Тема: Різноманітність кісткових риб.
Мета: показати велику різноманітність кісткових риб, охарактеризувати основні ряди, розкрити риси пристосованості до життя в різних умовах водного середовища, розвивати вміння працювати з додатковими джерелами інформації, розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до природничих наук, здійснювати екологічне виховання.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиця “Тип Хордові. Класи Хрящові і Кісткові риби”, глобус, намальваний акваріум, клейкий кольоровий папір із запитаннями, мультимедійний проектор, презентація уроку.
Основні терміни і поняття: ряди Осетроподібні, Оселедцеподібні, Лососеподібні, Коропоподібні, Окунеподібні; надряди Кистепері і Дводишні риби.
Хід та структура уроку:
I. Організаційний момент ( привітання, перевірка присутніх, готовності до уроку, повідомлення теми і мети уроку - слайд №1).
II. Актуалізація опорних знань учнів, перевірка д/з в ході дидактичної гри “Зоологічний магазин”. На парти учнів роздаються паперові рибки: перший ряд отримує жовтих, другий – зелених, третій – рожевих.
- Уявіть, що ви завітали до зоомагазину, з метою придбати акваріумних риб. Щоб купити рибку, треба правильно і швидко відповісти на питання, яке є на зворотньому боці. Коли ви дасте всі відповіді, ми зможемо заселити наш уявний акваріум, в кінці гри побачимо скільки вірних і невірних відповідей у класі. Т. ч. відповідають всі учні – від першої і до останньої парти, питання розкладені у логічному зв’язку.
Перелік питань з теми: “Клас Хрящові риби”
Вчитель збирає рибок і прикріплює їх до акваріума, якщо були невірні відповіді, ті риби залишаються у магазині (кріпляться на дошці біля акваріума).
III. Мотивація навчальної діяльності: (вступне слово вчителя, звукове супроводження – шум моря).
Вчитель тримає в руках глобус.
Учитель зачитує вірш:
Є різні риби у воді:
Товсті, тоненькі і худі,
Дрібненькі риби – малюки,
А є й великі – от такі!
Є войовничі – із мечами,
Є з довжелезними хвостами,
Є рибки срібні й золоті,
Є дуже мудрі, є й пусті ...
Живуть вони в річках і в морі
І все беруться до розмов,
Але ніколи не говорять,
Немов не знають своїх мов.
Набравши в ротики води,
Вони мовчать. Мовчать завжди:
В воді не можна говорити,
Тож риби мовчки мусять жити.
(Леонід Полтава)
IV. Вивчення нового матеріалу: (розповідь вчителя з елементами бесіди, з використанням слайдів презентації, учні зачитують повідомлення)
Слайд №2 Кісткові риби - одна з найчисельніших і найрізноманітніших груп хребетних тварин. Довжина від 7 мм до 7 м.
- Які причини цієї різноманітності?
Для вирішення цього питання потрібно розглянути особливості різних рядів кісткових риб. Вони пристосувались до життя в теплих і холодних, прісних і солоних, освітлених і темних водоймах.
Слайд №3 Класифікація кісткових риб
Царство Тварини
Тип Хордові
Надклас Риби
Клас Кісткові риби
Підклас Лопастепері Підклас Променепері
Надряд Дводишні Надряд Хрящекісткові
Надряд Кистепері Надряд Костисті
Слайд №4
Кистепері риби. Назвали їх так за своєрідну будову парних плавців, які біля основи мають вигляд широкої м’ясистої лопаті, що містить скелет основної частини плавця. На відміну від інших риб м’язи у них розміщені на самому плавці. Довгий час цю групу риб вважали вимерлою, але згодом з’ясувалося, що один вид їх живе й дотепер. Вчені вважають, що від вимерлих кистеперих походять перші наземні хребетні. ( Учениця читає повідомлення про латимерію)
Слайд №5
Дводишні риби – невелика група риб, поширена в Африці (лусочник), Австралії (рогозуб), Південній Америці (протоптер). Характерною особливістю їх є наявність зябрового і легеневого дихання. Це пристосування до життя у пересихаючих водоймах. У період дощів дводишні дихають зябрами, а коли водойми пересихають – легенями (видозмінений плавальний міхур). При висиханні водойми зариваються у мул, сплять до 9 місяців. З настанням дощового періоду пробуджуються.
Див. мал.182-183 в підр.
Слайд №6-7
Ряд Осетроподібні. 25 тис. видів, хрящовий скелет, кістки є тільки в черепі, хорда зберігається на все життя. Передній кінець голови витягнутий у рило, ротова щілина поперечна, хвостовий плавець нерівнолопатевий – збереглися ознаки хрящових риб. Але є і ознаки кісткових риб – кістковий череп, зяброві кришки, плавальний міхур. Луска розміщена у 5 рядів у вигляді великих кісткових бляшок, між якими лежать дрібні кісткові пластинки. Прохідні риби, мають промислове значення (смачне м’ясо, чорна ікра). Представники: осетер, севрюга, стерлядь, білуга, шип, калуга, штучно виведений гібрид – бістер. Див. мал.177 в підр.
Слайд №8-9
Ряд Лососеподібні. Мають тіло округлої, валькуватої форми або трохи сплюснуте з боків. Наявний жировий плавець, розташований на спині. Прохідні риби, деякі живуть в прісних водоймах (форель райдужна). Представники: кета, сьомга, горбуша, лосось. Велике промислове значення (м’ясо, червона ікра). Потребують охорони, деякі види занесені до Червоної книги. Див. мал. 180 в підр.
Слайд №10
Ряд Оселедцеподібні. 300 тис. видів, сплощене з боків тіло, сріблясте забарвлення, бічної лінії немає, голова не вкрита лускою, промені плавців м’які. Морські риби, мають велике промислове значення. Представники: оселедець, анчоус, шпрот, хамса, тюлька, кілька. Див. мал. 179 в підр.
Слайд №11
Ряд Коропоподібні. Близько 3 тис. видів. Щелепи беззубі, є глоткові зуби, прісноводні, переважно рослиноїдні. Мають промислове значення. Представники: свійський короб (дзеркальний, український), карась, сазан, лящ, плітка, линь. Акліматизовані: товстолобик, білий амур (походять з річок Далекого Сходу). В Китаї і Японії одомашнили карася і отримали сотні порід акваріумних рибок. Див.мал. 178 в підр.
Слайд №12
Ряд Окунеподібні. 6500 видів. Поширені в морях і прісних водоймах. Скелет плавців утворений жорсткими променями. Розміри 1 см - 4,5 м, хижаки.
- На прикладі якої риби ми вчили зовнішню і внутрішню будову кісткових риб? (окунь річковий)
Представники: скумбрія, ставрида, судак, окунь річковий і морський, йорж, тунець, риба-меч ( пливе зі швидкістю 130 км/год.)
Див. мал. 181 в підр.
Слайди №13-16
Рубрика цікаві риби
Крім того є багато незвичайний риб, про яких ми послухаємо повідомлення, які ви самі підготували (по 2 хв.)
V. Закріплення вивченого матеріалу: (запитання у формі гри )
На слайдах питання, після відповіді учнів висвічується малюнок-
відповідь.
Рибалка
Слайди №17-32
Потрібно зловити всіх морських істот, для цього треба правильно відповісти на всі запитання.
1