Конспект уроку "Поняття про розв'язування задач в різних галузях діяльності людини."

Про матеріал

Конспект уроку "Поняття про розв'язування задач в різних галузях діяльності людини." до вивчення розділу "Компетентнісні задачі" у 7 класі. Урок направлений на формування в учнів уявлення про розв'язування задач компетентнісного змісту, формування предметних ІКТ-компетентностей; формування умінь розв'язувати компетентнісні задачі, що передбачають: змістовий аналіз формулювання задачі; побудову інформаційної моделі; пошук інформаційних матеріалів; добір одного засобу опрацювання даних (текстовий процесор, графічний редактор, редактор презентацій, табличний процесор, навчальне середовище виконання алгоритмів); опрацювання даних; подання результатів розв'язування задачі

Перегляд файлу

 

№ поїзда

Тип місця

Вартість

318 «Таврія» (через Запоріжжя)

Плацкарт

109.25

Купе

169.12

СВ

573.00

318 «Таврія» (прямий)

Плацкарт

114.42

Купе

184.48

СВ

614.00

564 (безпересадковий вагон)

Плацкарт

125.15

Купе

198.02

СВ

663.50

 

Щодо пільгового проїзду дітей, у тому числі школярів

 Діти віком від 6 до 14 років здійснюють поїздки у внутрішньому сполученні у пасажирських вагонах всіх категорій з оплатою вартості проїзду у розмірі 75% вартості проїзду дорослого пасажира. 

 Діти віков до 6 років, які не займають окремого місця, мають право на безоплатний проїзд без проїзного документа. Перевезення дітей на зазначених умовах здійснюється впродовж року, без обмеження кількості поїздок.

Діти до 14 років допускаються до перевезення в пасажирських поїздах тільки в супроводі дорослих.

Посадка в поїзд дітей віком до 16 років здійснюється за пред'явленням документів, що посвідчують вік дитини (свідоцтва про народження дитини, нотаріально завіреної копії свідоцтва про народження дитини, паспорта одного із батьків, у якому є запис про дитину, проїзного документа дитини).

Пільги школярам законодавством України не визначено, тому школярі віком 14 років і старше здійснюють поїздки за тарифом, встановленим для дорослих пасажирів.

 При проїзді у вагонах вищої категорії - СВ, купе, перший клас (крім регіональних поїздів) - для студентів встановлена повна вартість проїзного документа.

 

 

 

№ поїзда

Тип місця

Вартість

318 «Таврія» (через Запоріжжя)

Плацкарт

109.25

Купе

169.12

СВ

573.00

318 «Таврія» (прямий)

Плацкарт

114.42

Купе

184.48

СВ

614.00

564 (безпересадковий вагон)

Плацкарт

125.15

Купе

198.02

СВ

663.50

 

Щодо пільгового проїзду дітей, у тому числі школярів

 Діти віком від 6 до 14 років здійснюють поїздки у внутрішньому сполученні у пасажирських вагонах всіх категорій з оплатою вартості проїзду у розмірі 75% вартості проїзду дорослого пасажира. 

 Діти віков до 6 років, які не займають окремого місця, мають право на безоплатний проїзд без проїзного документа. Перевезення дітей на зазначених умовах здійснюється впродовж року, без обмеження кількості поїздок.

Діти до 14 років допускаються до перевезення в пасажирських поїздах тільки в супроводі дорослих.

Посадка в поїзд дітей віком до 16 років здійснюється за пред'явленням документів, що посвідчують вік дитини (свідоцтва про народження дитини, нотаріально завіреної копії свідоцтва про народження дитини, паспорта одного із батьків, у якому є запис про дитину, проїзного документа дитини).

Пільги школярам законодавством України не визначено, тому школярі віком 14 років і старше здійснюють поїздки за тарифом, встановленим для дорослих пасажирів.

 При проїзді у вагонах вищої категорії - СВ, купе, перший клас (крім регіональних поїздів) - для студентів встановлена повна вартість проїзного документа.

 

 

Внесите данные о стоимости билетов и подходящих маршрутах в электронную таблицу по образцу:

 

 Создайте таблицу по образцу:

 

Постройте гистограмму по данным последней таблицы.

 

 

 

 


Внесите данные о стоимости билетов и подходящих маршрутах в электронную таблицу по образцу:

 

 Создайте таблицу по образцу:

 

Постройте гистограмму по данным последней таблицы.

 

 

Перегляд файлу

Задача

Заполните таблицу данными.

 

Заполните таблицу используя формулы и данные из предыдущей таблицы

 

Задача

Заполните таблицу данными.

 

Заполните таблицу используя формулы и данные из предыдущей таблицы

 

 


Задача

Заполните таблицу данными.

 

Заполните таблицу используя формулы и данные из предыдущей таблицы

 

Задача

Заполните таблицу данными.

 

Заполните таблицу используя формулы и данные из предыдущей таблицы

 

 

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Понятие о решении задач в разных отраслях деятельности человека. Урок-путешествие Информатика, 7 класс

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Станция «Рассуждения»

Номер слайду 4

Станция «Рассуждения»

Номер слайду 5

Станция «Рассуждения»

Номер слайду 6

Станция «Познавательная»

Номер слайду 7

Некоторые учебные задачи называют компетентностными. Цель этих задач, как правило, сформировать у человека умение использовать приобретенные знания на практике.

Номер слайду 8

Станция «Алгоритмическая»

Номер слайду 9

Алгоритм решения задач 1) Выполнить анализ задачи (выделение условия, данных, необходимых для решения задачи, конечных результатов).2) Найти необходимые сведенья.3) Построить информационную модель. 4) Выбрать средства обработки данных. 5) Обработать данные.6) Подать результаты решения задачи.

Номер слайду 10

Станция «Электронный клуб»

Номер слайду 11

Задача. Семья из 4-х человек: двое взрослых, ученик 7 класса (13 лет) и 3-летний ребенок – отправляются на весенних каникулах (24.03) из Кривого Рога в Одессу на поезде. Помогите им рассчитать самую выгодную стоимость прямого проезда.

Номер слайду 12

-1- Проанализируем условия задачи.

Номер слайду 13

-2- Поиск данных.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

{775 DCB02-9 BB8-47 FD-8907-85 C794 F793 BA}№ поезда. Тип места. Стоимость318 «Таврия» (через Запорожье)Плацкарт109.25 Купе169.12 СВ573.00318 «Таврия» (прямий)Плацкарт114.42 Купе184.48 СВ614.00564 (беспересадочный вагон)Плацкарт125.15 Купе198.02 СВ663.50

Номер слайду 16

-3- Строим информационную модель

Номер слайду 17

Информационная модель в виде электронной таблицы

Номер слайду 18

Готовая информационная модель в виде электронной таблицы

Номер слайду 19

-4- Средство обработки данных - Microsoft Excel 2007

Номер слайду 20

-5- Обрабатываем данные

Номер слайду 21

Создаем электронную таблицу

Номер слайду 22

Считаем данные по формуле:2*Значение ячейки «Стоимость» + 0,75*Значение ячейки «Стоимость»

Номер слайду 23

Пример заполненной таблицы:

Номер слайду 24

-6- Представляем результаты

Номер слайду 25

Результаты решения задачи:

Номер слайду 26

Вывод: Самым лучшим для семьи вариантом будет взять билеты на прямой поезд 318 «Таврия», плацкарт.

Номер слайду 27

Подведем итоги путешествия

Номер слайду 28

Конечная станция «Вагон приобретенных знаний»

Номер слайду 29

Объединиться в пары, составить по одной компетентностной задаче и решить ее по алгоритму. Домашнее задание Информатика, 7 класс

Перегляд файлу

Урок 24.    7 клас       ____________ (дата)

 

Тема (слайд 1):   Поняття про розв'язування задач в різних галузях діяльності людини.

 Мета:

  • навчальна: формування в учнів уявлення про розв’язування задач компетентнісного змісту, формування предметних ІКТ-компетентностей; формування умінь розв’язувати компетентнісні задачі, що передбачають: змістовий аналіз формулювання задачі; побудову  інформаційної моделі; пошук інформаційних матеріалів; добір одного засобу  опрацювання даних (текстовий процесор, графічний редактор, редактор презентацій, табличний процесор, навчальне середовище виконання алгоритмів);  опрацювання даних; подання результатів розв’язування задачі;
  • розвиваюча: розвиток логічного мислення, креативності; уміння аналізувати, зіставляти, порівнювати, виділяти головне, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;
  • виховна: виховувати охайність уважність, інформаційну культуру.

Обладнання: комп’ютери кабінету, мультимедійний проектор,  презентація до уроку, робочі зошити учнів

 

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (урок-подорож).

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний етап (2 хв.)

1) Привітання із класом, перевірка відсутніх на уроці.

2) (Слайд 2) Вчитель: Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Уявіть, що зараз ми з вами знаходимося на вокзалі і готуємося вирушити у цікаву і пізнавальну подорож до країни «Інформатика», у якій ми дізнаємося дещо нове і корисне не тільки для навчання, але й нашого повсякденного життя. Готові? Тоді вирушаємо!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)

(Слайд 3 )Вчитель: Перша станція, до якої прибуває наш потяг – це станція «Міркування».

Давайте уявимо собі, яким би було наше життя без планування.

Погляньте на цей поїзд (слайд 4). У кожному з вагонів подорожують люди різних професій. Кожна людина займається якоюсь власною справою: наприклад, ось у цьому вагоні їде будівельник. А у наступному подорожує математик. (Слайд 5) У цьому вагоні лікар, у наступному – музикант.

А як ви гадаєте, чи використовують ці люди у своїй роботі планування? Чи планує лікар, яким чином він лікуватиме? Чи складають план будівлі, перш ніж будувати її?

Відповіді учнів: Так.

Вчитель: Давайте подумаємо, а з якою метою людина планує свою діяльність?

Орієнтовані відповіді учнів: щоб нічого не забути, щоб контролювати свій час.

Вчитель: Отже, розуміємо, що без чіткого плану ми б опинилися у повному безладі і не змогли розв’язати складну задачу. Саме тому сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, як потрібно розв’язувати задачі у різних галузях діяльності людини.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (7 хв.)

(Слайд 6) Вчитель: Увага, наш потяг прибуває до наступної станції «Пізнавальна»!

У школі ви часто розв’язували задачі. Найчастіше це було на уроках математики, де задача містила певне завдання, яке потрібно було виконати шляхом обчислень або розв’язування рівнянь.

Однак з інших навчальних предметів, як і в повсякденному житті, ви розв’язували задачі, що часто не передбачали обчислень.

Наприклад:

  • Складіть план і запишіть за ним твір-опис тварини, яка живе в лісах чи степах України, спочатку у художньому, а потім у науковому стилі. До творів доберіть заголовки.
  • Створіть у різних формах подання інформаційні моделі об’єкта квітка з точки зору художника та письменника.
  • Створіть вітальну листівку до свята.

Усі вищеперераховані задачі різні за складністю, за предметною областю, за засобами, які слід використати для їх розв’язування, за отриманими результатами тощо.

Спільним для них є те, що кожна з цих задач містить проблему, яку потрібно проаналізувати та розв’язати.

 (Слайд 7) Певні навчальні задачі називають компетентнісними. Мета цих задач, як правило, сформувати в людини уміння використовувати набуті знання на практиці. Значна частина подібних задач не обмежується предметною областю одного навчального предмета, а передбачає застосування знань з інших галузей.

Як правило, компетентнісні задачі передбачають пошук і відбір додаткових відомостей у різноманітних джерелах - друкованих (словники, довідники, підручники, енциклопедії, атласи, періодичні видання тощо) та електронних (комп’ютерні програми навчального призначення, електронні енциклопедії на оптичних носіях і в Інтернеті, веб-словники, електронні карти тощо).

Вчитель: Увага, подорожуючим! Оскільки розв’язування будь-якої задачі пов’язане з умінням використовувати алгоритми, то наш потяг прибуває до станції «Алгоритмів» (Слайд 8).

Зараз ми з вами познайомимося зі спеціальним алгоритмом, який застосовується під час розв’язування задач, незалежно від їх складності та предметних областей застосування.

У кожного з вас такий алгоритм лежить на столі, зверніть, будь ласка, на нього свою увагу.

(Слайд 9 )Алгоритм розв’язування задач 

  1. Виконати змістовий аналіз формулювання задачі (виділення умови,

даних, потрібних для розв’язування задачі, кінцевих результатів).

  1. Знайти необхідні відомості.
  2. Побудувати інформаційну модель.
  3. Вибрати засоби опрацювання даних.
  4. Опрацювати дані.
  5. Подати результати розв’язування задачі.

Цей алгоритм нам дуже знадобиться ну нашій подорожі. Більш детально ми розглянемо його на одній із наступних станцій.

 

  1. Формування практичних умінь і навичок (20 хв.)

   (Слайд 10 )Вчитель: Потяг прибуває до станції «Електронний клуб».

Але сталася неприємність! У нас закінчилося пальне. І щоб продовжити подорож, потрібно усім нам разом потрібно виконати складне завдання.

Нам разом з вами потрібно розв’язати задачу.

Завдання (Слайд 11)

Родина з 4 чоловік – двоє дорослих, учень 7 класу (13 років) та 3-річна дитина – вирішили поїхати на весняних канікулах (24.03) до Одеси. Їхати планується потягом. Давайте допоможемо родині розрахувати вартість проїзду, зважаючи на те, що доїхати потрібно по прямому шляху, без пересадок і найдешевше, та визначимо, який з варіантів буде найвигіднішим для них.

 Зверніть увагу, у кожного з вас на столі лежать таблиці з даними, які знадобляться нам під час розв’язування задачі, а також інформація про пільговий проїзд потягом. Ви маєте проаналізувати дані виданих вам таблиць, знаючи, що шлях має бути прямим, а також враховуючи вік дітей у родині та можливі пільги на їхній проїзд потягом.

А так як ми тільки закінчили вивчати тему «Електроні таблиці» і щойно написали контрольну роботу, то результати завдання слід представити у вигляді електронної таблиці та побудувати порівняльну гістограму загальної вартості квитків на родину у купе, плацкарті та СВ-вагоні.

Готові? Тоді давайте спробуємо допомогти родині з відпочинком.

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.

Будемо дотримуватися нашого з вами алгоритму.

1) (Слайд 12) Проаналізуємо умову задачі. Які дані у нас є?

Учні: Ми дізналися, що у родині 4 чоловіки, з них 2 дорослих, 7-класник та 3-річна дитина. Це означає, що діти отримуватимуть певні пільги на проїзд потягом.

Вчитель: Дивимося далі. Родина прямує потягом до Одеси. Доїхати потрібно по прямому шляху, без пересадок і найдешевше. Дата виїзду: 24 березня. Яка інформація нам потрібна?

Учні: Треба знати, які потяги йдуть з міста Кривий Ріг до Одеси і яким чином. Також треба визначити вартість білетів на різні місця та дізнатися про пільги для дітей.

Вчитель: Як потрібно подати результат?

Учні: У вигляді порівняльної гістограми.

2) (Слайд 13) Пошук даних.

Звернімося до таблиць та інформації яка лежить у вас на столах.

Давайте уважно переглянемо таблицю з інформацією щодо маршруту потягів з Кривого Рогу до Одеси.

Що ми бачимо? Перший потяг 318 («Таврія»), прямує до Одеси, але через Запоріжжя. Отже, навряд чи цей маршрут підійде родині.

Наступний потяг 318 («Таврія») прямий, отже він може підійти.

Поглянемо на інформацію по потяг 564 (безпересадковий вагон). Варіантів ним аж 4, але вони відрізняються один від одного. Погляньте на періодичність руху. Нам підійде тільки останній у таблиці потяг, який їхатиме саме 24 березня.

Отже, з потягами ми визначилися. Поглянемо на вартість проїзду. Як бачимо, для потрібних нам потягів вартість білетів різна.

Який нам підійде більше?

Учні: Найдешевше і прямим шляхом буде обрати потяг 318 («Таврія»), плацкарт.

Вчитель: Але ще ми маємо інформацію про пільги, яка затверджена Наказом МОН України №145 від 20.04.2015 року. По що вона нам говорить?

Учні: Учень 7 класу (13 років) має сплатити 75% від загальної вартості білету. А трирічна дитина, якщо вона їхатиме разом з мамою, а не займатиме особистого місця, може не платити за проїзд.

3) (Слайд 14) Отже, тепер ми маємо побудувати інформаційну модель нашої задачі. Виконаємо її у вигляді  наступної електронної таблиці (Слайд 15).

Внесемо до таблиці усі відомі нам дані: потяги, які нам підходять, вартість різних білетів, а також введемо колонку з константами: це у нашому випадку 2 (оскільки двоє дорослих) і 0,75 (тобто 75% від вартості білету для 7-класника).

Ось так має виглядати ваша таблиця по закінченню (Слайд 16):

 

Це ї є наша інформаційна модель задачі.

4) (Слайд 17) Вчитель: у якості засобу обробки даних ми обираємо табличний процесор Microsoft Excel 2007.

5) (Слайд 18) Для того, щоб обробити дані та отримати результат, створимо ще одну таблицю під вже існуючою. Ось так вона має виглядати: (Слайд 19)

 

Тепер ми маємо порахувати загальну вартість квитків для усієї родини. Рахувати будемо так (Слайд 20): 2 білети для дорослих: 2*Значення комірки «Вартість».  Безкоштовний білет ми не враховуємо. І 1 білет для семикласника за 75% від вартості: 0,75*Значення комірки «Вартість».

Отже маємо: 2*Значення комірки «Вартість» + 0,75*Значення комірки «Вартість».

Наприклад, для комірки В9 (тобто вартість купе 318 «Таврія» (через Запоріжжя) буде використана формула: E3*B2 + E2*B2.

Вчитель: Нагадую вам, що запис формули у комірці починається зі знака «дорівнює».

Якщо ви ввели формулу правильно, то після натиснення клавіші Enter отримаєте результат: 465,08.

Таким чином будемо рахувати значення кожної з комірок.

Ось так виглядатимуть наші формули:

А результати будуть такими (Слайд 21):

 

6) (Слайд 22) Вчитель: Отже, ми обробили дані. Залишилося представити результати задачі. Будуємо діаграму. Виділяємо нашу нижню таблицю і у вкладці «Вставка» натискаємо «Вставити діаграму», обираємо Гістограму (Слайд 23).

Результат:

 

(Слайд 24) Вчитель: Зробимо висновок: Найкраще для родини буде обрати білети на прямий потяг 318 «Таврія», плацкарт.

Отже, щойно ми з вами розв’язали компетентнісну задачу, яка може виникнути у кожного з нас. Вітаю, наш потяг поїхав далі до завершення подорожі.

 

  1. Підсумок уроку (Слайд 25)

Обговорюємо

  1. Який алгоритм розв’язування задач?
  2. Які дії виконуються на етапі змістового аналізу формулювання задачі? (виявлення даних, які подані у задачі, виявлення, які дані потрібно знайти, що слід знайти для розв’язку задачі).
  3. У яких формах може бути подано інформаційну модель задачі? (у вигляді рисунку до задачі, словесного опису, таблиці, графіку)
  4. Які дії виконуються на етапі опрацювання даних? (на цьому етапі виконується порівняння та зіставлення відомостей, одержаних із різних джерел, виключення невідповідних та несуттєвих відомостей, структурування даних, отримання нових даних на основі відомих, формулювання висновків)

Рефлексія

(Слайд 26) Вчитель: Ось і кінцева станція. Вона носить назву «Вагон набутих знань». Давайте зараз зупинимось і подумаємо, що ж ми дізналися на нашому уроці? Чим це може нам допомогти у житті?

Зараз кожному з вас я дам стікери. Напишіть відповіді і приклейте їх, будь ласка, на останній вагон нашого потягу, який ви бачите на дошці.

 

  1. Домашнє завдання (слайд 27)

Об’єднатися у пари та скласти одну компететнісну задачу і розв’язати її самостійно.

Додатки

 

№ поїзда

Тип місця

Вартість

318 «Таврія» (через Запоріжжя)

Плацкарт

109.25

Купе

169.12

СВ

573.00

318 «Таврія» (прямий)

Плацкарт

114.42

Купе

184.48

СВ

614.00

564 (безпересадковий вагон)

Плацкарт

125.15

Купе

198.02

СВ

663.50

 

Щодо пільгового проїзду дітей, у тому числі школярів (згідно з Наказом МОН України №145 від 20.04.2015 року)

 Діти віком від 6 до 14 років здійснюють поїздки у внутрішньому сполученні у пасажирських вагонах всіх категорій з оплатою вартості проїзду у розмірі 75% вартості проїзду дорослого пасажира. 

 Діти віков до 6 років, які не займають окремого місця, мають право на безоплатний проїзд без проїзного документа. Перевезення дітей на зазначених умовах здійснюється впродовж року, без обмеження кількості поїздок.

Діти до 14 років допускаються до перевезення в пасажирських поїздах тільки в супроводі дорослих.

Посадка в поїзд дітей віком до 16 років здійснюється за пред'явленням документів, що посвідчують вік дитини (свідоцтва про народження дитини, нотаріально завіреної копії свідоцтва про народження дитини, паспорта одного із батьків, у якому є запис про дитину, проїзного документа дитини).

Пільги школярам законодавством України не визначено, тому школярі віком 14 років і старше здійснюють поїздки за тарифом, встановленим для дорослих пасажирів.

 При проїзді у вагонах вищої категорії - СВ, купе, перший клас (крім регіональних поїздів) - для студентів встановлена повна вартість проїзного документа.

Внесіть дані про потяги та вартість місць у електронну таблицю за зразком:

 

 Побудуйте таблицю за зразком та розрахуйте вартість проїзду за формулами:

 

За даними останньої таблиці побудуйте порівняльну гістограму.

 

 

 

Перегляд файлу

Тема (слайд 1):   Понятие о решении задач в разных отраслях деятельности человека

Цели:

  • обучающая: формирование у учеников представления о решении задач компетентностного содержания, формирование ИКТ-кометентностей; формирование умений решать компетентностные задачи, которые предполагают: содержательный анализ формулировки задачи, построение информационной модели, поиск информационных материалов, подбор способа обработки данных (текстовый процессор, графический редактор, редактор презентаций, табличный процессор), обработку данных, подачу результатов решения задачи;
  • развивающая: развитие логического мышления, креативности, умения сопоставлять, сравнивать, выделять главное, устанавливать причинно-следственные связи;
  • воспитательная: воспитывать аккуратность, внимание, информационную культуру.

Оборудование: компьютеры кабинета, мультимедийний проектор,  презентация к уроку, рабочие тетради учеников.

Тип урока: урок усвоения новых знаний (урок-путешествие).

ХОД УРОКА

І. Организационный этап (2 м.)

1) Приветствие учеников, проверка присутствующих на уроке.

2) (Слайд 2) Учитель: Сегодня у нас будет необычный урок. Представьте себе, что сейчас мы с вами находимся на вокзале и готовимся отправиться в интересное и познавательное путешествие в страну «Информатика», в котором мы узнаем кое-что новое и полезное не только для учебы, но и для нашей каждодневной жизни. Готовы? Тогда в путь!

ІІ. Мотивация учебной деяльности (3 м.)

Учитель: Первая станция, на которую прибывает наш поезд – это станция «Рассуждения». (Слайд 3)  

Давайте представим себе, какой была бы наша жизнь без планирования? Посмотрите на этот поезд (Слайд 4). В каждом из вагонов путешествуют люди разных профессий. Каждый человек занимается каким-то делом: например, вот в этом вагоне едет строитель. (Слайд 5) А в следующем – математик. А вот в этих вагонах едут врач и музыкант. А как вы думаете, используют ли эти люди планирование в своей профессии? Планирует ли врач, каким образом он будет лечить пациента? А составляет ли строитель план строения, прежде чем начать работать?

Ответы учеников: Да.

Учитель: Давайте подумаем, с какой целью человек планирует свою деятельность?

Ориентированные ответы учеников: чтобы ничего не забыть, чтобы контролировать свое время.

Учитель: Итак, понимаем, что без четкого плана наша жизнь превратилась бы в хаос, и не смогли бы решать сложные жизненные задачи. Именно поэтому сегодня в путешествии мы узнаем, как решать задачи в разных отраслях деятельности человека.

ІІІ. Изучение нового материала (всего 7 м.)

(Слайд 6) Учитель: Внимание, наш поезд прибывает на станцию «Познавательная»!

В школе вы часто решаете задачи. Чаще всего это происходит на уроках математики или физики, где задача содержит определенное задание, которое нужно выполнить путем расчетов или решения уравнений.

Но и на других предметах, как и повседневной жизни, мы часто решаем задачи, которые не требуют вычислений.

Например:

  • Составьте план и запишите по нему описание животного, которое живет в лесах или степях Украины в художественном, а затем в научном стилях. Подберите заголовки к описаниям.
  • Запишите в разных формах подачу информационной модели «цветок» с точки зрения художника и писателя.
  • Создайте поздравительную открытку к празднику.

Все перечисленные задачи разные по сложности, по предметной области, по средствам для их решения, по получаемым результатам и т.д.

Общим для них является наличие проблемы, которую необходимо проанализировать и решить.

(Слайд 7) Некоторые задачи называют компетентностными. Целью этих задач, как правило, является формирование у человека умения использовать ранее приобретенные знания на практике. Большая часть подобных задач не ограничивается одной предметной областью, а предполагает ипользование знаний и из других отраслей.

 Как правило, компетентностные задачи предполагают поиск и побдор дополнительных сведений в разных источниках: печатных и электронных.

Учитель: Внимание путешественников! Поскольку решение любой задачи невозможно без знания и умения использовать алгоритмы, то наш поезд прибывает на станцию «Алгоритмическая». (Слайд 8)  

Сейчас мы в вами познакомимся со специальным алгоритмом, который используют для решения любой компетентностной задачи, независимо от ее сложности и предметной области применения. 

У каждого из вас такой алгоритм лежит на столе. Пожалуйста, обратите на него свое внимание.

(Слайд 9) Алгоритм решения задач  (2 м.)

  1. Выполнить содержательный аналіз формулировки задачи (выделение условия, даннях, необходимых для решения задачи, конечних результатов).
  2. Найти необходимые сведенья.
  3. Построить информационную модель.
  4. Выбрать средства обработки данных.
  5. Обработать данные.
  6. Подать результаты решения задачи.

Более подробно мы рассмотрим этот алгоритм на одной из следующих станций.

  1. Формирование практических умений и навыков. (20 м.)

(Слайд 10) Учитель: Поезд прибывает на станцию «Электронный клуб». Но случилась неприятноть: закончилось топливо!

Чтобы продолжить наше путешествие и добыть уголь для поезда, нам нужно выполнить необычное и интересное задание. Приготовимся напрячь свой ум и сообразительность, чтобы решить задачу и поехать дальше!

Задание (Слайд 11)

Семья из 4-х человек – двое взрослых, ученик 7 класса (13 лет) и 3-летний ребенок – едет в путешествие на поезде из Кривого Рога в Одессу на весенних каникулах (24 марта). Давайте поможем семье рассчитать стоимость проезда, учитывая, что ехать нужно прямым путем, без пересадок и как можно дешевле.

Обратите внимание, что у каждого из вас на столе лежат таблицы с данными, которые пригодятся нам во время решения задачи, а так же информация о льготном проезде в поезде. Вы должны проанализировать данные таблиц, зная, что путь должен быть прямым, а так же учитывая возраст детей и возможные льготы на их проезд.

А так как мы с вами только что закончили изучать тему «Электронные теблицы», то процесс и результаты решения задачи в виде электронной таблицы и построим сравнительную гистограмму общей стоимости билетов на семью в купе, плацкарте и СВ-вагоне.

Готовы? Тогда давайте попробуем помочь семье с их отдыхом.

Внимание! Во время работы за компьютером придерживайтесь правил безопасности и санитарно-гигиенических норм.

Будем следовать нашему алгоритму.

1) (2 м.) (Слайд 12)

Проанализируем условие задачи. Какие данные у нас есть?

Ученики: Мы узнали, что в семье 4 человека, из их двое взрослых,ученик 7 класса и 3-летний ребенок.  Это значит, что дети получат льготы на проезд в поезде.

Учитель: Смотрим дальше. Семья направляется поездом в Одессу. Доехать нужно по прямому пути, без пересадок и дешевле. Дата выезда: 24 марта. Какая информация нам нужна?

Ученики: Нужно знать, какие поезда идут из города Кривой Рог в Одессу и каким образом. Также необходимо определить стоимость билетов на различные места и узнать о льготах для детей.

Учитель: Как нужно подать результат?

Ученики: В виде сравнительной гистограммы.

2) (3 м.) (Слайд 13)

Поиск данных.

Обратимся к таблицам и информации, которая лежит у вас на столах.

Давайте внимательно просмотрим таблицу с информацией о маршруте поездов из Кривого Рога в Одессу.

Что мы видим? Первый поезд 318 («Таврия»), следует в Одессу, но через Запорожье. Так что вряд ли этот маршрут подойдет семье.

Следующий поезд 318 («Таврия») прямой, следовательно, он может подойти.

Посмотрим на информацию по поезду 564 (беспересадочный вагон). Вариантов целых 4, но они отличаются друг от друга. Посмотрите на периодичность движения. Нам подойдет только последний в таблице поезд, который будет ехать именно 24 марта.

Итак, с поездами мы определились. Посмотрим на стоимость проезда. Как видим, для нужных нам поездов стоимость билетов разная.

Который нам подойдет больше?

Ученики: Дешевле и прямым путем будет выбрать поезд 318 («Таврия»), плацкарт.

Учитель: Но еще у нас есть информация о льготах, утвержденная Приказом МОН Украины №145 вот 20.04.2015 года. О чем она нам говорит?

Ученики: Ученик 7 класса (13 лет) должен заплатить 75% от общей стоимости билета. А трехлетний ребенок, если будет ехать вместе с мамой, а не занимать личного места, может не платить за проезд.

3) (3 м.) (Слайд 14)

Итак, теперь мы должны построить информационную модель нашей задачи. Выполним ее в виде следующей электронной таблицы. (Слайд 15)

Внесем в таблицу все известные нам данные: поезда, которые нам подходят, стоимость различных билетов, а также введем колонку с константами, то есть неизменными значениями, которые не будут меняться на протяжении решения задачи: в нашем случае это 2 (поскольку двое взрослых) и 0,75 (то есть 75% от стоимости билета для 7-классника).

Вот так должна выглядеть ваша таблица по окончании: (Слайд 16)

Это и наша информационная модель задачи.

4) (Слайд 17) Учитель: в качестве средства обработки данных мы выбираем табличный процессор Microsoft Excel 2007.

5) (7-9 м.) (Слайд 18)

Для того, чтобы обработать данные и получить результат, создадим еще одну таблицу под уже существующей. Вот так она должна выглядеть: (Слайд 19)

Теперь мы должны посчитать общую стоимость билетов для всей семьи. Считать будем так (Слайд 20): 2 билета для взрослых: 2 * Значение ячейки «Стоимость». Бесплатный билет мы не учитываем. И 1 билет для семиклассника 75% от стоимости: 0,75 * Значение ячейки «Стоимость».

Итак, имеем: 2 * Значение ячейки «Стоимость» + 0,75 * Значение ячейки «Стоимость».

Например, для ячейки В9 (то есть стоимость купе 318 «Таврия» (через Запорожье) будет использована формула: E3 * B2 + E2 * B2.

Учитель: Напоминаю вам, что запись формулы в ячейке начинается со знака «равно».

Если вы ввели формулу правильно, то после нажатия клавиши Enter получите результат: 465,08.

Таким образом будем считать значение каждой из ячеек.

Вот так будут выглядеть наши формулы:

А результаты будут такими: (Слайд 21)

6) (3 м.) (Слайд 22)

Учитель: Итак, мы обработали данные. Осталось представить результаты задачи. Строим диаграмму. Выделяем нашу нижнюю таблицу и во вкладке «Вставка» нажимаем «Вставить диаграмму», выбираем гистограмму.

результат: (Слайд 23)

 

(Слайд 24) Учитель: Сделаем вывод: Лучше всего для семьи будет выбрать билеты на прямой поезд 318 «Таврия», плацкарт.

Итак, как только что мы с вами решили компетентностную задачу, которая может возникнуть у каждого из нас. Поздравляю, наш поезд поехал дальше до конца путешествия.

V. Итог урока (5 м.) (Слайд 25)

Обсуждаем

1. Какой алгоритм решения задач?

2. Какие действия выполняются на этапе содержательного анализа формулировки задачи? (Выявление данных, представленных в задачи, выявления, данные нужно найти, что следует найти для решения задачи).

3. В каких формах может быть подано информационную модель задачи? (В виде рисунка к задаче, словесного описания, таблицы, графику)

4. Какие действия выполняются на этапе обработки данных? (На этом этапе выполняется сравнение и сопоставление сведений, полученных из разных источников, исключение неподходящих и несущественных сведений, структурирование данных, получения новых данных на основе известных, формулирование выводов).

Рефлексия (7 м.) (Слайд 26)

Учитель: Вот и конечная станция. Она носит название «Вагон приобретенных знаний». Давайте сейчас остановимся и подумаем, что же мы узнали на нашем уроке? Чем это может нам помочь в жизни?

Сейчас каждому из вас я дам стикеры. Напишите ответы и приклейте их, пожалуйста, на последний вагон нашего поезда, который вы видите на доске. Это наш вагон приобретенных знаний.

VI. Домашнее задание (Слайд 27)

Объединиться в пары и составить одну компетентностную задачу и решить ее самостоятельно.

zip
Пов’язані теми
Інформатика, Розробки уроків
Інкл
Додано
21 березня 2018
Переглядів
3011
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку