Тема. Назустріч літу. Настрій у пейзажі.
Мета. Закріпити знання про пейзаж. Дати поняття про пейзажні настрої на прикладі репродукцій картин українських художників-пейзажистів.
Розвивати емоційне сприйняття, спостережливість. Вчити виявляти задум в композиції, відповідний настрій засобами художніх технік.
Формувати творчий підхід до виконання роботи. Розвивати пам’ять, уяву, навички естетичного сприймання, образного мислення та дрібну моторику руки; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, бережливе ставлення до природи рідного краю та художній смак, зміцнювати бажання малювати.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: творча майстерня
Техніка виконання: акварельний живопис .
Терміни і поняття: жанр ОМ, живопис, пейзаж, лінія горизонту.
Візуальний ряд: презентація: репродукції картин, слайди з відтінками кольорів, Вівальді «Літо», пісня «Про літо».
Міжпредметні зв’язки: література, мова, музичне мистецтво, природознавство.
Хід уроку
I. Організація класу.
- Перевірте, чи все приготували до уроку. Хочу побажати вам і сьогодні бути впевненими, працьовитими уважними, та охайними, бажаю вам успіху.
II. Актуалізація опорних знань.
- Щоб налаштуватися на роботу, я пропоную вам послухати вірш.
Літо
У відчинене віконце
Зазирнуло зранку сонце
І лоскоче ніжно носик,
І маленькі ніжки босі.
Сяйвом сонця все залито,
В нас гостює справжнє літо
Кольорове та яскраве,
Запашне, смішне, цікаве!
Мама літечку радіє,
Літо всіх маляток гріє,
Щоб росли вони здорові,
Наші «сонечка» чудові!
Олег Роговенко
- Про що йдеться у вірші?
- Які асоціації виникають, коли чуєте слово «літо»?
- Доберіть прикметники до слова «літо».
-А що слугує засобом виразності у поетів? ( слово)
- А зараз прослухайте, будь ласка, частину з концерту Антоніо Вівальді "Пори року": "Літо".
https://www.youtube.com/watch?v=-qAYpvFwcxs
- Яку образи спливали у вашій уяві слухаючі музику?
- Що слугує засобом виразності у композиторів та музикантів?( звук, мелодія)
- А тепер черга українських художників.
Борис Литовченко Віталій Мовчан
- Засобом виразності цього виду мистецтва є …колір.
- А який вид образотворчого мистецтва розмовляє з нами на мові кольорів? ( живопис)
- Так саме живопис. Живопис здатен розкривати складний світ почуттів, переживань, характерів, найтонші відтінки настрою.
- А до якого жанру живопису ви можете віднести переглянуті репродукції ?
( Пейзаж)
ІII. Повідомлення теми та завдань уроку.
- Тема нашого уроку «Назустріч літу. Настрій у пейзажі»
- Сьогодні на уроці ми:
• продовжимо ознайомлюватися з поняттям «пейзаж»;
• вчитимемося виявляти задум в композиції, відповідний настрій засобами художньої виразності.
Фізкультхвилинка.
- За що ви любите літо?
Виконайте рухи під пісню про літо:
https://www.youtube.com/watch?v=_VjBLOzz7T8
IV. Мотивація навчальної діяльності.
- Отже художник передає настрій і почуття за допомогою кольору. А як ви важачи чи можемо ми з вами за допомогою кольору передати наш настрій? Ну наприклад у мене настрій чудовий – жовто – оранжевого кольору, а у вас?
- Тобто наш настрій має колорит, и коли мі намагаємося передати настрій природи ми теж використовуємо колорит.
- Які на вашу думку повинні бути кольори, щоб намалювати літо?
V. Вивчення нового матеріалу.
- Дуже важливо вірно добрати кольорову гаму яка буди відображати стан природи, чи то яскравий сонячний день, чи то похмурий ранок, чи накрапає дощик, чи йде злива.
-Вранці пейзаж буде пронизаний променями сонця, що сходить, або оповитий туманом, отже, всі предмети будуть оповиті цим світлом.
Василь Лужецький Ельвіра Яцун
Увечері, в міру того як сонце сідає, фарби згущуються, а повітря забарвлюється золотисто-багряними променями. В цьому випадку колірний лад пейзажу буде золотиста – червоним.
«Літній вечір на річці» Кадникова Тетяна «Вечір в Україні» Крижицький Костянтин
- А які кольори будуть удень?
Єгеній Малишев
- Удень коли сонце в зеніті воно огортає своїм променями нібито усю землю.
VI. Практична робота учнів.
1. Постановка практичного завдання.
Давайте налаштуємося на роботу, зробимо невеличку перерву на гімнастику для очей.
Фізкультхвилинка. ( Гімнастика для очей)
- Зараз намалюйте літній пейзаж. Відповідно до задуму оберіть кольорову гаму.
2.Інструктаж перед початком роботи
3. Самостійна творча робота учнів.
Учні виконують самостійну роботу під музику.
VII. Підсумок уроку.
1. Демонстрація завершених творчих робіт.
VIII. Рефлексія.
- А зараз, як у справжніх художників, я візьму у вас інтерв’ю.
- Що надихнуло вас на створення саме такого пейзажу і на використання саме такої кольорової гами?
- Пропоную вам висловити свої думки щодо сьогоднішнього уроку:
Я знаю, що...
Я навчився/навчилася…
Я вмію...
Я закінчую урок з … настроєм.