Конспект уроку "Повторення вивченого про прикметник"

Про матеріал
Мета: формування і розвиток предметних і ключових компетентностей (закріплення знань про прикметник як частину мови, його значення і роль у мовленні; мовно-літературна, загальнокультурна, громадянсько-історична, здоров’язбережувальна); розвиток зв’язного мовлення, творчої уяви, граматичної пильності, вміння узагальнювати мовні явища та робити висновки; виховання любові до української мови та предмета
Перегляд файлу

Тема . Повторення вивченого про прикметник

Мета: формування і розвиток предметних і ключових компетентностей (закріплення знань про прикметник як частину мови, його значення і роль у мовленні; мовно-літературна, загальнокультурна, громадянсько-історична, здоров’язбережувальна); розвиток зв’язного мовлення, творчої уяви, граматичної пильності, вміння узагальнювати мовні явища та робити висновки; виховання любові до української мови та предмета.

Учні знають: називають, розпізнають і застосовують прикметник; взаємодіють усно та письмово; створюють усні/письмові повідомлення; використовують виражальні засоби мови.

Учні вміють: сприймають усну інформацію, виявляють увагу, доречно реагують; виконують завдання за зразком; відбирають цікаву інформацію; сміливо висловлюють свої думки, беруть участь у колективному обговоренні;

висловлюють власні ставлення до змісту прослуханої інформації; пов’язують інформацію з власним досвідом.

Обладнання: малюнки віночка та квітів, картки із загадками і деформованими реченнями, шкала емоцій; цеглинки; кубик з надписами на гранях; картка з написом «Прикметник».

                                                   ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

     І знову кличе дзвоник в клас –

     Знання нові чекають нас.

     Який девіз, діти, у вас?

Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.

-                     Тож починаємо урок.

 Аутотренінг з цеглинками

— А у нас сьогодні на уроці:

«Настрій» — хороший.

«Сусід» — позитивний.

«Робота» — активна.

«Емоції» — неперевершені.

«Розум» — креативний.

«Успіх» — гарантований.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

-                     У нас були різні уроки, а сьогодні не зовсім звичайний – це урок-віночок.

-                     А що вам, діти, відомо про український віночок?

Вправа «Довідкове  бюро» (Діти розповідають, вчитель доповнює)

Український віночок – не просто краса, а й оберіг, бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже, душу зцілює. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках. Всього у віночку мали бути 12 квіток. І кожна з них виконувала магічну роль. Дівчаткам, яким минуло 6 років, плели віночок із 7 квіток.

-                     І ми будемо вплітати у вінок по одній квіточці. Але квітку можемо вплести у вінок лише тоді, коли виконаємо певне завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, а отже, сплести віночок.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

-                     На сьогоднішньому уроці ми підсумуємо свої знання, повторимо вивчене про…

Ребус

Урок наш повторення,

Тому треба дружно працювати,

Щоб змогли на всі питання

Правильні відповіді дати.

Метод «Кубування»

— Співпрацю з яким мовним явищем ми завершуємо? Працюємо з кубиком, пригадуємо знання і вміння з теми.

Запитання на гранях куба:

 Частина мови. (Прикметник.)

 Питання? (Який? яка? яке? які?)

 За чим змінюється? (За числами, за родами.)

 Що називає? (Ознаку предмета.)

 Яким членом речення є? (Другорядним.)

IV. Повторення та узагальнення матеріалу.

Діти. Зошит свій я відкриваю,

Навскоси його кладу,

Ручку я ось так тримаю,

Сяду рівно, не зігнусь.

-  Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: число, класна робота.

1. Орфографічна розминка. Хвилинка каліграфії.

-  Для того, діти, щоб вплести першу квітку у наш віночок – яблуневий цвіт, ми проведемо орфографічну розминку. Слова з дошки записуємо в зошит, вставляємо пропущені букви і пояснюємо правопис.

В в ВЛ  вм ВЕ во

На дошці записані слова: в…сняний,  світить, сім…я,  з…лений.

-  Прочитайте слова і скажіть, на які б групи ви їх поділили?

(Діти групують слова за частинами мови – іменники, прикметники, дієслова.)

-  Вплітаємо яблуневий цвіт у віночок, який є символом невмирущої материнської любові. (Вчитель прикріплює малюнок до віночка.)

2. Вибірковий диктант

-  Діти, я називаю прикметники, ви записуєте тільки прикметники чоловічого роду.

Березневий, українська, абрикосовий, молода, розмальований, паперова, синє, вічний, іскристий, новий, сонячне, осінній, казковий.

(Діти записують слова – березневий, абрикосовий, розмальований, вічний, іскристий, новий, осінній, казковий.)

- Підкресліть першу літеру в кожному записаному прикметнику і прочитайте слово, яке вийшло.

- Це слово – барвінок.

- Ця квітка в українців дуже шанована. Барвінок – символ життя. Він має лікувальні властивості, ним прикрашають оселі, вплітають у весільні вінки. Вплітаємо і ми барвінок у наш віночок.

3.Робота над реченнями

- Від іменника «калина» утворіть прикметники і введіть у речення. Речення запишіть у зошит, утворені прикметники підкресліть.

1. З … вуст молодої дівчини зринає задушевна пісня.

2. … чай допомагає від застуди.

3. У багатьох селах України зустрічаються ще … гаї.

- У якому реченні утворений прикметник вжито в переносному значенні? (У першому реченні «з калинових вуст» вжито в значенні «з червоних вуст».)

- Завдання виконано, тому вплітаємо у віночок цвіт калини – символ краси і дівочої вроди, символ України. (Вчитель прикріплює малюнок до вінка)

Фізкультхвилинка. Пальчикова гімнастика.

1. Вправа «Долоня – кулачок».

2. Вправа «Підстрель у явну повітряну кульку кожним пальцем руки».

3. Вправа «Перекачування ручки між долонями, між пальцями».

4. Гра «Хто швидше?»

- Діти утворіть від іменників прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду  по варіантам.

Тепло – … (теплий, тепла, тепле).

Весна – … (весняний, весняна, весняне).

Сонце – … (сонячний, сонячна, сонячне).

Діти – … (дитячий, дитяча, дитяче).

- Вплітаємо у віночок ромашку, як символ доброти і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.

5. Робота в групах над деформованими реченнями.

1. Сонце, в густий, ліс, зазирнуло. (Сонце зазирнуло в густий ліс.)

2. В спеку, воду, з криниці, песику, приніс, Гриць, холодну. (Гриць в спеку приніс песику холодну воду.)

3. Берізки, до, проміння, сонячне, всміхнулося. (Сонячне проміння всміхнулося до берізки.)

-  Діти, прочитайте речення, яке ви «полікували», знайдіть у ньому прикметник , визначте рід прикметника.

Густий – прикметник, який?, чол. рід, одн.,

Холодну – прикметник, яку?, одн., ж. р.,

Сонячне – прикметник, яке?, одн., с. р.

- Вплітаємо у вінок квітку – волошку. Її синій колір – це колір краси, чистої радості. Назва волошки походить від назви «колоти», в деяких з них листки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах. Цю квітку називають васильок, «польова троянда». Вона – лікарська. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.

(вчитель прикріплює малюнок волошки до вінка)

6. Творча робота в парах «Роль прикметника» Робота над загадками. (Кожна пара за партою отримує картку із загадкою).

- Діти, за ознаками відгадайте, про яку квітку йдеться в загадці. У тексті загадки підкресліть прикметники і визначте число (усно).

Загадки

1. Стоять у полі сестрички:

Жовте очко, білі вічка.

(Ромашки)

2. Чудова квіточка така,

Чорними брівками морга.

(Чорнобривці)

3. Хоч з гілками я колючими,

Зате з квітками пахучими.

(Троянда)

4. Стоїть півень на току

В червоному ковпаку.

(Тюльпан)

5. Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле-біле.

І за вітром полетіло.

(Кульбаба)

6. Цвіте синьо, лист зелений,

Квітник прикрашає,

Хоч мороз усе побив

Його не займає.

(Барвінок)

7. Я зацвітаю синім цвітом серед гаю

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку

(Пролісок)

8. На городі тичка, а на тичці –

Півень у червонім ковпаку.

(Мак)

9. Жовта велика квітка

Повертає свою голівоньку до сонечка.

(Сонях)

10. Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх – упізнай?

(Конвалія)

Діти. (Називають прикметники і визначають число)

- Вплітаємо у віночок квітку маку. За переказами вважалося, що ця квітка – символ боротьби любові і ненависті, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть. А разом – це прекрасна квітка.

7.Творча робота.

- Підберіть і запишіть прикметники по рядам.

Учень (який?) охайний, …

товариш (який?) вірний, …

матуся (яка?) щаслива, …

яблуко (яке?) солодке, …

рушник (який?) вишиваний, …

посуд (який?) глиняний, …

мамині руки (які?) лагідні, …

зимовий вітер (який?) пронизливий, …

- Вплітаємо у віночок царівну квітів – шипшину, яку в народі називають – рожа, ружа, шипшина, свербиус. Ця квітка є символом віри. (Вчитель прикріплює квітку до вінка).

У гаю, на лузі, в полі –

Скільки там квіток!

Ми нарвали їх доволі,

Потім посідали в класі,

Щоб сплести вінок.

У вінку кожна стрічка мала своє місце і значення.

Першою у вінку – посередині – в’язали світло-коричневу стрічку – символ землі годувальниці.

Побіч від коричневої – жовті – символ сонця,

зелені – символ краси і молодості,

голубі та сині – символ неба і води,

оранжеву – символ хліба,

фіолетову – символ мудрості,

малинову – символ щирості,

рожеву – символ достатку і багатства.

Люди вірили у силу стрічок. Стрічки – обереги волосся від чужих очей.

Кожен з вас, діти, обере собі стрічку-оберег і на зворотному боці знайде домашнє завдання:

1 група – Підібрати вірш (8 рядочків) і записати в зошит, визначити число і рід прикметників.

2 група – Дібрати прислів’я, в яких зустрічаються прикметники.

3 група – Скласти загадку про квітку, яка вам подобається, використовуючи прикметники.

V. Підсумок уроку

- Що сподобалося на уроці найбільше?

- Якими прикметниками ви, діти, охарактеризуєте наш урок? (Цікавий, незвичайний, прекрасний, святковий, оригінальний, …)

Сенкан (складають діти)

Віночок

Красивий ,ніжний

Милує, радує, веселить

Вінок є символом України

Краса

Рефлексійний аналіз

- Що сподобалося на уроці найбільше?

- Якими прикметниками ви, діти, охарактеризуєте наш урок? (Цікавий, незвичайний, прекрасний, святковий, оригінальний, …)

- Наш урок був емоційний, загадковий, підсумковий і вдалий тому, що ...

«Настрій» — був хороший.

«Сусід» — позитивний.

«Робота» — активна.

«Емоції» — неперевершені.

«Розум» — креативний.

 «Успіх» — гарантований.

  Я розумію і можу використовувати прикметник у мовленні ...

  Я вмію ставити питання до слів і складати речення ...

 Я можу пов’язати прикметник з іменником, знаючи рід і число іменника ...

 

docx
Додав(-ла)
Вороніна Ніна
Додано
10 жовтня 2023
Переглядів
250
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку