План-конспект уроку на тему:
«Способи терморегуляції організмів.»
Тема уроку: |
Способи терморегуляції організмів. |
Навчально-виховна мета: |
Cформувати поняття про терморегуляцію, пойкілотермію, гомойотермію; охарактеризувати основні способи терморегуляції; з’ясувати як виживають організми в умовах змінних температур. Виховувати бережливе ставлення до живих організмів планети як основної складової частини біосфери. |
Розвиваюча мета: |
Розвивати уміння учнів порівнювати процеси життєдіяльності видів у природі залежно від їхнього середовища існування, їхні екологічні ніші; уміння спостерігати, співставляти, досліджувати та робити висновки і узагальнення. |
Тип уроку: |
Комбінований урок |
Методи навчання: |
Словесні: пояснення, розповідь з елементами бесіди. Наочні: ілюстрація. |
Література: |
Біологія і екологія: 11кл.: Підруч: для загальноосвіт. навч. закл./ В. І. Соболь. – Кам`янець – Подільський: Абетка, 2019. - 256 с. |
Обладнання: |
Схеми, ілюстрації в підручнику, презентація. |
Основні поняття і терміни: |
Терморегуляція, пойкілотермія, гомойотермія. |
Структура уроку
I Організаційний етап…………………………1 хв
II Актуалізація опорних знань………………..5 хв
III Мотивація навчальної діяльності………….2 хв
IV Вивчення нового матеріалу……………....24 хв
V Узагальнення та систематизація знань........10 хв
VI Підведення підсумків уроку……………......2 хв
VII Повідомлення домашнього завдання…......1 хв
Хід Уроку:
І Організаційна частина
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класної кімнати та учнів до уроку. Перевірка присутніх.
Епіграф до уроку:
Зміна температури дуже сильно позначається на багатьох фізіологічних процесах.
К. Шмідт-Нієльсон
ІІ Актуалізація опорних знань
Питання для бесіди
Дайте визначення:
Аеробіонти - ______________________________________________________________.
Основними середовищами існування є_________________________________________.
Едафобіонти - ______________________________________________________________.
Анемохорія - _______________________________________________________________.
Зообіонти – це_______________________________________________________________.
Робота з «фотокартками»:
На парті лежать картинки гідробіонтів. Учні повинні розприділити, хто з водних мешканців є планктоном, нейстоном, нектоном, а хто відноситься до бентосних організмів.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Повідомити тему, мету та завдання уроку. Поставити проблемне запитання:
ІV Вивчення нового матеріалу
Вступна розповідь вчителя з елементами бесіди
Як відбувається терморегуляція тіла організмів?
ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (від грец. термо - тепло і лат. regulo - впорядковую) - сукупність фізіологічних процесів, що підтримують температуру тіла організму відмінною від температури навколишнього середовища. Організми мають різноманітні способи терморегуляції, що дають змогу в певних межах регулювати температуру тіла. Різниця між температурами тіла й середовища у рослин, твариноподібних організмів, більшості безхребетних є незначною, а терморегуляція здійснюється зазвичай через прояви поведінки або випаровування. Наслідком власної терморегуляції у рослин є те, що їхні листки тепліші, аніж повітря за низької температури, і холодніші - за високої. Найдосконалішими є механізми терморегуляції птахів і ссавців, у яких температура тіла підтримується на майже сталому рівні. Розрізняють три основні способи терморегуляції - етологічний, фізичний і хімічний.
Етологічна (поведінкова) терморегуляція забезпечує регуляцію температури тіла через прояви поведінки. Основними способами терморегуляції є зміна пози та активний пошук сприятливих місць. У найпростіших така поведінка виражена простими нерефлекторними термотаксисами, у вищих тварин - складними формами рефлекторної індивідуальної (наприклад, риття нір), групової (наприклад, утворення скупчень у люті морози у пінгвінів), соціальної (наприклад, регуляція температури всередині гнізда у бджіл) та умовно-рефлекторної поведінки. Більшість комах, рептилій та амфібій активно відшукують освітлені сонцем місця для нагрівання тіла. Наприклад, прудка ящірка на сонці за 20-25 хв підвищує температуру до 33-37 °С.
Фізична терморегуляція - це сукупність фізичних процесів, спрямованих на зміну рівня тепловіддачі. Основними процесами такої терморегуляції є конвекція, випаровування, теплообмін та випромінювання. Прикладами екологічно вигідної й економної фізичної терморегуляції є транспірація в рослин, чудесна сітка (лат. rete mirabile) теплообмінників у зябрах деяких риб, рефлекторне розширення або звуження судин шкіри, потовиділення у ссавців, сезонні зміни теплоізолювальних властивостей пір'євого покриву птахів, товсті жирові прошарки у китів або тюленів та ін.
Хімічна терморегуляція - це сукупність хімічних процесів для активного збільшення теплоутворення у відповідь на зниження температури середовища. Основою є реакції біологічного окиснення та зміна рівня обміну речовин, що підвищує або знижує рівень утворення тепла в організмі. Хімічна терморегуляція вимагає значних затрат енергії. Проявами хімічної терморегуляції є виділення тепла під час м'язового тремтіння, теплоутворення в клітинах бурої жирової тканини.
Отже, основними способами регуляції температури тіла організмів є етологічна, фізична та хімічна терморегуляції.
Випереджувальне завдання
Повідомлення учня № 1
Як виживають організми в умовах змінних температур?
Залежно від джерела тепла та ступеня розвитку механізмів терморегуляції у живій природі виокремлюють дві стратегії виживання організмів - пойкіло- й гомойотермію.
Пойкілотермія (від грец. пойкілос - мінливий, термо - тепло) - це стратегія виживання організмів з несталою температурою тіла, що змінюється залежно від температури зовнішнього середовища і яка залежить від тепла, що надходить ззовні. Пойкілотермність властива
Терморегуляторна поведінка
плащоносної ящірки
всім мікроорганізмам, грибам, рослинам, безхребетним тваринам і значній частині хребетних (рибам, амфібіям, рептиліям). Зовнішнє тепло ці організми отримують від сонячних променів, нагрітої води, повітря, навколишніх предметів. У них переважає поведінковий спосіб терморегуляції, що підтримує температуру тіла, яка зазвичай лише на 1-2 °С вища за температуру довкілля. Ряд пойкілотермних організмів має здатність до фізичної терморегуляції (наприклад, тепловіддача через слизові оболонки ротової порожнини у рептилій). Деякі види можуть утворювати внутрішнє тепло (наприклад, джмелі, метелики-бражники, пітони), але воно генерується внаслідок безпосередньої рухової активності. Загалом пойкілотермія не потребує додаткових енергетичних затрат і забезпечує активність організмів лише у вузькому діапазоні температур.
Гомойотермія (від грец. гомойос - однаковий, термо - тепло) - це стратегія виживання організмів зі сталою температурою тіла, яка не залежить від температури зовнішнього середовища, а залежить від тепла, що утворюється всередині. Гомойотермність властива птахам і ссавцям. Вони здатні підтримувати сталу оптимальну температуру тіла завдяки високому рівню окиснювальних процесів та еволюційному вдосконаленню кровоносної, дихальної та нервової систем. На відміну від пойкілотермних організмів для птахів й ссавців характернахімічна терморегуляція, що є потужним джерелом внутрішнього тепла.
У гомойотермних організмів наявні також різноманітні й досконаліші механізми фізичної та етологічної терморегуляції. Загалом гомойотермія забезпечує біологічну активність організмів у широкому діапазоні температур, але потребує значних енергетичних затрат на терморегуляцію.
Отже, основними стратегіями виживання організмів у температурних умовах, що змінюються, є пойкілотермія й гомойотермія.
Випереджувальне завдання Повідомлення учня № 2
Яке біологічне підґрунтя правил Бергмана та Аллена?
Залежність розмірів і пропорцій тіла тварин у зв'язку із температурними умовами описують правила Бергмана та Аллена.
Правило німецького еколога Карла Бергмана (1814-1865) сформульоване ще у 1847 р. й відображає адаптацію тварин для підтримання сталої температури тіла за різних кліматичних умов: якщо два близькі види гомойотермних тварин відрізняються розмірами, то більший мешкає в холоднішому, а дрібніший - у теплішому кліматі. Поясненням цього правила є те, що у тварин теплоутворення залежить від маси (об'єму) тіла, а тепловіддача - від площі поверхні тіла.
Види ведмедів: 1 - білий (мешкає в арктичних широтах);
2 - очковий (живе у вологих гірських лісах Південної Америки)
Американський зоолог Джоель Аллен (18381921) у 1877 р. помітив, що у багатьох ссавців і птахів Північної півкулі відносні розміри кінцівок та інших виступаючих частин тіла (хвостів, вух, дзьобів) збільшуються з поширенням на південь.
Види лисиць: 1 - полярна, або песець;
2 - звичайна; 3 - пустельна, або фенек
Цю закономірність назвали правилом Аллена. Виступаючі частини тіла мають велику відносну поверхню, через яку відбувається посилена тепловіддача. Так, в арктичної лисиці морда, ноги, вуха, хвіст менші, аніж у звичайної лисиці, у якої, в свою чергу, розміри виступаючих частин менші, аніж у фенека.
Отже, біологічним підґрунтям правил Бергмана та Алена, що вказують на залежність розмірів гомойотермних тварин від температурних умов, є принцип взаємозв'язку між масою та поверхнею тіла.
V Узагальнення та систематизація знань
Самостійна робота з таблицею. Особливості терморегуляції різних груп організмів
За допомогою таблиці порівняйте стратегії виживання організмів у температурних умовах, що змінюються. Визначте особливості терморегуляції пойкіло- та гомойотермних організмів.
Ознака |
Пойкілотермні організми |
Гомойотермні організми |
Джерело тепла |
|
|
Етологічна терморегуляція |
|
|
Фізична терморегуляція |
|
|
Хімічна терморегуляція |
|
|
Енергетичні затрати |
|
|
Діапазон активності |
|
|
Основні групи |
|
|
VІ Підбиття підсумків уроку
«Незакінчене речення». Продовжити речення: На сьогоднішньому уроці ….
VІІ Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати §11. Відповісти на запитання 7-12 на с. 41. Підготувати презентацію про значення загартовування для ефективної терморегуляції людини.