Мистецтво. 9 клас. Урок 25. Тема: Телебачення: погляд у світ.

Про матеріал

Дана робота представляє розробку конспекту уроку з предмету «Мистецтво» (9 клас). Матеріал розроблений та відповідає новій навчальній програмі Міністерства освіти і науки України для загальноосвітніх навчальних закладів «Мистецтво» для 5-9 класів (інтегрований курс «Мистецтво» - 8-9 кл.), автор – Л. Масол. Поданий матеріал містить розробку уроку, а також додаток зі словником мистецьких термінів, відеоролики та стислий виклад теорії мистецтва телебачення. Розрахований для користування аудиторією, в яку входять вчителі музичного та образотворчого мистецтва, студенти, викладачі предметів художньо-естетичного напрямку.

Перегляд файлу

Царинна Людмила Геннадіївна,

учитель музичного мистецтва

Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7

Черкаської області

 

Анотація

Дана робота представляє розробку конспекту уроку та презентацію до нього з предмету «Мистецтво» (9 клас). Матеріал розроблений та відповідає новій навчальній програмі Міністерства освіти і науки України для загальноосвітніх навчальних закладів «Мистецтво» для 5-9 класів (інтегрований курс «Мистецтво» - 8-9 кл.), автор – Л. Масол. Поданий матеріал містить розробку уроку, а також додаток зі словником мистецьких термінів, відеоролики та стислий виклад теорії мистецтва телебачення. Розрахований для користування аудиторією, в яку входять вчителі музичного та образотворчого мистецтва, студенти, викладачі предметів художньо-естетичного напрямку.

 

Урок 25

Тема: Телебачення: погляд у світ.

Мета уроку: формування ключових компетентностей:

  • вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця; орієнтуватися в часі та раціонально його використовувати; самостійно виконувати практичне завдання; здійснювати самоконтроль і самооцінку;
  • інформаційної компетентності: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися довідковою літературою;
  • міжпредметної естетичної компетентності: вміння давати естетичну оцінку творам кіномистецтва; спроможність аналізувати й оцінювати найважливіші досягнення світової культури; вміння цінувати красу, створену митцями;
  • предметних мистецьких компетентностей: ознайомити учнів з виникненням телебачення, звуку, телепередач, розвивати навички групової та індивідуальної роботи; розвивати пізнавальну й творчу активність, естетичний смак; виховувати інтерес до телебачення, кіномистецтва та до мистецтва в цілому.

Тип уроку: урок-телепередача «Стосується кожного» (ведення в тему)

Завдання уроку:

  1. Ознайомити учнів з поняттям «медіа», «телебачення», «телепередача».
  2. Визначати особливості художньої мови телемистецтва.
  3. Розрізняти кінопрофесії та визначати їхні особливості.
  4. Створити рейтинг сучасних розважальних та інформаційних телепередач.

Обладнання:

  • для вчителяТЗН, презентація, відеоролики «Телебачення», «Скорочена історія виникнення телебачення», «Як створюється звук», «Цікаві факти про телебачення», ілюстрації фрагментів різних телепередач та програм, власне відео заставка телепрограми «Стосується кожного»;
  • для учня – робочий зошит, підручник «Мистецтво» 9 клас (Л.М Масол).

Терміни і поняття:

Медіа (від лат. Media — засіб) — синонім засобів масової комунікації та інформації, до яких належать друковані видання, фотографія, преса, кінематограф, відео, радіо, телебачення, звукозапис та Інтернет.

Телебачення виробництво аудіовізуальних програм і передач або комплектування придбаних аудіовізуальних продуктів та їх поширення незалежно від технічних засобів.

Програма на телебаченні — це об’єднана творчою ідеєю сукупність передач, яка має постійну назву і транслюється в ефірі з певною періодичністю.

Передача – це змістовно завершена частина телепрограми, що має відповідну назву, обсяг трансляції, авторський знак і може бути використана незалежно від інших частин програми.

Методи і прийоми:

  • наочний (відеоматеріал, презентація);
  • інтерактивний («Мікрофон», «Асоціативний кущ»», вправа «Знайди вірне твердження» (групова робота), вправа «Філворд»);
  • словесний (пояснення, метод усного викладення матеріалу вчителем та учнями),
  • практичний (робота з підручником, тестування)

 

ПЛАН УРОКУ

  1.                      Організаційний момент.
  2.                      Актуалізація опорних знань.
  3.                      Оголошення теми та завдань уроку.
  4.                      Мотивація навчальної діяльності.
  5.                      Вивчення нового матеріалу.
  6.                      Рефлексія.
  7.                      Підсумок уроку.
  8.                      Домашнє завдання.

 

 

 

ХІД УРОКУ

«Скоро нічого не буде. Одне суцільне телебачення».

фраза одного з головних героїв фільму «Москва сльозам не вірить»

 

Слайд 1.

  1. Організаційний момент

Створення емоційного фону уроку. Побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи. Повідомлення про організацію роботи на уроці.

Слайд 2.

Перевірка домашнього завдання.

  • Що таке кіномистецтво?
  • Назвіть види кіно?
  • Що таке кінематограф?

Слайд 3.

  1.            Актуалізація опорних знань

Ми живемо в епоху глобального панування медіа. Чи завжди ми усвідомлюємо значення таких поширених слів, як медіа-культура, медіа-простір, медіа-освіта, медіа-технології? Медіа всебічно впливають на всі сфери діяльності людини — від пізнання до дозвілля. Кажуть, що кожній людині потрібна медіа-грамотність, щоб критично сприймати інформацію.

А що ж таке означає поняття «медіа»?

Медіа – (англ. media — засоби, способи) — це канали та інструменти, які використовують, щоб зберігати, передавати й подавати інформацію або дані.

Медіа (від лат. media — засіб) — синонім засобів масової комунікації та інформації, до яких належать друковані видання, фотографія, преса, кінематограф, відео, радіо, телебачення, звукозапис та Інтернет. Але з-поміж усіх них найпотужніший вплив має телебачення.

Відповідно до суспільних потреб воно виконує такі основні функції:

хронікальна (оперативне подання інформації — соціально-політичної, економічної, культурної, спортивної тощо);

просвітницька та освітньо-виховна (поширення знань із різних галузей науки, культури; залучення до загальнолюдських цінностей);

розважальна (забезпечення змістовного і цікавого дозвілля, отримання насолоди від інформації, що сприймають);

рекламна (повідомлення, оголошення, довідки, інформація).

Слайд 4. (робота з епіграфом)

  • Діти, подумайте, і скажіть, чому саме ці слова я взяла епіграфом до теми нашого уроку - «Скоро нічого не буде. Одне суцільне телебачення».

(відповіді учнів)

Ці слова є фразою одного із головних героїв знаменитої радянської кінострічки «Москва сльозам не вірить» і вони дійсно для багатьох з нас стали пророцтвом. Сьогодні телебачення інформує, розважає і розділяє нашу самотність, а багато телеведучих, здається, навіть стали ближчими за найрідніших нам людей. Чи не так?

Навіть визначено офіційним щорічне святкування Всесвітнього Дня телебачення – 21 листопада.

Слайд 5.

Метод «Асоціативний кущ»

  • Створіть асоціативний кущ до слова «ТЕЛЕБАЧЕННЯ».

 (На дошці записане слово «ТЕЛЕБАЧЕННЯ», а до нього потрібно підібрати асоціативні слова, які б відповідали змісту і значенню цього слова, наприклад, екран, звук, світло, програма, телевізор, Інтернет, і т.п.)

  • Отже, телебачення це виробництво аудіовізуальних програм і передач або комплектування придбаних аудіовізуальних продуктів та їх поширення незалежно від технічних засобів.

 

Слайд 6.

Метод «Мозковий штурм»

  • Діти, а яку роль у вашому житті відіграє телебачення?
  • І чи насправді воно потрібне людству?
  • А яку б ви дали назву нашому уроку?

(відповіді учнів)

Слайд 7.

III . Оголошення теми та завдань уроку.

То ж на ці та інші питання ми сьогодні і спробуємо дати відповіді.

Отже, тема нашого уроку – це «Телебачення: погляд у світ». І саме на цю тему ми з вами сьогодні спробуємо зняти передачу до Дня телебачення під відомою всім назвою «Стосується кожного», де учасниками цієї передачі будете саме ви, любі діти, як експерти, мистецтвознавці, історики, критики та ведучі відомих телепередач. М проведемо власне розслідування та дослідження цієї досить важливої на сьогодні теми.

Ну, що ж, мотор… камера… поїхали…

(звучить відео заставка телепрограми «Стосується кожного»)

Слайд 8. (Завдання уроку)

- Насамперед, шановні учасники, давайте визначимо, якими ж завданнями ми будемо оперувати, щоб досягти максимального успіху в кінці наших зйомок:

  1. Ознайомити з поняттям «медіа», «телебачення», «телепередача».
  2. Визначати особливості художньої мови телемистецтва.
  3. Розрізняти кінопрофесії та визначати їхні особливості.
  4. Створити рейтинг сучасних розважальних та інформаційних телепередач.

Слайд 9.

  1. Мотивація навчальної діяльності

(перегляд відео про телебачення)

Слайд 10.

  1. Вивчення нового матеріалу:
  • Запрошую до нашої студії перших експертів в галузі телебачення – «істориків», адже, недаремно кажуть, з історії твориться світ, а в нас  - «телебачення».

(виступ «істориків»)

Слайд 11.

Метод «Мікрофон»

1-й історик: Принцип телебачення був відкритий російським біологом П. Бахметьєвим у 1880 році, а в 1907 році професор Петербурзького технологічного інститу­ту Б. Л. Розінг створив першу електронно-променеву трубку (кінескоп) і дещо пізніше здійснив передачу зображення на кілька метрів.

Слайд 12.

2-й історик: Перші телевізійні системи використовували для передачі зображення дро­ти, а з появою пересувних телевізійних станцій і супутникових засобів можна вести транслювання з будь-якої точки земної кулі.

Слайд 13.

3-й історик: На основі винаходу російського інженера Ю. Волкова у США в 1929 році була створена одна із перших систем кольорового телебачення, а з 1967 року розпочалося регулярне кольорове транслювання в СРСР. Так ми ще раз спо­стерігаємо взаємозв'язок матеріальної і духовної культури — адже телебачення не лише передає інформацію, але й є засобом формування смаків, поглядів та переконань.

Слайд 14.

4-й історик: У наш час супутником телебачення став Інтернет. Проте саме телебачення є одним із основних джерел пізнання художніх цінностей та інструментом популяризації мистецтва в різних регіонах. Не виходячи з дому, ми можемо віртуально відвідати музей і театр, послухати музику, переглянути улюблений кінофільм.

Слайд 15.

Метод «Мозковий штурм».

  • Дякую, шановні експерти, за ваші повідомлення, а я звертаюсь до глядачів.
  • Наведіть приклади телепередач і телепрограм.
  • Яким з них ви надаєте перевагу? Чому?
  • На вашу думку, телепрограма і телепередача – це спільні поняття чи є відмінність між ними? Обґрунтуйте вашу відповідь.

(відповіді учнів)

Слайд 16.

 (перегляд відео «Скорочена історія виникнення телебачення»)

Слайд 17.

Словникова робота

  • Увага на екран! Програма на телебаченні та передача – це різні поняття, а саме:

Програма на телебаченні -  це об’єднана творчою ідеєю сукупність передач, яка має постійну назву і транслюється в ефірі з певною періодичністю.

 Слайд 18.

Передача – це змістовно завершена частина телепрограми, що має відповідну назву, обсяг трансляції, авторський знак і може бути використана незалежно від інших частин програми.

Слайд 17.

Телерадіостанція – здійснюється наземними передавачами, за допомогою кабельного телебачення або супутниками.

Слід розрізняти ці поняття.

Слайд 18.

  • Телебачення разом з відео та кіно належать до так званих екранних мистецтв, яким характерні спільні засоби художнього вираження. Телебачення як вид художньої творчості має специфічну мову: зображально-виражальні засоби та сукупність технічних прийомів, за допомогою яких автор втілює свій задум.
  • А зараз скажіть, будь ласка, від чого ще залежить успіх кожної програми?

(відповіді учнів)

Слайд 19.

  • Запрошую наступних гостей до нашої студії. Вони вам зараз розкажуть про те, без чого не буває успіху всіх ось тих програм та телепередач на екрані, які ми з вами бачимо. Зустрічайте, «оформлювачі» на телебаченні або по-іншому, «дизайнери».

(Виступ «дизайнерів»)

Слайд 20.

Метод «Мікрофон»

1-й дизайнер:

Успіх телепередачі залежить від естетичного оформлення телестудії. Для кожної програми, проекту створюють відповідний дизайн. Щоб оформити інтер’єр, застосовують сучасне обладнання, цифрові технології, також враховують телевізійні особливості. Це потребує від нас - дизайнерів знання художніх і технічних аспектів телемистецтва.

Слайд 21.

2-й дизайнер:

Важливі умови оформлення телестудії: колір, світло, організація простору. Кольорове рішення тісно пов’язане з характером телепередачі. Для програм новин оптимальним буде витриманий і строгий дизайн, не дуже яскраві кольори, щоб не відвертати увагу глядачів. А наразі для розважальних передач доречні широкий діапазон кольорів, яскраве освітлення, різноманітні спецефекти. Для шоу – яскраві кольори веселки та світлові ефекти, адже саме світло є найсильнішим засобом вираження в мистецтві.

Слайд 22.

3-й дизайнер:

Загальна композиція і плановість, ракурси зйомки і розміщення атрибутики, телемонтаж – все це  увиразнює телепередачу і впливає на естетичне сприймання її глядачами. Тому так важливі професіоналізм і художній смак режисерів і телеоператорів, всієї знімальної групи.

Слайд23.

  • Дякую вам, любі дизайнери, за  таку цінну інформацію, надіюсь глядачам було цікаво почути про те, через що залежить успіх телепередач, але є ще одна маленька, але дуже важлива деталь, без якої  телебачення було б неповним і нецікавим. На вашу думку, що це елемент?

(Відповіді учнів)

Слайд 24.

Метод «Мікрофон»

  • Зустрічайте, до студії завітав звукооператор.
  • Прошу вас, звукооператоре, розкажіть нам, яку ж роль відіграє звук та які особливості вашої професії  на телебаченні.

Звукооператор:

  • Звукове оформлення на телебаченні, як і в кіно, є дуже важливим елементом художньої мови. Ми, як звукооператори, намагаємось зробити його більш емоційним, виразним, відповідним загальній концепції та візуальному рішенню. А ви знаєте, що звуковий ряд на телеекрані існує в трьох формах: слово, музика і шуми, які можуть звучати в кадрі і поза ним. Музика взагалі стає «першою скрипкою» на телепроектах, тому,що передає почуття та емоції героїв або самих авторів. А потужним виразним засобом у відтворенні навколишнього світу стають шуми: спів птахів, завивання вітру, гул літака, ревіння сирен… Навіть складно було б уявити звукову доріжку екранного твору без будь-якого виду і жанру шумів.

Слайд 25.

  • Дякую і вам, шановний звукооператоре за таку змістовну відповідь, а всім глядачам пропоную переглянути, як створюється звук під час запису фільму, ці прийоми часто використовуються і при записі різних програм – методом «накладання» звуку.

(перегляд відео «Як створюється звук»)

  • Запам’ятайте, тісний зв'язок окремих аудіо - та відео елементів народжують цілісний зображувально-звуковий образ екранного мистецтва.

Слайд 26.

  • А які кінопрофесії, любі глядачі, ви знаєте? У чому їхня особливість?
  • Які творчі професії необхідні на телебаченні? Обґрунтуйте власну думку.

Слайд 27.

  • А яку професію ми з вами не згадали, але вона теж не менш важлива в світі телебачення.
  • Це професія – критик – це людина, яка працює у сфері критики, тобто аналізу, оцінки і судження про певну сферу діяльності людини. Найчастіше у сфері культури (література та драматургія, театр, кінематограф, образотворче мистецтво, архітектура).
  • Послухаємо, що ж скаже наший критик про телебачення

Метод «Мікрофон»

Критик:

У будь-якого явища є як позитивні, так і негативні сторони. Телебачення не є винятком. Тому частина людей, зокрема, віруючі виступають проти наявності телебачення в будинках. Для цього використовують різні арґументи: від звернень до релігійних догматів, до досліджень, які стосуються впливу телебачення на фізичне і психічне здоров'я людей. Також існують і люди, які відмовляються від телебачення не з релігійних причин, а з метою кращого управління власним часом та його економії. Також існує думка, що телебачення має створювати громадянина, а не спотворювати його бачення щодо реальності в цілому і зокрема.

  • Ну, що, щиро вдячні вам, пане критику, за таку відповідь, а, можливо, любі глядачі, у вас виникла інша думка щодо телебачення як погляду у світ. Поділіться з нами, будь ласка.

(Відповіді учнів)

Слайд 28.

  1. Рефлексія
  • Про який вид мистецтва  ми  говорили  на нашій умовній передачі «Стосується кожного»?
  • 1. Виберіть правильні твердження:
  1. Програма на телебаченні - це:
  1. це канали та інструменти, які використовують, щоб зберігати, передавати й подавати інформацію або дані.
  2. це об’єднана творчою ідеєю сукупність передач, яка має постійну назву і транслюється в ефірі з певною періодичністю.
  3. це змістовно завершена частина телепрограми, що має відповідну назву, обсяг трансляції, авторський знак і може бути використана незалежно від інших частин програми.
  • 2. А що ж таке «телебачення»? Вам допоможе твердження, але перш ніж його прочитати, потрібно поставити у правильній послідовності. Спробуйте.
  • Неправильне твердження:  Телебачення програм і передач незалежно від технічних засобів це виробництво аудіовізуальних або комплектування придбаних та їх поширення аудіовізуальних продуктів.
  • Правильне твердження: Телебачення це виробництво аудіовізуальних програм і передач або комплектування придбаних аудіовізуальних продуктів та їх поширення незалежно від технічних засобів.

Слайд 29.

  1. Підсумок уроку:
  • Ну, ось і вичерпався час нашого ефіру в програмі «Стосується кожного». Ми на наступній зустрічі продовжимо говорити на цю тему: «Телебачення: погляд у світ», а зараз подумайте і скажіть, чи досягли ми успіху в поставлених на початку уроку завданнях.
    1. Ознайомити учнів з поняттям «медіа», «телебачення», «телепередача».
    2. Визначати особливості художньої мови телемистецтва.
    3. Розрізняти кінопрофесії та визначати їхні особливості.
    4. Створити рейтинг сучасних розважальних та інформаційних телепередач.
  • З 1-3 ми успішно справились, а що скажете про завдання 4?
  • Мотивація оцінок.

Слайд 30.

  1. Домашнє завдання
  • А завдання під номером 4 – «Створити рейтинг сучасних розважальних та інформаційних телепередач» – це і є одне з ваших домашніх завдань.
  • Знайти в грі «Філворд» всі професії, які задіяні в телебаченні.
  • Робота з підручником – (с.160-163)

Слайд 31.

  • На цьому наш урок завершено. До побачення!
  • До наступної зустрічі!


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Кондратова Л. Г. Художня культура. 9 клас: методичний посібник [Текст]. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 208с.: табл., схеми. – (Серія «Моя методика»).
  2. Масол Л. М. Художня культура: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Л. М. Масол. – К. : Генеза, 2009. – 288с.: іл.
  3. Масол Л. М. Художня культура. 9 клас: Тематичні розробки уроків / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака – Х.: Вид-во «Ранок», 2009. – 320с. – (Майстер-клас).
  4. Вікіпедія – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki
  5. Методичний портал – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.artmaidan.org.ua/art_gallery.php
  6. Мистецтво програма для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/content/Освіта/31.pdf

 

 

1

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Іванова Ганна Олегівна
    Дуже дякую. Конспект відповідає програмі. Тілько головне і важливе. ДЯКУЮ
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Керлан Людмила
    дуже дякую за урок
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Теренюк Оксана
    Гарний та змістовний урок
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Савченко Тетяна Терентіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Чередниченко Татьяна
    Дуже хороший, змістовний, наповнений цікавою інформацією, урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Єрмак Марина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Яна В.К
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
До підручника
Мистецтво 9 клас (Масол Л.М.)
Додано
29 грудня 2017
Переглядів
8978
Оцінка розробки
5.0 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку