КОНСПЕКТ УРОКУ з курсу “ Здоров’я безпека та добробут”(автор Василенко С.,Колотій Л.)
Мета уроку:
1. Ознайомити учнів з поняттям психологічної рівноваги та її важливістю для здоров’я і добробуту.
2. Розвивати вміння підтримувати емоційний баланс у різних життєвих ситуаціях.
3. Формувати навички саморегуляції та методи досягнення психологічної рівноваги.
4. Сприяти розвитку емоційної грамотності та впевненості учнів.
Обладнання:
• Презентація до уроку.
• Фліпчарт або дошка для записів.
• Картки для групової роботи.
• Листи для рефлексії.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань, розвиток навичок.
Структура уроку:
I. Організаційний момент (2–3 хвилини)
• Привітання.
• Повідомлення теми і мети уроку.
• Оголошення правил роботи на уроці (активне слухання, взаємоповага, участь у дискусії).
II. Актуалізація опорних знань (5 хвилин)
1. Запитання до учнів:
• Що ви розумієте під терміном «психологічна рівновага»?
• Як ви зазвичай справляєтеся з важкими ситуаціями, що викликають стрес чи емоційне напруження?
2. Коротке пояснення: Психологічна рівновага — це внутрішній стан гармонії, коли ми здатні збалансувати свої емоції, думки та поведінку. Це важливо для збереження здоров’я, добробуту та ефективного функціонування в повсякденному житті.
III. Вивчення нового матеріалу (15–20 хвилин)
1. Що таке психологічна рівновага?
• Психологічна рівновага — це здатність підтримувати емоційний баланс навіть у стресових ситуаціях. Вона дозволяє людині залишатися спокійною, розсудливою і не дозволяти емоціям контролювати свої вчинки.
• Основні компоненти психологічної рівноваги:
• Емоційний баланс.
• Здатність до саморегуляції.
• Збереження позитивного настрою навіть у складних ситуаціях.
2. Чому важливо зберігати психологічну рівновагу?
• Підвищує якість життя, дозволяє справлятися зі стресом, приймати збалансовані рішення.
• Важливість емоційного здоров’я для фізичного здоров’я.
• Коли людина не має психологічної рівноваги, вона може почуватися втомленою, нервовою, депресивною.
3. Методи підтримки психологічної рівноваги:
• Дихальні техніки: допомагають заспокоїтися, зменшити рівень стресу.
• Релаксація: фізичні вправи, медитація, йога.
• Самопідтримка: позитивні афірмації, ведення щоденника вдячності.
• Підтримка здорових стосунків: спілкування з близькими, підтримка друзів.
• Планування часу: щоб не перевантажувати себе і мати час для відпочинку.
4. Розгляд ситуацій:
• Ситуація 1: Ви отримали погану оцінку на контрольній. Як зберігати спокій і працювати над помилками?
• Ситуація 2: Довгий день в школі, багато домашніх завдань, вам важко сконцентруватися. Як подолати втому та зберегти психологічну рівновагу?
IV. Практична частина (10–12 хвилин)
1. Групова робота:
• Учні діляться на групи і отримують картки з конкретними ситуаціями (стресові ситуації, конфлікти, важливі рішення).
• Завдання: обговорити, як можна зберегти психологічну рівновагу в кожній ситуації, використовуючи різні методи саморегуляції.
• Представлення результатів.
2. Дихальна вправа для релаксації:
• Провести просту дихальну вправу, яка допоможе зняти стрес і повернути психологічну рівновагу. Наприклад, вдих на рахунок 4, затримка дихання на 4 секунди, видих на рахунок 6.
V. Підсумок уроку (5 хвилин)
1. Рефлексія:
• Кожен учень на листку записує три важливі для себе моменти уроку:
1. Що нового дізнався про психологічну рівновагу?
2. Як я можу застосувати ці знання у повсякденному житті?
3. Який метод саморегуляції я планую спробувати?
2. Завдання на домашнє завдання:
• Підготувати список із п’яти порад щодо того, як зберігати психологічну рівновагу в складних ситуаціях. Можна використовувати матеріал уроку або знайти додаткові джерела.
VI. Заключне слово (1 хвилина)
• Підсумок уроку. Важливість збереження психологічної рівноваги для здоров’я та гармонії в житті.
• Висловлення подяки учням за активну участь.
Методичні поради:
• Використовуйте прості та зрозумілі приклади з реального життя для пояснення складних понять.
• Створюйте ситуації для обговорення, які є близькими учням, щоб вони змогли краще зрозуміти важливість психологічної рівноваги.
• Під час практичної частини стимулюйте учнів до активного обговорення та обміну думками, щоб вони відчували себе частиною процесу навчання.
Цей урок має за мету не лише передати знання, але й допомогти учням освоїти конкретні техніки для збереження психологічної рівноваги в реальних життєвих умовах.