Мета:
- формувати математичну компетентність - оперувати числовою інформацією, геометричними об'єктами на площині; розв'язувати задачі практичного змісту; вдосконалювати навички роботи з різними одиницями вимірювання об'ємів та техніку розв'язування задач на обчислення об'єму прямокутного паралелепіпеда, куба;
- формувати ключові компетентності відповідно до наскрізних ліній:
а) «Підприємливість і фінансова грамотність» (самостійне добування знань, їх трансформація, відтворення; розвиток усної мови, логічного мислення; інтерпретація та оцінювання результатів);
б) «Громадянська відповідальність» (формування особистості: самостійність, об'єктивність, адекватність, рефлективність; здоров'язбережувальні навички; встановлення відношень між реальними об'єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо);
в) «Екологічна безпека й сталий розвиток» (усвідомлення взаємозв'язку математики та екології на основі статистичних даних; використання математичних методів у життєвих ситуаціях; дотримання санітарних норм побуту).
Тема. Об’єм прямокутного паралелепіпеда, куба.
Мета:
- формувати математичну компетентність - оперувати числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині; розв’язувати задачі практичного змісту; вдосконалювати навички роботи з різними одиницями вимірювання об’ємів та техніку розв’язування задач на обчислення об’єму прямокутного паралелепіпеда, куба;
- формувати ключові компетентності відповідно до наскрізних ліній:
а) «Підприємливість і фінансова грамотність» (самостійне добування знань, їх трансформація, відтворення; розвиток усної мови, логічного мислення; інтерпретація та оцінювання результатів);
б) «Громадянська відповідальність» (формування особистості: самостійність, об’єктивність, адекватність, рефлективність; здоров’язбережувальні навички; встановлення відношень між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо);
в) «Екологічна безпека й сталий розвиток» (усвідомлення взаємозв’язку математики та екології на основі статистичних даних; використання математичних методів у життєвих ситуаціях; дотримання санітарних норм побуту).
Тип уроку: урок «відкриття» нового знання
Обладнання:
1.Мультимедійний проектор.
2.Презентація в Power Point, відеоролик.
3.Моделі прямокутного паралелепіпеда і куба.
4.Сигнальні карти.
5. Роздатковий матеріал (лист оцінювання, картки із завданнями, інструкції щодо організації роботи в парах, групах).
Методи та методичні прийоми: пояснювально – ілюстративні, репродуктивні, проблемні, частково – пошукові, дослідницькі.
Форми організації пізнавальної діяльності учнів: фронтальна, групова, індивідуально – відокремлена.
Хід уроку
І. Самовизначення до діяльності (3 хв)
1) Привітання:
В класі гості в нас зібрались,
З ними дружньо привітались,
Їм голівками кивнем
І урок свій розпочнем.
2) Визначення відсутніх;
3) Перевірка готовності класного приміщення;
4) Перевірка готовності учнів до уроку;
5) Псигологічне налаштування на роботу:
Вчитель. Кожному з вас хочу побажати, щоб на уроці ви були:
«У» - уважними;
«С» - спокійними;
«П» - прогресивними;
«І» - ініціативними;
«Х» - хоробрими.
Бажаю всім досягти успіху на уроці! Адже з малої перемоги розпочинається великий успіх.
Одже, «Математична лабораторія» відкриває двері для успішної та творчої співпраці.
6) Взаємоперевірка домашнього завдання ( № 627 – 1920см3, № 629 – 12см, № 631- 5м), з’ясування типових помилок, прогалин у знанні теоретичного матеріалу та при розв’язуванні задач (використання елементів «перевернутого навчання» на платформі Сlassroom - домашнє завдання передбачало самостійне опрацювання теоретичного матеріалу шляхом перегляду відеоролику та презентації, виконання тестових завдань та задач на застосування формул для обчислення об’єму прямокутного паралелепіпеда, куба в межах початкового та середнього рівнів).
ІІ. Актуалізація знань ( 7 хв)
Традиційно повторимо усний рахунок за допомогою програми для усного рахунку «Відмінник», що допоможе не допускати помилок при обрахунках.
В цей час «вмикається» відеоролик і «диктор» робить повідомлення:
«Увага! Екстрений випуск Новин! Вчора на території Енергодарського навчально – виховного комплексу №1 приземлилися невпізнанні літаючі об’єкти досить правильної форми. Очевидці кажуть, що прибульці більш за все цікавились учнями 5-Б класу, а ті, в свою чергу, зацікавились цими об’єктами. Нам вдалося створити фотороботи цих об’єктів – ось вони!!! (показує зображення прямокутного паралелепіпеда, куба).
Детальніше з місця події наш спеціальний кореспондент Берегова Софія:
Алло Дмитрівно, що розказують п’ятикласники про той об’єкт, що приземлився на території ЕНВК №1?».
Вчитель. Так, вчора тут справді розвивалися незвичайні події, і дізнатися більше про ті об’єкти, що з’явилися на території нашої школи, я спробую зараз у прямому ефірі в нашій «Математичній лабораторії п’ятикласників».
Вчитель підходить по черзі до учнів, маючи в руках мікрофон, ставить запитання - метод «Мікрофон» (технологія колективно-групового навчання); оцінювання на уроці буде здійснюватися шляхом накопичення правильних відповідей та вашої активності:
1.Чи довелось вам вчора бачити такі об’єкти? Як вони називаються? (прямокутний паралелепіпед,куб)
2. Де саме ви його бачили?( в підручнику при виконанні домашнього завдання)
3.Які три виміри має прямокутний паралелепіпед?(ширина,довжина, висота)
4. Які ці виміри у куба?( рівні)
5. Скільки вершин мають ці фігури? (8)
6. Скільки ребер мають ці фігури? (12)
7.Яка кількість прямокутників знаходиться в прямокутному паралелепіпеді?(6)
8. Як вони називаються?(грані)
9. Якою фігурою є грані куба? (квадрати)
10. Що можна знайти, якщо перемножити ширину, довжину та висоту прямокутного паралелепіпеда? (об’єм)
11. Назвіть формулу об’єму прямокутного паралелепіпеду(V=abc)
12. За якою формулою можна знайти об’єм куба? ( V = a3 )
13. Якими одиницями вимірюють об’єм? (см3, мм3, дм3, м3)
Вчитель. Студія! На цей час це вся інформація про події вчорашнього дня.
Диктор. Як повідомлялося раніше на території Енергодарського навчально – виховного комплексу №1 приземлилися невпізнані об’єкти, що називаються прямокутним паралелепіпедом, кубом. В ході розслідування цієї події працівниками служби Новин з’ясувалося, що школярі розібралися в їх будові, і вони не створюють небезпеки для учнів 5 класу - ці об’єкти нешкідливі, а, навпаки, корисні та допоможуть розв’язати низку практичних задач, пов’язаних з цими об’єктами. Наприклад, в рамках реалізації міської програми «Майбутнє дітям», під час облаштування дитячого майданчику в нашому місті по вулиці Молодіжна 89, спроектували пісочницю квадратної форми, яку потрібно заповнити піском. Пісочниця має розміри: довжина 200 см, ширина 200 см, висота 60см. Обчислюючи об’єм піску для її заповнення, слід урахувати, що рівень піску в пісочниці має бути на 30см нижче за її краї. Скільки піску потрібно для заповнення 10 таких пісочниць?
ІІІ. Постановка навчального завдання ( 9 хв)
Вчитель.Тема нашого уроку «Об’єм прямокутного паралелепіпеда, куба». На уроці ми узагальнимо, систематизуємо наші знання про прямокутний паралелепіпеда та куб й будемо використовувати їх при розв’язуванні задач практичного змісту.
Вчитель. Тож, об’єднаємо свої зусилля для подальшого дослідження прямокутного паралелепіпеда, куба - для цього повторимо зв'язок між одиницями вимірювання об’єму. В цьому нам допоможе пам’ятка «Міри об’єму».
Учень - «Історична повідомлення про інші одиниці вимірювання об’єму»
Вчитель. Працюємо зі збірником, ст.24, №55 ( розв’язування завдань в зошитах з подальшою самоперевіркою, максимум 2 бали).
7 дм ³ =7000см ³;
4 дм ³ 126 см ³ = 4126 см ³;
6 м ³ = 6000дм ³;
4000см ³ = 4 дм ³;
Вчитель. З якою метою ми виконали це завдання? (щоб вміти правильно переводити одні одиниці вимірювання об’єму в інші).
Фізхвилинка
Вчитель. Ви плідно попрацювали, настав час відпочинку:
Ми з-за парти швидко встали
Й об'єм кулі показали.
Руками поганяймо вітер
Й малюємо паралелепіпед.
В замок руки склали -
Ногами кола описали.
Присіли раз і підвелися -
До ребра куба потяглися.
Очі разом всі закрили -
Об'єм призми уявили,
Три стрибка вгору зробили
І за парти знову сіли.
Вчитель. З новими силами повернемося до центральних об’єктів нашого уроку.
ІV. «Відкриття нового знання» ( 7хв)
А зараз на практиці застосуємо здобуті теоретичні та практичні знання (колективне розв’язування задачі):
Перед вами класна кімната. Її ширина 8 м, довжина на 4 м більша за ширину, висота у 3 рази менша від довжини . В класі навчаються 32 учні 5-Б класу. Скільки об’єму повітря приходиться на 1 учня? ( колективне розв’язування задачі з послідовними коментаріями).
Дано: прямокутний паралелепіпед;
ширина – 8 м;
довжина -?, на 4 м більша за ширину;
висота -?, у 3 рази менша від довжини.
Знайти: об’єм повітря, що приходиться на 1- го учня.
Розв’язання:
1) 8+4=12 (м) – довжина
2) 12:3=4 (м) – висота
3) 8х12х4=384 (м3)
4) 384:32= 12(м3)
Відповідь: 384 м3 – об’єм повітря, що знаходиться в класній кімнаті, яка має форму прямокутного паралелепіпеда; на одного учня припадає 12 м3 повітря.
Вчитель. А за санітарними нормами мінімальний об’єм повітря складає 6 м3. Ось чому ви комфортно почуваєтеся на уроках в школі.
V. Первинне закріплення ( 6 хв)
Робота в парах з подальшим аналізом задачі: ( перша з пар, яка розв’яже задачу, отримає – 12 балів).
В рамках реалізації міської програми «Майбутнє дітям», під час облаштування дитячого майданчику в нашому місті по вулиці Молодіжна 89, спроектували пісочницю квадратної форми, яку потрібно заповнити піском. Пісочниця має розміри: довжина 200 см, ширина 200 см, висота 60 см. Обчислюючи об’єм піску для її заповнення, слід урахувати, що рівень піску в пісочниці має бути на 30 см нижче за її краї. Скільки піску потрібно для заповнення 10 таких пісочниць?
Пісочниця чає форму прямокутного паралелепіпеда:
ширина - 200 см;
довжина - 200 см;
висота – 30 см.
Розв’язання:
Відповідь: 12 м3 піску потрібно для 10 пісочниць.
VI. Самостійна робота з самоперевіркою за еталоном (10хв)
Прізвище учня |
Самоперевірка за еталоном |
Завдання варіант 1 |
|
1.Прямокутний паралелепіпед має виміри 2см, 8 см, 4 см. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда. |
1. Прямокутний паралелепіпед:
V=аbс V= 2∙8∙4= 64 см3 |
2.Дано куб. Ребро якого дорівнює 6 м. Знайти об’єм куба. |
2. Куб: a =6 м V=а3 V=63 =216 м3 |
3.З кубиків з ребром 1 см складено геометричні тіла. Знайдіть об'єми цих тіл.
|
V=6 см3 |
4.Виразіть 7 дм3 в см3 |
4. 7 дм3 =7000 см3 |
5.Дано: прямокутний паралелепіпед; ширина – 9 дм; довжина -?, на 6 дм більша за ширину; висота -?, у 3 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда. |
5. Дано: прямокутний паралелепіпед; ширина – 9 дм; довжина -?, на 6 дм більша за ширину; висота -?, у 3 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда. 1) 9 + 6 = 15( дм) - довжина 2) 15:3=5 (дм) – висота 3) 9 ∙15∙5= 675( дм 3 ) |
Кількість балів |
|
Прізвище учня |
Самоперевірка за еталоном |
Завдання варіант 2 |
|
1.Прямокутний паралелепіпед має виміри 5 см, 6 см, 4 см. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда. |
1. Прямокутний паралелепіпед:
V=аbс V= 5∙6∙4= 120 см3 |
2.Дано куб. Ребро якого дорівнює 9 м. Знайти т об’єм куба. |
2. Куб: a= 9 м V=а 3 V=93 =729 м3 |
3.З кубиків з ребром 1 см складено геометричні тіла. Знайдіть об'єми цих тіл.
|
3. Об’єм одого кубика - 1 см3 Кількість кубиків – 6 V=6 см3 |
4.Виразіть 6 дм3 в см3 |
4. 6 дм3 = 6000 см3 |
5.Дано:прямокутний паралелепіпед; ширина – 10 дм; довжина -?, на 4 дм більша за ширину; висота -?, у 2 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда |
5. Дано: прямокутний паралелепіпед; ширина – 10 дм; довжина -?, на 4 дм більша за ширину; висота -?, у 2 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда. 1) 10 + 4 = 14( дм) - довжина 2) 14:2=7 (дм) – висота 3) 10 ∙14∙7= 980 ( дм 3 ) |
Кількість балів |
|
Перевіримо зарання
Як зробили ви завдання,
Олівці взяли у руки
Й приступили до науки.
Вчитель. Перевірте самостійну роботу. Кожне правильно виконане завдання оцініть в 2 бали (максимум = 10 б.).
Вчитель. Наше розслідування закінчилося, потрібно здавати звіт про проведену роботу. Ось зараз кожен із вас оформить такий звіт. Порахуйте кількість набраних на уроці балів.
VІІ. Рефлексія діяльності (3 хв)
Озвучити ланцюжок: під час уроку я «пізнав — осмислив — сказав — запам'ятав».
Вчитель. Чи сподобалося вам працювати в нашій «Математичний лабораторії»?
Рефлексивна анкета |
Рефлексивна анкета |
||
На уроці я працював |
активно / пасивно |
На уроці я працював |
активно / пасивно |
Своєю роботою я |
задоволений / не задоволений |
Своєю роботою я |
задоволений / не задоволений |
Урок для мене був |
цікавим / не цікавим |
Урок для мене був |
цікавим / не цікавим |
За урок я |
виконав усі завдання / не всі |
За урок я |
виконав усі завдання / не всі |
Матеріал уроку був |
зрозумілим / не зрозумілим |
Матеріал уроку був |
зрозумілим / не зрозумілим |
Поділюсь враженнями в дома |
так / ні |
Поділюсь враженнями в дома |
так / ні |
Вчитель. Я рада, що вам сподобався урок і пропоную виконати домашнє завдання:
§ 29 – повторити;
1. Дитячий басейн має такі розміри: довжина 12м, ширина 5м, глибина 1м.
Обчислити об’єм басейну та об’єм води потрібний для його наповнення, виходячи з того, що вода не має доходити до краю басейну на 30см
2.Знайдіть ребро куба, якщо його об’єм дорівнює об’єму прямокутного паралелепіпеда з вимірами: 2см, 4см, 8см.
3. На площі міста встановили однакові бетонні ємності для квітів,виготовлені у формі прямокутних паралелепіпедів, виміри яких дорівнюють 40 см, 40 см і 50 см ( див.рисунок).Товщина кожної з чотирьох бічних стінок становить 5 см, а товщина днища 10 см. Який об’єм бетону було використано для виготовлення 10 таких ємностей? (ЗНО – 2016).
Вчитель. Дякую всім за роботу!