Тема. Вода (2 клас)
Мета: формування предметних компетентностей: збагатити уявлення учнів про властивості води; навчати спостерігати та проводити досліди, що демонструють властивості води; розвивати уяву, фантазію, вміння зв'язно, послідовно та зрозуміло висловлювати свої думки, враження; виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища;
формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках і технологіях.
Обладнання: різні речовини, склянки, вода, ґудзик, монетка, піднос, лід, яблуко, морква, серветка, барвник, листок пекінської капусти, комп'ютер, відеоролик, аудіозапис, тематичні малюнки.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Ви сьогодні вже проснулись?
Мамі зранку посміхнулись?
Клас наш радо вас вітає.
Настрій кожен гарний має?
Станьмо разом в дружнє коло!
Привітай нас, рідна школо!
Сьогодні урок – повчальний для всіх
Багато дізнаємось! Тож працюємо всі.
2. Ранкова зустріч.
1.Привітання.
Розпочнемо з привітання.
В нашім класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і всі
Добрий день, тому, хто зліва
Добрий день, тому, хто справа
Ми одна сім′я.
В нашім класі друзі всі
Я і ти, і ми, і всі
Посміхнись, тому, хто зліва
Посміхнись, тому, хто справа
Ми одна сім′я.
В нашім класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і всі
Пожалій, того, хто зліва
Пожалій, того, хто справа
Ми-одна сім′я.
2.Ранкові повідомлення
Як годиться для початку
Все повторимо спочатку.
- Яка пора року зараз?
- Який місяць?
- Яке число?
- Який день тижня?
-Так, давайте, ми з вами також будемо гарно працювати, щоб усе встигнути.
-А тепер скажіть мені:
-Тепло чи холодно сьогодні надворі?
-Який стан неба?
-Чи є опади?
3.Обмін інформацією.
4.Групове заняття ″Для чого нам потрібна вода″
Давайте утворимо з вами коло. Одна дівчинка буде у нас Фея, а інші крапельки води, які дадуть пити води нашій Феї у пустелі.(В учнів на грудях емблемки краплинок)
Фея по черзі запитує кожну краплинку ″Для чого нам потрібна вода″ крапельки повинні відповісти, не повторюватись.(для їжі, для прання, рослинам, тваринам…)
3. Повідомлення теми та мети уроку
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Вивчення нового матеріалу
Учні індивідуально обмірковують можливі відповіді. Потім об'єднуються в пари, доповнюють думки одне одного.
Далі діти в четвірках ухвалюють спільне рішення. Завершується робота обговоренням поставленого завдання з усім класом.
Тіла живої та неживої природи, тіла, створені людиною, складаються з речовин. Речовина — те, із чого складається тіло. Скло, метал, цукор, кухонна сіль, глина, деревина — все це речовини. Вода — теж речовина.
Зустрівши в лісі джерело, ми радіємо: «Яка чиста вода!». Однак у природі зовсім чистої води немає. Будь-яка вода — морська, річкова, дощова — це розчин.
Воду з розчиненою в ній речовиною називають розчином. Навіть у дощовій воді, яку вважають найчистішою, є домішки, які потрапляють із повітря. Пригадайте, яке чисте і свіже повітря після дощу! Це вода поглинула з повітря пил, кіптяву, вихлопні гази.
Морська вода — це розчин значної кількості різних речовин.
Усі розчини прозорі. Якщо у воді є нерозчинні частинки, вони роблять її каламутною.
4) Вправа «Передбачення».
— Припустіть, що станеться:
Висновок. Якщо лід нагрівати, він розтане. Якщо нагрівати воду, вона закипить, буде випаровуватися.
Фізкультхвилинка
2. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях
Вода як і будь-яка речовина має свої властивості. Зараз ми з вами дослідимо ці властивості. Об’єднаємось у групи за формулою і кольором краплин.
(повторення правил роботи в групах)
ГРУПА
«Вода не має форми».
Матеріали: посудини різної форми, вода.
Діяльність: переливай воду в посудини різної форми.
Висновок: рідина може змінювати форму. Вона має форму посудини, в яку її наливають.
ГРУПА
«Вода безбарвна» .
Матеріали: посудина з водою, пензлик, фарба.
Діяльність: зафарбовуй воду за допомогою пензлика з фарбою у різні кольори.
Висновок: вода не має кольору, але її то можна зафарбувати.
ГРУПА
«Вода прозора».
Матеріали: склянка з водою, різні дрібні предмети.
Діяльність: занурюй різні предмети у склянку з водою.
Висновок: вода прозора.
ГРУПА
«Вода – розчинник».
Матеріали: склянка з водою, шматок цукру.
Діяльність:
У склянку з водою кинь шматок цукру. Спостерігай за процесом розчинення. Прискорь розчинення розмішуванням. Скуштуй воду на смак.
Висновок: цукор розчиняється у воді. У воді розчиняються й інші речовини.
Порада: наголосіть, що не можна пробувати на смак незнайому речовину – це небезпечно.
ГРУПА
«Не розчинні речовини».
Матеріали: склянка з водою, крейда, пісок.
Діяльність: у склянку з водою кинь шматок крейди, трохи піску. Спостерігай за процесом. Помішуй.
Висновок: пісок і крейда не розчиняються у воді.
ГРУПА
«Вода без смаку».
Матеріали: чиста дистильована вода і мінеральна вода.
Діяльність:
Скуштуй чисту дистильовану воду. Скуштуй мінеральну (негазовану) воду.
Висновок: чиста вода не має смаку, а мінеральна – має. У ній є домішки. На етикетці зазначений їхній перелік.
Який загальний висновок можна зробити?
Вправа «Обмін думками»
Учні читають висновок у підручнику, потім обговорюють у загальному колі.
• Дослід 1. Вода в овочах і фруктах.
Діти беруть відрізані шматочки яблука, моркви, накривають серветкою і натискають. Висновок. Пляма на серветці — це вода, яка є у свіжих овочах та фруктах.
— А як вода потрапляє у рослину? Нумо переконаємося в цьому.
• Дослід 2. Рух води по рослині.
У підфарбовану барвником воду діти кладуть листок пекінської капусти.
— Поспостерігаємо, чи буде пофарбована вода проникати у листя.
Висновок. Листок почав змінювати колір, отже, вода рухається по рослині.
— Щоб закріпити знання про властивості води, перегляньмо відео «Корисні підказки про воду від телеканалу ПЛЮСПЛЮС». (https://youtu.be/RmErh04ndGs
6) Мовна вправа «Яка вода?».
Учитель демонструє малюнки із зображенням різних водойм. Учні визначають, яка у них вода.
Фізкультхвилинка
3. Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації
Учні читають повідомлення про те, скільки води потрібно випивати людині протягом доби (підручник, с. 78).
2)Вправа Сигнал (на правильну відповідь діти піднімають зелену цеглинку лего, на хибну – червону)
Сніг – це рідкий стан води
Вода – синього кольору
Вода текуча (розтікається)
Вода не має власної форм
Вода безбарвна
Вода має приємний солодкуватий запах
Вода на морозі розширюється
Вода прозора
Газоподібний стан води – це пара
Вода – рідина переходить у твердий стан при охолодженні.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. РЕФЛЕКСІЯ
Вправа «Незакінчені речення»
Сьогодні я дізнався про….
На уроці мене вразило…
Сьогодні урок був…
Мене здивувало …
Зазначити на картках «Як я попрацював на уроці»