Конспект уроку біології у 7 класі на тему "Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення тварин" розроблений згідно оновленої навчальної програми. Матеріал містить цікаві та пізнавальні завдання для учнів.
Дата ___/____/____ Клас 7 Прізвище вчителя Загрійчук Н.В.
Урок 35
Тема: Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення тварин.
Цілі: формувати компетентносі :
ключові: вміння вчитися, самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
загальнокультурні: дотримуватися норм мовленнєвої культури;
здоров’язбережувальні: виховувати життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю;
предметні: розширити знання учнів про особливості обмін речовин гетеротрофного організму, типи живлення та його основні стадії; охарактеризувати основні джерела їжі тварин; порівнювати способи живлення тварин відповідно їх типу.
Обладнання: підручник, зошит, фото, картинки, плакати, таблиці, картки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Орієнтація. Мотивації діяльності.
«Якщо хочеш бути щасливим – будь ним» - стверджував Кузьма Прудков. Наш оптимізм допомагає подолати труднощі і перешкоди. Оптимісти досягають успіхів у житті. То ж давайте поставимося з оптимізмом до теми уроку.
Психологічна розминка. Посміхнімося один одному. Нехай від посмішки вам стане світліше на серці.
ІІ. Цілепокладання.
1.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Учні разом із вчителем формулюють навчальну проблему та через неї тему і цілі уроку.
2. Визначення очікуваних результатів.
3.Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Відгадай».
• Дикий вид цієї тварини зберігся тільки в Монголії, в найглухіших куточках чагарникових пустель. Зимує в горах: рятується від холодних вітрів. Годується колючими чагарниками, молодими пагонами саксаулу. Може подовгу не їсти і не пити. Їжу і воду запасає у вигляді жиру «про запас» в горбах. Може довго обходитися без води, але зате потім за один раз випиває відразу кілька відер. (Верблюд.)
ІІІ. Цілереалізація.
1.Актуалізація й корекція опорних знань.
Метод «Дивуй».
Учитель наводить дивні факти або майже неправдоподібні історії про тварин. Учні мають протягом уроку підтвердити правильність чи неправильність даних фактів. Вкажіть спосіб живлення тварин.
Що є основною їжею бобра? (Осикова кора).
Яка тварина може найдовше знаходитися в сплячцi без їжi? (Їжак - 236 дiб.)
Малi слоненята п’ють воду навколiшки, а дорослi слони - стоячи. Чому? (Тому, що першi п’ють воду ротом, а другі набирають її в хобот (до 10 л) і виливають в рот.)
Це найбiльша сухопутна тварина. У неї всього лише шість зубів: два рiзцi й чотири кутних. Через величезне навантаження на зуби вони змiнюються на другому, п’ятому, дев’ятому та п’ятнадцятому роках життя тварини, i ще двiчi в зрiлому вiцi. Про яку тварину йдеться? (Про слона).
Як за допомогою павукiв можна визначити, вiд якої отруйної речовини померла людина? (Павук, спожаваючи речовану (кофеїн, стрихнiн iн.), утворює інший малюнок павутини. Якщо важко встановити, від якої отруйної речовини померла людина, павукам дають сироватку дослiджуваної крові й за малюнком павутини вазначають природу отрути. Це важливо для судової медицини).
2.Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.
Живлення — процес отримання із навколишнього середовища і засвоєння організмом речовин та енергії, що використовуються ним для підтримання життєдіяльності, росту та розмноження. У процесі історичного розвитку (філогенезу) виникло кілька груп організмів, що відрізняються за типом живлення і особливостями обміну речовин.
Гетеротро́фи (від грец. heterone — «інший» і trophe — «живлення») — організми, що вимагають органічних сполук, як джерела вуглецю для росту і розвитку.
За способом отримання їжі гетеротрофні організми розділяють на голозойних (тварини), які захоплюють тверді частинки, та осмотрофних (гриби, бактерії), які живляться розчиненими речовинами.
Організми, що можуть змінювати стратегію живлення в залежності від умов називаються міксотрофами. Міксотрофні організми (міксотрофи) − займають проміжне положення. В залежності від умов довкілля вони можуть себе вести як автотрофи, так і як гетеротрофи. Прикладом міксотрофних організмів може слугувати евглена зелена, яка на світлі здатна до фотосинтезу, а у темряві засвоює органічні речовини, подібно до гетеротрофів. Поживні речовини при цьому всмоктуються через мембрани клітин. У багатьох хижих рослин, таких, як росичка, міхурчатка, мухоловка та інші виробилися спеціальні ловчі камери та залози, які виділяють травні соки, а також з’явилися складні рухи (настії).
Коли тварини перебувають у взаємокорисних відносинах (мутуалізм).
Робота з підручником. (Таблиця «Різноманітність живлення тварин».) Виконання завдань у зошиті.
3.Фізкультпауза.
4. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.
1.Передивляючись передачу «Світ навиворіт» з Дмитром Комаровим (https://1plus1.ua/1plus1video/mir-naiznanku), ви побачили, як риба-клоун мандрує між щупальцями актинії. Назвіть, який вид взаємодії організмів ви спостерігаєте?
набір видових назв, фото, до яких потрібно підібрати відповідні терміни)
Видові назви: клоп, дизентерійна амеба, гриф чорний, дощовий черв’як, актинія, риба-клоун, акула, лоцмани, крокодил, птах сивка.
Терміни: гетеротрофи, сапротрофи, паразитизм, коменсалізм, симбіотрофи.
Для довідки: На фото акули і лоцмани, які часто слідують за ними цілими зграями і харчуються залишками.(коменсалізм)
2.Найяскравіший випадок симбіозу, в прямому сенсі слова – це актинія і риба-клоун (на фото), яка очищає рослину-хижака від залишків їжі, отримуючи за це захист і укриття. Птах сивка безстрашно чистить зуби крокодилу, виколупуючи звідти залишки їжі. Наскрізна змістова лінія
Екологічна безпека та сталий розвиток
5. Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати §34 у підручнику; (Соболь В.І. Біологія, 7 клас, 2015 рік).
*Творче завдання : скласти кросворд.
ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
Експрес- тести: (вкажіть правильну відповідь: «так» чи «ні»)
2.Рефлексія.
«Кольоровий настрій»
- Як вам працювалося на уроці?
- Чи задоволені результатами спільної діяльності?
3.Цінування, оцінювання.
Список використаних джерел :
1.Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
БІОЛОГІЯ 6–9 класи
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
2. Соболь В.І. Біологія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів / В.І. Соболь – К.-П.: Абетка, 2015. – 287 с.
3.Інтернет- ресурси: (https://1plus1.ua/1plus1video/mir-naiznanku)