Конспект уроку на тему: "Рослинні угруповання"

Про матеріал
Конспект уроку біології у 6 класі на тему: "Рослинні угруповання". Мета: сформувати знання учнів про взаємозв’язки рослин із довкіллям; дати поняття «рослинне угруповання» та розкрити типи зв’язків в угрупованнях. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища і рослин рідного краю; сприяти екологічному вихованню.
Перегляд файлу

 

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку на тему:

«Рослинні угруповання.»

Картинки по запросу ліс транспарент

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку.

Рослинні угруповання.

Навчально-виховна

 мета:

Сформувати знання учнів про взаємозв’язки рослин із довкіллям; дати поняття «рослинне угруповання» та розкрити типи зв’язків в угрупованнях. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища і рослин рідного краю; сприяти екологічному вихованню.

Розвиваюча мета:

Розвивати уміння порівнювати рослинні угруповання між собою; розвивати уміння спостерігати, аналізувати, робити відповідні висновки та узагальнення.

Тип уроку:

Комбінований урок.

Методи навчання:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.

2. Репродуктивний.

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

Література:

Біологія: 6 кл.: Підруч: для загальноосвіт. навч. закл. / І. Ю. Костіков. – К.: Грамота, 2014. – 296с.: іл.

Обладнання:

Ілюстрації і текст в підручнику, презентація, гербарій.

Основні поняття і

терміни:

Життєва форма, дерево, кущ, трава, чагарник, рослинне угруповання, ліс, луки, болото, степ.

Структура уроку

I   Організаційний етап………………………….1 хв

II  Актуалізація опорних знань………………....4 хв

III Мотивація навчальної діяльності…………....2 хв

IV Вивчення нового матеріалу……………........22 хв

V Узагальнення та систематизація знань…........12 хв

VI  Підведення підсумків уроку……………........2 хв

VII Повідомлення домашнього завдання…..........2 хв

                                           Хід уроку:

І  Організаційна частина

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класної кімнати та учнів до уроку. Перевірка присутніх.

ІІ Актуалізація опорних знань

Виберіть одну правильну відповідь

1.    Назвіть організми, здатні створювати органічні речовини з неорганічних: а) багатоклітинні тварини; б) гриби; в) рослини; г) паразитичні бактерії.

2.    Назвіть організми, які здатні споживати лише готові органічні сполуки: а) водорості; б) вищі спорові рослини; в) гриби; г) голонасінні.

Дайте відповідь на запитання

1.    У яких середовищах поширені рослини?

2.    Завдяки якому процесу рослини утворюють кисень та органічні речовини?

3.    Як рослини впливають на клімат Землі?

4. Які однорічні трави вам відомі?

5. Які особливості життєдіяльності дворічних трав?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Були у матері-Природи                  та з білочками пустувати,
донечки такої вроди:                       Обидві світ живий любили,
хто їх побачив хоть на мить -         відтак його боготворили:
не зміг забути й розлюбить.           тож вирішила мудра мати
Голубооку звали Флора,                  в придане їм дарунки дати,
у неї очі наче зорі.                           Мрійливій Флорі - світ рослинний.
Завжди замріяна, тендітна,            а жвавій Фауні - тваринний,
ласкава, ніжна та привітна.           щоб берегли і доглядали,
А Фауна швидка, як вітер,              від всього злого захищали.
могла за птахами летіти                 Живуть в легендах і понині
і за оленями стрибати,                    живого світу дві богині.
           Сьогодні ми з вами знову завітаємо в гості до Флори, до її  царства, її володінь, які розкинулися по всіх континентах нашої планети. А Фауна нехай почекає нас до наступного року, і  з природознавства і географії ви пам'ятаєте, що поверхня нашої планети є поверхнею кулі, тому сонячні промені потрапляють на неї в різних  точках  під різними  кутами. Тому богиня Флора розселила на землі саме ті типи рослинності, які добре пристосувалися до існунаня у своїх місцезростаннях. Не обділила Флора і нашу Україну, вона багата різними   рослинними угрупованнями. Це і ліси, і луки, і степи, і болота, на яких зростають різноманітні рослини, що становлять красу і багатство нашої рідної природи. Завітаймо в гості до  наших українських угруповань і познайомимося з ними.

Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

ІV  Пояснення нового матеріалу

Розповідь вчителя з елементами бесіди

Рослини, пристосовуючись до існування на певній території, створюють рослинні угруповання, чи фітоценози. Фітоценози бувають природними й штучними. Штучно створені фітоценози не здатні жити без допомоги людини, що їхня винайшла. Ви це досить добре знаєте. Наприклад, якщо не доглядати за своїм городом, полем, парком чи садом, вони досить швидко забур'янюються та перестають задовольняти потреби людей. Сукупність фітоценозів на певній території звуть рослинністю.

Рослини в угрупованні (фітоценозі) отримали тісні зв'язки як поміж собою, так та із довкіллям. Всі досить добре знають, що у будь-якому рослинному угрупованні завжди є тварини. Наприклад, якщо це ліс — у ньому здатні існувати вовки, лосі, косулі, ведмеді, лисиці, зайці, гризуни, птахи й комахи. Така сукупність зветься біоценозом. 

Ліс зростає на ґрунті, в якому розташовані коріння рослин, мешкають бактерії, гриби, черви і т.п. Сукупність живої і неживої природи звуть екосистемою. Друга назва підкреслює те, що зв'язки живого і неживого у природі створює системи.

Системи завжди відзначаються певною сталістю, чи рівновагою. Якщо порушитидану рівновагу, то таку систему можна зруйнувати, це у наш час часто спостерігається.

Головними рослинними угрупованнями являються ліси, степи, луки, болота.

Складання схеми разом з учнями

 

                Ліси                                      Луки                         Степи                          Болота

Всі рослинні угруповання пристосовані до умов існування на однорідній території. Грунт даної території, освітлення, вологість, температура і інші умови життя різняться від умов існування другого угруповання. Тому, наприклад, степові рослини не здатні існувати на болоті, й навпаки.

ФІЗКУЛЬТ-ХВИЛИНКА

Трава - низенька-низенька, (присісти)

Дерева - високі-високі  (потягнутися)

Вітер дерева колише, гойдає, (нахили тулуба)

То вправо, то вліво хитає,

То вперед, то назад, то вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають, (помахати руками, як крилами)

А учні тихенько за парти сідають

І біологію вивчають.

Характерний розподіл рослинних угруповань по земній кулі визначається кліматом, грунтами та рельєфом.

Ліси — угруповання, в котрих домінують деревні рослини. Зокрема, широколисті ліси (граб, береза, дуб, липа, клен, бук, ясен і т.п.), хвойні ліси (сосна, ялина, модрина і т.п.), мішані ліси (сосна, дуб і т.п.).

Луки — це угруповання, в котрих домінують багаторічні вологолюбні трави (злакові, бобові і т.п.).

Степи — угруповання, в котрих домінують багаторічні трави, які пристосованідо довготривалих посушливих періодів (злакові, лілієві).

Болота представляють собою постійно вологі ділянки на землі, в котрих розповсюджені здебільшого трав'янисті рослини (осока, рогіз, очерет).

Робота в групах:

І група Охарактеризувати угруповання – ліси за допомогою тексту підручника на с. 204.

ІІ група Охарактеризувати угруповання – степи за допомогою тексту підручника на с. 205.

ІІІ група Охарактеризувати угруповання – луки за допомогою тексту підручника на с. 205.

ІV група Охарактеризувати угруповання – болота за допомогою тексту підручника на с. 206.

Прослуховування доповідей груп.

Людський вплив на рослинні угруповання здатний бути:

 прямим (штучні насаджування або пряме винищення рослин),

 непрямим (зміни у угрупованнях через зміни у складі повітря).

VІ  Узагальнення і систематизація знань

Бесіда за запитаннями: 1. Назвіть типи рослинних угруповань. 2. Чим ці угруповання відрізняються між собою? 3. Яке значення мають угруповання в природі і житті людини? 4. Якого ставлення до себе потребують рослинні угруповання з боку людини?

VІІ   Підбиття підсумків уроку

Що найбільше сподобалося на уроці? Чи є бажання проводити дослідження далі?

VІІІ Повідомлення домашнього завдання

Повторити § 46. Дати відповідь на питання 3 (письмово) та виконати завдання (усно) на с. 209.

docx
Додано
24 лютого 2019
Переглядів
8442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку