Урок за науково - педагогічним проектом " Інтелект України". Мета цього уроку: розширити знання учнів про клас Риби, ознайомити з різноманітністю риб; знати суттєві ознаки риб, особливості пристосування до життя, знати їх роль в живій природі; розвивати пам'ять, логічне мислення, вміння аналізувати і встановлювати взаємозв'язки, формувати навички раціонального читання; виховувати любов до тварин.
.
За науково – педагогічним проектом « Інтелект УкраЇни»
Тема. Різноманітність риб.
Мета. Розширити знання учнів про клас Риби, ознайомити з різноманітністю риб; знати суттєві ознаки риб, особливості пристосування до життя, знати їх роль в живій природі; розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння аналізувати і встановлювати взаємозв’язки, формувати навички раціонального читання; виховувати любов до тварин.
Обладнання. Ілюстрації тварин, карта, уривок із « Казки про золоту рибку», відеофрагмент про золотих рибок, телевізор, ноутбук.
Зміст уроку
1. Організація класу- 1 хв
Пролунав шкільний дзвінок,
Всіх покликав на урок!
Знаю, що працювати охочі
Тому сяють допитливі очі
Одне одному усміхнімося
І мерщій до роботи берімося!
2. Актуалізація знань про класи тварин – 2 хв
Діти, я знову сьогодні по дорозі на роботу зустріла Незнайка. Він був дуже сумним. Коли запитала, чому він такий невеселий, то він відповів:
- Мені дуже соромно. Я блукав лісом і постійно чув, як лине пісня. Скільки роздивлявся, але нікого не побачив, щоб хтось співав. Тут я побачив дуже красиву квітку, хотів її зірвати, тільки нагнувся, а вона раз - і полетіла. Коли це під кущем, бачу, маленький сіренький клубочок. Хотів взяти в руки, а він як дремене, тільки й бачив. А найбільше мене зацікавило велике дзеркало, в якому живе багато різноманітних великих і малих істот і вони так швидко рухаються туди і сюди.
• Чия це пісня линула? (Птахів.)
• Про яку квітку йдеться мова? (Метелика.)
• А сіренький клубочок – це …? (Зайчик.)
• Велике дзеркало серед лісу? ( Озеро.) А в озері жили… (риби).
(На дошці ілюстрації тварин)
- А одним словом – це … (тварини.)
- Чи подібні вони між собою, за будовою? (Ні.) Тому тварини поділяються на класи.
- Які класи тварин розрізняють? (Розрізняють такі класи тварин: Комахи, Риби, Земноводні, Плазуни, Птахи, Ссавці або Звірі.)
- Допоможіть розподілити подані ілюстрації тварин за класами.
- Як ви думаєте, допомогли ми Незнайкові?
3. Прослуховування листа Центаврика – 3 хв
А нас уже зачекався Центаврик. Він написав нам листа, в якому підготував для вас загадку. Послухаємо його.
Розгорніть зошити . Стежимо.
Відповідь на питання.
Необхідними органами риби є також плавальний міхур і зябра.
Плавальний міхур, наповнений повітрям, допомагає рибі не падати на дно.
Зябра є органом дихання у воді.)
4. Повідомлення теми уроку – 0,5 хв
Сьогодні на уроці ми продовжимо мандрувати царством Риби. З’ясуємо значення особливого органу чуття риби та ознайомимося з різноманітністю риб.
5. Сприйняття навчального матеріалу – 13 хв
5.1. Вправа 1- 1 хв
Риби є героями оповідань, казок.
- Прочитаємо уривок із «Казки про золоту рибку» О. Пушкіна.
(Приготувалися стежити і відповісти на запитання.)
- Яку рибку зловив дід у морі?
- Як ви вважаєте, чи існує насправді золота рибка?
5.2. Вправа 4 – 1 хв
(Перегляд відеофрагменту.)
- Чим відрізняється казкова риба, та що зловив дід, від тих, які ви побачили?
- Чи є така риба, яка могла б виконувати всі бажання?
Ох і запрацювалися ми з вами. Давайте відпочинемо.
5.3. Фізкультхвилинка. Пісня «Русалонька» - 1,5 хв
5.4. Вправа 6 «Фотоапарат» - 2 хв
Відпочили і готові працювати.
Приготуйте очки - фотоапаратики. Покліпайте ними. Готові?
Увага на екран.
Що прочитали?
А) Відновили з пам’яті (2 учні).
Б) Перевіримо. Прочитали разом.
В) Повторити (1-2 учні).
А більше про бічну лінію дізнаємося із довідки від бортового комп’ютера Адаптера. Але спочатку підготуємося. І допоможуть нам «Повітряні кульки».
5.5. Вправа «Повітряні кульки» - 1,5 хв
1 стовпчик
2 стовпчик
Відтворення.
От тепер готові працювати над довідкою Адаптера.
5.6. Довідка Адаптера – 6 хв
Але спочатку отримаємо завдання.
1 ряд.
- Яка найцікавіша ознака риб?
2 ряд.
- Що таке бічна лінія?
3 ряд.
Стежимо.
Відповіді на питання.
- А що буде з рибами, коли прикрити бічну лінію?
6. Поглиблення знань про риби – 7 хв
А зараз Питайлик перевірить,чи були ви уважними і хоче отримати відповідь на питання.
6.1. Вправа 9 – 1 хв
Тестове завдання.
(Правильну відповідь показують сигнальними картками.)
Настав час поринути у підводне царство. Кожен уявить себе рибкою і спробує відпочити.
6.2. Фізкультхвилинка. Релакс. Відпочинок для очей – 2 хв
Ви зустрілися з багатьма рибками. А тепер розглянемо, які тварини є у нас.
6.3. Вправа 10 – 2 хв
Риби іноді мають дивні назви. Спробуємо розгадати ці дивні назви риб за ребусами.
6.4. Розгадування ребусів. Вправа 11 – 2 хв
Налим. Навага. Мойва.
7. Зоряні перегони – 3 хв
Вчитель читає. Діти обирають відповідь.
Перевірка слова-відповіді.
8. Підсумок уроку
Налим і навага – хижі риби. Вони поїдають інших, менших за себе риб.
8.1. Вправа 12. Правило Мудрої сови – 2 хв
(Відтворює 2-3 учні.)
8.2. Робота за картою – 1 хв
Отже, ми – українці, а українці дуже люблять співати
8.3. Пісня про Україну – 1,5 хв