Конспект уроку на тему: "Різноманітність кісткових риб"

Про матеріал
Урок-гра "Зоологічний магазин", "Рибалка" на тему: "Різноманітність кісткових риб" Мета: показати велику різноманітність кісткових риб, охарактеризувати основні ряди, розкрити риси пристосованості до життя в різних умовах водного середовища, розвивати вміння працювати з додатковими джерелами інформації, розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до природничих наук, здійснювати екологічне виховання.
Перегляд файлу

Тема:  Різноманітність кісткових риб.

 

Мета: показати велику різноманітність кісткових риб, охарактеризувати основні ряди, розкрити риси пристосованості до життя в різних умовах водного середовища, розвивати вміння працювати з додатковими джерелами інформації, розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до природничих наук, здійснювати екологічне виховання.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: таблиця “Тип Хордові. Класи Хрящові і Кісткові риби”, глобус, намальваний акваріум, клейкий кольоровий папір із запитаннями,  мультимедійний проектор, презентація уроку.

 

Основні терміни і поняття: ряди Осетроподібні, Оселедцеподібні, Лососеподібні, Коропоподібні, Окунеподібні; надряди Кистепері і Дводишні риби.

Хід та структура уроку:

 

I. Організаційний момент ( привітання, перевірка присутніх, готовності до уроку, повідомлення теми і мети уроку - слайд №1).

 

II. Актуалізація опорних знань учнів, перевірка д/з в ході дидактичної гри “Зоологічний магазин”. На парти учнів роздаються паперові рибки: перший ряд отримує жовтих, другий – зелених, третій – рожевих.

 

- Уявіть, що ви завітали до зоомагазину, з метою придбати акваріумних риб. Щоб купити рибку, треба правильно і швидко відповісти на питання, яке є на зворотньому боці. Коли ви дасте всі відповіді, ми зможемо заселити наш уявний акваріум, в кінці гри побачимо скільки вірних і невірних відповідей у класі. Т. ч. відповідають всі учні – від першої і до останньої парти, питання розкладені у логічному зв’язку.

 

Перелік питань з теми: “Клас Хрящові риби”

 

  1. Назвіть основні групи хрящових риб.
  2. З якої тканини складається скелет хрящових риб?
  3. В якій площині на тулубі розміщені плавці? А у кісткових риб?
  4. Чи наявні зяберні кришки?
  5. З якого боку на голові розташований рот у акул і скатів, порівняйте з кістковими рибами?
  6. Охарактеризуйте луску хрящових риб.
  7. Що відомо про зуби?
  8. Яке запліднення і розвиток у хрящових риб, а у кісткових?
  9. Розширення кишечника, куди відкриваються протоки статевої і видільної систем?
  10. Яким способом народжують потомство?
  11. Чому акули постійно в русі, чи сплять вони?
  12. Порівняйте форму тіла акул і скатів, чому вона різна?
  13. Порівняйте спосіб руху акули і ската, хвіст, бічні плавці.
  14. Дуже розвинені такі органи чуття...
  15. Яка акула мешкає в Чорному морі, чи небезпечна вона?
  16. Назвіть акул, які можуть нападати на людей.
  17. Найбільша в світі акула, спосіб її живлення.
  18. Значення акул для людини.
  19. Скільки видів акул і скатів відомо?
  20. Найкрупніший скат?
  21. Які скати мешкають в Чорному морі? Чому така назва?
  22. Які особливості електричних скатів?
  23. Які скати здатні вистрибувати із води?
  24. Які хрящові риби носять зброю на носі?

 

Вчитель збирає рибок і прикріплює їх до акваріума, якщо були невірні відповіді, ті риби залишаються у магазині (кріпляться на дошці біля акваріума).

 

III. Мотивація навчальної діяльності: (вступне слово вчителя, звукове супроводження – шум моря).

 

Вчитель тримає в руках глобус.

  • Якщо дивитись на нашу планету з космоса, то видно більше блакитного кольору.
  • Що це? (вода)
  • Дивлячись на поверхню океана може здатися, на перший погляд, що він бездонний і безжиттєвий. Але на справді це далеко не так. Океан і прісні водойми – це домівка для величезної різноманітності водних організмів, в тому числі і риб. Хрящових ви вже вивчили і сьогодні ознайомитесь з різноманітністю кісткових риб.

 

                      Учитель зачитує вірш:

 

                         Є різні риби у воді:

                         Товсті, тоненькі і худі,

                         Дрібненькі риби – малюки,

                         А є й великі – от такі!

                         Є войовничі – із мечами,

                         Є з довжелезними хвостами,

                         Є рибки срібні й золоті,

                         Є дуже мудрі, є й пусті ...

                         Живуть вони в річках і в морі

                         І все беруться до розмов,

                         Але ніколи не говорять,

                         Немов не знають своїх мов.

                         Набравши в ротики води,

                         Вони мовчать. Мовчать завжди:

                         В воді не можна говорити,

                         Тож риби мовчки мусять жити.

                                                                  (Леонід Полтава)

 

IV. Вивчення нового матеріалу: (розповідь вчителя з елементами бесіди, з використанням слайдів презентації, учні зачитують повідомлення)

 

Слайд №2  Кісткові риби -  одна з найчисельніших і найрізноманітніших груп хребетних тварин. Довжина від 7 мм до 7 м.

- Які причини цієї різноманітності?

Для вирішення цього питання потрібно розглянути особливості різних рядів кісткових риб. Вони пристосувались до життя в теплих і холодних, прісних і солоних, освітлених і темних водоймах. 

 

Слайд №3                         Класифікація кісткових риб

 

Царство Тварини

 

Тип Хордові

 

Надклас Риби

 

Клас Кісткові риби

   

           Підклас Лопастепері                                    Підклас Променепері

   

Надряд Дводишні                                    Надряд Хрящекісткові

                         Надряд Кистепері                                               Надряд Костисті

 

Слайд №4

Кистепері риби. Назвали їх так за своєрідну будову парних плавців, які біля основи мають вигляд широкої м’ясистої лопаті, що містить скелет основної частини плавця. На відміну від інших риб м’язи у них розміщені на самому плавці. Довгий час цю групу риб вважали вимерлою, але згодом з’ясувалося, що один вид їх живе й дотепер. Вчені вважають, що від вимерлих кистеперих походять перші наземні хребетні. ( Учениця читає повідомлення про латимерію)

 

Слайд №5

Дводишні риби – невелика група риб, поширена в Африці (лусочник), Австралії (рогозуб), Південній Америці (протоптер). Характерною особливістю їх є наявність зябрового і легеневого дихання. Це пристосування до життя у пересихаючих водоймах. У період дощів дводишні дихають зябрами, а коли водойми пересихають – легенями (видозмінений плавальний міхур). При висиханні водойми зариваються у мул, сплять до 9 місяців. З настанням дощового періоду пробуджуються.

Див. мал.182-183 в підр.

 

Слайд №6-7

Ряд Осетроподібні. 25 тис. видів, хрящовий скелет, кістки є тільки в черепі, хорда зберігається на все життя. Передній кінець голови витягнутий у рило, ротова щілина поперечна, хвостовий плавець нерівнолопатевий – збереглися ознаки хрящових риб. Але є і ознаки кісткових риб – кістковий череп, зяброві кришки, плавальний міхур. Луска розміщена у 5 рядів у вигляді великих кісткових бляшок, між якими лежать дрібні кісткові пластинки. Прохідні риби, мають промислове значення (смачне м’ясо, чорна ікра). Представники: осетер, севрюга, стерлядь, білуга, шип, калуга, штучно виведений гібрид – бістер. Див. мал.177 в підр.

 

Слайд №8-9

Ряд Лососеподібні. Мають тіло округлої, валькуватої форми або трохи сплюснуте з боків. Наявний жировий плавець, розташований на спині. Прохідні риби, деякі живуть в прісних водоймах (форель райдужна). Представники: кета, сьомга, горбуша, лосось. Велике промислове значення (м’ясо, червона ікра). Потребують охорони, деякі види занесені до Червоної книги. Див. мал. 180 в підр.

 

 

Слайд №10

Ряд Оселедцеподібні. 300 тис. видів, сплощене з боків тіло, сріблясте забарвлення, бічної лінії немає, голова не вкрита лускою, промені плавців м’які. Морські риби, мають велике промислове значення. Представники: оселедець, анчоус, шпрот, хамса, тюлька, кілька. Див. мал. 179 в підр.

 

Слайд №11

Ряд Коропоподібні. Близько 3 тис. видів. Щелепи беззубі, є глоткові зуби, прісноводні, переважно рослиноїдні. Мають промислове значення. Представники: свійський короб (дзеркальний, український),  карась, сазан, лящ, плітка, линь. Акліматизовані: товстолобик, білий амур (походять з річок Далекого Сходу). В Китаї і Японії одомашнили карася і отримали сотні порід акваріумних рибок. Див.мал. 178 в підр.

 

Слайд №12

Ряд Окунеподібні.  6500 видів. Поширені в морях і прісних водоймах. Скелет плавців утворений жорсткими променями. Розміри  1 см  - 4,5 м, хижаки.

- На прикладі якої риби ми вчили зовнішню і внутрішню будову кісткових риб? (окунь річковий)

Представники: скумбрія, ставрида, судак, окунь річковий і морський, йорж, тунець, риба-меч ( пливе зі швидкістю 130 км/год.)

Див. мал. 181 в підр.

 

Слайди №13-16

Рубрика цікаві риби

 

Крім того є багато незвичайний риб, про яких ми послухаємо повідомлення, які ви самі підготували (по 2 хв.)

  1. Глибоководні риби – вудильники.
  2. Окунь-бризкун.
  3. Летючі риби.
  4. Електричний вугор.
  5. Піранії.
  6. Сом.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу: (запитання у формі гри )

      На слайдах питання, після відповіді учнів висвічується малюнок-

      відповідь.  

Рибалка

Слайди №17-32

Потрібно зловити всіх морських істот, для цього треба правильно  відповісти на всі запитання.

 

  1. Яка риба довго живе?
  2. Риби, що мають вусики?
  3. У якої риби під час нересту виростає горб?
  4. Яка риба найшвидша в світі?
  5. Хто зайвий? Лосось, камбала, акула.
  6. Хто зайвий?    Шпрот, скат, короп.
  7. На яку висоту риби можуть вистрибувати із води?
  8. Яка риба має назву небесного світила?
  9. Промислова риба, з якої виведено декілька порід?
  10. Як називається кистепера риба, яку виловили в Індійському океані біля узбережжя Африки?
  11. Риба, яка має однакову назву з курортним містом в Криму?
  12. Чим відома ця риба? (піранія)
  13. Самець якої риби виношує ікру в роті?
  14. Як називається риба, яку вивели штучно, шляхом схрещування
    білуги і стерляді?

 

  1. Виставлення оцінок. Д/з : прочитати §25 (В.І. Соболь), в зошиті стор. 74 (О.Андерсон) заповнити таблицю «Різноманітність кісткових риб».

        

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
16 січня 2021
Переглядів
4694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку