Урок проводиться за певним планом: розташування, клімат, рослинний і тваринний світ природної зони "Мішані ліси"..На уроці переважає групова робота, яка потребує попередньої підготовки учнів. Основним вид
Дати дітям поняття «мішані ліси», «яруси мішаних лісів», сформувати уявлення про розміщення зони на карті України та її кліматичні умови, розширити уявлення про різноманітність рослинного та тваринного світу. Встановити взаємозв'язки і взаємозалежності, які характерні зоні мішаних лісів. Формувати вміння доводити, спостерігати, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до лісу.
ПРИРОДОЗНАВСТВО
Тема: Мішані ліси.
Мета: Дати дітям поняття «мішані ліси», «яруси мішаних лісів», сформувати уявлення про розміщення зони на карті України та її кліматичні умови, розширити уявлення про різноманітність рослинного та тваринного світу. Встановити взаємозв’язки і взаємозалежності, які характерні зоні мішаних лісів. Формувати вміння доводити, спостерігати, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до лісу.
Обладнання: Карта природних зон, малюнки, ілюстрації рослин і тварин, таблиця, план, мікрофон, картки, запис музики П.Чайковського «Вальс квітів».
Хід уроку
Вчитель. Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Учні. Ми вам раді, люди добрі.
І вітаєм щиро вас!
І запрошуєм ласкаво
На урок в 4 клас!
1. Загадка.
Навесні веселить,
Влітку холодить.
Восени годує,
Взимку гріє. (Ліс)
2. Вступна бесіда.
- Як ви думаєте, яку користь приносить людині ліс?
Ліс: очищає повітря і воду;
дає тінь і прохолоду, захищає від спеки;
дає деревину, папір;
«зелена аптека»;
їжа для тварин і людей;
краса, гарний настрій;
домівка для тварин;
відпочинок для людей (прогулянки, походи).
3. Робота з таблицею.
4.Узагальнення й систематизація знань учнів.
Ліс – це диво, ліс – це казка,
Тож ходімо в ліс, будь ласка.
В лісі є кущі і квіти,
В нім сплели дерева віти.
Трави, ягоди й грибочки
В нім чарівні є куточки.
Ліс – це друг всьому живому,
Звір і птах живе у ньому.
Ліс дає всім прохолоду
І прозору робить воду.
Вміє поле захистити,
Щоб воно могло родити.
Він повітря очищає,
Ароматом напуває.
Щедро вміє роздавати
Все, що є, бо він багатий.
Людям вміє догоджати:
Дерево дає для хати,
Сірники, папір і ліки –
Все, що треба чоловіку.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
- Ми не дарма сьогодні так багато пригадали про ліс. Адже сьогодні на уроці ви більше дізнаєтесь про таку природну зону як мішані ліси. А вивчати її ми будемо за таким планом:
1. Розташування.
2. Клімат(погода).
3. Рослинний світ.
4. Тваринний світ.
ІV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1. Розташування. Робота з картою.
Розгляньте карту природних зон. Яким кольором позначена зона мішаних лісів? В якій частині України вона знаходиться?
Розглядаючи карту, ви помітили, що північна частина України знаходиться в зоні мішаних лісів. Її ще називають Українським Поліссям. У межах цієї зони розташована більшість районів Волинської, Рівненської, Житомирської і Чернігівської областей, а також частково Львівської, Хмельницької, Київської та Сумської областей. Зона мішаних лісів займає п’яту частину території України і простягається з півночі на південь на 150-200 кілометрів.
2. Погода.
У зоні мішаних лісів виділяють чотири пори року, поверхня добре прогрівається Сонцем. Весна прохолодна, затяжна, із частою зміною холодної і теплої погоди. Літо тепле, але не жарке, дощове. Середня температура липня +18-20*. Осінь дощова, перехід від літа до осені поступовий, із частим поверненням теплої погоди. Зима сніжна, не дуже холодна, з частими відлигами. Середня температура січня -5-10*. В зоні мішаних лісів випадає протягом року достатня кількість опадів.
3. Робота в групах.
