Конспект уроку "Перше ознайомлення з базами даних"

Про матеріал
Надати учням початкові уявлення з теми, показати різні форми організації даних у БД; ознайомити з основними поняття: системи керування базами даних (СУБД); бази даних (БД); структури бази даних; таблиці бази даних; запит у базах даних; форми в базі даних; звіти у базі даних; реалізації СУБД; розвивати знання учнів в області інформаційних технологій; показати важливість знань і вмінь у сфері інформаційних комп'ютерних технологій, а саме технологій зберігання, пошуку й сортування інформації.
Перегляд файлу

Тема. Перше ознайомлення з базами даних. Системи управління базами даних. Моделі, об’єкти баз даних. СУБД Access. 

Мета: 

image Навчальна: показати значущість матеріалу, його застосування в практичній діяльності, надати початкові уявлення з теми, показати різні форми організації даних у БД; ознайомити з основними поняття: системи керування базами даних (СУБД); бази даних (БД); структури бази даних; таблиці бази даних; запит у базах даних; форми в базі даних; звіти у базі даних; реалізації СУБД;

image Розвиваюча: розвивати знання учнів в області інформаційних технологій;

image Виховна: показати важливість знань і вмінь у сфері інформаційних комп'ютерних технологій, а саме технологій зберігання, пошуку й сортування інформації.

Тип уроку: урок – дослідження.

Дидактичні матеріали: комп’ютери, СУБД Access, сигнальні картки, інструкційна карта.

 

Нові терміни та поняття: системи керування базами даних (СУБД); бази даних (БД); структури бази даних; таблиці бази даних; запит у базах даних; форми в базі даних; звіти у базі даних; реалізації СУБД;

 

Не здивувати – не навчити. Давні філософи. 

Хід уроку

Оскільки, учні з первинним поняттям бази даних були ознайомленні ще вивчаючи тему Excel, то при вивченні теми СУБД Access, я створюю урокдослідження. Такі уроки створюють умови для самостійної роботи учнів з опануванням навчального матеріалу за рахунок розвитку інтелектуальних умінь. Зокрема такого важливого, як уміння працювати з інформацією. Самостійно здобутою з різних джерел, оперативно подавати її коротко та в розгорнутому вигляді. 

Такі уроки мають певні особливості:

а) учні, спираючись на раніше здобутті знання, в процесі самостійної

діяльності опановують нові;

б) діти вчаться застосовувати ці знання, навички, уміння за різних умов.

 

І. Організаційний момент

 

Ii. Мотивація навчання

Для активізації пізнавальної діяльності учнів вчитель може запропонувати готову БД, створену попередніми дітьми – це стимулює пізнавальний інтерес учнів до навчання.

 

ІІІ. Ознайомлення з темою і метою уроку Слово вчителя:

Сьогодні, діти, я вам пропоную попрацювати в науково-дослідних лабораторіях. Щоб плідно організувати нашу роботу, необхідно дотримуватися таких правил:

1.     Діти поділені на дві групи: кожна група отримала своє завдання.

2.     Організовує роботу в лабораторії ведучий лаборант (заздалегідь відібраний учень).

3.     Він    призначає   відповідального   за       оголошення          результатів дослідження.

4.     Про готовність відповіді лаборант повідомляє підняттям сигнальної картки.

           

ІV. Визначення дослідницької цілі

-Працюємо за інструкційною карткою. Завдання написане. Прочитайте.

Завдання: 

1.   Визначити, чи я програмний продукт, що дозволить ширші можливості створення та роботи з базою даних.

2.   Почати добирати матеріал на тему своєї БД «Багатство Вінниччини».

Дітям дається можливість самому вибрати матеріал. 

 

V. Вивчення нового матеріалу

Лаборант викликає до дошки «доповідача» з першої групи. Дана група знаходила інформацію про базу даних та її моделі.

 

Лаборант дає сигнал, що перша група готова

 

Доповідач 1:

База даних (БД) – це структурована сукупність взаємопов’язаних даних певної предметної області (реальних об’єктів, процесів, явищ тощо). Приклади: БД щодо наявності медикаментів; БД у системі розкладу літаків, поїздів або БД продажу квитків транспорту; БД документів учнів школи, картотека відділу кадрів або в бібліотеки тощо.

Поява комп’ютерної техніки підвищила ефективність роботи з базами даних. Доступ до даних та керування ними відбувається в середовищі спеціального програмного пакету – системи управління базами даних (СУБД).

СУБД - це програма, за допомогою якої здійснюється збереження, обробка та пошук інформації в базах даних.

За структурою організації інформації в БД розрізняють такі моделі баз даних: ієрархічна, мережева та реляційна.

Ієрархічна модель бази даних

Ця модель являє собою структуру даних, які впорядковані за підляганням від загального до конкретного; нагадує „дерево” (граф), тому має такі самі параметри :рівень, вузол, зв’язок. Модель працює за таким принципом: кілька вузлів нижчого рівня пов’язані тільки з одним вузлом вищого рівня.

 

Ієрархічна модель бази даних має такі властивості: 

1.           кілька вузлів нижчого рівня пов’язані тільки з одним вузлом вищого

рівня; 

2.           дерево ієрархії має тільки одну вершину, що не підлягає іншій;

3.           кожний вузол має власне ім’я, є тільки один маршрут від вершини дерева(кореневого вузла) до будь-якого вузла структури.

 

 

Ієрархічна модель шкільної бази даних

 

image

 

 

 

Мережева модель бази даних.

 

Загальним виглядом вона схожа на ієрархічну. Має такі самі складові структури, вирізняється характером відношення між ними. Між елементами структури довільний, не обмежений кількістю елементів - зв’язок. 

 

Мережева модель роботи викладачів у школі

 

image

 

Реляційна модель бази даних

(Походження назви від латинського слова relation - відношення). Модель побудована на взаємовідношеннях між складовими структури. Являє собою одну таблицю або сукупність взаємопов’язаних двовимірних таблиць.

 

Реляційна модель із відомостями про учнів одного класу

 

 

№ особової cправи

 

Прізвище

 

Ім’я

 

По батькові

 

Дата народження

П-567

Петренко

Василь

Григорович

11.09.1989

Р-345

Руденко

Олена

Сергіївна

17.05.1988

 

 

 

 

 

 

Реляційна модель створена на основі двовимірної таблиці.

Рядок таблиці – це запис, що містить інформацію про окремий об’єкт таблиці (один учень). Структура записів однакова; сукупність елементів даних, із яких складається запис, називається полем. Інформація запису знаходиться в полях. Поле таблиці – це колонка таблиці.

Однакові записи у таблиці не допускаються. Оскільки в усіх записах є одні й ті самі поля, їм надають унікальні імена (прізвище учня , ім’я учня...). Поле має бути однорідним за типом за всіма записами у колонці(або текстові дані, або числові тощо).

Реляційна модель однієї бази даних, як правило, містить декілька таблиць, зв’язок між якими здійснюється за допомогою спеціального поля – ключа.

Приклади реляційних СУБД: dBASE, FoxBase, FoxPro, Clipper та Access.

 

Лаборант: дякуємо нашому доповідачу і запрошуємо наступного.

Доповідач 2:

Додаток MS Access є системою управління базами даних, яка входить до складу пакету Microsoft Office ш призначена для роботи за персональним комп’ютером або в мережі під керівництвом операційної системи Windows.Бази даних СУБД Access є реляційною базою даних, яка складається з взаємопов’язаних двовимірних таблиць.

СУБД Access дає змогу:

1.                 Проектувати табличні об’єкти бази даних;

2.                 Встановлювати зв’язки між таблицями;

3.                 Вводити, зберігати, переглядати, сортувати, модифікувати дані таблиці з використанням апарату логіки та індексування;

4.                 Створювати й використовувати об’єкти БД.

 

Об’єкти СУБД Access

Бази даних – файл , який містить різні об’єкти збереження даних.

Таблиця (tables) – організація збереження даних у вигляді двовимірного масиву. Є основним об’єктом БД. Решта – похідні від таблиці.

Форми (forms) –   об’єкти для зображення даних із таблиць на єкрані в зручному для перегляду та обробки вигляді.

Запити (queries) - об’єкти для вибору та фільтрації даних таблиці за

визначеними критеріями (умовами).

Звіти (reports) – формування документа даних із таблиці для друку.

Макроси (macros) – опис дій у вигляді послідовності команд та їх автоматичного виконання.

Модулі (modules) – програми на Visual Basic, які розробляє користувач для реалізації нестандартних процедур.

 

VІ. Підведення підсумків

Лаборант визначає сам доповідача для підведення підсумків.

1.   Що нового і що не зрозумілого почули.

2.   Учні повинні зробити висновок:

а) за допомогою якою моделі БД краще всього зберігати інформацію;

б) переваги СУБД Access над електронними таблицями Excel при роботі з

великою кількістю інформації.

VІІ. Домашнє завдання

а) Мережеву модель роботи викладачів звести до табличної моделі.

б) Створити реляційну модель „Молодша школа ”.

pdf
Додав(-ла)
Ільчук Віталія
Додано
19 листопада
Переглядів
89
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку