1 липня о 18:00Вебінар: Дискусія та дебати в освітньому процесі

Урок позакласного читання у 4-А класі Тема: Збірки творів для читання . Орієнтовний зміст книжки. ( Збірки В. Сухомлинського «Гаряча квітка», «Бути людиною»).

Про матеріал
.ознайомити учнів із поняттям «збірка», робити загальний висновок про тематику, орієнтований зміст, характер, кількість уміщених творів у збірці; формувати у школярів продуктивність способів самостійного опрацювання змісту дитячої літератури, уміння здійснювати пошук, систематизацію, узагальнення навчально-пізнавальної інформації, розширити коло дитячого читання, формувати читацьку самостійність учнів, сприяти розвитку інформаційної культури молодших школярів; формувати читацький інтерес; викликати бажання робити добро; на прикладах оповідань В. Сухомлинського аналізувати вчинки і поведінку персонажів, виділяти головну думку твору, висловлювати своє ставлення до прочитаного; • розвивати уміння аналізувати твори; розвивати мовлення учнів творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес; • сприяти вихованню віри в силу добра, прагнення творити добро.
Перегляд файлу

                           КЗ «Навчально-виховний комплекс «Основа»

                                  Преображенської сільської ради

                            Оріхівського району Запорізької області

                                Вчитель: Густ Вікторія Анатоліївна

                              

 

                          Урок позакласного читання у 4-А класі

  Тема: Збірки творів для читання . Орієнтовний зміст книжки.

 ( Збірки В. Сухомлинського «Гаряча квітка», «Бути людиною»).

Мета:

  •            ознайомити учнів із поняттям «збірка», робити загальний висновок про тематику, орієнтований зміст, характер, кількість уміщених творів у збірці; формувати у школярів продуктивність способів самостійного опрацювання змісту дитячої літератури, уміння здійснювати пошук, систематизацію, узагальнення навчально-пізнавальної інформації, розширити коло дитячого читання, формувати читацьку самостійність учнів, сприяти розвитку інформаційної культури молодших школярів; формувати читацький інтерес; викликати бажання робити добро; на прикладах оповідань В. Сухомлинського аналізувати вчинки і поведінку персонажів, виділяти головну думку твору, висловлювати своє ставлення до прочитаного;
  •             розвивати уміння аналізувати твори; розвивати мовлення учнів творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес;
  •             сприяти вихованню віри в силу добра, прагнення творити добро.

Обладнання: мультимедійна система, підручник «Позакласне читання» (4 кл.),  тлумачний словник, портрет В.О. Сухомлинського, виставка творів письменника, малюнки «Добрі вчинки», презентація «В.О. Сухомлинський і добрі вчинки», аудіозапис: «Релакційна музика»; мотиваційні постери, творчі завдання для роботи в групах, в парах, мотиватори з прислів’ями.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Форми роботи: індивідуальна, групова, фронтальна.

Методичні стратегії: аутотренінг, «Ситуація успіху», методи «Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Коло ідей», «Кубування», РОФТ, метод різнокольорових капелюхів Едварда де Боно «Шість капелюхів, що мислять»;

вправи: «Очікування», «Знаю сам, поділюся з іншими», «Гарячий стілець», творча гра (складання «Дерева доброти»), «Незакінчене речення».

 

Прислів’я:       Добра справа і у воді не тоне.

                           До доброї криниці стежку протоптано.

                           Будеш творити добро – щасливим будеш.

Вислови про добро

- Доброта – це те, що ніколи не старіє. (Г.Торо)

- Добро – це прекрасне в дії. (Ж.Ж. Руссо)

- Мудре і добре слово дає  радість, нерозумне і зле, необдумане і не тактовне приносить біду. (В. Сухомлинський)

 

Хід уроку

І. Самовизначення до діяльності (організаційний момент).

1. Привітання.

     Учитель:

                                       Добрий день, четвертий клас!

                                       Дуже рада бачить вас!       

  Учні:

                                        На урок прийшли ми знову

                                               Працювати всі готові!

В небі завжди сонце світить ясно,

А в душі немає пустоти.

Світ тобі всміхається прекрасний,

Якщо є багато доброти.

 

2. Аутотренінг.

Щоб добре працювати,

Слід себе налаштувати

                                                   На сьогоднішній урок.

  • Сьогодні у мене гарний настрій, думки.
  • Я люблю себе, своїх рідних, друзів, свою землю, свою Україну.
  • Я повинен завжди роботи добро.

3. Вправа «Мікрофон» 

- Я сподіваюся, що сьогоднішній урок буде уроком творчості, натхнення, добра і радості.

- Скажіть, будь ласка, яким би ви хотіли, щоб був у нас сьогодні урок?

(цікавим, навчальним, продуктивним, світлим, творчим, добрим)

-А якими для цього повинні бути ви?

(дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, кмітливими, творчими, вправними, організованими, компетентними)

IІ. Постановка цілей і задач уроку, створення «ситуації успіху». 

1. Вправа «Очікування»

 -  А чого ви очікуєте від уроку? (Відповіді учнів: дізнатися про щось нове, виразно читати, орієнтуватись в структурі твору, визначати головну думку). - А щоб наша праця була успішною, слід дотримуватися таких правил:

1. Правило піднятої руки.

2. Дружня співпраця у групах.

3.Уважно слухати учителя і учнів.

4. Активно і творчо працювати.

- Щоб урок був цікавим і плідним – відкриваємо наші серця для щирої розмови. Тільки в співпраці народжується успіх.

  - А девізом нашого уроку будуть такі слова:

«Шукати потрібно серцем – найголовнішого очима не побачиш».

     2. Створення «Ситуації успіху» (Мотиваційні постери про ДОБРО)

-    Яке ключове слово у цих постерів? (Добро)

-        Чи готові ви йти Дорогою Добра?

-        Йти Дорогою Добра нелегко, але цікаво. Та як дійдеш до мети, така   

     радість огорне!

-        А скільки людина повинна йти цією дорогою?

-        Так, нам, діти, йти по ній разом усі роки навчання. А далі – усе своє життя.

-        А де для кожного з вас розпочалась Дорога Добра?

-        Так, саме з вашого дому, з вашої оселі.

 -   Як ви думаєте, про що ми будемо сьогодні говорити на уроці?

 -    Сьогодні ми поведемо розмову про етику людських відносин, основою яких є, звичайно, добро і доброта.

    - Що таке добро, доброта?

Добро – корисна справа, вчинок.

Доброта – чутливе, дружнє ставлення до людей.

За тлумачним словником ДОБРО́ - усе позитивне в житті людей, що відповідає їх інтересам, бажанням, мріям; благо; протилежне лихо, зло.

3. Технологія «Асоціативний кущ».

 - На дошці записано слово ДОБРО.  Будь ласка, скажіть все, з чим у вас асоціюється слово «добро»?

 - Щира усмішка, добре слово і хоча б краплинка тепла мають дуже велику силу. Вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами Василя Олександровича Сухомлинського, а саме головне – сьогодні ми виростимо  ДЕРЕВО ДОБРОТИ, на якому зафіксуємо всі ваші Добрі вчинки!!!

    - Щоб подорожувати  “стежинкою добра ”, треба взяти з собою активність,  уважність, кмітливість, гарний настрій.

 - Українські письменники у своїх творах не раз зверталися до теми розкриття найкращих моральних якостей людини: доброта, співчуття, любов.. Сьогодні ми теж звернемося до найтонших струн душі людини, а допоможуть нам у цьому збірки оповідань В.О. Сухомлинського.

III. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель:  - Тема нашого уроку: Збірки творів для читання . Орієнтовний зміст книжки. Збірки В. Сухомлинського «Гаряча квітка», «Бути людиною».

Наше завдання полягає в тому, щоб дослідити зміст і художню цінність творів, що ввійшли до збірок Василя Сухомлинського.

  • Ви почули нове слово для вас – «збірка». Отже, зясуємо для себе, що таке «збірка», яка її структура, призначення.
  •  Незабаром ви підніметеся на одну сходинку вище. Перейдете до середньої, а потім старшої ланки. На уроках української літератури, зарубіжної літератури вам часто доведеться знайомитися із збірками поезій, оповідань різних авторів. А тому навички користування таким видом літературних джерел вам допоможуть.

IV. Вивчення навчального матеріалу.

1. Вступне слово вчителя.

  - Часто нам доводиться зустрічатися з книжками, в яких зібрані твори, що об’єднані спільною темою та ідейним спрямуванням. Це можуть бути казки, оповідання, поетичні твори тощо. Такі твори не обов’язково належать одному автору.

2. Ознайомлення із поняттям «збірка» (теоретичні знання).

Вчитель: Збірка – однотомне видання художніх творів одного автора, пройнятих спільною чи близькою тематикою або фольклорних записів. Збірка поезій, збірка оповідань, збірка дум.

 - Є ще  книги творів різних авторів на одну тему. Це також збірка.

 - Ми сьогодні познайомимося із збірками одного автора, ознайомимося із їх структурою. Кожна збірка має назву. Назва збірки відображає основну тематику творів. У кожної збірки є зміст. Що дає зміст книжки? За допомогою змісту ми зможемо швидко знайти необхідний нам твір і місце його розміщення (за номерами  сторінок).

 - Давайте зараз розглянемо збірку творів Василя Сухомлинського «Бути людиною». До неї входить 17 оповідань у яких автор формує у дітей найголовніше – людяність. Вони вчать читачів відрізняти гарні вчинки від недобрих. Бути чемними, поважати старших, захищати менших.  Василь Сухомлинський писав: «Ви живете серед людей. Кожен ваш вчинок, кожне ваше бажання позначаються на людях. Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре».

   V. Актуалізація читацького досвіду школярів:

1. Робота з виставкою книжок за темою заняття. Розгляд та короткий аналіз збірок В. О. Сухомлинського. 

Збірка «Гаряча квітка».

До книги видатного педагога і письменника В. О. Сухомлинського увійшли 88 невеличких оповідань про те, як діти відкривають для себе навколишній світ, про взаємовідносини між людьми, про доброту і чуйність. А також 19 повчальних  казок  про природу.

Збірка «Вічна тополя».

Збірка «Вічна тополя» Василя Сухомлинського видана до 85-ї річниці з дня народження Василя Олександровича є продовженням посмертних публікацій літературної спадщини видатного педагога, ім’я якого широко відоме в Україні та поза її межами. «Вічна тополя» відкривається вступною статтею Д. Чередниченка «Біль чистої криниці» і трьох розділів: «Ластівка над вікном», «Білий камінь», «Незакінчені оповідання». До збірки увійшли самобутні казки, оповідання та етюди.

2. Закріплення поняття «збірка». (запропонувати учням з 3-4 книг вибрати збірку чи збірки. Прокоментувати свій вибір).

3. Відгуки на прочитані оповідання В. Сухомлинського вдома.

(Збірка «Бути людиною»: оповідання «Білка і Добра Людина», «Камінь». Збірка «Гаряча квітка»: оповідання «Які вони бідні»).

Вчитель: - Читайте казки, оповідання  Василя Сухомлинського – ніжні і мудрі, і вони будуть напувати нас чистою джерельною водою.

 - Про В. Сухомлинського із попередніх уроків ми знаємо, як про великого педагога, мудрого вчителя і просто чудову людину.

4. Вправа «Знаю сам, поділюся з іншими». ( Презентація - повідомлення про цікаві факти із життя і творчості В. Сухомлинського).

Василь з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику ставали книгами. Для наймолодших він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки. Пам’ять про педагога живе в наших серцях і донині. Твори Василя Сухомлинського видані 53-ма мовами світу. Отримав за свою працю багато  державних нагород. У 2003 році вийшла ювілейна монета України  «В. О. Сухомлинський» вартістю 2 гривні тиражем 30000 монет.

VI. Активізація читацького мислення:

1. Бесіда на основі прочитаних творів

Вчитель:  - Сьогодні на уроці ми будемо обмінюватися думками про прочитані твори, розповідати, що найбільше вразило, робити висновки.

 - Які твори ви прочитали готуючись до уроку? «Чому голуби прилетіли до Олега», «Як Миколка став хоробрим», «Майже чарівна розмова»)

 - Зараз ми переходимо до обговорення оповідання В. Сухомлинського «Чому голуби прилетіли до Олега»

 

Оповідання  «Чому голуби прилетіли до Олега»

Обговорення:

  • Чи можна назвати Олега позитивним героєм?
  • Якими людськими рисами можна охарактеризувати Олега?
  • Чи хотіли б ви мати такого друга як Олег? Чому?
  • Чи завжди ви відчуваєте відповідальність за доручену справу?

Метод «Кубування»

  • Оповідання – це розповідний художній твір про одну або кілька подій у житті людини.
  • Тема оповідання (Тема оповідання «Чому голуби прилетіли до Олега»» для мене виражена у прислів’ї «Краса людини в добрій справі.»).
  • Головні герої (діти, вчителька, Олег, автор)
  • Альтернативні заголовки (Інша назва оповідання). (Вдячність за піклування», «Дав слово – тримай!»)
  • Прислів`я («Кінець діло хвалить»)
  • Яка головна думка оповідання? (Будь-яку розпочату справу потрібно доводити до кінця; завжди пам’ятати про тих, кого приручили, не забувати, що вони живі істоти і потребують постійної уваги. )

- А як ви розумієте вислів:  «Бути відповідальною людиною означає …» (Бути відповідальною людиною означає  чесно виконувати свої обов’язки ,  старанно вчитися в школі, завжди виконувати доручену справу, дотримуватися слова, цінувати свій час та інших, з повагою відноситися до батьків, дорослих і товаришів.

