Урок "Об'єм прямокутного паралелепіпеда,куба"

Про матеріал

Мета:

- формувати математичну компетентність - оперувати числовою інформацією, геометричними об'єктами на площині; розв'язувати задачі практичного змісту; вдосконалювати навички ро­боти з різними одиницями вимірювання об'ємів та техніку розв'язування задач на обчислення об'єму прямокутного паралелепіпеда, куба;

- формувати ключові компетентності відповідно до наскрізних ліній:

а) «Підприємливість і фінансова грамотність» (самостійне добування знань, їх трансформація, відтворення; розвиток усної мови, логічного мислення; інтерпретація та оцінювання результатів);

б) «Громадянська відповідальність» (формування особистості: самостійність, об'єктивність, адекватність, рефлективність; здоров'язбережувальні навички; встановлення відношень між реальними об'єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо);

в) «Екологічна безпека й сталий розвиток» (усвідомлення взаємозв'язку математики та екології на основі статистичних даних; використання математичних методів у життєвих ситуаціях; дотримання санітарних норм побуту).

Перегляд файлу

 

Тема. Об’єм прямокутного паралелепіпеда, куба.

Мета:

 - формувати  математичну компетентність - оперувати числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині; розв’язувати задачі практичного змісту; вдосконалювати навички ро­боти з різними одиницями вимірювання об’ємів та  техніку розв’язування задач на  обчислення об’єму прямокутного паралелепіпеда, куба;

- формувати ключові компетентності відповідно до наскрізних ліній:

а)  «Підприємливість і фінансова грамотність» (самостійне добування знань, їх трансформація, відтворення; розвиток усної мови, логічного мислення; інтерпретація  та оцінювання результатів);

б) «Громадянська відповідальність»  (формування особистості: самостійність, об’єктивність, адекватність, рефлективність; здоров’язбережувальні  навички;  встановлення відношень між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо);

в) «Екологічна безпека й сталий розвиток» (усвідомлення взаємозв’язку математики та екології на основі статистичних даних; використання математичних методів у життєвих ситуаціях; дотримання санітарних норм побуту).

 

Тип  уроку:  урок «відкриття» нового знання

Обладнання:

1.Мультимедійний  проектор.

2.Презентація в Power Point, відеоролик.

3.Моделі прямокутного паралелепіпеда і куба.

4.Сигнальні карти.

5. Роздатковий матеріал (лист оцінювання, картки із завданнями, інструкції щодо організації роботи в парах, групах).

 

Методи та методичні прийоми: пояснювально – ілюстративні, репродуктивні, проблемні, частково – пошукові, дослідницькі.  

 

Форми організації пізнавальної діяльності учнів: фронтальна, групова, індивідуально – відокремлена.

 

Хід уроку

І. Самовизначення до діяльності (3 хв)

1) Привітання:

 В класі гості в нас зібрались,

 З ними дружньо привітались,

 Їм голівками кивнем

 І урок свій розпочнем.

2) Визначення відсутніх;

3) Перевірка готовності класного приміщення;

4) Перевірка готовності учнів до уроку;

5) Псигологічне налаштування на роботу:

 

Вчитель. Кожному з вас хочу побажати, щоб на уроці ви були:

«У» - уважними;                           

«С» - спокійними;

«П» - прогресивними;

«І» -  ініціативними;

«Х» - хоробрими.

 

                                                                         

Бажаю всім досягти успіху на уроці! Адже з малої перемоги розпочинається великий успіх.

   Одже, «Математична лабораторія» відкриває двері для успішної та творчої співпраці.

                                                                

 

6) Взаємоперевірка домашнього завдання ( № 627 – 1920см3, № 629 – 12см, № 631- 5м), з’ясування типових помилок, прогалин у знанні теоретичного матеріалу та при розв’язуванні задач (використання елементів «перевернутого навчання» на платформі Сlassroom - домашнє завдання передбачало самостійне опрацювання теоретичного матеріалу шляхом перегляду відеоролику та презентації, виконання тестових завдань та задач на застосування формул для обчислення об’єму прямокутного паралелепіпеда, куба в межах початкового та середнього рівнів).

 

 

 ІІ. Актуалізація знань ( 7 хв)

Традиційно повторимо усний рахунок за допомогою програми для усного рахунку «Відмінник», що допоможе не допускати помилок при обрахунках.

 

 

В цей час «вмикається»  відеоролик і «диктор» робить повідомлення:

 

 

«Увага! Екстрений випуск Новин! Вчора на території  Енергодарського навчально – виховного комплексу №1 приземлилися невпізнанні літаючі об’єкти досить правильної форми. Очевидці кажуть, що прибульці більш за все цікавились учнями 5-Б класу, а ті, в свою чергу, зацікавились цими об’єктами. Нам вдалося створити фотороботи цих об’єктів – ось вони!!! (показує зображення прямокутного паралелепіпеда, куба).                                                                                               

 

                                                                                                  

 

 Детальніше з місця події наш спеціальний кореспондент Берегова  Софія:

Алло Дмитрівно, що розказують п’ятикласники про той об’єкт, що приземлився на  території ЕНВК №1?».

Вчитель. Так, вчора тут справді розвивалися незвичайні події, і дізнатися більше про ті об’єкти,  що з’явилися  на території нашої школи, я спробую зараз у прямому ефірі в нашій «Математичній лабораторії п’ятикласників».

Вчитель підходить по черзі до учнів, маючи в руках мікрофон, ставить запитання - метод «Мікрофон» (технологія колективно-групового навчання); оцінювання на уроці буде здійснюватися шляхом накопичення правильних відповідей та вашої активності:

1.Чи довелось вам вчора бачити такі об’єкти? Як вони називаються? (прямокутний паралелепіпед,куб)

2. Де саме ви його бачили?( в підручнику при виконанні домашнього завдання) 

3.Які три виміри має прямокутний паралелепіпед?(ширина,довжина, висота)

4. Які ці виміри у куба?( рівні)

5. Скільки вершин мають  ці фігури? (8)

6. Скільки ребер мають ці фігури? (12)

7.Яка кількість прямокутників знаходиться в прямокутному паралелепіпеді?(6)

8. Як вони називаються?(грані)

9. Якою фігурою є грані куба? (квадрати)

10. Що можна знайти, якщо перемножити ширину, довжину та висоту прямокутного паралелепіпеда? (об’єм)

11. Назвіть формулу  об’єму прямокутного паралелепіпеду(V=abc)

12. За якою формулою можна знайти об’єм куба? ( V = a3   )

13.  Якими одиницями вимірюють об’єм? (см3, мм3, дм3, м3)

Вчитель. Студія! На цей час це вся інформація про події вчорашнього дня.

Диктор. Як повідомлялося раніше на території Енергодарського навчально – виховного комплексу №1  приземлилися   невпізнані об’єкти, що називаються прямокутним паралелепіпедом, кубом. В ході розслідування цієї події працівниками служби  Новин з’ясувалося, що школярі розібралися в їх будові, і вони не створюють небезпеки для  учнів 5 класу - ці об’єкти нешкідливі, а, навпаки, корисні та допоможуть розв’язати низку практичних задач, пов’язаних з цими об’єктами. Наприклад, в рамках реалізації міської програми «Майбутнє дітям», під час облаштування дитячого майданчику в нашому місті по вулиці Молодіжна 89, спроектували пісочницю квадратної форми, яку потрібно заповнити піском. Пісочниця має розміри: довжина 200 см, ширина 200 см, висота 60см. Обчислюючи об’єм піску для її заповнення, слід урахувати, що рівень піску в пісочниці має бути на 30см  нижче за її краї. Скільки піску потрібно для заповнення 10 таких пісочниць?

ІІІ. Постановка навчального завдання ( 9 хв)

Вчитель.Тема нашого уроку «Об’єм прямокутного паралелепіпеда, куба». На уроці ми узагальнимо, систематизуємо наші знання про прямокутний паралелепіпеда та куб й будемо використовувати їх  при розв’язуванні задач практичного змісту.

Вчитель. Тож, об’єднаємо свої зусилля для подальшого дослідження прямокутного паралелепіпеда, куба -  для цього повторимо зв'язок між одиницями вимірювання об’єму. В цьому нам допоможе пам’ятка «Міри об’єму».

                                                                 

 

Учень - «Історична повідомлення про інші одиниці вимірювання об’єму»

                    

                 

 

Вчитель. Працюємо зі збірником, ст.24, №55 (  розв’язування завдань в зошитах з подальшою самоперевіркою, максимум 2 бали).   

7 дм ³ =7000см ³;
4 дм ³ 126 см ³ = 4126 см ³;
6 м ³ = 6000дм ³;
4000см ³ = 4 дм ³;

Вчитель.  З якою метою ми виконали це завдання? (щоб вміти правильно переводити одні одиниці вимірювання об’єму в інші).

  Фізхвилинка

Вчитель.  Ви плідно попрацювали, настав час відпочинку:

Ми з-за парти швидко встали

Й об'єм кулі показали.

Руками поганяймо вітер

Й малюємо паралелепіпед.

В замок руки склали - 

Ногами кола описали.

Присіли раз і підвелися - 

До ребра куба потяглися.

Очі разом всі закрили -

Об'єм призми уявили, 

Три стрибка вгору зробили 

І за парти знову сіли.

                                                       

 

Вчитель. З новими силами повернемося до центральних об’єктів нашого уроку.

ІV. «Відкриття нового знання» ( 7хв)

А зараз на практиці  застосуємо здобуті теоретичні та практичні знання (колективне розв’язування задачі):

                                                                              

                                             

Перед вами класна кімната. Її ширина 8 м, довжина на 4 м більша за ширину, висота у 3 рази менша від довжини . В класі навчаються 32 учні 5-Б класу. Скільки об’єму повітря приходиться на 1  учня? ( колективне розв’язування задачі з послідовними коментаріями).

Дано: прямокутний паралелепіпед;

           ширина – 8 м;

           довжина -?, на 4 м більша за ширину;

           висота -?, у 3 рази менша від довжини.

Знайти: об’єм повітря, що приходиться на 1- го  учня.

Розв’язання:

1) 8+4=12 (м) – довжина

2) 12:3=4 (м) – висота

3) 8х12х4=384 (м3)

4) 384:32= 12(м3)

Відповідь: 384 м3 – об’єм повітря, що знаходиться в класній кімнаті, яка має форму прямокутного паралелепіпеда;  на одного учня припадає 12 м3 повітря.

Вчитель. А за санітарними нормами мінімальний  об’єм повітря складає 6 м3. Ось чому ви комфортно почуваєтеся на уроках в школі.

 

V. Первинне закріплення ( 6 хв)

Робота в парах з подальшим аналізом задачі: ( перша з пар, яка розв’яже задачу, отримає – 12 балів).

 В рамках реалізації міської програми «Майбутнє дітям», під час облаштування дитячого майданчику в нашому місті по вулиці Молодіжна 89, спроектували пісочницю квадратної форми, яку потрібно заповнити піском. Пісочниця має розміри: довжина 200 см, ширина 200 см, висота 60 см. Обчислюючи об’єм піску для її заповнення, слід урахувати, що рівень піску в пісочниці має бути на 30 см  нижче за її краї. Скільки піску потрібно для заповнення 10 таких пісочниць?

Пісочниця чає форму прямокутного паралелепіпеда:

           ширина - 200 см;

           довжина - 200 см;

           висота – 30 см.

Розв’язання:

  1. 200 ∙200∙30=120000 см3 – об’єм піску для однієї пісочниці
  2. 1200000∙10=12000000 см3  = 12 м3

Відповідь: 12 м3   піску потрібно для 10 пісочниць.

 

VI. Самостійна робота з самоперевіркою за еталоном (10хв)

 

Прізвище учня

Самоперевірка за еталоном

Завдання  варіант 1

 

1.Прямокутний паралелепіпед має виміри 2см, 8 см, 4 см. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда.

1. Прямокутний паралелепіпед:

  1. a =2 см, b =8 см, с =4 см -

V=аbс

V= 2∙8∙4= 64 см3

2.Дано куб. Ребро якого дорівнює  6 м. Знайти  об’єм куба.

2. Куб: a =6 м

V=а3

V=63   =216 м3

3.З кубиків з ребром 1 см складено геометричні тіла. Знайдіть об'єми цих тіл.

       

  1. 3.  Об’єм  одого кубика - 1 см3      
  2. Кількість кубиків – 6

V=6   см3      

4.Виразіть 7 дм3  в см3

4. 7 дм3  =7000 см3

5.Дано: прямокутний паралелепіпед; ширина – 9 дм;

довжина -?, на 6 дм більша за ширину; висота -?, у 3 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда.

 5. Дано: прямокутний паралелепіпед;

ширина – 9 дм;

довжина -?, на 6 дм більша за ширину; висота -?, у 3 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда.

1) 9 + 6 = 15( дм) - довжина

2) 15:3=5 (дм) – висота

3) 9 ∙15∙5= 675( дм 3 )

Кількість балів

 

 

Прізвище учня

Самоперевірка за еталоном

Завдання   варіант 2

 

1.Прямокутний паралелепіпед має виміри 5 см, 6 см, 4 см. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда.

1. Прямокутний паралелепіпед:

  1. a =5 см, b =6 см, с= 4 см

V=аbс

V= 5∙6∙4= 120  см3

2.Дано куб. Ребро якого дорівнює  9 м. Знайти т  об’єм  куба.

2. Куб: a= 9 м

V=а 3

V=93  =729 м3

3.З кубиків з ребром 1 см складено геометричні тіла. Знайдіть об'єми цих тіл.

        

3.  Об’єм  одого кубика - 1 см3      

Кількість кубиків – 6

V=6 см3    

4.Виразіть 6 дм3  в см3

4. 6 дм3 = 6000 см3

5.Дано:прямокутний паралелепіпед; ширина – 10 дм;

довжина -?, на 4 дм більша за ширину; висота -?, у 2 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда

5. Дано: прямокутний паралелепіпед;

ширина – 10 дм;

довжина -?, на 4 дм більша за ширину; висота -?, у 2 рази менша від довжини.

Знайти: об’єм паралелепіпеда.

1) 10 + 4 = 14( дм) - довжина

2) 14:2=7 (дм) – висота

3) 10 ∙14∙7= 980 ( дм 3 )

Кількість балів

 

 

Перевіримо зарання

Як зробили ви завдання,

Олівці взяли у руки

Й приступили до науки.

Вчитель. Перевірте самостійну роботу. Кожне  правильно виконане завдання оцініть в 2 бали (максимум = 10 б.).

 

                                                                              

 

Вчитель.  Наше розслідування закінчилося, потрібно здавати звіт про проведену роботу. Ось зараз кожен із вас  оформить  такий звіт. Порахуйте кількість набраних на уроці балів.

 

VІІ. Рефлексія діяльності (3 хв)

Озвучити ланцюжок: під час уроку я  «пізнав  — осмислив — сказав — запам'ятав». 

Вчитель. Чи сподобалося вам працювати в нашій «Математичний лабораторії»?

                                                            

 

Рефлексивна анкета

Рефлексивна анкета

На уроці я працював

активно / пасивно

На уроці я працював

активно / пасивно

Своєю роботою я

задоволений / не задоволений

Своєю роботою я

задоволений / не задоволений

Урок для мене був

цікавим  / не цікавим

Урок для мене був

цікавим  / не цікавим

За урок я

виконав усі завдання / не всі

За урок я

виконав усі завдання / не всі

Матеріал уроку був

зрозумілим / не зрозумілим
корисним / я їм не скористаюсь
легким / не зрозумілим

Матеріал уроку був

зрозумілим / не зрозумілим
корисним / я їм не скористаюсь
легким / не зрозумілим

Поділюсь враженнями в дома

так / ні

Поділюсь враженнями в дома

так / ні

 

Вчитель.  Я рада, що вам сподобався урок і пропоную виконати домашнє  завдання:

§  29 – повторити;  

  • середній рівень -  356;
  • достатній рівень - № 362;
  • високий рівень - одна задача на вибір:

1. Дитячий басейн  має такі розміри: довжина 12м, ширина 5м, глибина 1м.

Обчислити об’єм басейну та об’єм води потрібний для його наповнення, виходячи з того, що вода не має доходити до краю басейну на 30см

2.Знайдіть ребро куба, якщо його об’єм  дорівнює об’єму прямокутного паралелепіпеда з вимірами: 2см, 4см, 8см.

3. На площі міста встановили однакові бетонні ємності для квітів,виготовлені у формі прямокутних паралелепіпедів, виміри яких дорівнюють 40 см, 40 см і 50 см ( див.рисунок).Товщина кожної з чотирьох бічних стінок становить 5 см, а товщина днища 10 см. Який об’єм бетону було використано для виготовлення 10 таких ємностей? (ЗНО – 2016).

 

                                                                                

 

 

 

Вчитель. Дякую всім за роботу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ластенко Юлія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
18 березня 2018
Переглядів
6777
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку