Цікавий урок для 6 класу із зарубіжної літератури на тему: "Пояснення природних циклів у міфі "Деметра і Персефона". Мрія людства про крила в міфі "Дедал і Ікар"".
Грецькі міфи. Дедал і Ікар. Деметра і Персефона
Зарубіжна література 6 клас І семестр розробки уроків
Мета: здійснити цілісний аналіз тексту міфів, розкрити сенс створення міфу давніми греками як спроби знайти художньо-образне пояснення зміни пір року; розвивати навички виразного, вдумливого читання, читання в особах та переказування змісту близько до тексту; визначити морально-етичні цінності тексту міфу; сприяти формуванню наукового розуміння природних процесів, вчити учнів порівнювати образне та наукове пояснення природних станів і процесів.
Обладнання: слайд-презентація «Деметра і Персефона», мультиплікаційні фільми «Персефона», «Дедал та Ікар».
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Перевірка виконання домашнього завдання
Робота з картками «Подвиги Геракла».
III. Оголошення теми і завдань уроку
IV. Створення проблемної ситуації. З'ясування місця богині Деметри в пантеоні давньогрецьких богів
З давніх-давен греки шанували богиню родючості, хліборобства, шлюбу Деметру — дочку Кроноса та Реї, сестру й дружину Зевса. Її зображували з кошиком фруктів або колосками на голові. Згідно з міфом, вона навчила людей обробляти землю, користуватися її дарами, щедро дарувала людям достаток і мир.
Як і інші безсмертні боги, Деметра жила на Олімпі, але часто любила спускатися на землю, беручи із собою доньку Персефону (або, як її звала, Кóру). Однак Аїд, вражений красою Персефони, викрав її. Після марних пошуків доньки Деметра довідалася про це від Аполлона (Геліоса). Розгнівавшись, вона залишила Олімп і позбавила землю родючості. Щоб заспокоїти Деметру, Зевспослав Гермеса в підземне царство за Персефоною. Проте Аїд дав Персефоні гранатових зернят. З’ївши їх, вона не могла забути підземного царства. За велінням Зевса Персефона дев'ять місяців у році проводила в матері, а три місяці правила в царстві Аїда. Деметра відновила на землі родючість і повернулася на Олімп. Культ Деметри в Стародавній Греції був пов'язаний із землеробством, а також із родинним життям і вихованням дітей.
— Як ви думаєте, чому образне пояснення змін пір року давні греки пов'язали саме з богинею Деметрою? (Деметра (у римлян Церера) дочка Кроноса і Реї, сестра й дружина Зевса — одна з найбільш шанованих богинь Греції. Це богиня родючості і землеробства, яку особливо шанували землероби. На честь її повсюдно в Греції справляли численні свята. Характерно, що в поемах Гомера богиня Деметра якби відсунута на задній план. Це свідчить про те, що шанувати її як велику богиню греки стали тоді, коли землеробство було їх головним заняттям, а скотарство втратило колишнє значення.
Життя землероба безпосередньо залежить від природних умов та циклів сільськогосподарських робіт, що розпочинаються ранньої весні й завершуються глибокої осені. Селяни прагнули для себе самих пояснити причини змін пір року й створили міф про Деметру й Персефону.)
— Що означає ім'я Деметра? (Її ім'я означає «Мати-Земля».)
V. Цілісний аналіз міфу про Деметру і Персефону
а) з'ясування рівня первинного сприйняття міфу;
— Чим вразив вас міф про Деметру і Персефону?
— Про що цей міф? З чого він починається?
— Які фрагменти вам найбільше сподобалися? Чим?— Хто з персонажів викликав найбільше ваше співчуття? Чому?
б) аналітико-інтерпрєтаційнє дослідження тексту міфу за переказом Катерини Гловацької;
— Виразно прочитайте початок міфу. Чому розвитку подій міфу про Деметру і Персефону передує характеристика богині та опис її зовнішнього вигляду?
— Схарактеризуйте почуття Деметри до її доньки Персефони.
— Назвіть імена, під якими ще була відома Персефона? (Греки ще називали її Корою, а римляни — Прозерпіною.)
— Як ви думаєте, чому трагедія з Персефоною сталася саме в Нісейській долині? Яку роль в її долі відіграла богиня кохання Афродіта та її син Ерот?
— Виразно прочитайте фрагмент, в якому йдеться про викрадення Персефони Аїдом. Чому ніхто не прийшов дівчині на допомогу? Як це пов'язано з віруваннями давніх греків? (Такою була доля Персефони. У міфі про Деметру і Персефону, переказаному М. Куном, йдеться про те, що це сам її батько Зевс вирішив віддати дівчину за дружину своєму братові Аїду. В цьому знайшло відображення панівне становище чоловіка в родовому суспільстві часів патріархату. Слово батька - закон. Згоди дівчини та її матері ніхто не питав.)
— Перегляньте початок мультиплікаційного фільму «Персефона». Чим мультиплікаційна версія відрізняється від самого міфу? (За мультфільмом, сама Персефона жадає кохання.)
— Виразно прочитайте опис горя Деметри. Виразно прочитайте в особах опис пошуків Деметрою зниклої доньки. Чим була відмова богині повернутися на безхмарний Олімп?
— Як відреагувала природа на горе Деметри? Чим це обернулося для людей? Чи винні були, по-вашому, люди в трагедії Деметри й Персефони? Яка світоглядна думка давніх греків знайшла в цьому втілення? (Боги байдужі до долі людей.)
— Порівняйте ставлення до людей Зевса за міфами про Прометея та про Деметру і Персефону. Де його позиція виглядає більш гуманною? Як ви думаєте, чому?
— Як Зевс вирішив проблему Деметри й Персефони? Яку роль у цьому зіграло Аїдове кохання до Кори?
— Виразно прочитайте заключний фрагмент міфу. Перегляньте фрагмент мультиплікаційного фільму «Персефона». Чи можна вважати таке вирішення проблеми щасливим? Аргументуйте свої відповіді. Наскільки анімаційна версія увиразнила ваше враження?
— Доведіть, що Зевсове рішення має циклічний характер. Наскільки це відповідає циклам пір року? Доведіть, що в художньо-образному поясненні змін пір року давніми греками вже крилися зерна наукового висновку, заснованого на багаторазових спостереженнях.
в) синтезуючий етап опрацювання тексту.
— Які важливі для нас моральні проблеми знайшли втілення у міфі про Деметру і Персефону?
— Схарактеризуйте основні засоби виразності, що створюють образне силове поле міфу. (Провідним художнім засобом міфу є виразний епітет та прийом олюднення природних явищ.)
— Доведіть, що міф про Деметру і Персефону належить до міфів, що були створені у найдавніші часи розвитку давньогрецької цивілізації. (Давні греки, як і всі інші народи, спершу намагалася знайти відповіді на метафізичні питання, де людина відігравала незначну роль, а частіше навіть виступала іграшкою в руках богів, що уособлювали собою незрозумілі їй сили та явища природи. Міф про Деметру і Персефону якраз і підтверджує справедливість цього висновку.)
Робота над текстом міфу «Дедал і Ікар».
У Стародавній Греції були напрочуд розвинуті різні ремесла й види мистецтва. У зв’язку з цим у багатьох міфах порушуються проблеми творчого пошуку й змальовано образ творця. Дедал був славетним скульптором, будівничим, різьбярем, винахідником різних інструментів. Саме ймення Дедал з грецької означає робити по-мистецькому. Із пташиного пір'я й воску Дедал зробив для себе та свого сина Ікара великі крила, на яких вони піднялися високо в небо. У захваті, забувши батькову пересторогу, Ікар полинув вище, аж до сонця. Віск на його крилах розтанув, і юнак загинув, а нещасний батько не зміг його врятувати... Образи Дедала й Ікара стали втіленням нестримного творчого пошуку попри небезпеки й перешкоди на цьому шляху.
Ван Дейк. Дедал та Ікар. 1615-1625 рр.
1. Розкажіть про працю Дедала в Афінах
2. Охарактеризуйте образ митця Дедала
3. Як він потрапив на острів Крит до царя Міноса?
4. Опишіть творіння Дедала, які він зробив на острові Крит.
5. Що спонукало Дедала створити крила?
6. Розкажіть про політ Дедала й Ікара. Чому він завершився трагічно?
Для обговорення
Дайте власну оцінку вчинкові Ікара. Чого прагнення злетіти вище — це нерозважливість, неслухняність чи прагнення досягти високої мети? А можливо, щось інше? Доведіть свою думку.
VI. Аргументація і виставлення оцінок за урок
VII. Домашнє завдання
Підготувати виразне читання давньогрецького міфу «Нарцис».