 Хвилинка відпочинку. Релаксаційна вправа «Квітка доброти» (Звучить спокійна класична музика) Закрийте очі і уявіть, що у вас в руках знаходиться чарівна квітка – Квітка Доброти. Ваші руки відчувають незвичайне тепло, квітка зігріває вас, ваше тіло, вашу душу. Ви протягуєте вашу руку і розглядаєте Квітку  Доброти. Придивіться, якого вона кольору. Можливо вона має запах. А можливо ви чуєте приємну музику, яка лине від квітки. Подумки зберіть усю доброту від Квітки і помістіть у себе в сердечку.

 

  Оповідання «Як Миколка став хоробрим»

    Обговорення

  - Коли Миколка прийшов до школи?

  - Що замітив хлопчик у очах дівчаток?

  - Що сталося?

  - Яка пропозиція була у дівчаток? Підтвердіть рядками з оповідання.

  - Яким ріс хлопчик?

  - Як він переборов свій страх?

  - Як дивились дівчатка на Миколку? (захоплено, з цікавістю)

  - А коли захоплено можна дивитися на людину?

   Дискусія за прочитаним твором.

 - Яка головна думка твору?

 - Чи сподобався вам Миколка?

 - Про що хотіли б поговорити при зустрічі з ним?

 - Чи хотіли б мати такого товариша?

Метод різнокольорових капелюхів Едварда де Боно

     «Шість капелюхів, що мислять»

Білий – пригадати особисті знання, визначити, якої інформації бракує.

Червоний – ставлення до події та її учасників.

Чорний – вказівка на негативні сторони, критична оцінка.

Жовтий – позитивні сторони явища, події, переваги, досягнення. Побачити добре в будь-якій ситуації.

Зелений – творчість, пропозиції, розширення можливих варіантів.

Синій – підбиття підсумків, висловлення спостережень, коментарів.

Завдання

Білий – Які ми знаємо правила поводження на природі навесні біля гнізд птахів?

Червоний – Чи правильно вчинили діти?

Чорний – Що в поведінці дівчаток було некоректне?

Жовтий – Яку рису характеру подолав хлопчик?

Зелений – Як ще можна було врятувати пташеня?

Синій – Чого вчить нас це оповідання? Подякувати Миколці за його добру справу.

 

- А зараз проведемо тест, перевіримо, чи добре ви запам’ятали твір (картки)

           1. Де відбувалася подія?

                а) у полі     б) біля школи     в) в саду

                2. Де було гніздо пташки?

                 а)  на ялині        б) на дубі      в) на тополі

                3. Що трапилось у пташок?

                  а)  впало гніздо      б) випало пташеня  

               4. Яким був Миколка?

                  а) боязким        б) сильним     в) сумним

               5.  Що зробив хлопчик?

 а) пішов далі    б) поклав пташеня  у гніздо  

в) пішов шукати  когось сміливого)

               6. Що хлопчику вдалось перебороти в собі?

                   а) гнів      б)  страх     в) байдужість

 

 

          1.  б

          2.  в

          3.  б

          4.  а

          5.  б

          6.  б

 

Оповідання «Майже чарівна розмова»

 -  Розкажіть початок твору так, щоб хтось міг здогадатися, який це твір, продовжити і завершити його.

 Відповіді на запитання з опорою на текст

  •     У яку пору року відбуваються події в оповіданні? (Навесні)
  • Як «звучить» весна?  Чому хлопчик не чув весняного співу пташок? 

– Висловіть припущення, чому хлопчик плакав?

– Як відносилися до нього люди?

– Хто заспокоїв хлопчика?

– Чому змінився настрій хлопчика?

  •  Яка «чарівна» розмова відбулася між дідусем і хлопчиком?
  • Чому розмову дідуся з хлопчиком автор називає «майже чарівною»?
  • Яка головна думка оповідання?

 Вправа «Коло ідей»

 - Що автор схвалює, а що засуджує в оповіданні? (схвалює: доброзичливість, людяність, любов до природи; засуджує: непривітність, зневагу до оточуючих)

  Робота в групах. Спробуйте пояснити, чому люди не помічали хлопчика, який плакав? Підготуйте звернення до байдужих людей від імені хлопчика, героя оповідання В. Сухомлинського «Чарівна розмова».

Метод РОФТ (роль, отримувач, формат, тема)

 

Роль

(хто пише?)

Отримувач

(хто отримує?)

Формат

якій формі?)

Тема

(про що це?)

Хлопчик

Байдужі люди

Звернення

«Не проходьте повз дитячі сльози!»

Хлопчик

Байдужі люди

Звернення

«Підтримайте мене у тяжку хвилину!»

Хлопчик

Байдужі люди

Прохання

«Будь ласка, допоможіть мені побачити чарівний світ навколо себе!»

 

 2. Систематизація та закріплення знань. Робота в групах.

          Завдання І групі: Гра «Гарячий стілець»

Вчитель: Людину судять за її вчинками. Спробуйте знайти вихід із ситуації, що   склалась. Керуйтесь у своєму виборі любов’ю і співчуттям.

        - Закінчити життєву ситуацію і зробити висновок.

Під час дощу серед двору з’явилася велика калюжа. Ніна, дуже гарно одягнена, поспішала у гості. По дорозі вона зустріла бабусю. Вона з розпачем дивиться на калюжу, у яку впала її палиця. Мабуть, старенька не могла самостійно її  підняти. Ніна на мить зупинилася і уявила свою бабусю в такій ситуації. Дівчинка поспішала, але…

 

Завдання ІІ групі: Гра «Збери прислів’я»

 

Від теплого слова …     і лід  розмерзається.                           

Хто людям добра бажає, … той собі має.

 

Завдання ІІІ групі: Складання порівняльної таблиці «Весна очима хлопчика: до і після розмови з дідусем»  (Оповідання «Майже чарівна розмова»)

http://ftp.photoclub.com.ua/p/f/75504.jpeg?0Весна до розмови з дідусем

 

http://bird.geoman.ru/books/item/f00/s00/z0000003/pic/000017.jpgВесна після розмови з дідусем

  • Не бачив, як квітнуть сади.
  • Почув, як весело щебечуть пташки
  • Не чув, як щебечуть пташки
  • Побачив, як квітнуть сади.
  • Небо здавалося чорним
  • Побачив журавлиний ключ
  • Журавлиний ключ як сльоза
  • «А зараз весна!»

 

3. Підсумок самостійної роботи учнів (оцінювання рівня підготовки учнів до уроку та активності під час обговорення прочитаного).

 - Дякую, на цьому наш урок закінчено ви всі були активні, але хотілось відмітити з урахування тестів, ваших відповідей, активно працювали  ___________.

 - Слід конкретніше давати відповіді на запитання, зв’язно висловлювати свою думку  ________.

VII. Підсумок уроку.

Вчитель: Дайте відповіді на такі запитання: «Що я знаю, умію, ціную?»

 

 

Метод «Незакінчене речення»

Я знаю  ——  ( визначення: що таке «збірка», я знаю про доброту, людяність, щедрість, милосердя.).

 

Я  умію ——  (Давати відповіді на запитання,   виконувати різні завдання,  робити  висновки, орієнтуватись в структурі твору, робити загальний висновок про тематику, орієнтований зміст, характер, кількість уміщених творів у збірці; визначати головну думку, бути добрим).

 

Я ціную     (Власну думку і думку товаришів. Набуті знання та вміння.  Корисні поради).

 

2. Творча гра: складання «Дерева доброти»

- За своє життя людина робить багато різних вчинків – як добрих так і поганих. Але, як відомо, добро завжди перемагає зло. Кажуть, що людина повинна посадити дерево добра і доброї пам’яті. І саме тому, ми сьогодні з Вами посадимо це дерево. Воно розквітне, тільки тоді, коли Ви напишете, які добрі справи треба робити!             

а партах у кожної групи  - по 3 квітки яблуневого цвіту, на яких кожна група повинна написати правила доброти)

1. Будь щедрим, безкорисливим, гостинним.

2. Поважай і слухайся батьків.

3. На добро відповідай добром.

4. Захищай молодшого і слабшого від себе.

5. Люби і захищай тварин.

6.  Ніколи не заздри.

7. Не міряйся, кому робити добро, а роби  його першим.

8. Будь чуйним до людського горя, милосердним.

9. Даруй радість іншим.

- Наше деревце затріпотіло зеленим листячком і квітами яблуневого цвіту від ваших добрих сердець і теплих слів.

 - Тож, любі діти, крокуйте Дорогою Добра все своє життя. Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя, любові, і тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя. І нехай вам зустрінуться на ній лише люблячі, милосердні й добрі люди.

VIII. Домашнє завдання:

 -  До наступного уроку позакласного читання зробити  «Книгу добрих  справ», куди будете записувати добрі справи, які зробили протягом тижня. Не забудьте прикрасити її своїми малюнками.

 - Тема наступного уроку позакласного читання «Уявна мандрівка в природу» за творами О. Копиленка. Ознайомитися з оповіданнями із збірок «Як вони поживають», «У лісі». Навчитися коротко розповідати про прочитане, висловити своє ставлення до вчинків персонажів.

                                                                                                         

                                                          

                                                        ДОДАТКИ:

 

                             «Чому голуби прилетіли до Олега»

В маленькій сільській школі на високому стовпі серед подвір’я стоїть дерев’яний будинок.  З віконцями й дверима, немов справжній. Живуть у ньому голуби.

 Щодня діти приносять голубам корм: хто пшеницю, хто хліб, а хто гречку. Голубів годують по черзі.

 Той, чия черга підійшла голубів годувати, кличе їх до себе: гуль –гуль. Голуби їдять корм, але бояться наближатися до дітей.

«Чому вони бояться? Чому до рук не йдуть?» - дивуються діти.

В останній день навчання вчителька сказала, щоб влітку теж по черзі приходили діти до школи й годували голубів.

Минуло літо.

Настав перший день навчання. Кожен школяр, ідучи до школи, подумав про голубів: як там вони живуть? Кожен набрав повну кишеню корму.

Ось і шкільне подвір’я.

Вчитель каже:

«Розійдіться, діти, по подвір’ю, станьте поодинці. Хочу побачити, хто годував голубів улітку».

Діти розійшлися по подвір’ю, стали поодинці. Кожен почав кликати: гуль-гуль … і корм на землю сипати.

Знялися голуби зі свого будиночка і полетіли   всі до Олега. Клюють близько – близько, один навіть на плече сів, другий на руку.

А інших дітей голуби немовби й не бачили.

 

Як Миколка став хоробрим

Миколка прийшов сьогодні до школи дуже рано. На лавці під високою тополею сиділо двоє дівчаток. Вони дивилися на дерево. Щось зацікавило їх там. В очах дівчаток хлопчик помітив тривогу.

Коли це знялася пташка, забилася, запищала тривожно. І тої ж миті перед лавкою щось упало.

Миколка зрозумів: пташеня випало з гнізда, а мати його тепер у розпачі.

Одна дівчинка взяла пташеня й каже:

— Якби ж це хто сміливий був зараз у школі... він би поліз на дерево й поклав пташеня в гніздо.

Миколка був дуже боязкий, але слова дівчинки вразили його. Невже вона вважає його боягузом?

— Я полізу,— сказав Миколка.

— Ти? — запитали дівчатка й з подивом глянули на хлопчика.

Миколка поклав пташеня за пазуху й поліз на тополю. Від страху в нього тремтіли руки й ноги, але він ліз усе вище й вище. Поклав Миколка пташеня в гніздо, а сам спустився додолу.

Дівчатка дивилися на нього захоплено.  Василь Сухомлинський

 

                                 

                            Оповідання «Майже чарівна розмова»

Це було теплого сонячного дня. Все навкруги раділо весні. Квітнули сади, щебетали пташки. У блакитному небі летів журавлиний ключ. Десь весело дзюрчав весняний струмок. А під високою тополею на вулиці стояв маленький хлопчик і плакав. Він не бачив, як квітнуть сади. Він не чув, як щебечуть пташки. Небо здавалось йому не блакитним, а чорним. Журавлиний ключ здавався хлопчикові разком сльозин. Люди йшли повз маленького хлопчика й не помічали, що він плаче. Один дідусь побачив хлопчика, підійшов до нього, поклав йому руку на голову. Він довго щось хлопчикові говорив, щось його розпитував. Хлопчик крізь сльози щось розповідав дідусеві. Так вони розмовляли з годину. І от хлопчик усміхнувся. Він побачив, як навкруги квітнуть сади. Він почув, як весело щебечуть пташки. У блакитному небі перед ним затремтів журавлиний ключ, і хлопчик подумав: а зараз весна!Як то мило та гарно, коли хто осушить сльози на очах іншої людини й пробудить у неї усмішку.

 

1

 

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Барна М. М., Волошенко О. В., Козак О. П.)
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
1173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку