Дата 14. 12. 21 Клас 5-Б Вчитель Дзіміна Ю. О.
Урок № 69
Тема: Об’єм прямокутного паралелепіпеда
Формування компетентностей:
Наскрізні лінії:
Очікувані результати: учні повинні знати формули об’єму куба та прямокутного паралелепіпеда, вміти розв’язувати задачі на знаходження об’єму прямокутного паралелепіпеда й куба; розв’язувати задачі практичного змісту на обчислення об’ємів прямокутного паралелепіпеда й куба.
Тип уроку: удосконалення вмінь та навичок.
Обладнання: маршрутні картки для кожного учня, канцелярське приладдя, моделі прямокутних паралелепіпедів та куба, подарункові коробки, презентація.
Хід уроку
Діти сидять у 3 групках.
Добрий день, діти! (Перевірка готовності учнів до уроку, налаштувати їх на роботу.) Рада вас вітати у математичній лабораторії. Бажаю всім досягти успіху на уроці, дізнатися щось нове, яке знадобиться вам у житті!
В класі гості в нас зібрались,
З ними дружньо привітались,
Їм голівками кивнем
І урок свій розпочнем.
Тема нашого уроку «Об’єм прямокутного паралелепіпеда, куба». На уроці ми удосконалимо наші знання і вміння про прямокутний паралелепіпеда та куб й будемо використовувати їх при розв’язуванні задач практичного змісту.
Але для початку в мене є для вас сюрприз.
У святого Миколая так багато справ, йому потрібно встигнути привітати усю дітвору тому він завчасно завітав до 21 школи і попросив передати пакуночки для 5-тикласників. Але подарунки отримають ті учні, які сумлінно готуються до уроків, завжди виконують домашні завдання, уважно слухають вчителя та однокласників, не викрикують, говорять по черзі, слухаються батьків, правильно переходять дорогу, піклуються про природу, у людних місцях носять маски тощо.
Щоб визначити кому який подарунок дістанеться дайте відповіді на запитання.
(Команда яка дасть найбільше відповідей отримає найбільший пакунок)
1. На який об’єкт схожі пакунки? Як вони називаються? (прямокутний паралелепіпед)
2. Де саме ви його бачили?( в підручнику при виконанні домашнього завдання)
3.Які три виміри має прямокутний паралелепіпед? (ширина, довжина, висота)
4. Які ці виміри у куба?( рівні)
5. Скільки вершин мають ці фігури? (8)
6. Скільки ребер мають ці фігури? (12)
7. Зі скількох прямокутників складається прямокутний паралелепіпед?(6)
8. Як вони називаються?(грані)
9. Якою фігурою є грані куба? (квадрати)
10. Що можна знайти, якщо перемножити ширину, довжину та висоту прямокутного паралелепіпеда? (об’єм)
11. Назвіть формулу об’єму прямокутного паралелепіпеду(V=abc)
12. За якою формулою можна знайти об’єм куба? ( V = a3 )
13. Якими одиницями вимірюють об’єм? (см3, мм3, дм3, м3)
14. Яку особливу назву має 1 дм3? (літр)
Діти сидять за групками по 5 учнів у групі
Кожна група отримує по пакунку
Завдання 1. Виміряйте об’єм свого прямокутного паралелепіпеда та порівняти його розміри та об’єм із розмірами прямокутного паралелепіпеда іншої команди.
Прямокутний паралелепіпед 1.
a= 24 см
b= 17 см
c=10 см
V=abc=241710=4080 см3
Прямокутний паралелепіпед 2.
a= 12 см
b= 17 см
c=10 см
V=abc=121710=2040 см3
Прямокутний паралелепіпед 3.
a= 24 см
b= 17 см
c=5 см
V=abc=24175=2040 см3
Завдання 2. Дослідіть, як зміниться об’єм початкового прямокутного паралелепіпеда, якщо його довжина зменшиться в двічі. Запиши нові дані в таблицю. Знайди об’єм прямокутного паралелепіпеда. Порівняй його з об’ємом початкового паралелепіпеда.
Довжина |
Ширина |
Висота |
Об'єм |
|
|
|
|
Обговорення отриманих результатів
Завдання 4. Напиши формулу знаходження об’єму куба з ребром a
Завдання 5. Знайди об’єм куба в кожному з випадків
1. V = |
2. V = |
3. V = |
Фізхвилинка
Вчитель. Ви плідно попрацювали, настав час відпочинку:
Ми з-за парти швидко встали
Й об'єм кулі показали.
Руками поганяймо вітер
Й малюємо паралелепіпед.
В замок руки склали -
Ногами кола описали.
Присіли раз і підвелися -
До ребра куба потяглися.
Очі разом всі закрили -
Об'єм куба уявили,
Три стрибка вгору зробили
І за парти знову сіли.
Задача 1. ( колективне розв’язування задачі з послідовними коментарями).
Перед вами класна кімната. Її ширина 8 м, довжина на 4 м більша за ширину, висота у 3 рази менша від довжини . В класі навчаються 30 учні 5-Б класу. Скільки об’єму повітря приходиться на 1 учня?
Дано:
ширина – 8 м;
довжина -?, на 4 м більша за ширину;
висота -?, у 3 рази менша від довжини.
Знайти: об’єм повітря, що приходиться на 1- го учня.
Розв’язання:
1) 8+4=12 (м) – довжина
2) 12:3=4 (м) – висота
3) 8х12х4=384 (м3)
4) 384:32= 12(м3)
Відповідь: 384 м3 – об’єм повітря, що знаходиться в класній кімнаті, яка має форму прямокутного паралелепіпеда; на одного учня припадає 12 м3 повітря.
Вчитель. А за санітарними нормами мінімальний об’єм повітря складає 4 м3. Ось чому ви комфортно почуваєтеся на уроках в школі.
Задача 2. ( колективне розв’язування задачі з послідовними коментарями / резервна задача)
Зелені насадження – «легені планети» тому, що виробляють, необхідний для дихання людини, кисень. Обчисліть скільки метрів кубічних повітря очистять від автомобільних газів ? каштанів, посаджених уздовж дороги, якщо одне дерево очищує зону довжиною 60 м, шириною 60 м, висотою 15 м?
Розв’язок: V = a · b · c
V = 100 м· 12 м ·15 м = 18000 м3 – об’єм повітря, що очищує 1 дерево
18000 м3 · ? = ? м3 - об’єм повітря, що очищує 30 дерев.
Відповідь.
Саме тому каштани садять вздовж доріг, а ще з них роблять ліки
Чи сподобалося вам працювати в нашій «Математичний лабораторії»?
Рефлексивна анкета |
|
На уроці я працював |
активно / пасивно |
Своєю роботою я |
задоволений / не задоволений |
Урок для мене був |
цікавим / не цікавим |
За урок я |
виконав усі завдання / не всі |
Матеріал уроку був |
зрозумілим / не зрозумілим |
Поділюсь враженнями в дома |
так / ні |
Хто у вашій групі був найактивнішим? |
|
Я сьогодні пропрацював на оцінку: |
(вкажіть свою оцінку) |
Я рада, що вам сподобався урок і пропоную виконати домашнє завдання:
Використані джерела: