Календарно-тематичне планування з образотворче мистецтво 6 клас на 2023-2024 н.р. складено до підручника: Людмила Аристова, Наталія Чєн. Мистецтво : Підручник для 6 кл. закладів загальноі середньоі освіти. Киі в : УОВЦ «Оріон», 2023. 240 с., іл.; за модельною програмою «Мистецтво» (авторки Л. Масол, О. Просіна)
Календарно-тематичне планування складено до підручника: Людмила Аристова, Наталія Чєн. Мистецтво : Підручник для 6 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ : УОВЦ «Оріон», 2023. 240с., іл.; за модельною програмою «Мистецтво» (авторки Л. Масол, О. Просіна).
https://drive.google.com/file/d/18IimFCgQpJ4rQlxT2BTpPD4Y1xxjeK0-/view
Скорочення: СМ — сприймання мистецтва, ХТД — художньо-творча діяльність
2 години на тиждень
І семестр – 17 год., ІІ семестр – 18 год.
№ уроку |
Тема уроку |
Дата |
Примітки |
|
Перший семестр |
||||
Жанри мистецтва |
||||
1 |
Тема 1. Палітра мистецьких жанрів Поняття «жанр», жанри образотворчого мистецтва (анімалістичний, натюрморт, пейзаж). СМ: Г. Роннер-Кніпп «Кошенята, що грають з віялом», Ю. Журавель «Мирослав Скорик», Ф. Снейдерс «Фрукти у мисці на червоній скатертині», Ж. Беро «Бульвар капуцинок», В. Христенко «Твердині України. Білгород Дністровський».
ХТД: «Мої літні враження». Зображення дня зі свого відпочинку на канікулах. |
|
|
|
2 |
Тема 2. Світ тварин в образотворчому мистецтві. Анімалістичний жанр у скульптурі Поняття «анімалістичний жанр», різновиди анімалістичного жанру, анімалістичний жанр в скульптурі, скульптор/скульпторки, які працювали та працюють в анімалістичному жанрі. СМ: світлини із зображенням тварин із печери Ласко (Франція), Скіфської пекторалі із Товстої Могили, пам’ятників тваринам (Пам’ятник Хатіко в Токіо (Японія), О. Шамшура «Пам’ятник вірності», К. Скритуцький «Їжачок в тумані», Г. Маркс «Пам’ятник бременським музикантам»). ХТД: 1. «Мій домашній улюбленець». (Техніка виконання: ліплення.) 2. «Образ тварини в скульптурі». Проєкт пам’ятника тварині (тварина-герой, улюблена тваринка, герой літературного твору чи мультиплікаційного фільму). |
|
|
|
3 |
Тема 3. Світ тварин в образотворчому мистецтві. Анімалістичний жанр в живописі та графіці Художник/художниці, які працювали і працюють в анімалістичному жанрі (графіка, живопис), пропорції тварин. СМ: А. Дюрер «Заєць», Г. Роннер-Кніпп «Двоє спаніелів чекають на полювання», В. Аверін «Телята». ХТД: 1. «Моя улюблена тваринка». Зображення тварини у спокої. (Техніка виконання на вибір: графіка, живопис.) 2. «Моя улюблена тваринка на прогулянці». Зображення тварини у русі. (Техніка виконання на вибір: графіка, живопис.)ХТД: «Світ навколо мене». Використання графічних матеріалів (за вибором учня) для створення тематичної композиції |
|
|
|
4 |
Тема 4. Світ тварин в образотворчому мистецтві. Анімалістичний жанр в декоративному мистецтві Стилізація, майстри і майстрині декоративного мистецтва, які створювали та створюють роботи в анімалістичному жанрі. СМ: А. Пікуш «Сімейка», світлини з прикладами сирної іграшки, яворівської іграшки, бубнівської та косівської кераміки, М. Примаченко «Загроза війни» та «Голубка розпустила крила, хоче на землі миру». ХТД: «Чарівна тварина». Створення декоративного образу тварини (на прикладі робіт Марії Примаченко або за власним баченням).
|
|
|
|
5 |
Тема 5. Світ речей в образотворчому мистецтві. Побудова натюрморту Натюрморт. Знайомство з композиційною грамотою натюрморту. СМ: В. Геда «Натюрморт зі срібним глеком і пирогом», М. Караваджо «Кошик з фруктами», К. Білокур «Сніданок», схеми побудови натюрмортів. ХТД: 1. «Тихе життя моїх речей». Зображення натюрморту з простих предметів з натури (побудова натюрморту з урахуванням лінійної перспективи). 2. «Що про мене розповість натюрморт». Зображення натюрморту з натури з предметів, які є в шкільних рюкзаках (побудова натюрморту з урахуванням лінійної перспективи).
|
|
|
|
6 |
Тема 6. Світ речей в образотворчому мистецтві. Живописне вирішення натюрморту. Натюрморт. Кольорове або графічне вирішення натюрморту. Локальний колір. СМ: С. Малиш «Натюрморт із золотою монетою», К. Петерс «Луговий стіл», Ф. Галіція «Вишні в срібній вазі», Я. Барткевич «Бузок біля вікна». ХТД: «Колір у натюрморті». Зображення натюрморту з простих предметів з натури (кольорове рішення).
|
|
|
|
7 |
Тема 7. Світ речей в образотворчому мистецтві. Декоративний натюрморт. Стилізація в натюрморті. СМ: Н. Кочунк «Натюрморт», Д. Вокер «Натюрморт», П. Пікассо «Натюрморт з фруктами на столі», О. Екстер «Натюрморт». ХТД: «Декоративний натюрморт». Техніка виконання: графіка, живопис або аплікація (на вибір).
|
|
|
|
8 |
Урок узагальнення
|
|
|
|
9 |
Тема 8. Світ природи в образотворчому мистецтві. Пейзаж (сільський, міський, гірський, марина, фантастичний тощо) Поняття «пейзаж», види пейзажів. Пейзаж гірський. СМ: Джотто ді Бондоне «Втеча до Єгипту», Чен Їшоу «Літній вітерець», Т. Яблонська «Тиша», І. Айвазовський «Дев’ятий вал», Р. Мотузок «Водяний млин», Т. Шевченко «Хата батьків Т. Г. Шевченка», У. Чжень «Рибалка», Цзен Хоус «Гори і ріки». ХТД: 1. «Мелодія гір». Зображення гірського пейзажу у стилі китайського живопису (туш або одного кольору (бажано чорного)). 2. «Гірські нескорені вершини». Зображення гірського пейзажу за уявою.
|
|
|
|
10 |
Тема 9. Світ природи в образотворчому мистецтві. Сільський пейзаж Сільський пейзаж, лінійна перспектива, повітряна перспектива. СМ: М. Вольштейн «Дорога на Дебальцево», М. Хоббема «Авеню в Мідделхарні», С. Васильківський «Весняний день в Україні», М. Раєвська-Іванова «Сільський пейзаж», П. Левченко «Хата», В. Перета «Весна. Потічок». ХТД: «Село на нашій Україні — неначе писанка, село». Зображення сільського пейзажу з урахуванням лінійної та повітряної перспектив.
|
|
|
|
11 |
Тема 10. Світ природи в образотворчому мистецтві. Міський пейзаж Міський пейзаж, лінія горизонту (низька, висока і така, що поділяє площину аркуша майже навпіл). СМ: Ш. Меріон «Париж. Малий міст», Я. Мерфі «Венеційський канал», Д. Манн «Нічне місто», Мікеланджело «Капітолійський пагорб у Римі», К. Піссарро «Авеню де л’Опера, ефект снігу вранці». ХТД: «Улюблене місто». Зображення міського пейзажу з урахуванням лінійної та повітряної перспектив. (Техніка виконання на вибір — графіка, живопис.)
|
|
|
|
12 |
Тема 11. Світ природи в образотворчому мистецтві. Декоративний пейзаж Образ природи в декоративному мистецтві, стилізація природних форм. СМ: О. Пілюгіна «Білий вітер», М. Тимченко «с. Лебедин, де бував Т. Шевченко», А. Куліш «Рідна хата», А. Шульц «Мій ліс», Е. Оджала «У горах». ХТД: «Декоративний пейзаж». Створення декоративного пейзажу. (Техніка виконання на вибір — витинанка, аплікація, декоративний живопис.)
