Конспект уроку "Озера". 6 клас

Про матеріал

Мета уроку: формувати знання учнів про походження озерних улоговин, розвивати вміння створювати образ об'єкта; виховувати любов до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу.

Перегляд файлу

Тема: Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші та найглибші озера Земної кулі.

Мета: продовжити формувати в учнів систему знань про озера, показати їх практичне значення, навчити розрізняти за картою стічні та безстічні озера; продовжувати формувати навички роботи з фізичною та контурною картою; виховувати дбайливе ставлення до водних багатств.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атлас, контурні карти, настінні карти, відеоматеріал, презентація.

Опорні поняття: річка, води суходолу, тектонічні рухи, живлення річки.

Базові поняття: озеро, типи озер, водосховище, канал, ставок.

 

 

Хід уроку

I.  Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

 

Вже декілька уроків ми вивчаємо води суходолу. Давайте згадаємо які водні об’єкти відносять до вод суходолу.

 

«Географічний практикум»

    У наведеному тексті необхідно вставити пропущені слова. На виконання завдання відводиться 3 хвилини.

    «Природний водний потік, що тече у виробленій ним заглибині – це річка. Вона починається з витоку, це може бути височина, гори, болото. Вона тече заглибленням, що називається руслом, на шляху в неї впадають інші річки – це притоки. Разом з головною річкою вони утворюють річкову систему.  Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається гирло, деякі річки в цьому місці утворюють дельту. Частина річкової долини, що затоплюється водою називається заплава. Кожної весни річка розливається – це повінь, а коли рівень води в річці найнижчий, то настає межень. Річка відіграє важливу роль у формуванні рельєфу, оскільки вона руйнує гірські породи, переносить і накопичує».

 

Взаємоперевірка робіт.

 «Бліц-опитування»

І. 1. Що таке гирло річки? (кінець річки)

   2. Що таке річковий басейн? (площа з якої вода стікає в одну річку)

   3. Які типи живлення річок існують? (дощове, снігове, льодовикове, підземними водами)

   4. Що таке паводок? (короткочасне раптове підняття води в річках)

 

ІІ. 1. Що таке вододіл? (межа, що відокремлює сусідні річкові басейни)

     2. Що таке меандри? (звивини річки)

     3. Що таке стариця? (частина колишнього русла річки)

     4. В яку пору року настає повінь? (весна)

 

 Як визначити притоки річки: праві, ліві? (стати спиною до витоку річки)

 

III. Мотивація навчальної діяльності

 

 «Дивуй!»

Головним або одним із головних творців є вода, «родинні стосунки».

Крім річок, найважливішими накопичувачами води на суші є озера, водосховища. Озера іноді порівнюють з мініатюрними морями. Їх форма, розміри, склад і походження надзвичайно різноманітні. Так, у пустелях Центральної Азії є дивовижні «блукаючі» озера, які змінюють своє місце розташування. Існують на Землі озера, заповнені не водою, а кислотою або гарячим асфальтом, а є озера з «мертвою» та «живою» водою — як у казці! Про деякі з них ми сьогодні почуємо Але все-таки головна цінність озер — це прісна вода. Озера можна створити штучно, тоді їх називають водосховищами.

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про особливості озер, з’ясуєте їх роль у житті та господарській діяльності людини.

IV. Вивчення нового матеріалу

 

 На суходолі багато замкнених заглиблень, у які стікають поверхневі води. Якщо в таке заглиблення надходить більше води, ніж її випаровується, вода збирається, утворюється озеро.

 

«Робота з підручником»

Складаємо визначення терміну «Озеро», шукаємо ключові слова  (западини суходолу, що заповнені водою і безпосередньо не пов՚язані з морем)

Учні записують визначення в зошит.

 

 Озера трапляються на рівнинах і в горах. Вони дуже відрізняються одне від одного за площею і глибиною, походженням улоговини, властивостями води, а також за біологічними особливостями. Сьогодні ми розглянемо озера, що відрізняються походженням озерних улоговин, солоністю та водним режимом.

 

 

 На відміну від моря озеро не є частиною океану. Від річки відрізняється тим, що вода в ньому не тече, як потік.

Заглиблення, у якому знаходиться озеро, називається озерною улоговиною. За характером походження озерних улоговин можна виділити такі основні типи озер:

 Учні в робочих зошитах складають схему «Походження озер».  Перевірка складеної схеми.

 

Розповідь вчителя.

  • Залишкові. Ці озера називають залишковими, адже вони залишились від давніх морських басейнів, втративши зв’язок з океанами. До таких озер відносяться Каспійське а Аральське моря та озеро Чад.
  • Тектонічні. Ці озера утворюються в розломах земної кори під час інтенсивних горотворних процесів. Як правило, такі озера зустрічаються в сейсмічно активних зонах і характеризуються значними глибинами та видовженою формою. До озер тектонічного типу відносяться найглибше в світі озеро Байкал, високогірне озеро Тітікака в Андах та озеро, розташоване в межах Східно-Африканського розлому – Танганьїка.
  • Вулканічні. Ці озера також утворюються в результаті активних рухів земної кори і формуються в кратерах вулканів, тому і зустрічаються там, де спостерігається інтенсивна вулканічна діяльність, а саме в Ісландії, Італії, на Камчатці.
  • Карстові. Ці озера сформувались в результаті розчинення водою гірських порід. Такі озера не займають значних площ, але як правило зустрічаються одне поблизу одного. До таких озер відносяться Шацькі озера.
  • Льодовикові. Озерні улоговини цих озер сформувались в результаті діяльності давнього льодовика. Такі озера не відрізняються великими глибинами і зустрічаються певними групами одне поблизу іншого. Прикладом таких озер можуть бути Ладозьке та Онезьке в Євразії та Північноамериканські озера.
  • Загатні. Ці озерні улоговини утворились в результаті загачування русла річки природним способом. Таким чином утворилось озеро Тана в Африці та озеро Синевир на Україні.
  • Лиманні. Їх іще називають лагунними, оскільки такі озера формуються на узбережжі морів в гирлах річок. Прикладом цих озер є Маракайбо (найбільше лагунне озеро) в Південній Америці та Сасик на півдні України.
  • Стариці. Ці озера утворюються в результаті зміни русла річки, коли на території заплави залишається ділянка старого річища. Такі озера мають незначні розміри і зустрічаються вздовж русел рівнинних річок.
  • Заплавні озера, які виникли на заплаві річки внаслідок відокремлення рукава чи затоки від основного русла річковими наносами. Кагул, Ялпуг виникли внаслідок затоплення заплави Дунаю.

 

 

 

 

 

Озеро Солоний лиман

 На території нашої, Дніпропетровської, області також є заплавне озеро, це озеро  - Солоний лиман, що знаходиться в Новомосковському районі. Цей лиман – найбільше солоне озеро природного походження в Україні, якщо, звісно, не враховувати численні чорноморсько-азовські приморські лимани. Та якщо для приморського регіону такі водойми – не вдивовижу, то для внутрішньої, віддаленої від моря на 300 км частини України – такий лиман – дійсно неабияка екзотика!

 Утворився Солоний Лиман у велетенській, але неглибокій чаші на третій терасі Самарської долини, де до земної поверхні підступають підгрунтові води.

Залита водою мілководна ділянка площею 3,5 км2 в посушливе й гаряче степове літо перетворюється на велетенський природний випарник. Так, завдяки сонцю і мікроорганізмам, Лиман є своєрідною “збагачувальною фабрикою”, кінцевим “продуктом” якої є потужний шар специфічного органічного мулу, який має неабиякі цілющі властивості.

 Поблизу озера збудовано бальнеологічну лікарню-санаторій «Солоний лиман», де лікують як дорослих, так і дітей.

 З 1980 року Солоний Лиман є ландшафтним заказником загальнодержавного значення. На озері гніздяться рідкісні види пташок: журавель сірий, ходулочник, сріблясті і жовтоногі мартини. А береги озера багаті лучним різнотрав’ям, в якому переважають угрупування костриці.  Ближче до лісу можна зустріти навіть червонокнижні орхідеї-зозулинці.

 

Ось таке озеро знаходиться на нашій Дніпропетровщині.

 

Цікаві факти про озера.

  • Асфальт – це субстанція, винайдена і виготовляється людиною. Але це не зовсім правда! Озеро Піч-лейк, що знаходиться на острові Тринідад  пряме тому підтвердження. Шість мільйонів тонн цього рідкого природного асфальту є в озері, що може бути дивовижніше? Асфальт не застигає, навпаки, тече і димить. Цей найбільший у світі резервуар природного асфальту був відкритий Уолтером Релі у 1595 році, який відразу знайшов йому застосування бітум використовувався для осмолення дерев'яної обшивки кораблів. Сьогодні асфальт, що  видобувають з озера, йде на експорт. Нині озеро є туристичною пам'яткою, яку за рік відвідують близько 20 тис. чоловік.
  • Найбільш мертвим є не Мертве море, а озеро Смерті на острові Сіцілія. На його берегах немає жодної билинки, а на ту, що потрапить в озеро, чекає неминуча загибель. Виявляється, що з дна озера б’ють два джерела концентрованої кислоти, які отруюють воду.
  • У Східній Африці є озеро, яке називають «каструлею». Воно знаходиться неподалік від вулкана Китуро. Під час виверження лава стікає в озеро, вода в ньому закипає, і риби та водорості варяться. Саме в ці дні озеро перетворюється на гігантську «каструлю». Коли виверження вулкана вщухає, мешканці виловлюють рибу, що зварилася в озері.

 

Класифікація озер за водним режимом

 Чи замислювались ви, чому зустрічаються озера з прісною та солоною водою? Щоб отримати відповідь на це питання, слід з’ясувати, яким буває водний режим озер. Озера, як і річки, живляться дощовою, талою й підземною водою. Водночас, вода з поверхні озер постійно випаровується. Озера також можуть поповнюватись водою за рахунок впадання в них річок і, навпаки, втрачати її в наслідок витікання річки з озера. Тому, за водним режимом розрізняють стічні та безстічні озера.

 Стічними є ті озера, з яких витікає хоча б одна річка. За умов, коли з озера не витікає жодна річка, формується безстічне озеро. Озера, які мають солону воду, на відміну від прісних, на фізичних картах позначають рожевим кольором.

 Розповідь про озеро Балхаш.

 

 Класифікація озер за солоністю

За солоністю озера можна розділити на прісні, солоні та мінеральні.

Використання та охорона озер

Як і річки, озера відіграють велику роль у житті людини. Вони є природними резервуарами прісної води. Великі озера використовуються для судноплавства (наведіть приклади таких озер). Активно споживаються рибні запаси озер. З окремих мінералізованих озер видобувають корисні копалини (кухонну та інші солі). Їх солону воду, насичену цілющими речовинами, використовують для лікування людей.

В результаті господарської діяльності людини озера значно швидше, ніж річки,забруднюються й втрачають свою первісну природу. Тому слід дбайливо ставитися до їх багатств.

V. Закріплення

 

Практична робота. Позначення на контурній карті озер: Каспійське, Байкал, Вікторія

Великі озера (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері,  Онтаріо)

 

Тест. Колективне виконання тестових завдань (програма My Test)

Висновок
1. Озера – це природні заглибини на суходолі, заповнені водою.
2. За походженням улоговин розрізняють озера: тектонічні, реліктові, льодовикові, вулканічні, загатні, карстові, старичні, лиманні, заплавні.
3. Озера мають свій водний режим, в результаті якого вода в них прісна або солона.

 

VІ. Підсумки уроку.

  • Виставлення оцінок
  • Д/з

1. Прочитати § 50

2. Відповідати на запитання 1-8 с. 183

3. Підготувати інформацію про водойми, що є у нашому селі, їх походження та використання

 

 

 

 

 

 

 

28.03.2018                                                                         ___________________________                                                                                 

Вставити пропущені слова в тексті

 Природний водний потік, що тече у виробленій ним заглибині – це ……………... Вона починається з ………………, це може бути ……………………………….. Вона тече заглибленням, що називається …………………., на шляху в неї впадають інші річки – це ……………………... Разом з головною річкою вони утворюють …………………….……………………...  Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається ……………………., деякі річки в цьому місці утворюють …………………….. Частина річкової долини, що затоплюється водою називається ……………………. Кожної весни, внаслідок танення снігу, річка розливається – це ………………………., а коли рівень води в річці найнижчий, то настає ……………… Річка відіграє важливу роль у формуванні рельєфу, оскільки вона руйнує гірські породи, ………………..........………………………………….

 

 

_________________________________________________________________________

 

28.03.2018                                                                         ___________________________                                                                                 

Вставити пропущені слова в тексті

 Природний водний потік, що тече у виробленій ним заглибині – це ……………... Вона починається з ………………, це може бути ……………………………….. Вона тече заглибленням, що називається …………………., на шляху в неї впадають інші річки – це ……………………... Разом з головною річкою вони утворюють …………………….……………………...  Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається ……………………., деякі річки в цьому місці утворюють …………………….. Частина річкової долини, що затоплюється водою називається ……………………. Кожної весни, внаслідок танення снігу, річка розливається – це ………………………., а коли рівень води в річці найнижчий, то настає ……………… Річка відіграє важливу роль у формуванні рельєфу, оскільки вона руйнує гірські породи, ………………..........………………………………….

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кокарєва Лідія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Туровець Олександр Антонович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 березня 2018
Переглядів
12598
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку