Тема: залежність суми від зміни одного з доданків.
Мета: Ознайомити учнів з залежністю суми від зміни одного з доданків; формувати вміння розв’язувати задачі; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати увагу, математичне мовлення, логічне мислення та творчу уяву; виховувати охайність, уважність, самостійність.
Обладнання: презентація, відео, підручник.
Хід роботи
І. Організація учнів до уроку.
Добрий день!
Сіли рівно, озирнулись,
Одне одному всміхнулись,
Якщо добре працювати –
Вийдуть гарні результати.
Тож не гаємо ми час,
Бо знання чекають нас!
- Зараз у нас урок математики, мене звати Ірина Володимирівна, і сьогодні проведу його я.
- Якщо в ході уроку у вас виникнуть запитання, прошу звертатися до мене.
- Сьогодні на уроці нам будуть потрібні: підручник, зошит, ручка, олівець та лінійка.
- Погляньте, чи в кожного з вас є все необхідне для уроку.
- Отож, починаємо урок.
ІІ.Перевірка домашнього завдання.
-Зараз ми перевіримо домашнє завдання.
-Вам потрібно було скласти за коротким записом задачу.
- Хто може зачитати свою задачу. (Мама купила шапку та шарф за 230 грн. За шапку вона заплатила - 194 грн На скільки дорожчий шарф від ціни шапки?)
-Що ми знайшли у першій дії?. (Скільки коштує шарф)
- Як ми це дізналися? (Від вартості всіє суми ми відняли ціну шапки)
- І скільки коштує шапка? (36)
- Що знаходили в другії дії?(на скільки дорожчий шарф від ціни шапки)
- Якою дією?(Відніманням)
- То на скільки дорожча шапка за шарф?(на 158 грн)
Це було завдання А. а зараз перевіримо Б
750-398 (750-400) + 2 = 350 + 2 = 352
920-194 (920-200) + 2 =720 + 6 = 726
840-480 (840- 500) + 20 =340 + 20 = 360
670-290 (670-300) + 10=370+ 10 = 380
450-297 (450-300) + 3 =150+ 3 = 153
530 + 180 (530-200) + 20 =330 + 20 = 350
-Зачитай приклад відповіддю якого є три сотні і вісім десяток (670-290)
-Отже, відповідь цього прикладу-380
-Яке число ти округлила?(290 до 300)
-А тепер зменшіть відповідь 380 на 30, яке число одержимо?(350)
-Зачитай приклад з такою відповіддю.( 530 + 180)
- Яке число одержала при округленні?(300)
- А тепер збільшіть відповідь 300 на 426, яке число одержимо?(726)
-Зачитай повністю приклад з такою відповіддю.( 920-194 (920-200) + 2 =720 + 6 = 726)
- Який приклад ми округлили до 500? (840-480)
- І який результат ми отримали? (360)
Зачитай приклад відповіддю якого є одна сотня і п’ять десяток і три одиниці(450-297)
Отже, відповідь цього прикладу (153)
-А який приклад ще залишився?( 750-398)
-Зачитай його розв’язок.( 750-398= (750-400) + 2 = 350 + 2 = 352)
-Молодці, з домашнім завданням впоралися.
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
Діти, коли я готувалася до вашого уроку, то мені на адресу прийшов лист від незнайомця. Ось що було в листі.
«3 клас, привіт. Ви всі мене знаєте, і точно здогадаєтеся хто я, після того як послухаєте загадку. Сьогодні я буду спостерігати за вашою роботою на уроці і пропонуватиму багато цікавих і різних завдань. Сподіваюся ви доведете мені, що ви розумні, кмітливі і добре знаєте математику. Для початку відгадаєте хто я»
Уч. Діти ось незнайомець пропонує відгадати загадку.
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа —
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (лисиця)
Уч. Так, діти це лисичка. Сподіваюся завдання від лисички будуть такі самі цікаві як вона сама. Діти, чи знаєте ви, що маса дорослої лисиці зазвичай коливається від 4 до 7 кг. А чи знаєте скільки років живе лисиця. У неволі лисиця може прожити до 25 років, в той час як на природі Вона може жити 6-7 років.
Так от виявляється під час бігу ці тварини здатні розвивати швидкість до 50 км/год.. А в цілому лисички здатні бігти без зупинки всю ніч.
От така наша лисичка.
Усний рахунок.
Уч. Діти, мені надійшов ще один лист від лисички. В ньому вона пише, що хоче перевірити як добре ми вміємо рахувати усно. Для ускладнення завдання пропонує пов’язати приклади із цеглинками Лего. Погляньте на екран.
Яка дія використовувалася у прикладах.(Додавання.)
.- Як називаються числа при відніманні?(. Зменшуване від’ємник різниця)
Уч. Правильно, ми пригадали арифметичні дії з якими часто зустрічаємося на уроках математики. Ви гарно впоралися із завданнями. Пропоную продовжити далі. Лисичка спостерігала за вашим виконанням і сподіваюся їй сподобалось.
ІV. Повідомлення теми і завдання уроку.
- А на сьогоднішньому уроці ми повинні дослідити як залежить значення суми від зміни одного з доданків.
- Чуєте, яке завдання стоїть перед нами.
- Отож, почали.
-Відкрийте свої зошити та напишіть число, класна робота.
А зараз попрацюємо з підручником. Відкрийте його на сторінці 42.
1.- Розглянемо завдання під номером один.

Зараз ми попрацюємо над задачею.
Уважно прочитайте її.
Вивчення задачі
-Про що йдеться в задачі?(про кульки)
Якого кольору кульки купили? (жовтого та блакитного)
-Скільки купили жовтих?(70)
-А що означає число 20?(Блакитних кульок купили для свята)
-А скільки ще блакитних кульок докупили?(8)
-Що питається в задачі?( скільки всього повітряних кульок купили спочатку та скільки стало потім)
Аналіз задачі
-Дітки, чи можна одразу дати відповідь на питання задачі?(ні)
-Чому?(бо ми не знаємо, скільки блакитних кульок купили до шкільного свята.)
-А можемо це знайти?(так)
-Якою дією?(додаванням)
- Якщо спочатку купили 70 жовтих і 20 блакитних кульок, що за цими даними можна знайти? (скільки кільок купили спочатку)
- Якою дією? (додаванням)
-А тепер, знаючи скільки всього купили кульок спочатку та врахувати ті що докупили , чи можемо тепер знайти скільки всього кульок стало?(так)
-Якою дією ми це знайдемо?(додаванням)
Отже перейдемо План розв’язування задачі
-Що знайдемо в першій дії? (Скільки всього купили блакитних кульок)
-Якою дією?(Додаванням)
-Що знайдемо в другій дії?(скільки купили разом жовтих і блакитних кульок)
-Якою дією?(Додаванням)
-Що знайдемо в третій дії?(Скільки всього купили кульок на свято)
-Якою дією?(додаванням)
1)20+8=28(к.) - всього купили блакитних;
2)70+20=90(к.) - купили жовтих і блакитних спочатку;
3)90+8=98(к.) - прикрасили свято.
Відповідь: стало 98 кульок.
--Отже діти, важливо запам’ятати!
То який висновок можна зробити? (при сталому першому доданку і зменшенням другого доданку на кілька одиниць, сума теж зменшиться на стільки ж одиниць.)
- Ваше завдання дібрати три значення змінної та обчислити вираз.
- Зачитайте вираз який є у нашій книжці.
- Вам потрібно буде підібрати число замість цієї літери d, щоб завершити вираз та розв’язати його. Наприклад замість d ми підставимо число 200. І в нас получиться 250+200=450 Все просто.
- Давайте виберемо ще одне число, яке би ви взяли? (250)
- Добре підставимо, що ми одержимо? (250+250=500)
А чим ця сума відрізняється від попередньої? (Вона більша)
- Як нам дізнатися на скільки одне число більше за інше? (нам потрібно відняти)
-Що від чого будемо віднімати? (від Більшого числа віднімімо менше)
- І що в результаті одержимо? (50)
- То якщо при додаванні доданок збільшити, то сума буде більша чи менша? (більша)
- А якщо зменшити?(тоді сума буде менша)
Уважно прочитайте її.
-Подивіться на короткий запис до неї.
Вивчення задачі
-Про що йдеться в задачі?(про кульки)
- Скільки кульок купили? (7)
- Що означає число 63? (вартість кульок)
-Що питається в задачі?( скільки таких кульок можна купити на 72 грн)
Аналіз задачі
-Дітки, чи можна одразу дати відповідь на питання задачі?(ні)
-Чому? (бо ми не знаємо скільки коштує 1 кулька)
-А можемо це знайти?(так)
-Якою дією?(діленням)
-А знайшовши ціну кульки, і врахувавши що другого разу ми маємо 72 гривні, чи можемо тепер дати відповідь на запитання задачі?(так)
-Якою дією ми це знайдемо?(діленням)
То складемо план розв’язку задачі
План розв’язування задачі
-Що знайдемо в першій дії? (Скільки коштує одна кулька)
-Якою дією?(ділення)
-Що знайдемо в другій дії?(скільки можна купили на 72 грн.)
-Якою дією?(Ділення)
1)63 : 7 = 9(грн)- ціна однієї кульки
2)72 : 9 = 8(к.)
Відповідь: можна купити на 72 гривні 8 кульок.
Уважно прочитайте її.
-Подивіться на короткий запис до неї.
Вивчення задачі
-Про що йдеться в задачі?(про ручки і зошити)
-Скільки купили ручок?(5)
-А що означає число 35?(Вартість ручок)
-А чи знаємо яка ціна зошита? (ні)
А що про це сказано в задачі? (ціна зошита на 2 грн більша від ціни ручки)
-А Чи знаємо скільки купили зошитів?(Ні)
-Скільки грошей заплатили за всі зошити? (54 грн)
-Що питається в задачі?( скільки можна купити зошитів на 54 грн)
Аналіз задачі
-Дітки, чи можна одразу дати відповідь на питання задачі?(ні)
-Чому?(бо ми не знаємо ціну ручки)
-А можемо це знайти?(так)
-Якою дією?(діленням)
-А знайшовши ціну ручки, і врахувавши що зошит на 2 грн дорожчий, що за цими даними можна знайти? (ціну зошита)
- Якою дією? (додаванням)
-А знаючи скільки грошей заплатили за всі зошити і зайшовши ціну зошита, чи можемо знайти Кількість куплених зошитів? (так)
-Якою дією ми це знайдемо?(діленням)
Тож складемо План розв’язування задачі
-Що знайдемо в першій дії? ( ціну ручки )
-Якою дією?( діленням)
-Що знайдемо в другій дії?( ціну зошита)
-Якою дією?(Додаванням)
-Що знайдемо в третій дії?(Скільки зошитів можна купити на 54 гривні)
-Якою дією?(діленням)
1)35:5=7 (грн)- ціна ручки;
2)7+2=9(грн)-ціна зошита;
3)54:9=6(з.).
Відповідь: можна купити на 54 гривні 6 зошитів.
Вивчення задачі
Давайте розглянемо задачу, про кого йдеться в задачі?(Про Тетянку та її однокласників)?
- Що роздали дітям? (льодяники)
- Скільки льодяників роздали дітям?(20)
-Що питається в задачі? (по скільки льодяників отримала кожна дитина)
Аналіз задачі
- Чи відразу можна дати відповідь на запитання? (Ні)
- Чому?(…)
-А чи знаємо ми скільки разом дітей в класі?(ні)
- А чи можемо це дізнатися?(так)
- Якою дією?(додавання)
- А що будемо до чого додавати?(Дівчинку до хлопчиків)
- Якщо ми знаємо скільки дітей в класі і те, що їм роздали порівну, то чи можемо ми тепер дати відповідь на запитання? (Так)
- Якою дією?(ділення)
- Що будемо на що ділити? (Кількість льодяників на к-сть дітей)
План розв’язку задачі
-Що знайдемо в першій дії? (Скільки всього дітей в класі.)
-Якою дією? (Додаванням)
-Що знайдемо в другій дії?( По скільки льодяників отримала кожна дитина )
-Якою дією? ( діленням)
1) 1+9=10 (д.) – було у класі;
2) 20 : 10 = 2 (л.)
Відповідь: кожна дитина отримала по 2 льодяника.
-Молодці, ви старанно працювали на сьогоднішньому уроці.
-Вашим домашнім завданням буде номер із хатинкою на сторінці 43.
V. закріплення нового матеріалу.
1. Що сьогодні ми вивчали на уроці?
2. Яке завдання тобі сподобалось найбільше?
3.Як змінюється сума якщо доданок збільшити на 100?
4. Що потрібно зробити з доданком щоб збільшити суму на 25?
5.Що було незрозумілого на уроці?
Ось і пролунав дзвінок-
Закінчився наш урок,
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.