Сьогодні в нашому класі зібралися науковці двох дослідницьких центрів, які вивчали рослинний і тваринний світ мішаних лісів. Тож слово мають науковці з центру «Флора» на чолі з їхнім керівником Ковалем Андрієм.
1 учень.
Послухайте загадку.
Батько тисячу синів має,
Всім шапки робить, а собі немає. (Дуб і жолудь)
У багатьох українських піснях оспівано дуба як патріарха лісів. Дуб і справді живе надзвичайно довго. Поблизу Запоріжжя росте дуб-велетень, якому понад 800 років. А дубам Т.Г.Шевченка більше 1000 років. В давнину безкраї діброви були схованкою від ворогів, захищали від негоди, давали їжу. Вчені довели, що перший хліб дали людям не жито і пшениця, а дуби. Люди розтирали жолуді на борошно і випікали з нього хліб. І в наш час широко використовують це дерево як цінну міцну деревину для будівництва. З кори дуба виробляють шкіру. Дубове листя – гарний корм для дубового шовкопряда, з коконів якого виготовляють шовкові нитки. Жолуді використовують для відгодівлі тварин. Цікаво, що дуб росте повільно. Молоде деревце не квапиться тягтися вгору, воно занурює своє коріння глибоко в землю. За рік дуб підростає лише на півметра, а стовбур його потовщується на 1-2 см. В повну силу дуб входить після того, як проживе свої перші 100 років.
2 учень.
Біла кора, тоненькі віти.
- Що то є? – відгадайте діти. (Береза)
Береза – єдине дерево, яке має білу кору. Восени разом з листям злітає з беріз дуже дрібне насіння. Воно таке легке, що 5000 насінин важать всього 1 грам. Береза, як невтомний сівач, щороку вкриває землю своїм рясним насінням. Найбільше росте береза протягом перших 15 – 20 років. Наші предки садили березу біля свого житла. Бо вважали, що це дерево відганяє злих духів, охороняє людей від хвороб. Вчені довели, що цілющі властивості мають бруньки, сік та листя берези, яке виділяє речовини, які знищують шкідливі мікроби та віруси. Березу широко використовують у будівництві. З деревини роблять меблі, лижі, посуд, кошики, хлібниці та інше.
3 учень.
Росте на гілці й під горою.
Зелена літом і зимою.
Від неї пахне смолкою,
А вколе – наче голкою. (Сосна)
Надзвичайно красивий сосновий бір. Це справжня лісова скарбниця. Яких тільки грибів і ягід не зустрінеш в ній. Сосна також може рости на пісках, скелях. Вона захищає круті схили від обвалів, зупиняє сипучі піски. Сосна здавна визнана цілющим деревом: летка речовина, яку вона виділяє, знищує мікроби. Хвоя містить соснову олію, вітаміни. Із сосни роблять папір, лаки, фарби, тканини, гуму, целофан, пластмаси, ліки. Вона має надзвичайно цінну деревину.
Сосна щедро годує багатьох лісових мешканців. Її глицею живляться глухарі.. молоді пагони та кора – найкращий корм для лося. Білки, бурундуки, шишкарі із задоволенням поїдають соснове насіння.
4 учень.
У зеленім кожушку,
В костяній сорочечці,
Я росту собі в лісочку.
Всім зірвати хочеться.
Мабуть, кожному відомі розлогі кущі ліщини, або лісового горіха, як її часто називають. Напровесні, коли тільки починає танути сніг і більшість дерев та кущів лише збираються прокинутися від зимового сну, ліщина вже вкривається зелено-жовтими сережками (квіточками). Ліщинові горіхи дуже калорійні. Вони багаті на жири, білки та інші корисні речовини. З них виготовляють багато цінних харчових продуктів. Ліщина досить стійка й маловибаглива рослина, не вимагає особливого догляду. Росте в лісах, на берегах річок, на схилах ярів.
5 учень.
Одягну я в липні шапку.
Стану схожа на кульбабку.
Бджоли із моїх квіток
Радо братимуть медок.
Здавна липа – медовиця, лісу нашого цариця,
З зелен-дубом подружилась, у діброві поселилась.
