Озера, їх типи.
Мета уроку: сформувати поняття «озеро»;
ознайомитися з класифікацією озер за різними критеріями:
розказати про роль озер і їх охорону.
розвивати уміння порівнювати, робити висновки,
формувати вміння одержувати необхідну інформацію з картографічних джерел знань, сприяти розширенню світогляду учнів;
виховувати бережливе ставлення до водних багатств світу, України, своєї місцевості.
Тип уроку :комбінований
Обладнання: Фізична карта України, атласи, підручник, презентація
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Географічний мікрофон» (дати відповідь на запитання)
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
|
|
О |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
З |
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
|
|
||
|
|
|
|
Р |
|
|||
|
|
|
|
А |
|
Легенда про озеро Світязь
Колись на місці озера було місто, яким правив багатий та справедливий князь Туган. Одного дня до нього звернувся за допомогою друг з сусіднього князівства, якому загрожували вороги. Туган був вмілим та сміливим воїном, тому погодився. Втім, коли залишав місто разом з військом, відчував дивну тривогу. Про неї він відразу розповів своїй вродливій доньці. Та поспішила заспокоїти батька, що до неї у вісні приходив янгол та пообіцяв захистити місто.Щойно Туган з військом покинув місто та настала ніч, до нього вдерлися загарбники. Перед страхом загинути усі жителі попрямували до замку князя.
Побачивши ворогів, донька Тугана, відразу звернулася з молитвами до неба у надії, що сон справдиться.
І раптом частина міста провалилася під землю і на цьому ж місці утворилося озеро з кришталево чистою водою. Навіть воїни-загарбники були зачаровані його красою.
Вода у Світязі досі така чиста, що можна побачити дно. Але не тільки вона манить сюди туристів.Багато хто їде сюди заради неповторних краєвидів: зустрічати та проводжати сонце, покататися на човні…
IV. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні мова піде про блакитні очі нашої планети – озера. На уроці ми познайомимося які бувають озера за походженням, властивістю вод, розмірами та глибиною. Також дізнаємося про значення озер у житті людей.
Що ж таке озеро?
Озеро – природна заглибина на суходолі, заповнена водою.
Які ж бувають озера за походженням?
Типи |
Спосіб утворення |
Приклади |
Тектонічні |
Утворилися у результаті рухів земної кори |
Байкал, Тангіньїка , Вікторія ( знайдіть їх в атласі ) |
Вулканічні |
У кратерах згаслих вулканів |
На Камчатці, Яві, Курильських островах. |
Льодовикові |
Виорані давніми льодовиками |
Пн.Євразії, Пн.Америка |
Заплавні |
Залишки старих річкових русел |
У долинах давніх річок Кагул ( 82-93 км.кв.) |
Тектонічно – льодовикові |
Діяльність льодовика та тектонічні рухи |
Великі Американські озера: Гурон, Онтаріо, Мічиган, Верхнє |
Тектонічно – залишкові |
Залишки прадавнього океану |
Каспійське море |
Карстові |
У розчинених водою гірських породах |
Шацькі озера |
Загатні |
Загачування річок |
Синевір
|
Лиманні |
Відокремлені від моря косою або пересипом |
Сасик - найбільше за площею озеро України ( 210 км.кв) |
Також озера поділяють за складом води (складання опорної схеми)
о.Таньганьїка, о.Байкал Мертве море
Складання схеми «Озера за стоком»
о.Байкал, о.Вікторія Каспійське море-озеро, о.Ейр
Діти ,а хто з вас може сказати ,а яке значення озер?
V. Підсумок уроку
Прийом "Портфель знань"
Гра: «Рекордсмени України»
1. Найбільше прісне озеро України ( Ялпуг).
2. Найвисокогірніше озеро ( Бребенескул).
3. Найдовший канал ( Північнокримський).
4. Найбільше за площею водосховище (Кременчуцьке).
5. Найглибше водосховище ( Дніпровське).
6. Найглибше озеро (Світязь).
Вправа «Навчаючи-учусь» /Броунівський рух/
Кожному учневі дається картка з невеликим обсягом інформації. Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Потім діти ходять по класу і впівголоса розповідають свою інформацію іншим однокласникам. Учень може одночасно говорити тільки з однією особою. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїми знаннями і самому отримати інформацію від іншого учня. Протягом відведеного часу треба забезпечити спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших для отримання якомога повнішої інформації /Додаток/
VI. Домашнє завдання
§47,чит,перек
знайти легенду про озеро України (на вибір)
Додаток
Сасик /Кундук/, Ялпуг, Кагул, Шагани, Катлабуг знаходяться на півдні України.
Волинське Полісся. Їх тут понад 200. У цьому блакитному намисті найкоштовнішими перлинами є Шацькі озера: Світязь, Пулемецьке, Люцимир, Турське, Нобель, Люб’язь, Луки та ін.
Одні вчені вважають, що заглиблення озер відбулося внаслідок дії водних потоків річок, інші – внаслідок дії льодовиків, сліди яких залишились на берегах озер.
Шацькі озера - карстові
б) льодовикові;
/озеро Несамовите/
в) завальні;
/озеро Синевир/
г) вулканічні;
/озеро Синє/
д) заплавні;
/озеро Кагул/
е) озера-стариці (дельтові)
/озеро Нобель/
є) лиманні;
/лиман Молочний/