|
|
|
|
13 |
Тема 12. Світ природи в образотворчому мистецтві. Фантастичний пейзаж Фантастичний пейзаж, відмінність фантастичного пейзажу від реалістичного, художники/художниці, які створюють фанастичні пейзажі. СМ: роботи О. Янссон, Р. Олбінського, В. Рекуненко. ХТД: 1. «Фантастичний пейзаж». Створення власного чарівного світу. (Техніка виконання на вибір — живопис, графіка, аплікація, декоративний живопис.) 2. «Місто майбутнього». Створення фантастичного пейзажу. |
|
|
|
14 |
Тема 13. Світ людини в образотворчому мистецтві. Портрет (подвійний, парний, груповий, парадний, камерний, автопортрет тощо) Історія виникнення жанру портрету, його види; особливості пропорцій та будови голови. СМ: А. Манастирський «Запорожець», К. Робертсон «Леді Луїза Ролл», О. Новаківський «Автопортрет з дружиною», Рафаель Санті «Портрет Аньоло Доні», «Портрет Маддалени Доні», Р. Баришніков «Дівчина в українському вбранні», М. Ступінський «Мирослав Скорик». ХТД: 1. «Портрет». Намалюйте обличчя людини з урахуванням пропорцій. (Техніка виконання на вибір.) 2. «Автопортрет».
|
|
|
|
15 |
Тема 14. Світ людини в образотворчому мистецтві. Портрет в аплікації Портрет в техніці «аплікація», художники/художниці, що створюють портрети в техніці «аплікація». СМ: Е. Феррейра «Гаррі Поттер», роботи Джона Ед Де Вера, Д. Олдершоу «Марлон Брандо», Е. Франс «Одрі Гепберн». ХТД: 1. «Автопортрет» в техніці «аплікація». 2. «Портрет улюбленого актора/акторки чи літературного героя/літературної героїні» в техніці «аплікація».
|
|
|
|
16 |
Тема 15. Світ людини в образотворчому мистецтві. Портрет. Пропорції постаті людини Поняття «пропорції», головні пропорції постаті людини. СМ: В. Чаус «Розмова», Леонардо да Вінчі «Вітрувіанська людина», Г. Семирадський «Біля джерела», Д. Чаус «Прима», М. Раєвська-Іванова «Автопортрет з моделлю». ХТД: «Мої роздуми», «Я читаю (малюю, дивлюсь у вікно тощо)». Зображення фігури людини у стані спокою. (Техніка виконання на вибір.)
|
|
|
|
17 |
Урок узагальнення |
|
|
|
Другий семестр |
||||
Створюємо проєкт |
||||
18 |
Тема 16. Релігійний жанр в образотворчому мистецтві Релігійний жанр, іконопис, теми релігійного жанру. СМ: Ікона Різдва Христового, О. Охапкін «Різдво. Святе сімейство», П. Неллі «Мадонна з немовлям», Мікеланджело «П’єта», Г. Ласло «Зима. Різдво», середньовічний перський манускрипт, що зображує Мухаммеда, Авраама та Ісуса у спільній молитві. ХТД: «Різдво», «Релігійне свято», «Традиції святкування». Створення роботи релігійного жанру. (Техніка виконання на вибір.) |
|
|
|
19 |
Тема 17. Міфологічний жанр в образотворчому мистецтві Поняття «міфологічний жанр», «алегорія», міфи України. СМ: бюст Зевса (Італія), Н. Пуссен «Малого Зевса вигодовують молоком Амалфеї», С. Боттічеллі «Весна», Фонтан Бартольді (Франція), О. Стратійчук «Вакх», А. Базилевич ілюстрації до «Енеїди» І. Котляревського, О. Кульчицька «Воз’єднання України». ХТД: 1. «Міфи або легенди України». Створення ілюстрації до цих легенд. 2. «Фея Фантазії», «Муза Знань», «Фея Захоплень та Натхнення». Створення уявного казкового образу. (Техніка виконання на вибір: графіка, живопис.)
|
|
|
|
20 |
Тема 18. Інтер’єр в образотворчому мистецтві. Фронтальна перспектива Поняття «інтер’єр», фронтальна перспектива для побудови зображення інтер’єру. Поняття «інтер’єр». СМ: Адріан ван Остаде «Майстерня художника», Я. Вермер «Молочниця», С. Райдер «Відбите світло», Д. Бібієна «Архітектурна фантазія», М. Дюкер «Інтер’єр вілли з видом на сад». ХТД: 1. «Моя затишна кімната». Зображення інтер’єру власної кімнати у фронтальній перспективі. (Техніка виконання — графіка.) 2. «Класна кімната моєї мрії». Зображення інтер’єру шкільного класу майбутнього. (Техніка виконання на вибір.)
|
|
|
|
21 |
Тема 19. Інтер’єр в образотворчому мистецтві. Інтер’єр в етнічному стилі Поняття «етнічний стиль», особливості етнічного стилю, етнічний стиль в інтер’єрі. СМ: світлини із зображенням інтер’єрів, В. Кричевський «Селянська хата на Поділлі», «Селянська хата на Полтавщині». ХТД: «Я — дизайнер/дизайнерка інтер’єру». Зображення інтер’єру (оселя, шкільна їдальня, готель тощо) в етнічному стилі. (Техніка виконання на вибір.) Робота у групах
Доповідь за опрацьованим матеріалом.
|
|
|
|
22 |
Тема 20. Інтер’єр в образотворчому мистецтві. Кутова перспектива Кутова перспектива у побудові зображення інтер’єру, СМ: К. Холсе «Інтер’єр з віолончеллю», П. Левченко «Інтер’єр з кріслом», С. Райдер «Відбите світло». ХТД: «Мій майбутній офіс». Зображення інтер’єру в кутовій перспективі (власний майбутній офіс або сучасна класна кімната, кімната з музичним інструментом тощо). (Техніка виконання на вибір.)
|
|
|
|
23 |
Тема 21. Побутовий жанр у народному мистецтві Побутовий жанр у різних видах декоративного мистецтва. СМ: М. Білас «Косівський базар», С. Стародубцева «Чумацький шлях — осінь», Е. Левадська «На Івана Купала», О. Пілюгіна «Зустріч», О. Рапай «Коломийка», В. Свида «Весною на полонину». ХТД: «Наталка Полтавка». «Свято». Оберіть сюжет та техніку виконання для власної роботи (витинанка, колаж або аплікація.)
|
|
|
|
24 |
Тема 22. Побутовий жанр в образотворчому мистецтві Побутовий жанр, художники і художниці, що працювали і працюють у побутовому жанрі. СМ: світлини із зображенням стінописів з побутовими сценами (Стародавній Єгипет), розписів ваз (Стародавня Греція), П. Брейгель-старший «Дитячі ігри», П. С. Крейєр «Сільські працівники в Абруццо», Д. Сарджент «Колодязь у Венеції», М. Полякова «Заплітаючи коси», Т. Яблонська «Весна». ХТД: «Мої уподобання», «Родинне свято», «Мій веселий, дружній клас». Створення роботи у побутовому жанрі. (Техніка виконання на вибір.) Робота у групах
«Оживіть» картини. Розповідь про заняття, уподобання персонажів, їхні думки тощо.
|
|
|
|
25 |
Тема 23. Історичний жанр Поняття «історичний жанр», історія розвитку історичного жанру. СМ: Т. Шевченко «Смерть Лукреції», Л. Каффйєрі «Октавіан Август і Клеопатра», бюст Нефертіті, О. Роден «Громадяни Кале». ХТД: «Історична подія». Створення роботи на історичну тему (будь-яка історична подія у світовій історії або історична особистість). Робота у групах Обрання одного/однієї з художників/художниць, які працювали в історичному жанрі. Підготовка про нього/неї розповіді та презентації. Доповідь за опрацьованим матеріалом.
