Конспект уроку позакласного читання в 10 класі із зарубіжної літератури
Тема: ПЧ. Ф.І.Тютчев. Тема кохання у ліриці поета.
Мета: поглибити знання учнів про творчість Ф.І.Тютчева, зокрема про інтимну
лірику поета;
розкрити суть теми трагічного кохання;
удосконалювати навички роботи з ліричним твором, а саме: ідейно -
художнього аналізу, знаходження засобів художньої виразності та визна-
чення їхньої ролі у віршах;
виховувати любов до поезії, прищеплювати естетичні смаки, високі
моральні якості.
Обладнання: портрети Ф.І. Тютчева, О.О. Денисьєвої, хрестоматії поезій,
мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, фонозаписи.
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань.
1.Бліц-опитування.
1) Лірика Ф.І.Тютчева належить до поезії …(«чистого мистецтва»).
2) Особливість представників поезії «чистого мистецтва» полягає в…(поетизації краси в житті, зображенні порухів людської душі).
3) Основні теми поезії Ф.Тютчева – це…(соціально-філософська, природа, кохання).
4) До пейзажної лірики Ф. Тютчева належать вірші…(« Весенняя гроза», «Есть в осени первоначальной…», «Осенний вечер», «Не то, что мните вы, природа…» та інші).
5) Особливість пейзажної лірики поета така…( природа олюднена, вона дихає, радіє, сумує, внутрішньо близька людині).
6) Інтимна лірика - це різновид поезії, у якій…( оспівано кохання чи дружбу).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель:
ПОЗНАЙОМИТИСЯ…( з інтимною лірикою Ф. Тютчева).
НАВЧИТИСЯ…( робити ідейно-художній аналіз віршів).
ПРОСЛІДКУВАТИ…( за почуттями ліричного героя поезій).
ЗАКРІПИТИ…( знання про тропи).
ОДЕРЖАТИ…(насолоду від читання інтимної лірики поета).
Слайд
На слайді
ПОБАЖАННЯ УЧНЯМ
БУДЬТЕ
*У - усміхненими
*С - спокійними
*П - працьовитими
*І – ініціативними
*Х - хоробрими.
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
1.Вступне слово учителя.
- Скільки б не говорили, не писали про кохання, але розкрити глибину і таємницю найкращого із людських почуттів, мені здається, так нікому до кінця й не вдалося. І до сьогодні про любов складають вірші, співають у піснях.
В історії світової літератури, мабуть, не знайдеться жодного поета, який би не намагався осмислити тему кохання, тому що вона вічна, як і сама любов.
Ф.І.Тютчев також вилив у віршах свої найкращі порухи душі. Ці твори вражають нас своєю глибиною, чистотою, світлістю і , водночас, трагічністю. Їх поправу можна вважати шедеврами, зразками інтимної лірики.
Саме про це ми й поговоримо.
2.Робота з епіграфами (виразне читання і коментування учнями). Слайд
Прийшла любов
Непрохана й неждана –
Ну як мені за нею не піти?
В. Симоненко
Ми ніколи не буваємо настільки беззахисні,
як тоді, коли кохаємо, і ніколи так
безнадійно нещасні, як тоді, коли
втрачаємо об’єкт любові чи його любов.
Зигмунд Фрейд
Кохання - світле , чисте, пристрасне, щасливе, високе, фантастичне, феєричне, чарівне, божественне, взаємне та ін.
Кохання – нерозділене, трагічне, гірке, вистраждане, тривожне, безнадійне та ін.
( демонстрація портрета на слайді).
- Виконуючи дипломатичну місію за кордоном, у Мюнхені Тютчев познайомився з Амалією фон Ленхендфельд. Красуня, розумниця, вона стала його першим пристрасним коханням. Дівчина з багатої і впливової сім’ї відповіла поетові взаємністю. Але на заваді їхнім стосункам стали родичі. Коли Тютчев на деякий час покинув Мюнхен, батьки видали її заміж за барона Крюндера.
Пізніше, згадуючи прогулянки з Амалією на березі Дунаю, Тютчев напише вірш «Я помню время золотое», де з теплотою в серці розповість про кохання до неї. Вірш став прекрасним романсом. Звучить фонозапис цього романсу.
Учитель:
Трагедія полягала в тому, що упродовж довгих років поет кохав двох жінок і не міг покинути сім’ю. Це викликало глибоке почуття провини поета перед обома жінками, що яскраво виражено у віршах «Денисьєвського циклу». Розв’язка цієї драми сталася 4 серпня 1864 року, коли після тривалої хвороби О. Денисьєва померла від сухот. Цю втрату він оплакував до кінця життя у своїх віршах.
Завдання. Проаналізувати поезії Тютчева, скласти схеми, гронування:
1 – «О, как убийственно мы любим..»
2- «Последняя любовь»
3- «Я очи знал…»
4- «Когда на то нет божьего согласья…»
5 – «Она лежала в забытьи…»
1 група.
- Унікальна особливість «Денисьєвського циклу» - поєднання зовні незначних побутових сцен, неясних натяків з цілісною картиною трагічного кохання. Ліричний герой поета тяжіє водночас до смирення і бунту, до віри і сумніву; він прагне боротьби, але знає, що то марна справа. Людина в поетичному світі Ф.І. Тютчева постає слабкою, жалюгідною істотою, але трагічно прекрасною і нездоланною. Один із нейтральних мотивів лірики – кохання, образ якого має багато спільного із зображенням краси, природи: «О, как убийственно мы любим, как в буйной слепоте страстей / Мы то всего вернее губим, что сердцу нашему милей!» Та щастя кохання нетривке відступає під ударами долі, його перериває смерть:
Судьбы ужасным приговором
Твоя любовь для ней была.
И незаслуженным позором
На жизнь её она легла.
Щастя асоціюється зі стражданням, душевним болем, непорозумінням, сльозами:
Всё опалили, выжгли слёзы
Горячей влагою своей.
Пам’ять – єдина таємнича сила, спроможна протистояти долі і зробити кохання вічним.
Отже, у рядках цього вірша – трагедія людини, яка змушена прийняти вирок долі, а кохання – гріховне, згубне.
Подивимось на такий ланцюжок: ЗГУБНЕ КОХАННЯ – перша вирішальна зустріч – швидкоплинний сон – життя-страждання – жахливий вирок долі – біль, озлоблення.
Підсумок аналізу вірша «Последняя любовь».
ОСТАННЄ КОХАННЯ:
* прощальне світло
* ніжність
* зачарування
* блаженство
* безнадія.
Підсумок аналізу вірша «Я очи знал…»
Подібні висновки підготували і дві інші групи.
ІV. Рефлексійно – підсумковий етап уроку.
2. Прийом «Власна думка».
« Для кохання не існує вчора, кохання не думає про завтра. Воно жадібно тягнеться до нинішнього дня, але цей день потрібен весь, необмежений, незатьмарений».(Г. Гейне)
«Бути коханим – це більше, ніж бути багатим, бо бути коханим – значить бути щасливим». (Тільє)
Складання сенкану на тему «Поезія Тютчева».
Поезія Тютчева
Вишукана, милозвучна.
Хвилює, окрилює, надихає.
Шедевр.
Учитель:
Чи справдилися ваші очікування, висловлені на початку уроку? (відповіді учнів).
Домашнє завдання. Слайд.Вивчити напам’ять одну із поезій Федора Тютчева, підготувати виразне читання віршів А. Фета.