо власне розслідування та дослідження цієї досить важливої на сьогодні теми.
Ну, що ж, мотор… камера… поїхали…
(звучить відео заставка телепрограми «Стосується кожного»)
Слайд 8. (Завдання уроку)
- Насамперед, шановні учасники, давайте визначимо, якими ж завданнями ми будемо оперувати, щоб досягти максимального успіху в кінці наших зйомок:
Слайд 9.
(перегляд відео про телебачення)
Слайд 10.
(виступ «істориків»)
Слайд 11.
Метод «Мікрофон»
1-й історик: Принцип телебачення був відкритий російським біологом П. Бахметьєвим у 1880 році, а в 1907 році професор Петербурзького технологічного інституту Б. Л. Розінг створив першу електронно-променеву трубку (кінескоп) і дещо пізніше здійснив передачу зображення на кілька метрів.
Слайд 12.
2-й історик: Перші телевізійні системи використовували для передачі зображення дроти, а з появою пересувних телевізійних станцій і супутникових засобів можна вести транслювання з будь-якої точки земної кулі.
Слайд 13.
3-й історик: На основі винаходу російського інженера Ю. Волкова у США в 1929 році була створена одна із перших систем кольорового телебачення, а з 1967 року розпочалося регулярне кольорове транслювання в СРСР. Так ми ще раз спостерігаємо взаємозв'язок матеріальної і духовної культури — адже телебачення не лише передає інформацію, але й є засобом формування смаків, поглядів та переконань.
Слайд 14.
4-й історик: У наш час супутником телебачення став Інтернет. Проте саме телебачення є одним із основних джерел пізнання художніх цінностей та інструментом популяризації мистецтва в різних регіонах. Не виходячи з дому, ми можемо віртуально відвідати музей і театр, послухати музику, переглянути улюблений кінофільм.
Слайд 15.
Метод «Мозковий штурм».
(відповіді учнів)
Слайд 16.
(перегляд відео «Скорочена історія виникнення телебачення»)
Слайд 17.
Словникова робота
Програма на телебаченні - це об’єднана творчою ідеєю сукупність передач, яка має постійну назву і транслюється в ефірі з певною періодичністю.
Слайд 18.
Передача – це змістовно завершена частина телепрограми, що має відповідну назву, обсяг трансляції, авторський знак і може бути використана незалежно від інших частин програми.
Слайд 17.
Телерадіостанція – здійснюється наземними передавачами, за допомогою кабельного телебачення або супутниками.
Слід розрізняти ці поняття.
Слайд 18.
(відповіді учнів)
Слайд 19.
(Виступ «дизайнерів»)
Слайд 20.
Метод «Мікрофон»
1-й дизайнер:
Успіх телепередачі залежить від естетичного оформлення телестудії. Для кожної програми, проекту створюють відповідний дизайн. Щоб оформити інтер’єр, застосовують сучасне обладнання, цифрові технології, також враховують телевізійні особливості. Це потребує від нас - дизайнерів знання художніх і технічних аспектів телемистецтва.
Слайд 21.
2-й дизайнер:
Важливі умови оформлення телестудії: колір, світло, організація простору. Кольорове рішення тісно пов’язане з характером телепередачі. Для програм новин оптимальним буде витриманий і строгий дизайн, не дуже яскраві кольори, щоб не відвертати увагу глядачів. А наразі для розважальних передач доречні широкий діапазон кольорів, яскраве освітлення, різноманітні спецефекти. Для шоу – яскраві кольори веселки та світлові ефекти, адже саме світло є найсильнішим засобом вираження в мистецтві.
Слайд 22.
3-й дизайнер:
Загальна композиція і плановість, ракурси зйомки і розміщення атрибутики, телемонтаж – все це увиразнює телепередачу і впливає на естетичне сприймання її глядачами. Тому так важливі професіоналізм і художній смак режисерів і телеоператорів, всієї знімальної групи.
Слайд23.
(Відповіді учнів)
Слайд 24.
Метод «Мікрофон»
Звукооператор:
Слайд 25.
(перегляд відео «Як створюється звук»)
Слайд 26.
Слайд 27.
Метод «Мікрофон»
Критик:
У будь-якого явища є як позитивні, так і негативні сторони. Телебачення не є винятком. Тому частина людей, зокрема, віруючі виступають проти наявності телебачення в будинках. Для цього використовують різні арґументи: від звернень до релігійних догматів, до досліджень, які стосуються впливу телебачення на фізичне і психічне здоров'я людей. Також існують і люди, які відмовляються від телебачення не з релігійних причин, а з метою кращого управління власним часом та його економії. Також існує думка, що телебачення має створювати громадянина, а не спотворювати його бачення щодо реальності в цілому і зокрема.
(Відповіді учнів)
Слайд 28.
Слайд 29.
Слайд 30.
Слайд 31.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1