Епіграф до уроку:
«Моя сім’я – моя фортеця»
Сілован Рамішвілі
Тема: Шлюб і сім'я
Мета уроку: ознайомити учнів з основами сімейного права, поняттями «шлюб», «сім'я», умовами та порядком
укладання шлюбу, особливостями укладання шлюбу неповнолітніми, ознайомити учнів зі зразками заяви про
реєстрацію шлюбу та шлюбним договором;
розвивати вміння аналізувати нормативні документи, використовувати
їх для розв'язання правових ситуацій;
виховувати відповідальне ставлення до прийняття важливих рішень, почуття
любові до членів сім'ї та відповідальність за них.
Методичне забезпечення та обладнання: підручник, Сімейний Кодекс України, Конституція України, схеми «Шлюб» та «Припинення шлюбу», роздатковий матеріал (зразок заяви про реєстрацію шлюбу прислів'я, сигнальні картки)
відеофільм про сім'ю, мелодія вальсу Мендельсона, пісня «Родина», казка Г. X. Андерсена «Дюймовочка»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учням пропонуються картинки по зображенню необхідно вказати які права споживачів там мають місце, чи є їх порушення.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів і актуалізація опорних знань учнів
На столі експозиція з творів літератури: «Кайдашева сім 'я».
1. Т Квітка-Основ'яненко. Повість "Маруся" відображає народні уявлення про закони моралі й честі як
щодо кохання, так і щодо сім'ї. На думку автора, родинне щастя неможливе без відповідальності подружжя
за майбутнє, поваги й любові. Саме тому Наум спершу відмовляється віддати дочку за Василя, бо той ще
мав піти до війська, а батько бажав Марусі щастя саме в сім'ї, а не долі солдатки.
Можна вибрать друга і по духу брата, Та не можна матір рідну вибирати.
У цьому вірші відображено національний погляд на ставлення до матері і разом з тим загальнолюдський.
6. А. Малишко. Вірш "Пісня про рушник" став знаковим для теми матері, прикладом високого
ставлення до рідної людини. Це своєрідна лірична сповідь сина, визнання того, що мати "ночей недоспала",
плекаючи сина, і вишивала на рушникові візерунки щасливої долі, аби стелилася життєва дорога рушником.
Цей вірш став піснею, адже такі теплі душевні слова мали звучати скрізь: у кожного є рідна мати, кожного
через життя проводжає "материнська ласкава усмішка". У цьому секрет популярності вірша-пісні
А. Малишка. (прослуховування аудіо-запису пісні)
Запитання
1. Що таке галузь права?
Відповідь. Сукупність норм права, що регулюють певну сферу суспільних відносин за допомогою визначеного методу правового регулювання.
Повідомлення теми та мети уроку
III. Вивчення нового матеріалу
План уроку:
Сім'я відіграє важливу роль в житті кожної людини, оскільки саме в сім'ї народжуються і виховуються діти, які в майбутньому створять свою сім'ю. Таким є закон природи, і доти поки він існуватиме, існуватиме й наше суспільство. Адже сім'я — його найменша складова.
Людей завжди цікавило: Як виникла сім'я? Якою вона була на зорі людської цивілізації, як змінювалася з роками?
Повідомлення учня про історичний розвиток сім "і.
Завдання
І.Чим відрізняється сім'я початку XX ст. від сім'ї XXI ст.?
Відповідь. Декілька поколінь проживають разом, багатодітність, мало розлучень, вінчання, дотримання звичаїв і традицій, патріархат.
2. Якими є функції сім'ї?
Відповідь. Економічна (правильно розподіляти сімейний бюджет), господарсько-побутова (спільне ведення господарства, розподіл обов'язків між батьками і дітьми), репродуктивна (народження дітей), виховна (їх виховання).
Про сім'ю, родинне тепло, стосунки між чоловіком і жінкою повідомляє нам усна народна творчість та вислови відомих людей, що стали афоризмами.
Читання учнями прислів "їв, приказок та афоризмів про сім 'ю.
Словникова робота
Сім'я — це людське об'єднання, члени якого проживають разом, ведуть спільне господарство і мають певні взаємні обов'язки.
Бесіда
1. Як ви вважаєте, чи йдеться про сімейні стосунки у разі, якщо?
А)чоловік поїхав у відрядження на 4 місяці;
Б)жінка поїхала на заробітки за кордон на 6 місяців;
В)дитина проживає в бабусі з дідусем, а батьки навчаються в університеті.
Г)чоловік, який нещодавно поховав дружину.
Робота з правовими документами в підручнику Сімейного Кодексу України.
Відносини, що виникають між членами сім'ї, називаються сімейними. Такі відносини регулюються нормами сімейного права.
Джерелами сімейного права є: Сімейний кодекс України (від 10 січня 2002 р.), Конституція України (ст. 51, 52), Закони Украі'ни («Про державну допомогу сім'ям з дітьми» (від 21 листопада 1992 р.), «Про попередження насильства в сім'ї» (від 15 листопада 2001 р.), «Про охорону дитинства» (від 26 квітня 2001 р.), Постанова Кабінету Міністрів України «Про укладання шлюбного контракту» (від 10 червня 1993 р.) та міжнародні документи («Загальна декларація прав людини» від 10 грудня 1948 р., «Міжнародний пакт про громадянські та політичні права», «Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права»). Сім'я створюється на підставі: шлюбу, кровного споріднення (народження) та усиновлення.
Складання сенкану
(вірш з 5 рядків без рими. За формую нагадує ялинку: 1 слово. 2 слова, 3 слова, 4 слова, Ісл)
Сім'я
Весела, дружня
Проживають, люблять, дбають Взаємні права та обов'язки/Людське об'єднання Родина
Звучить вальс Мендельсона
Чи впізнали Ви мелодію? Так, це вальс Мендельсона, який звучить під час урочистої реєстрації шлюбу. Що ж таке шлюб?
Словникова робота
Шлюб — це сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану.
(робота з докуметм: Сімейного Кодексу України, ст. 21-26.)
Робота зі схемою «Шлюб»
З історії відомо декілька способів укладання шлюбу. Серед них найбільш давній — викрадення нареченої за попередньою змовою між батьками. Проте існував і такий спосіб укладання шлюбу, як викуп нареченої.
Ознайомлення зі зразком заяви про реєстрацію шлюбу.
Робота з правовим документом. Глава 4 Сімейного Кодексу України (ст. 28-34). Вправа «Юридична консультація».
Юнак і дівчина вирішили укласти шлюб. Між ними виникла суперечка, у якій взяли участь і батьки. Дівчина бажає залишити своє дівоче прізвище, юнак наполягає на тому, щоб вона після укладання шлюбу взяла його прізвище, а батьки дівчини пропонують компромісний варіант — поєднати прізвища. Яке рішення, на вашу думку, відповідає закону? Відповідь. Робота з правовим документом (ст. 25 Сімейного Кодексу України)
Запитання.
Чи можемо ми вважати релігійний обряд підставою для виникнення у жінки та чоловіка прав та обов'язків подружжя.
Відповідь. Ні (ст. 21, ч. З Сімейного Кодексу України)
Після реєстрації шлюбу подружжю видають свідоцтво про реєстрацію та за традицією святкують весілля.
Укладання шлюбу породжує взаємні права та обов'язки подружжя. Після укладання шлюбу наступають будні повсякденого життя. Запитання Пригадайте, що ми розуміємо під поняттям особисті немайнові та майнові права?
______Складання таблиці (самостійна робота учнів)
Особисті права подружжя |
Особисті обов’язки подружжя |
||
майнові |
немайнові |
майнові |
немайнові |
Запитання
Чи можна погодитися з висловом Шопенгауера: «Одружитися - це означає наполовину зменшити свої права і
вдвічі збільшити свої обов'язки».
Ви бачите, що права тісно переплітаються з обов'язками, що є запорукою міцності сім'ї.
Робота зі схемою «Припинення шлюбу»
Особи, які подали заяву про реєстрацію шлюбу або вже перебувають у шлюбі, мають право укласти між собою шлюбний договір. Шлюбний договір може регулювати виключно питання матеріального характеру, його відсутність в разі припинення шлюбу призводить до багаторічних судових суперечок щодо майна подружжя. Ознайомлення зі зразками шлюбного договору
Робота з правовим документом. Глава 10 Сімейного Кодексу України. Виконання юридичних задач (проводиться усно)
1. Якщо ви знаєте, які права є особисті немайнові, а які майнові визначте, чи порушені права подружжя в цих
ситуаціях:
А) Чоловік заявив дружиш: «Я переїжджаю до Одеси. Як би ти до цього ставишся, все одно мусиш їхати зі мною, бо як дружина ти маєш слідувати за своїм чоловіком».
Б) Ольга і Володимир уклали шлюб, коли їй було 16 років, а йому 22. За два роки Володимир закінчив інститут і отримав роботу у престижній фірмі. Ольга закінчила середню школу, але до інституту не вступила, бо Володимир категорично заперечує проти здобуття Ольгою вищої освіти й погрожує розлученням, вважаючи, що основна функція жінки — народження і виховання дітей.
2. Використовуючи норму закону, допоможіть вирішити ситуацію. Перебуваючи у шлюбі, Михайло заснував
приватну фірму. У судовому засіданні щодо поділу майна після розлучення його дружина Світлана наполягала на
поділі всього майна, зокрема й майна цієї фірми. Михайло заперечував, бо фірма розвивалася завдяки його зусиллям і
здібностям, а Світлана не мала до діяльності фірми жодного стосунку.
Відповідь. Майно, набуте подружжям за час шлюбу, належить дружиш та чоловікові на праві спільної сумісної власності незалежно від того, що один з них не мав з поважної причини (навчання, ведення домашнього господарства, догляд за дітьми, хвороба тощо) самостійного заробітку (доходу).
IV. Узагальнення і систематизація вивченого
Для кращого розуміння різниці між поняттями «сім'я» та «шлюб» проведемо вправу «Семафор» (Учні мають картки з написами «Шлюб» «Сім’я»: я називатиму твердження, а ви будете підіймати ту картку, до якого поняття відноситься.)
1) потребує реєстрації в органах РАЦСу; 2) кількість членів може бути необмежена; 3) передбачає близькість родичів за походженням; 4) неможливість між близькими родичами; 5) перебуває в союзі тільки двоє; 6) не потребує спеціальної процедури реєстрації.
Гра «Вірю-не вірю». Учні піднімають картки з написом «ТАК» або «НІ»
V. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
Попрошу за допомогою уявного мікрофону висловити свою думку з приводу життєвого питання «Я маю намір у майбутньому»
Оцінювання учнів VII.
Домашнє завдання Опрацювати § Створити презентацію «Знайомтесь, ми — ...» про свою родину.