План-конспект уроку на тему:
«Паразитичні гриби (на прикладі трутовиків та збудників мікозів людини). Значення грибів у природі та житті людини. Практична робота: 5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості.»
Тема уроку. |
Паразитичні гриби (на прикладі трутовиків та збудників мікозів людини). Значення грибів у природі та житті людини. Практична робота № 5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. |
Навчально-виховна мета: |
Cформувати уявлення про паразитичні гриби, особливості їхньої будови, життєдіяльності та розмноження; розкрити роль грибів в екосистемах, практичній діяльності людини. Виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів. |
Розвиваюча мета: |
Розвивати вміння працювати в групах, висловлювати свою думку; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього природного середовища. |
Тип уроку: |
Комбінований урок |
Методи навчання: |
1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом. 2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. |
Література: |
Біологія: 6 кл.: Підруч: для загальноосвіт. навч. закл. / І. Ю. Костіков. – К.: Грамота, 2014. – 296с.: іл. |
Обладнання: |
Ілюстрації і текст в підручнику. |
Основні поняття і терміни: |
Трутовик, їстівні та отруйні гриби. |
Структура уроку
I Організаційний етап………………………….1 хв
II Актуалізація опорних знань………………....4 хв
III Мотивація навчальної діяльності…………....2 хв
IV Вивчення нового матеріалу……………........22 хв
V Узагальнення та систематизація знань…........12 хв
VI Підведення підсумків уроку……………........2 хв
VII Повідомлення домашнього завдання…..........2 хв
Хід уроку:
І Організаційна частина
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класної кімнати та учнів до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ Актуалізація опорних знань
«Закінчи речення».
1. На продуктах харчування може оселятися… (мукор). 2. Цей гриб належить до… (нижчих).
3. Спори в мукора утворюються в кулястих… (спорангіях). 4. На відміну від мукора, пеніцил — (багатоклітинний гриб). 5. Пеніцил став відомим на весь світ завдяки тому, що з нього був виділений перший… (антибіотик). 6. До грибів, які не утворюють грибницю, належать… (дріжджі).
7. Їх використовують для… (отримання спирту, у хлібопекарській та пивоварній промисловості).
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Довгий час гриби вважали породженням пекла. Численні випадки отруєння грибами, випадкові або навмисні, лише вкорінювали цю думку. З історії ми знаємо, що дружина і діти давньогрецького трагіка Евріпіда померли від отруєння грибами. Така сама доля спіткала Аппія Северина — начальника охоронців імператора Нерона, папу Климента VII, французького короля Карла VI і римського імператора Клавдія. І в наш час нерідкісні випадки одиничного та масового отруєння грибами, навіть на вигляд цілком їстівними.
Гриби мухомори теж не даремно так названі. До цих пір у селах улітку ставлять блюдця з підсолодженою водою і шматочками сирого червоного мухомора: комахи, напившись такої води, гинуть у великій кількості. Необхідно зауважити, що це біологічні заходи боротьби зі шкідниками, а не хімічні, поширені сьогодні. Коли хворіють тварини (собаки, кішки, олені), вони ж не користуються хімічними засобами, а йдуть у ліси, луки, поля і знаходять тільки їм відомі ліки — трави, гриби. Це розумні, запрограмовані в них генетично заходи боротьби з хворобами.
Отже, сьогодні на уроці ми розглянемо значення грибів у природі та в житті людини.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV Пояснення нового матеріалу
Розповідь вчителя з елементами бесіди
Приблизно третина видів грибів здатна паразитувати на інших організмах. Одні з них не можуть існувати поза організмом хазяїна. Це, наприклад, фітофтора картопляна. Такі організми називають обов’язковими паразитами. А от трутовики живляться, розкладаючи деревину мертвих або живих дерев. Таким чином, серед них є необов’язкові паразити, тобто організми, які лише частину свого життя поводяться як паразити. Свою назву трутовики отримали від слова «трут». Так у давнину називали будь-який матеріал, здатний загорятися від однієї іскри (суха трава, кора дерев, хвоя, ялинові шишки). Як трут використовували й висушені та подрібнені плодові тіла трутовиків.
Трутовик справжній надзвичайно поширений вид оселяється на листяних деревах: березі, дубі, буку, вільсі тощо. Плодові тіла мають копитоподібну форму й можуть сягати завширшки до 40 см, а заввишки - до 20 см. Забарвлення плодового тіла від світло-сірого до темно-сірого, його м’якуш досить щільний. Зверніть увагу на концентричні кільця -наслідки щорічного наростання трубчастого шару. За кількістю цих кілець, подібно до річних кілець деревини у стовбурі дерева, можна підрахувати вік плодового тіла.
Зазвичай трутовик справжній уражає ослаблені дерева. Розкладаючи деревину рослини, трутовик із часом спричиняє її загибель. Коли рослина-хазяїн гине, трутовик живиться вже відмерлою деревиною як сапротроф. Цей вид трутовиків завдає шкоди лісовому та парковому господарствам. Тому стовбури загиблих дерев, на яких є плодові тіла трутовиків, потрібно спалювати, щоб запобігти зараженню нових рослин.
Значення грибів у природі
Основне значення грибів у природі полягає в руйнуванні й мінералізації органічних сполук. Тут вони виконують майже ту саму роботу, що й бактерії. Особливо велике значення має їхня діяльність у тундрі, де цьому сприяють низька температура, значна затемненість у лісах і кисла реакція ґрунтів. Багато видів грибів знищують у ґрунті деяких збудників хвороб. Велика роль грибів у створенні мікоризи, особливо в лісі, де гриби найчастіше вступають у симбіоз із вищими деревними породами, та в утворенні лишайників — піонерів рослинності.
Складання короткого опорного конспекту
Роль грибів у природі:
1) беруть участь у кругообігу речовин;
2) беруть участь у ґрунтоутворенні;
3) формування мікоризи;
4) складова частина лишайників;
5) шапкові гриби є їжею для багатьох тварин.
Значення грибів у житті людини
Цілющі властивості грибів
Багато хто вважає, що гриби варто їсти лише тому, що це смачно, і що лісові дари не приносять організмові ніякої користі. Насправді це зовсім не так. У грибах досить багато білка (деякі різновиди не поступаються яловичині), але при цьому практично немає жиру, тому любителі грибів можуть не побоюватися підвищеного рівня холестерину і судинних бляшок. До того ж у грибах міститься речовина лецитин, яка очищує судини від уже накопиченого на їх стінках шкідливого холестерину.
Вибираючи гриби, варто звертати увагу не тільки на їхній смак, а й на цілющі властивості. Наприклад:
— лисички й деякі види сироїжок здатні пригнічувати розмноження стафілококів;
— білий гриб ефективний проти кишкової палички й палички Коха;
— деякі види маслюків містять речовину, що знімає головний біль. Ці гриби також корисні при подагрі.
Використання грибів:
— у хлібопекарській, пивній, виноробній та спиртовій галузях харчової промисловості;
— у виробництві лимонної кислоти;
— є продуктом харчування;
— у виробництві молочних продуктів (твердих сирів з гострим смаком та специфічним запахом);
— для отримання вітамінів.
Завдання для учнів:
— Наведіть приклади грибів до кожного пункту опорного конспекту.
Негативна роль грибів
Жодна річ у світі, мабуть, не може бути абсолютно позитивною або абсолютно негативною, так і гриби відіграють важливу, але не завжди корисну роль у житті людини.
Складання опорного конспекту
Шкідливе значення грибів:
— руйнують деревину;
— псують мастила, книжки, тканини, папір, шкіряні вироби, спричиняють корозію металу;
— спричиняють псування харчових продуктів;
— призводять до втрати врожаю;
— викликають захворювання людини і тварин, рослин.
Завдання для учнів:
— Наведіть приклади грибів до кожного пункту конспекту.
(Обговорення відповідей учнів.)
Хвороби людини, викликані грибами:
— парша — гриб ахоріон (оселяється на волосяній поверхні голови);
— стригучий лишай — гриб трихофітон;
— пліснявка (у немовлят) — дріжджовий гриб — сидіум;
— кандидоз (молочниця) — викликається грибком кандиди.
Конкурс «Легенди, міфи, вигадки про гриби»
Учні об’єднуються в п’ять груп. Кожна група отримує твердження, яке учасники протягом 5 хв повинні підтвердити або спростувати. (Під час роботи учні можуть використовувати додаткову літературу.)
І група — «Личинки комах і слимаки не їдять отруйних грибів».
ІІ група — «Отруйні гриби обов’язково повинні мати неприємний запах».
ІІІ група — «Якщо головка цибулі або часнику темнішає при варінні їх разом з грибами, то серед грибів є отруйні».
IV група — «Отруйні гриби обов’язково повинні викликати скисання молока».
V група — «Опущена у відвар грибів срібна ложка чорніє, якщо в каструлі є отруйні гриби».
Очікувані відповіді учнів:
І група
Личинки комах і слизні не їдять отруйних грибів.
Їдять, причому навіть найбільш небезпечні. Дуже часто плодові тіла отруйних грибів поточені личинками грибних комариків. Личинкам грибних комарів і мух токсини цих грибів не завдають шкоди.
ІІ група
Отруйні гриби обов’язково повинні мати неприємний запах.
Хоча деякі отруйні та неїстівні гриби дійсно неприємно пахнуть, вивести з цього якесь загальне правило не можна. Запах тієї ж блідої поганки, яка є найотруйнішим грибом у світі, нічим не відрізняється від запаху печериць та інших їстівних грибів.
ІІІ група
Якщо головка цибулі або часнику темнішає при варінні їх разом з грибами, то серед грибів є отруйні.
Потемніння часнику або цибулі можуть викликати як отруйні, так і їстівні гриби, у залежності від наявності в них ферменту тирозинази.
IV група
Отруйні гриби обов’язково повинні викликати скисання молока.
Скисання молока відбувається з допомогою ферментів пепсину і реніну, а також органічних кислот, які можуть міститися як в їстівних, так і в отруйних грибах.
V група
Опущена у відвар грибів срібна ложка чорніє, якщо в каструлі є отруйні гриби.Потемніння срібних предметів залежить від хімічної дії на срібло амінокислот, які містять сірку, в результаті чого утворюється сульфід срібла чорного кольору. Такі амінокислоти є і в отруйних, і в їстівних грибах.
Учні формулюють висновок:
Ці методи є абсолютно неприйнятними до застосування, а єдиний спосіб визначення отруйних грибів — знати їх на вигляд. Тому, якщо ви не впевнені у грибі, краще його не збирати.
VІ Узагальнення і систематизація знань
Фронтальна бесіда: 1. Яке значення грибів у природі? 2. Яке значення грибів у житті людини?
3. Чи вирощують гриби в культурі? 4. Чи бувають червивими отруйні гриби?
VІІ Підбиття підсумків уроку
Що найбільше сподобалося на уроці? Чи є бажання проводити дослідження далі?
VІІІ Повідомлення домашнього завдання
Прочитати § 50-51. Дати відповідь на питанн 2 на с. 230 та 1 на с. 234.