Узагальнюючий урок з природознавства на тему "Материки та океани". Захист мультимедійних проектів. Де учні демонструють здобуті знання у цікавій формі. Подорожують з одного материка на другий і діляться своїми відкриттями. Також відгадують загадки представлені у віршованій форми. В кінці уроку використоно метод рефлексії де діти висловлюють свою думку про проведенний урок та їхні враження.
Тема. Захист проекту «Цікавий світ материка, на який я хочу потрапити» (природознавство 4 клас)
Мета. Формувати уявлення про глобус, карту півкуль; поглибити знання про природу материків; розвивати пізнавальний інтерес, уміння висловлювати свою думку, робити висновки, працювати з додатковою літературою та іншими джерелами інформації; виховувати згуртованість, допитливість, спостережливість, любов до природи та бажання пізнавати її.
Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, плакати, презентації, таблиці, ілюстративний матеріал, магнітофон, ноутбук, проектор, модель корабля.
Девіз уроку: «В далекі мандри ми рушаємо - багато нового і цікавого взнаємо».
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
Продзвенів уже дзвінок,
всіх покликав на урок.
На роботу налаштуйтесь,
свої проекти
захищати приготуйтесь.
II. Перевірка домашнього завдання.
Фронтальне опитування.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
-Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо мандрувати.
-Ви любиме мандрувати?
-А мандрувати ми будемо по нашій планеті.
-Як вона називається? ( Земля)
-Правильно! Ми побуваємо на різних ділянках землі про, які ви майже, два місяці шукали цікаві факти, виготовляли листівки-візитки, колажі. А сьогодні настав час підвести підсумок зробленої вами роботи у вигляді мультимедійних проектів під назвою «Цікавий світ материка, на який я хочу потрапити». А здійснимо кругосвітню подорож на уявному кораблі під назвою «Мрія». Тож, уявімо, що кожен з вас дослідник і відправляється у мандрівку. На якому материку ви хотіли б побувати? Чому? Розкажіть, яку цікаву інформацію ви відшукали про материк. Слухачі уважно слухають доповідачів, щоб дати відповіді на мої запитання.
ІV.Актуалізація опорних знань.
1.Порт «Материки».
(Шум океану)
Вітер весело вітрила надуває,
Корабель швидкість набирає,
Попереду земля…..
Виступи учнів.
(Вчитель дає першій групі учнів корабель, який вони потім передають з групи в групу доповідачів)
Група «Євразія»
-На якому материку ми щойно побували?
-Які річки на ньому протікають?
-Яке є найбільше озеро?
-Які корисні копалини на ньому добувають?
Група «Африка»
-Як називається найжаркіше місце цього материка?
-Назвіть найвищу гору Африки.
-Назвіть найбільшого птаха на Землі.
Група «Пд. Америка»
-Яку назву має найдовша гірська система світу?
-Дайте назву природного маяка, який має висоту близько 2 км.
-Як називають найменших мавпочок, Які проживають на цьому материку?
Порт «Фізкультхвилинка»
Група «Пн. Америка»
-Назвіть найбільше озеро.
-Водоспад «Підкова».
-Які найбільші країни континенту?
Група «Австралія»
-Які гори розміщенні на цьому материку?
-Що є візитною карткою Австралії?
Група «Антарктида»
-Чому Антарктида найвищий материк світу?
-Які тварини тут проживають?
2. Обмін інформацією з іншими групами.
- Ми вивчили все навкруги, побували з вами у дивних та прекрасних куточках землі. Природа і тваринний світ яких унікальні.
-Зверніть увагу на дошку. Під час нашої подорожі ми створили свій маленький проект про всі материки Землі. На який глянувши зможемо відтворити всю інформацію здобуту під час подорожі.
V.Систематизація та узагальнення знань.
1. Порт «Що? Де? Коли?»
1.Який материк найменший? (Австралія)
2.На якому материку розташована пустеля Сахара? (Африка)
3.На якому материку протікає річна Амазонка? (Пд. Америка)
4. Яке найбільше озеро Євразії? (Байкал)
5. Які найбільші гори материка Південна Америка? (Анди)
6. Який материк найхолодніший? (Антарктида)
7. Який материк найжаркіший? (Африка)
8. Яка найдовша річка Африки? (Ніл)
9. Який материк найбільший? (Євразія)
2.Порт «Розумники».
1 .Цей материк від горя посивів,
Під товстелезними льодами занімів.
Найхолоднішу шапку на Землі
На нього одягнули тіні злі.
(Антарктида)
2. Різні розміри я маю,
Форму кулі зберігаю,
На підставці, на осі,
Обертають мене всі.
(Глобус.)
3. Цей маленький материк
До тепла, мов кішка, звик.
Океан навкруг синіє,
Жаркий тропік землю гріє.
І навкруг на сотні миль –
Безгоміння темних хвиль.
(Австралія)
4. На екватор на гарячий
Животом лягла і плаче,
Що у неї невеселі
Простягнулися пустелі.
А в лісах густих гілеї
Нишпорять малі пігмеї.
(Африка)
5. На екватор голову схилила,
Тропік огорнув тоненький стан.
Зливи теплі щічки її вмили,
Щоб любив красунчик океан.
(Південна Америка)
VІ. Підсумок уроку.
(Шум океану)
-Наша подорож підходить до завершення. Ми повертаємось до України. На якому материку знаходиться наша країна?
1.Рефлексія.
-Сподіваюсь, що вам сподобалась наша подорож.
-А свої враження від уроку я пропоную вам висловити використовуючи такі початки:
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво…
Я навчився…
Мене здивувало…
Мені захотілося….
За що я можу похвалити себе та своїх однокласників…
(Відповіді дітей)
-Якщо поглянути на Землю із Космосу, то видно , якою малою є наша планета порівняно зі Всесвітом. Це ще раз переконує людей у необхідності захищати свій дім – планету Земля.
-Майбутнє нашої планети залежить від вас , тому що ви можете «стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії».
-Наш урок добіг до кінця, і я хочу сказати, що мені приємно було з вами працювати.
-Отож , і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, успіхів у здобутті знань.
Проект «Цікавий світ материка, на який я хочу потрапити»
Тип проекту: інформаційний, дослідницький, екологічний, творчий, природничо-науковий.
Навчальнi предмети: природознавство.
Клас: 4 клас
Кiлькiсть учнів: 23 учнів.
Склад проектної групи . Євразія, Африка, Пд. Та Пн. Америки, Австралія. Антарктида.
Мета: навчальна: закріпити знання про карту , продовжити навчати
читати карту i працювати з нею; висвітлити материки
та використання їх багатств людиною;
розвиваюча: розвивати спостережливість, уміння аналізувати, узагальнювати;
виховна: виховувати любов до рідної землі
Очікувані результати:
Форма представлення кiнцевого продукту – слайдова презентація, доповідь (колективна з використанням наочності), творчі вироби дітей та батьків.
Етапи роботи над проектом
I етап
Вибір теми проекту, його типу, кількості учасників. Вибір напряму і формування назви проекту
II етап Розділи проекту.
1. Розподіл завдань по групах, обговорення можливих методів дослідження, пошук інформації, творчих рішень. Актуальність, необхідність, значущість обраного напряму
2. Мета і завдання проекту:
середньої тривалості – створення газет, макетів, доповідей, вчити дітей домовлятися в групах, поважати думки інших, брати на себе відповідальність в груповій роботі.
3. Етапи реалізації проекту: з грудня по 8 люте.
III етап Презентація.
ВИСНОВОК
Все зазначене вище свідчить про те, що запровадження групової навчальної діяльності вимагає деякого додаткового часу, тому що необхідно здійснити відповідне тематичне планування, розробити структуру проведення занять, скласти варіанти завдань. Шкільна практика свідчить, що в тих класах, де застосовується групова навчальна діяльність, учні виявляють високі результати навчання. Слабкі учні збагачуються новою інформацією, мають можливість своєчасно отримувати додаткове пояснення незрозумілих питань. Завдяки контролю з боку сильних учнів вони припускаються меншої кількості помилок. Середні учні в умовах групової роботи оперативно опановують невідомі раніше категорії. Сильні учні, допомагаючи опановувати навчальний матеріал у групі, перевіряють і закріплюють свої знання. Навчальна діяльність, що вміло організована, підтверджує висновок Л. Виготського про те, що «у співробітництві дитина може зробити більше, ніж самостійно».