Конспект уроку на тему: “Станіслав Чернілевський “Теплота родинного інтиму...”, “Забула внучка в баби черевички…”. Настрої та почуття, висвітлені в поезіях. Образ рідної людини та важливість родинних цінностей” з використанням форм, методів та прийомів таких, як "Мозковий штурм", бесіда, "Мікрофон", відповіді на запитання, складання асоціативного грона, тестові завдання. Ознайомлення з відомостями про життя С. Чернілевського та віршовими розмірами на прикладі його поезій, аналіз програмових творів.
6 клас
Тема: Станіслав Чернілевський “Теплота родинного інтиму...”, “Забула внучка в баби черевички…”. Настрої та почуття, висвітлені в поезіях. Образ рідної людини та важливість родинних цінностей.
Мета: ознайомити з життям та програмовими творами Станіслава Чернілевського та віршовими розмірами на прикладі його поезій; формувати навики виразного та усвідомленого читання поезії та визначення віршових розмірів; розвивати вміння грамотно і грунтовно висловлювати судження про почуття ліричного героя, співвідносити їх з особистими; виховувати повагу та любов до близьких та рідного дому.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, зошит, портрет С.Чернілевського.
Форми, методи та прийоми: відповіді на запитання, “Мозковий штурм”, бесіда, “Мікрофон”, складання асоціативного грона, тестові завдання.
Теорія літератури: ямб, хорей, стопа, пірихій.
Підручник: Українська література : підруч. для 6 кл. занагальносвітн. навч. закл. / О.М.Авраменко - К. : Грамота, 2014
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційна готовність до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань (“Мозковий штурм”)
ІV. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з талановитим українським поетом Станіславом Чернілевським та його поезією, яка нікого не залише байдужим, тому що мова йтиме про найдорожче у житті- близьких людей та рідний дім. А також ознайомимося з віршовими розмірами і навчимося їх визначати.
V. Основний зміст уроку.
ст. 78
1.1. Засвоєння прочитаного
2. Робота над поезіями “Теплота родинного інтиму...”, “Забула внучка в баби черевички…”
2.1. Виразне читання та усвідомлення емоційного забарвлення поезій.
(Один учень читає виразно поезії, решта - уважно слухають із заплющеними очима)
2.2. Аналіз почуттів, які викликає поезія (бесіда)
2.3. Словникова робота (робота з текстом)
2.4.Аналіз художніх засобів, використаних в поезіях
3. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії “Теплота родинного інтиму…”
3.1. Обговорення змісту (Бесіда за запитаннями)
3.2. Проведення аналогії почуттів ліричного героя з власним життям (Метод “Мікрофон)
2.6. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії “Забула внучка в баби черевички…”
Тема: опис суму прощання бабуся з внучкою, яка гостювала в неї вілтку і забула черевички.
Ідея: уславлення любові, доброти, піклування бабусі про внуків.
Основна думка: бабусі завжди піклуються про своїх внуків, чекають зустрічі з ними.
2.6.1.Обговорення змісту (Бесіда за запитаннями)
2.6.2. Проведення аналогії почуттів, описаних у вірші, з власним життям (Складання асоціативного грона до образу бабусі)
Бабуся — турбота, любов, опіка, канікули, село...
3. Опрацювання теоретичного матеріалу.
3.1. Опрацювання статті теорії літератури “Віршові розміри”
(робота з підручником)
ст. 80
Стопа — комбінація наголошених і ненаголошених складів.
Ямб — віршовий розмір з другим наголошеним складо.
Хорей — віршовий розмір з першим наголошеним складом.
Пірихій — допоміжна стопа, яка складається з двох ненаголошених складів і не впливає на визначення віршового розміру.
3.2. Визначення віршового розміру поезій та складання схеми
3.2.1. “Забула внучка в баби черевички...” - ямб.
3.2.2. “Тепло родинного інтиму...” - хорей
VІ. Підсумок уроку (тест)
1. Що прив'язала мати “мотузочком диму до небес”?
А) піч; Б) подвір'я; В) кущ калини; Г) хату.
2. Чим закутувала мати плечі ліричному герою?
А) одіялом; Б) светром; В) ковдрою; Г) курткою.
3. Що “світліє перед днем”
А) очі; Б) серце; В) душа; Г) тіло.
4.Що забула внучка у бабусі?
А) черевички; Б) босоніжки; В) платтячко; Г) бантю
5. На чому поїхала внучка від бабусі?
А) на автобусі; Б) на самоскиді; В) на тракторі; Г)на бензовозі.
6. До чого торкнулася бабуся перед сном?
А) до лиця; Б) до ліжка; В) до книжки; Г) до черевичків.
7. Як називається віршовий розмір з наголосом на перший склад?
А) ямб; Б) стопа; В) хорей; Г) пірихій.
8. Як називається допоміжна стопа, яка складається з двох ненаголошених?
А) рима; Б) ритм; В) пірихій; Г) ямб.
9. Як називається віршовий розмір з наголосом на другий склад?
А) ямб; Б) стопа; В) метафора; Г) хорей.
10. Як називається комбінація наголошених і ненаголошених складів у віршуванні?
А) пірихій; Б) амфібрахій; В) анапест; Г) стопа.
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання.
Завдання 1-2 ст.81. Вивчити напам'ять один вірш за вибором