МЕТА: порівнювати умови та мету праці спеціалістів з догляду за тваринами;
Формувати поняття «заповідник», вчити охороняти природу рідного краю, ознайомити дітей з природоохоронною діяльністю в Україні, вчити робити висновки, самостійно знаходити вихід із проблемної ситуації, використовуючи набуті уявлення про природу;
розвивати уяву дітей про навколишній світ, пам'ять, мислення, мовлення, логічне мислення;
виховувати бережливе ставлення до природи та почуття патріотизму.
КОНСПЕКТ
уроку-подорожі
з курсу «Крок у світ професій
проведеного в 3 класі
вчителем :Самойловою О.Л.
ТЕМА. Добрий день , вам звірі, великі і малі! Для чого створюють заповідники? Заповідні території рідного краю.
МЕТА: порівнювати умови та мету праці спеціалістів з догляду за тваринами;
Формувати поняття «заповідник», вчити охороняти природу рідного краю, ознайомити дітей з природоохоронною діяльністю в Україні, вчити робити висновки, самостійно знаходити вихід із проблемної ситуації, використовуючи набуті уявлення про природу;
розвивати уяву дітей про навколишній світ, пам'ять, мислення, мовлення, логічне мислення;
виховувати бережливе ставлення до природи та почуття патріотизму.
ОБЛАДНАННЯ.Атласи, роздатковий дидактичний матеріал, таблиці флори та фауни заповідних територій України, презентація, Червона книга України, фізична карта України, виставка книг.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ.Проблемна ситуація.( пазли)
Яка тема уроку?
— У чому полягає значення тварин для природи?
— Яке значення мають тварини в житті людей?
— Назвіть приклади тварин, занесених до «Червоної книги України. Тваринний світ».
— Дослідіть, які тварини вашої місцевості потребують охорони.
— Як ви можете допомогти зберегти рослинний і тваринний світ навколо себе?
ІII. Засвоєння нових знань.
Державо моя, Україно!
Край, де калина росте без упину,
а пісня все лине – ота, солов’їна.
Лишайся ж такою, моя Україно!
Ліси, грунти, озера, ріки,
моря, рослинний і тваринний світ –
усе це зараз і навіки
повинен бачити твій рід.
Усяк малий, усяк той дід
повинен знати на весь вік:
«Якщо з природи щось черпати,
то мусиш їй і спокій дати,
а головне – про неї дбати,
знати, любити і охороняти.
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про державні заповідники і заповідні території рідного краю.
Кожне дерево, квітка, травинка – це частина природи. Природа подарувала їх людям навіки. Україна здавна славиться своїми природними багатствами: лісами, горами, річками, морями (перегляд презентації). Особливо шанобливо люди ставляться до землі, яку називають годувальницею. І від того, як ми будемо ставитися до землі, води, повітря, лісу буде залежати наше майбутнє.
Усе менше на Землі залишається місць, де б не ступала людина. І все більше потерпає природа від діяльності людей. Люди вирубують ліси – «легені планети», знищують рослин і тварин. То в одному, то в іншому куточках Землі відбуваються екологічні катастрофи. Десь в океані потерпів аварію танкер, і нафта величезною плямою розтеклася по поверхні води. Десь горять великі площі віковічних лісів. Трапляються аварії на атомних станціях, хімічних заводах. Непоправної шкоди всій природі України завдала аварія на Чорнобильській атомній станції. А війни, що відбуваються в різних країнах, не тільки забирають життя людей. Вони наносять шкоди природі всієї планети, а не лише однієї країни. Знищити природу легко, а зберегти важко.
Держава піклується про охорону природи, на цю справу виділяються величезні кошти. Створюються заповідники, заказники, в яких охороняються рідкісні тварини і рослини.
В Україні нараховується більше 20 державних заповідників. Назвіть їх
( робота учнів з атласом).
Екскурсію буду проводити з вами я. Звати мене (ім’я і по батькові вчителя). Мої помічники – екскурсоводи.
( Звучить звукозапис: - Увага! Увага! З першої колії відправляється потяг за маршрутом «ЗОШ №6 – Заповідники України».)
1 зупинка –Карпатський ДЗ.
Рослинний світ різноманітний ( розгляд таблиць ). У Карпатському заповіднику проживає більш як половина всіх представників тваринного світу країни ( розгляд таблиць ).
Цікавинка. Серед гризунів, білка карпатська, займає особливе місце. Цей цінний хутровий звірок характеризується своєрідним забарвленням хутра. Влітку воно чорне, а взимку – темно-сіре. Розмножується двічі на рік, народжує 3-4 малят.
Рекорди Карпат!
2 зупинка – Поліський ДЗ.
Поліський заповідник створено в 1968 році на півночі Житомирського Полісся. Він охоплює площу понад 20 тис. гектарів.
Неповторну красу природи створює цей край. Здавна він славиться могутніми лісами: соснові бори, розкішні діброви, білокорі березняки, а над чудовими озерами і повноводими ріками схиляють свої гілки похмурі вільшняки. Якої тут тільки немає дичини!
У заповіднику виявлено цінні та рідкісні рослини ( розгляд таблиць).
Дуже цінний тваринний світ Поліського заповідника. Тут живуть …
( розгляд таблиць ).
Особливе місце серед пташиного царства нашої країни займає глухар-велетень. Цікаво знати, що Поліський заповідник зберігає та охороняє реліквії народної бойової слави. Його територія в роки Великої Вітчизняної війни була одним з центрів партизанського руху на Україні. Звідси партизани завдавали нищівних ударів по гітлерівських загарбниках. А в селі Словечне збудовано музей Партизанської Слави Полісся.
3 зупинка – ДЗ Асканія– Нова.
Заповідник Асканія – Нова розташований у Херсонській області ( робота з картою ). Площа понад 33 тис. гектарів. Ще в 1898 р. Фальц - Фейн виділив зі своїх володінь заповідну ділянку і поклав початок створення заповідника. Сьогодні Асканія – Нова – найбільший за площею в Європі заповідний степ з дендропарком і зоопарком. Створений з метою охорони і вивчення унікальної ділянки сухого типчаково-ковилового степу з переважаючою рослинністю зернових злаків. Зростає 451 вид квіткових рослин і 800 видів тварин. Привабливий вигляд має цілинний степ навесні, коли цвіте рідкісний скіфський тюльпан. Ростуть і такі рідкісні рослини: ( розгляд таблиць ). Там водяться тварини: ( розгляд таблиць ).
У зоопарку заповідника вільно почувають себе зебри, верблюди, рідкісні тварини. Велике досягнення працівників зоопарку Асканія – Нова – це одомашнення африканської антилопи і страусів. Асканія – Нова – справжній природній оазис серед неозорих європейських степів і найдавніший у країні державний заповідник.
4 зупинка – Д З «Медобори».
Значна частина «Медоборів» вкрита грабово – дубовими лісами.
Ростуть рослини: ( показ різновидів флори на таблицях ).
Водяться тварини: ( показ різновидів фауни на таблицях ).
Тут багато співучих птахів: ( показ різновидів на таблицях ).
У лісах чимало малини, ожини, суниць, різних грибів.
Фізкультхвилинка
Ми мандруєм, ми мандруєм
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати:
Як вершину нам дістати?
Заглядаємо в озерця –
Не торкнутися нам дна!
Так ми довго-довго йшли
Поки в клас ми не прийшли.
Понад 20 років Міжнародна спілка охорони працювала над створенням «Червоної книги». Вона побудована так, що про долю кожного виду можна дізнатися за кольором сторінки.
Червона сторінка сповіщає, що видові загрожує загибель.
Біла – вид не зникає, але все меншає.
Зелена – то сторінка надії. Сюди із червоних і білих сторінок «переводять» ті види, яким завдяки піклуванню людини, більше не загрожує знищення.
До «Червоноїкниги» України занесено 923 види рідкісних і зникаючих тварин. Вивчайте тварин і рослин. Їх потрібно добре знати, аби ненароком не знищити останніх представник вмираючих видів.
— Пригадайте! Чому зникають рослини і тварини?
__ Які куточки природи називають заповідниками?
Робота в групах.
— Обговоріть кроки, які необхідно здійснити для збереження різноманіття рослин і тварин у природі.
Крок перший: складання списків рослин і тварин, яким загрожує небезпека зникнення, тобто створення й постійне оновлення Червоної книги України.
Крок другий: збереження природного середовища існування рослин і тварин.
Крок третій: поширення знань про необхідність охорони природи рідного краю.
— Що розповів Мудрий Лісовичок?
— Роздивіться малюнки на с. 136 і розкажіть, чи збереглись у вашому краї недоторкані куточки природи?
7.Робота в парах.
Я у світі ( с. 29-30)- парна робота
8.Практична робота учнів
Колективно сюжетна композиція « У зоопарку»
9.Підсумкова бесіда.
V. Домашнє завдання.
Диференційовано –опрацювати текст з підручника, с. 135 -136; сильнішим учням – дізнатись з енциклопедії і іншої додаткової літератури про охорону природи.