Урок №41
Тема уроку: Хто живе у хмарах. Опади, їхні види, вимірювання, значення.
Мета: представити основні види опадів (дощ, сніг, град, туман) та їхнє значення для природи та людей, вивчити методи та інструменти для вимірювання опадів.
Очікуванні результати: учні розуміють різні види опадів, таких як дощ, сніг, град, туман, і знають їхні особливості та вплив на навколишнє середовище, демонструють вміння вимірювати опади, співпрацюють один з одним та діляться власними спостереженнями.
Обладнання: підручник, зошит, склянка, вода, піна, барвник
Хід уроку
1.Організація класу
Створення позитивного психологічного клімату класу.
2. Мотивація навчальної діяльності)
Що таке точка роси?
Коротко про головне
Атмосферні опади - це вода у твердому або рідкому стані, що випадає з хмар або виділяється з повітря на земну поверхню. Залежно від температури утворення розрізняють рідкі та тверді опади.
Більшість опадів випадає з хмар у вигляді дощу. Проте іноді волога конденсується на охолоджених предметах безпосередньо з повітря, утворюючи росу, іній, туман, паморозь.
3.Вивчення нового матеріалу
1.Як утворюються опади.
Ви вже знаєте, що хмари складаються з крижинок і крапель води. Найдрібніші частинки води та льоду переносяться повітряними потоками, при цьому вони стикаються одна з одною й збільшуються. Великі кристали льоду або краплі води, незважаючи на висхідні потоки повітря, під дією сили тяжіння спрямовуються вниз. Якщо вони не встигають випаруватися в підхмарному шарі, то на поверхню Землі випадають опади. Якщо краплини у хмарі дуже маленькі (менш ніж 0,05 мм) вони легкі і висхідні потоки повітря їх утримують - опадів не буде.
2. Які бувають опади
Робота з книжкою.
Які бувають опади. Розгляньте малюнки. Зясуйте які є види опадів.
Питання: Які опади вам доводилося спостерігати у вашій місцевості.
Розповідь вчителя
Дощі спричиняють зниження температури повітря, бо багато тепла витрачається на випаровування води.
При проведенні масових заходів або спортивних змагань дуже важливо, щоб не йшов сильний дощ. Щоб запобігти небажаним опадам, учені навчилися викликати штучний дощ. У купчастих хмарах з літака розпилюють частинки рідкого азоту або сухого льоду. Водяна пара конденсується на них, перетворюється на крапельки води, які випадають на землю у вигляді дощу.
Питання: Яка користь від дощу, та яку шкоду вони можуть завдати?
Коли температура повітря стає нижчою від 0 °С, вода в хмарах замерзає, утворюючи сніжинки. Це унікальне явище природи цікаве тим, що кожен із фігурних кристаликів води є неповторним. Не буває абсолютно однакових сніжинок. Їхні розміри, кількість граней і «промінчиків» залежать від висоти утворення та температури.
Робота з книжкою.
Слово вчителя: давайте з вами почитаємо як утворюється град.
Найпоширенішим видом опадів, що випадають безпосередньо з повітря, є роса (мал. 5, а). Вона утворюється зазвичай улітку у вечірні та вранішні години на поверхнях різних предметів. Причиною утворення роси є конденсація. Тепле й вологе повітря, потрапляючи на охолоджену поверхню, згущується, залишаючи краплинки води. Роса утворюється лише в безхмарну або малохмарну погоду. Якщо температура поверхні опускається нижче 0 °С, утворюється іній (мал. 5, б) або паморозь (мал. 5, в).
3.Інтенсивність опадів.
Опади бувають різної інтенсивності, яка визначається кількістю опадів, що випали за 1 хвилину. Для зливових опадів характерна велика інтенсивність, але мала тривалість. Вони випадають із купчасто-дощових хмар. З шарувато-дощових і високошаруватих хмар випадають тривалі, з рівномірною інтенсивністю опади, які називають затяжними (облоговими).
Як вимірюють кількість атмосферних опадів. Кількість опадів вимірюють за допомогою спеціального приладу - опадоміра (мал. 6) у міліметрах.
Для визначення кількості опадів воду з опадоміра виливають у спеціальну вимірювальну склянку та вимірюють товщину водяного шару в міліметрах. Якщо випадає сніг, то прилад поміщають у тепло, де сніг тане.
Показники знімають двічі на добу: о 7-й і 19-й годині. Кількість опадів за добу вираховують складанням результатів двох вимірів. Кількість опадів за місяць дорівнює сумі опадів, що випали за всі дні цього місяця. Сума опадів за всі місяці року - це річна кількість опадів. Для порівняння кількості опадів, що випали в різних точках Землі за рік, підраховують середню багаторічну кількість опадів. Середня багаторічна кількість опадів і режим їх випадання відображаються на діаграмах кількості опадів.
Важливе значення для сільського господарства мають спостереження за станом снігового покриву. Що більше снігу на полях, то менше промерзне ґрунт і більше вологи буде в ньому весною. Висоту снігового покриву вимірюють за допомогою снігомірної рейки (мал. 7). Це планка висотою 190 см з поділками через 1 сантиметр. Рахунок проводять від землі до поверхні снігу.
Кількість опадів має велике значення для господарської діяльності людини.
5. Які чинники впливають на кількість опадів.
Половина опадів на Землі випадає в районі екватора. У тропіках їх кількість різко зменшується, дещо збільшується в помірних широтах, а в полярних областях знову спостерігається зниження їх кількості. Багато опадів випадає на навітряних схилах гір.
Як розподіляються опади по земній поверхні.
Розгляньте кліматичну карту в шкільному атласі. Як на ній позначено кількість опадів? Знайдіть райони з найменшою кількістю опадів. Використавши політичну карту світу, назвіть країни, де випадає найменша і найбільша кількість опадів.
Для відображення кількості опадів використовують лінії ізогієти (сполучають точки з однаковою кількістю опадів за певний проміжок часу - добу, місяць, рік) та фонове забарвлення. Річний розподіл опадів відображають на діаграмах. Вони точно показують не тільки кількість опадів, а й їхнє розподілення протягом року.
Гра « Третій зайвий» Вчитель називає атмосферні опади, учні знаходять зайве поняття і пояснюють чому вибрали саме його)
- Сніг,град, дощ
- Роса, дощ, сніг
- Роса, іній, сніг
4. Закріплення вивченого матеріалу Перевіряємо себе
1. Назвіть причини утворення опадів.
2. Чи завжди опади випадають із хмар?
3. Назвіть види опадів, які найчастіше бувають у вашій місцевості. Як вони виникають?
4. Яким приладом вимірюють кількість опадів?
5. Назвіть закономірності поширення опадів на земній кулі.
Проведення досліду
5.Домашнє завдання
1.Прочитати § 30. с. 129-134
2. Перегляньте відео: Кислотний дощ. Подумайте: Чим небезпечний кислотний дощ?