І щоліта її цвіт лине пахощами в світ.
Мало зустрічається рослин на землі, які можуть суперничати ароматом і нектаром з розквітлою липою. Липа цвіте недовго (10-12 днів), але за цей час бджоли встигають зібрати з одного зрілого дерева більше меду, ніж з 1 гектара квітучої гречки. Липовий мед – смачний, ароматний та цілющий. Крім меду, застосовують у медицині і липовий цвіт, з якого, до речі, виготовляють цінні парфуми. Використовують також і деревину липи для різьби по дереву. З вирізають складні узори, дерев’яні скульптури.
4. Бесіда.
- Давайте пригадаємо, на які групи поділяється «царство» рослин?
- За якими характерними ознаками розрізняють дерева, кущі, трав’янисті рослини?
У лісах рослини ростуть ярусами:
верхній – утворюють дерева;
середній (підлісок) – кущі;
нижній – трав’янисті рослини і гриби.
5. Робота в парах.
Прочитати в підручнику статтю «Рослини мішаних лісів» і заповнити картки.
Верхній ярус (дерева):
Середній ярус (кущі):
Нижній ярус ( трави):
6. Фізкультхвилинка.
- Послухайте музику П.Чайковського «Танець квітів».
- Які лісові квіти ви уявили собі в цьому танку?
- Який танок вони виконували?
7. Робота в групі «Фауна».
Слово надається дослідникам, які вивчали тваринний світ мішаних лісів.
1 учень.
Борсук – типовий представник мішаних лісів. Це всеїдна тварина, яка живе в норах. За розміром він більший за лисицю, але менший за вовка. Широкі лапи з довгими кігтями дозволяють йому успішно рити нори. Нора борсука – глибока й широка. Більшу частину життя він проводить саме тут: цілими днями ховається, на півроку впадає в зимову сплячку. Борсуки виходять на полювання вночі. Поживою для них є гризуни, шкідливі комахи. В ясні погожі дні борсучиха виносить своїх дитинчат на свіже повітря, тримаючи кожного в зубах, і кладе їх під кущем або деревом, щоб попадало сонячне світло. Ворогів у борсуків мало – ведмідь, рись, вовк. Людина використовує хутро, м'ясо і жир цих тварин.
2 учень.
Їжак – всеїдна нічна тваринка, невеличка за розміром. Його можна зустріти в лісі, саду, на полі. Вдень їжак ховається серед кущів, вночі виходить на полювання. За ніч їжак іноді проходить до 3 кілометрів. В темноті знаходити їжу йому допомагає нюх, а також зір і слух. Їжею їм служать жуки, дощові черв’яки, мокриці, молюски, жаби, ящірки, змії, миші, а також ягоди, жолуді, плоди яблунь, груш. В разі небезпеки їжаки згортаються в клубок. В квітні в їжачихи народжується 5-7 сліпих їжаченят, яких вона годує молоком. В жовтні в їжаків відкладається жир і вони впадають в глибоку сплячку.
3 учень.
Білки – типові лісові тваринки. Головними ознаками їх є кісточки на кінцях вух і пухнастий хвіст, який служить їм і рулем, і парашутом. У хвойних лісах поживою для білок є зернята шишок, а в листяних лісах – жолуді, горіхи бука, ліщини. Крім того, білки поїдають різні ягоди і гриби, фрукти. Вони ловлять жуків і метеликів. У холодну пору білки ховаються в дуплах, зроблених дятлами або поселяються у власних гніздах. Самки народжують від 3 до 10 білченят, які з’являються на світ сліпими, безпорадними. Мама-білка годує їх молоком, зігріває. Через місяць вони прозрівають. А в 2 місяці стають самостійними.
4 учень.
Лисиці живуть в норах. На полювання вони виходять протягом доби. Головною здобиччю лисиці є дрібні гризуни (миші, полівки). Влітку лисиці поїдають також комах, ягоди, плоди різних рослин. В березні чи квітні в лисиці народжується 4-6 сліпих дитинчат. Лисята живуть в норі 3-4 місяці. Сюди їм приносять їжу обоє батьків. Поки лисенята живуть в норі, лисиця-мати охороняє їх і не підпускає нікого близько. Наприкінці літа лисенята покидають рідні місця і розбігаються в різні сторони, починають вести самостійне життя.
5 учень.
Лосі – великі тварини із сім ‘ї оленячих. Довжина їх тіла до 3 метрів, висота більше 2 метрів, а вага – 500 кілограмів. Самці мають роги, самки безрогі. Влітку лосі їдять соковиті болотні рослини, їх кореневища, а також листя, молоді гілочки дерев. Взимку лосі переходять на грубі корми – гілки дерев (особливо осики чи верби), кору, частково хвою. Люблять лосі кульбабу, іван-чай. За добу один лось об’їдає до 100 дерев і кущів. Але в той же час, лось – цінна промислова тварина: його м'ясо смачне і корисне, шкіра іде на підбивку лиж, з неї виходить гарна замша. З рогів і копит виробляють високоякісний клей.
8. Доповнення вчителя.
Для фауни зони мішаних лісів характерні тварини лісу. Тут водяться такі дикі тварини: козуля, дикий кабан, олень, лісова куниця, вовк, заєць. З птахів – тетерев, рябчик, глухар, шпак, синиця, дрізд, дятел. Серед плазунів поширені гадюка звичайна, ящірка прудка, болотна черепаха. У лісі багато комах-шкідників: сосновий і непарний шовкопряди, вусачі, короїди, комарі, ґедзі.
9. Робота в зошиті.
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
- Чарівний і неповторний світ природи нашого рідного краю. В будь-яку пору року він нас дивує своєю красою і незвичністю.
В кожну пору ліс чарівний:
Навесні він світлий, дивний.
Море звуків оживає,
Море квітів розцвітає.
Влітку має гарну вроду
І дарує прохолоду.
Ягоди, гриби і квіти,
Вміє серце звеселити.
Восени ліс поетичний.
Кольоровий і незвичний.
Листя з дерева злітає.
Всі стежинки застеляє.
А зимою ліс чудовий,
Мовчазний, а ще казковий.
Всі дерева сплять і мріють.
Лиш ялинки зеленіють.
Кожному з нас потрібно любити і берегти той край, де ми народилися і живемо. Відчувати себе частинкою природи, бути дбайливим господарем, вміти сприймати красу і жити за законом краси – повинен вміти кожен учень, кожна сім’я. боляче дивитись, як люди нівечать цю красу: навесні зривають ранньоквітучі рослини, «ранять» берези, зрубують ялинки.
Ще зовсім недавно полювання на тварин лісу не контролювалося. Майже знищено було зубрів, оленів, козуль, глухарів, тетеруків. Тепер цих тварин взято під охорону. Полювання на них заборонено. Для збереження і примноження рідкісних рослин і тварин на території Житомирської області у 1968 році було створено Поліський заповідник.
2. Гра «Мікрофон».
- Яких правил ми повинні дотримуватись, перебуваючи в лісі?
- Як потрібно оберігати ліс?
1. Не ламай гілля дерев та кущів.
2. Не збивай гриби, навіть неїстівні.
3. Не зривай в лісі та на луках квіти.
4. Не лови метеликів, джмелів, бабок.
5. Не руйнуй пташині гнізда.
6. Не руйнуй мурашники.
7. Не лови птахів.
8. Не вмикай голосно музику в лісі.
9. Не залишай сміття після прогулянок.
10. Не розводь вогнища в лісі, а коли це зробив – добре загаси.
VІ. Підсумок уроку.
- Чи сподобався вам сьогоднішній урок? Чим саме?
- Що найбільше запам’яталося?
- Як працював клас?
- Яку природну зону вивчали? Покажіть на карті.
- А зараз за вашу сумлінну працю прийміть від лісу подарунок – чай. Покуштуйте і визначте, з яких він рослин? (Із суниці та липи.)
VІІ. Домашнє завдання.
- Прочитати статтю «Мішані ліси».
І група знаходить, які рослини і тварини мішаних лісів занесені в Червону книгу, ІІ група – прикмети, пов’язані з рослими і тваринами.