Мета: формування предметних компетентностей: продовжувати знайомити учнів з творчістю Нелі Шейко-Медведєвої; розширювати знання школярів про п'єсу як жанр; поглиблювати розуміння побудови тексту п'єси; вчити розрізняти характеристики дійових осіб за їхніми висловами, вчинками; розвивати творчі здібності учнів, дослідницькі якості; виховувати правдивість, відповідальність за свої вчинки, вміння тримати слово;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати та прогнозувати в межах певного завдання;
комунікативної: навчати співпрацювати в колективі;
загальнокультурної: сприяти засвоєнню духовно-моральних основ життя людини.
Тип уроку: урок набуття нових знання.
Обладнання: портрет Нелі Шейко - Медведєвої ; картинки для артикуляційної гімнастики, картки для визначення понять «байка», «казка», «п’єса» (вказівний палець, чарівна паличка, театральні маски); ІКТ, елементи костюмів дійових осіб п’єси; картки із словниковими словами; підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Ось і дзвоник дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
2. Артикуляційні вправи
2) Робота над чистомовкою.
Ла – ла - ла - лиска хитрою була.
Лі – лі - лі - крала курочок в селі
Лу – лу – лу - я лисицю ту знайду
Ли - ли - ли - ти, лисице, не кради!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
(на дошці малюнки, діти з поданих фраз повинні скласти у правильній послідовності визначення понять «байка», «казка», «п’єса».)
П’єса починається з переліку дійових осіб.
Кожна репліка діалогу починається із назви дійової особи, яка промовляє ці слова.
Текст у дужках - це вказівка автора щодо інтонації, темпу мовлення чи дій героя.
Також є слова автора - це опис місця подій, вказівки щодо руху дійових осіб на сцені.
2) Знайомство з автором (продовження).
Портрет письменниці.
- Це наша сучасниця, яка живе і працює в Україні, Неля Шейко – Медведєва.
3) Опрацювання біографічної довідки.
Талановита письменниця Неля Шейко-Медведєва народилася на Львівщині, в місті Бориславі. «Згадуючи дитинство, — відзначає вона:
У мене не було жодної іграшки, купленої в магазині. Я сама майструвала ляльки, придумувала їм казкові біографії, змушувала їх жити, а вони вчили мене мріяти і фантазувати. Це був мій особистий театрик, завдяки якому я пізнала ні з чим незрівнянну втіху творчості, була і могутньою чаклункою, і злою примарою, королівною і сиріткою, янголом і бісиком. Була і буду щасливою бранкою незримого царства Фантазії, створеного уславленими і невідомими геніями мого народу».
Після закінчення школи Неля Шейко-Медведєва навчалася на філологічному факультеті Львівського університету імені І. Франка, де згодом працювала викладачем літератури.
Нині проживає у Києві. Пише як літературною мовою, так і отчою говіркою — для душі, для дітей, для земляків.
Захопливі твори Нелі Шейко-Медведєвої залюбки читають молодші та старші діти.
4)Етап перевірки читання в особах першої дії.
(діти в костюмах дійових осіб демонструють читання в особах).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- Сьогодні ми дочитаємо до кінця п’єсу «Лисиця, що впала з неба» і дізнаємося , чи змогли люди і тварини розпізнати підступи і хитрощі Лисиці.
2.Етапа первинного сприймання змісту тексту
1) Гра «Рибка»
Самостійне мовчазне читання другої дії п'єси учнями.
2) Словникова робота.
Гра «Віднімай та додавай, нове слово укладай».
ЗЛЮ+О+ДІ-Ю+ЙКА = …(ЗЛОДІЙКА).
Д_+К_+Ч = _У_А…(ДУКАЧ).
К+ЛУ-Р+НОК=…(КЛУНОК).
СІ+ЕЛЬ+ЧА-+НИ= …(СЕЛЬЧАНИ).
Ф+ОР-Т+Т+ЕЦЬ+Я= …(ФОРТЕЦЯ).
- Тлумачення слів.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3. Етап перевірки первинного сприймання змісту твору
- Що ви уявляли, читаючи другу дію?
- Скільки у ній дійових осіб? Хто вони?
4. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту
1) Читання «ланцюжком» другої дії(с. 129-133)
2)Аналіз змісту ІІ дії. Вибіркове читання.
- Що виробляла Лисиця? Як вона ставилася до Вовка?
- Хто допомагав Лисиці у її злочинах?
- Як усі разом перехитрили Лисицю?
- Від чого автор застерігає читачів? Що засуджує?
ІІІ. Заключна частина.
1. Етап рефлексивного аналізу змісту прочитаного.
- Яку роль хотіли б зіграти у п’єсі? Чому?
IV.Підсумок уроку.
1.Інструктаж з виконання домашнього завдання.
(Прочитати п’єсу до кінця. Підготуйтесь читати в дійових особах.)