Конспект уроку «Населення і політична карта Південної Америки»
Мета: сформувати знання про історію заселення материка, з’ясувати склад сучасного населення Південної Америки, його кількість, та причини нерівномірного розміщення; ознайомити учнів з політичною картою Південної Америки; розвивати вміння учнів характеризувати держави материка за допомогою тематичних карт атласу; прищеплювати школярам інтерес до вивчення географії; виховувати толерантне ставлення учнів до представників різних рас та націй, повагу до їх мови та культури.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: політична карта Південної Америки; атласи школярів, контурні карти, фотографії країн та смайлики для рефлексії.
Хід уроку
І. Організація класу до навчання.
Девіз уроку:
«У космосі планета обертається,
Зима весною вже зміняється,
Надвечір’я підганяє ранки,
І день шукає ніч безперестанку.
Географія допомагає
Зв’язати все від краю і до краю,
Що було колись і є пізнати.
Аби майбутнє привітати».
Діти, бажаю вам успіхів у здобутті нових знань. Обираємо смайлик, який відповідає вашому настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Прийом «Знайди пару»
Одна група дітей отримує картки із запитаннями, а інша - з відповідями. Потрібно кожному знайти свою половину.
Запитання:
1) в цій природній зоні ростуть вічнозелені, різноманітні за видовим складом багатоярусні ліси, які цвітуть і плодоносять протягом усього року;
2) тут ростуть кактуси та подушкоподібні чагарники;
3) в цій природній зоні переважають злаки, водяться страуси нанду та нутрія;
4) природна зона розташована на більшій частині Бразильського плоскогір’я;
5) природна зона сформувалась на Орінокській низовині;
6) тут гніздиться найбільший з літаючих птахів – кондор.
Відповіді: сельвас, пустелі, пампа, кампос, льянос, Анди.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Прийом «Хвилинка – цікавинка»
1.Південна Америка включає в себе 12 незалежних держав.
2.Найбільшою південноамериканською країною є Бразилія
3.Найпоширенішою мовою в Південній Америці є іспанська.
4.Приблизно половина жителів Південної Америки проживає у Бразилії.
Щоб продовжити ряд цікавих фактів про населення і держави материка нам потрібно детальніше ознайомитись з країнами материка та їх жителями.
ІV. Оголошення теми та мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
Прийом «Слово вчителя»
1. Расовий склад населення. У результаті історичного процесу освоєння і заселення, сучасне населення материка складається з представників трьох основних людських рас: 1) американці європейського походження - нащадки здебільшого португальців та іспанців; 2) афроамериканці - нащадки рабів-африканців, які були завезені на материк у XVI-XIX ст.; 3) корінне населення - індіанці, які відносяться до американської гілки монголоїдної раси; 4) представники змішаних рас - мулати, метиси, креоли, самбо. Слід відмітити, що серед емігрантів до Південної Америки були українці, які створили свої діаспори в Аргентині, Бразилії, Чилі. Основна маса населення континенту спілкується іспанською мовою, в Бразилії - португальською. Оскільки ці дві мови близькі до латині, то Південну Америку і країни Панамського перешийку називають ще Латинською Америкою.
У деяких країнах Південної Америки індіанці й досі складають значну частку населення. Вони спілкуються своїми мовами.
Прийом «Журналістські запитання»
Назвіть зовнішні ознаки, що відрізняють представників монголоїдної раси?
Хто дав назву мешканцям материка - «індіанці»?
Якими видами господарювання вони займалися на момент відкриття материка?
Прийом «Робота з підручником».
Діти, а що відомо людству про давні цивілізації на материку, відшукайте цю інформацію в тексті підручника.
Відповідь учня. Інки створили в Андах могутню державу з розвинутою цивілізацією ще у Х ст., яка мала назву Тауантинсуйу – Країна чотирьох вітрів. У ній було багато міст, храмів та палаців. Давня столиця держави інків Куско була розташована на висоті 4000 м над рівнем моря. Інки вирощували картоплю, приручили лам і альпака, які забезпечували вовною і перевозили вантажі. Країна мала зрошувальні канали і водогони. Майстри створювали унікальні вироби із золота, срібла й міді.
2. Розміщення населення на материку.
Вчитель. Нині на континенті проживає понад 420 мільйонів осіб (2016 р.) що становить 6% населення світу.
Прийом «Міні – практикум»
1.Використавши загальну чисельність населення та площу Південної Америки (17,8 млн. кв.км) розрахуйте середню густоту населення материка.
2.За картою атласу «Густота населення світу» визначте райони найбільшої та найменшої густоти населення у Південній Америці.
3. Поясніть чинники, що сприяли такому розміщенню.
Корекція відповідей учнів. Отже, розміщується населення дуже нерівномірно, що пов'язано з природними умовами і особливостями колонізації. Середня густота населення невелика – близько 23,5 чол./кв.км. Майже незаселеними є Амазонська сельва, напівпустелі на півдні та пустеля Атакама. Найбільша густота населення спостерігається на Атлантичному узбережжі та в Андах.
3. Політична карта Південної Америки.
Прийом «Слово вчителя»
Більшість країн Південної Америки були колоніями Іспанії та Португалії, а здобули незалежність в основному на початку XIX ст. Оскільки від колоніального гніту вони звільнилися раніше, ніж країни Африки, то рівень розвитку у них вищий. Проте всі країни належать до таких, що розвиваються. Найбільші за площею держави Південної Америки лежать на рівнинному сході. Це Бразилія, Аргентина, Венесуела. Великі території і різноманітні природні багатства мають Андські країни: Чилі, Перу, Колумбія, Болівія, Еквадор.
На території Південної Америки розташовані 12 незалежних держав та 3 залежні території.
Прийом «Робота з картою»
1.За політичною картою Південної Америки назвіть країни, що не мають виходу до морів та океанів?
2.Столиці яких країн розташовані на узбережжі і є морськими портами?
3.Які країни знаходяться на північ від екватора, а які - на південь?
Прийом «Міжнародний огляд».
Група туристів з нашого класу провела декілька днів у різних країнах Південної Америки і пропонує нам міжнародний огляд новин з цього цікавого континенту. Під час прослуховування відповідей учні позначають на контурних картах основні географічні об’єкти Південної Америки з теми «Країни і їх столиці».
Бразилія. За площею території і кількістю населення вона посідає п'яте місце на Землі. Країна багата на природні ресурси: корисні копалини та цінні породи деревини, гідроенергію. Населення дуже строкате. Складається з європеоїдів, негроїдів і монголоїдів, а також груп зі змішаними расовими ознаками.
Понад 80 % населення зосереджене на сході, на Атлантичному узбережжі материка, на південь від екватора. У Бразилії значна українська діаспора - 500 тис. чоловік. Столиця країни - Бразиліа. А в Ріо-де-Жанейро на горі Корковаду, що перекладається як «горбань», встановлено гігантську скульптуру Ісуса Христа, що вважається одним з семи чудес світу.
Аргентина - друга за площею та рівнем економічного розвитку держава Південної Америки. Країна має значні та різноманітні природні ресурси. Найбільше значення мають родючі землі пампи і такі корисні копалини, як нафта, природний газ, цинкові, свинцеві, олов'яні, уранові руди. В країні значні лісові ресурси. На відміну від Бразилії, в Аргентині більшість (85 %) населення становлять європеоїди, оскільки в минулому чорних рабів сюди не завозили - не було плантацій. Близько 70 % аргентинців проживає в пампі. Українська діаспора в Аргентині становить 220 тис. чоловік. Столиця Аргентини – Буенос-Айрес.
Чилі - «нова індустріальна країна», що порівняно швидко розвивається. Тут видобувають багато корисних копалин: мідь, молібден, селітру, золото, цинк, залізну руду. Чилійці - нація, що сформувалася внаслідок змішання іспанців з місцевими індіанцями. Найбільше місто - Сантьяго - столиця країни. Вона має вихід до Тихого океану. Світовий лідер з вирощування фруктів та вилову риби.
Перу – країна стародавніх цивілізацій, своєрідний археологічний музей Південної Америки. Природа країни дуже контрастна: сухе узбережжя і волога сельва розділені стіною Анд, поряд з родючими долинами – безплідні пустелі.
Половину населення країни становить іспаномовні перуанці, решту – індіанські народи (кечуа, аймара). Тому в Перу дві державні мови – іспанська і кечуа.
Розвиток господарства ускладнюють природні умови: на узбережжі не вистачає води для зрошення, натомість у східній частині заважає її надмірна кількість, і землі потребують осушення.
VІ. Узагальнення знань з вивченої теми.
1. Прийом «Лови помилку»
1.Чилі – Сантьяго, Перу – Ліма, Еквадор – Кіто, Венесуела – Джорджтаун.
2. Самбо, індіанці, метиси, мулати.
3. Парагвай, Колумбія, Чилі, Бразилія.
4. Еквадор, Перу, Уругвай, Чилі.
5. Сукре, Ріо-де-Жанейро, Буенос – Айрес, Бразиліа.
2.Прийом «Бліц-опитування».
1.До якої раси відносяться індіанці?
2. Яка країна нині розташована на території, де жили інки?
3.Чому Х. Колумб назвав жителів Південної Америки індіанцями?
4.Нащадків від змішаних шлюбів індіанців та європейців називають….
5.Який рівень розвитку мають країни материка?
6.Чому Південну Америку називають Латинською?
3.Прийом «Упізнай країну»
Відповіді: Бразилія, Аргентина, Венесуела, Перу, Еквадор, Болівія.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія та оцінювання.
Діти, обираємо смайлик, який відповідає вашому настрою.Чи співпадає ваш вибір з настроєм на початку уроку?
Прийом «Мікрофон»
1.Сьогодні ми вивчили….. 2. Знання, отримані на уроці мені потрібні для ….. 3. Мені на уроці сподобалося…..
VІІІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати §26, 27, повторити § 21-25.
2. Підготуватися до підсумкового уроку.