|
|
|
|
26 |
Тема 24. Українська історія в творах митців Графічні, живописні, скульптурні твори, присвячені історичним подіям та історичним особистостям України. СМ: Н. Тітов «Покрова», О. Сластіон «Проводи на Січ», В. Баринова-Кулеба «Благословіння», С. Якутович «Тарас Бульба», О. Мурашко «Похорон кошового», М. Богдан «Гетьмани. Молитва за Україну», О. Рідний «Меморіал жертвам Голодомору», Монумент заглиблим чорнобильцям в Царичанці, М. Дьяченко «Хрещені вогнем», А. Орльонов «Становлення нації», Б. Куркуль «Степан Вікторович Чубенко», О. Шупляк «Велика битва України з Мордором 2022», М. Пітчук «Мотанка перемога. Київське Полісся». ХТД: 1. «Особистість в історії». Створення роботи на історичну тему. 2. «Історична подія». Створіть роботу на історичну тему (будь-яка історична подія в Україні). Робота у групах Пошук інформації про героїв/геройок вашої місцевості. Підготовка про нього/неї розповіді. Ознайомлення однокласників зі знайденою інформацією. Створення плакату вдячності тим, хто захищає нашу Батьківщину.
|
|
|
|
27 |
Тема 25. Батальний жанр Поняття «батальний жанр», історичний розвиток батального жанру. СМ: Скіфський золотий гребінь із кургану Солоха, Е. Томпсон «Шотландія навіки!», А. Орльонов «Взяття Кафи», М. Самокиш «Бій Максима Кривоноса з Яремою Вишневецьким», Ю. Коссак «Король Ян Собєський благословляє атаку поляків на турків під Віднем 1683 року». ХТД: «Цей подвиг люди мусять знати!», «Цей бій триватиме довічно». Створення роботи батального жанру.
|
|
|
|
28 |
Урок узагальнення/мистецтво рідного краю |
|
|
|
29 |
Тема 26. Жанри зустрічаються Поєднання жанрів в одній роботі. Приклади таких робіт. СМ: В. Холлар «Голова-ландшафт», Юс де Момпер «Алегорія зими», О. Шупляк «Мені тринадцятий минало», Д. Арчимбольдо «Літо», «Портрет імператора рудольфа ІІ в образі Вертумна», «Весна». ХТД: «Химерні образи». Створення роботи, в якій поєднаються різні жанри образотворчого мистецтва.
|
|
|
|
30 |
Тема 27. Жанри мультиплікації (пригодницький жанр та фентезі) Різноманітність жанрів мультиплікації, світова та українська різножанрова мультиплікація, жанр фентезі та пригодницький. СМ: кадри з мультиплікаційних фільмів «Попелюшка й таємниця чарівного каменю», «Вікінг вік», «Пригоди Паддінгтона», «Як приборкати дракона», «Дикі предки», «Пригоди капітана Врунгеля», «Викрадена принцеса: Руслан і Людмила». ХТД: «Мій власний мультфільм». Зображення епізоду (кадру) власного мультфільму.
|
|
|
|
31 |
Тема 28. Жанри мультиплікації (екранізація літературних творів, розважальне видовище) Особливості екранізації літературних творів, створення образів літературних героїв у мультиплікації, передавання емоцій героїв мультиплікаційних фільмів. СМ: кадри з мультиплікаційних фільмів «Попелюшка» «Горбань із Нотр-Даму», «Мулан», «Лис Микита», «Пригоди Котигорошка та його друзів», «Мавка. Лісова пісня». ХТД: «Мій улюблений персонаж». Створення образу персонажа для мультфільму за мотивами твору української літератури (розкриття не тільки зовнішнього вигляду, а й емоцій).
|
|
|
|
32 |
Тема 29. Жанри мультиплікації (навчальні мультфільми) Особливості створення навчальних мультфільмів, відповідність мультфільму віку дітей. СМ: кадри з мультиплікаційних фільмів «Бажаємо все знати/The Way Things Work», серіалу «Книга- мандрівка. Україна», казковово-пізнавального серіалу «Моя країна Україна». ХТД: «Мій мультфільм для навчання». Створення кадру власного навчального мультфільму (про всесвітню історію чи історію України, українську мову або літературу, географію чи мистецтво).
|
|
|
|
33 |
Тема 30. Жанри мультиплікації (жанри аніме) Поняття «аніме», «манга» СМ: кадри з мультиплікаційних фільмів «Її завітна мрія», «Наруто», роботи японської художниці Нацуме, присвячені українцям. ХТД: 1. «Яким/якою я бачу героя/героїню аніме». Створення власного/власної героя/героїні у стилі аніме.
Створення комікс-манґи на тему, яка турбує. |
|
|
|
34 |
Урок узагальнення |
|
|
|
35 |
Підсумковий урок. Урок-виставка |
|
|
|