Конспект уроку позакласного читання для 10 класу. Тема "Ф.І.Тютчев. Тема кохання у ліриці поета"

Про матеріал
Пропоную вашій увазі урок із застосуванням технік формувального оцінювання, що допоможе вчителеві якісно та об'єктивно оцінити рівень навчальних досягнень здобувачів освіти та здійснювати компетентнісний підхід до процесу навчання.
Перегляд файлу

  Конспект уроку позакласного  читання в 10 класі із зарубіжної літератури

Тема:  ПЧ. Ф.І.Тютчев. Тема кохання у ліриці поета.

Мета: поглибити знання учнів про творчість Ф.І.Тютчева, зокрема про  інтимну

            лірику поета;

             розкрити суть  теми трагічного кохання;                                                                 

            удосконалювати навички роботи з ліричним  твором, а саме: ідейно -

            художнього аналізу, знаходження засобів художньої виразності та визна-

            чення  їхньої ролі у віршах;

            виховувати любов до поезії, прищеплювати естетичні смаки, високі

            моральні якості.

Обладнання: портрети Ф.І. Тютчева, О.О. Денисьєвої, хрестоматії  поезій,

                         мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, фонозаписи.

 

                                                Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань.

1.Бліц-опитування.

1) Лірика Ф.І.Тютчева належить до поезії …(«чистого мистецтва»).

2) Особливість представників поезії «чистого мистецтва» полягає в…(поетизації краси в житті, зображенні порухів людської душі).

3) Основні теми поезії Ф.Тютчева – це…(соціально-філософська, природа, кохання).

4) До пейзажної лірики Ф. Тютчева належать вірші…(« Весенняя гроза», «Есть в осени первоначальной…», «Осенний вечер», «Не то, что мните вы, природа…» та інші).

5)  Особливість пейзажної лірики поета така…( природа олюднена, вона дихає, радіє, сумує, внутрішньо близька людині).

6) Інтимна лірика - це різновид поезії, у якій…( оспівано кохання чи дружбу).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Окреслення цілей і задач уроку із залученням учнів.

Учитель:

  • Спробуємо разом з’ясувати, які завдання висуває перед нами сьогоднішній урок. Для цього пропоную доповнити речення, що починаються зі слів:  Слайд

ПОЗНАЙОМИТИСЯ…( з інтимною лірикою Ф. Тютчева).

НАВЧИТИСЯ…( робити ідейно-художній аналіз віршів).

ПРОСЛІДКУВАТИ…( за почуттями ліричного героя поезій).

ЗАКРІПИТИ…( знання про тропи).

ОДЕРЖАТИ…(насолоду від читання інтимної лірики поета).

  1. Прийом «Очікування».
  • Що ви, крім насолоди, очікуєте від нашої спільної роботи на уроці?(відповіді учнів).

                                                                         Слайд

На слайді

                     ПОБАЖАННЯ УЧНЯМ

                                  БУДЬТЕ

  - усміхненими

*С - спокійними

*П - працьовитими

*І – ініціативними
*Х - хоробрими.

ІІІ. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.

1.Вступне слово учителя.

- Скільки б не говорили, не писали про кохання, але розкрити глибину і таємницю найкращого із людських почуттів, мені здається, так нікому  до кінця й не вдалося. І до сьогодні про любов складають вірші, співають у піснях.

  В історії світової літератури, мабуть, не знайдеться жодного поета, який би не намагався осмислити тему кохання, тому що вона вічна, як і сама любов.

  Ф.І.Тютчев також вилив у віршах свої найкращі порухи душі. Ці твори вражають нас  своєю глибиною, чистотою, світлістю і , водночас,  трагічністю. Їх поправу можна вважати шедеврами, зразками інтимної лірики.

  Саме про це ми й поговоримо.

2.Робота з епіграфами (виразне читання і коментування учнями). Слайд

                                                     Прийшла любов

                                                      Непрохана й неждана –

                                                      Ну як мені за нею не піти?

                                                                          В. Симоненко

 

                                                      Ми ніколи не буваємо настільки беззахисні,

                                                    як тоді, коли кохаємо, і ніколи так

                                                    безнадійно нещасні, як тоді, коли

                                                    втрачаємо об’єкт любові чи його любов.

                                                                                 Зигмунд Фрейд

 

  1. Словникова робота.
  • Підберіть до слова «Кохання» такі прикметники, які б розкривали багатогранність цього почуття.

Кохання  - світле , чисте, пристрасне, щасливе, високе, фантастичне, феєричне, чарівне, божественне, взаємне та ін.

Кохання – нерозділене, трагічне, гірке, вистраждане, тривожне, безнадійне та ін.

  • Про що свідчать ці слова?
  • Яким художнім засобом виступатимуть  прикметники у віршах? (повторення про епітет і його значення у віршах).
  1. Повідомлення учня про кохання Тютчева до Амаліїї фон Ленхенфельд

( демонстрація портрета на слайді).

-  Виконуючи дипломатичну місію за кордоном, у Мюнхені Тютчев познайомився з Амалією фон Ленхендфельд. Красуня, розумниця, вона стала його першим пристрасним коханням. Дівчина з багатої і впливової сім’ї відповіла поетові взаємністю. Але на заваді їхнім стосункам стали родичі. Коли Тютчев на деякий час покинув Мюнхен, батьки видали її заміж за барона Крюндера.

   Пізніше, згадуючи прогулянки з Амалією на березі Дунаю, Тютчев напише вірш «Я помню время золотое», де з теплотою в серці розповість про кохання до неї. Вірш став прекрасним романсом. Звучить фонозапис цього романсу.

Учитель:

  • Яке враження справив на вас романс?( кроткий обмін думками).
  1. Повідомлення заздалегідь підготовленої учениці про кохання поета до О.О.Денисьєвої (демонстрація портретів О. Денисьєвої і Ф. Тютчева на слайді).
  • У 1850 році, одружений, батько сімейства, Ф.І. Тютчев закохався у племінницю інспекторки Смольного інституту благородних дівиць Олену Денисьєву, котра була ровесницею його дорослих дочок. Йому - 47, їй - 24 роки. Він забрав дівчину з інституту і вступив з нею у цивільний  шлюб. Двері світських салонів для неї закрилися назавжди. Їхній незаконний шлюб тривав 14 років, у ньому народилося троє дітей.

   Трагедія полягала в тому, що упродовж довгих років  поет кохав двох жінок і не міг покинути сім’ю. Це викликало глибоке почуття провини поета перед обома жінками, що яскраво виражено у віршах «Денисьєвського циклу». Розв’язка цієї драми сталася 4 серпня 1864 року, коли після тривалої хвороби О. Денисьєва померла від сухот. Цю втрату він оплакував до кінця життя у своїх віршах.

  1. Робота в групах або парах.

Завдання. Проаналізувати поезії Тютчева, скласти схеми, гронування:

 

1 – «О, как убийственно мы любим..»

2- «Последняя любовь»

3- «Я очи знал…»

4- «Когда на то нет божьего согласья…»

5 – «Она лежала в забытьи…»

  1. Виразне читання опрацьованих віршів , заслуховування підсумків аналізу.

1 група.

- Унікальна особливість «Денисьєвського циклу» - поєднання зовні незначних побутових сцен, неясних натяків з цілісною картиною трагічного кохання. Ліричний герой поета тяжіє водночас до смирення і бунту, до віри і сумніву; він прагне боротьби, але знає, що то марна справа. Людина в поетичному світі Ф.І. Тютчева постає слабкою, жалюгідною істотою, але трагічно прекрасною і нездоланною. Один із нейтральних мотивів лірики – кохання, образ якого має багато спільного  із зображенням краси, природи: «О, как убийственно мы любим, как в буйной слепоте страстей /  Мы то всего вернее губим, что сердцу нашему милей!» Та щастя кохання нетривке  відступає під ударами долі, його перериває смерть:

                          Судьбы ужасным приговором

                          Твоя любовь для ней была.

                          И незаслуженным позором

                          На жизнь её она легла.

  Щастя асоціюється зі стражданням, душевним болем, непорозумінням, сльозами:

                       Всё опалили, выжгли слёзы

                       Горячей влагою своей.

  Пам’ять – єдина таємнича сила, спроможна протистояти долі і зробити кохання вічним.

   Отже, у рядках цього вірша – трагедія людини, яка змушена прийняти вирок долі, а кохання – гріховне, згубне.

Подивимось на такий ланцюжок: ЗГУБНЕ КОХАННЯ – перша вирішальна зустріч – швидкоплинний сон – життя-страждання – жахливий вирок долі – біль, озлоблення.

Підсумок аналізу вірша «Последняя любовь».

  • У цій поезіїї ліричний герой переживає останнє в своєму житті кохання. Воно романтичне за звучанням, оповите ніжністю, блаженством і водночас безнадією та асоціюється  у його свідомості з «прощальним світом зорі вечірньої» . Ліричний герой розуміє, що його життя добігає кінця, і тим дорожчим є  для нього це останнє кохання, яке можна порівняти лише з «сяйвом».

                ОСТАННЄ КОХАННЯ:

* прощальне світло

* ніжність

* зачарування

*  блаженство

* безнадія.

Підсумок аналізу вірша «Я очи знал…»

  • Ця поезія є також зразком інтимної лірики Ф. Тютчева. Ліричний герой закоханий. Найбільше його вражають в коханій її очі. У них «такое слушалося горе, такая страсти глубина». Закохані не можуть жити в законному шлюбі, але від цього їхні почуття не тьмяніють, про що свідчить наголос на таких словах: «наслажденье», «утомлённый», «страданье», «роковой». І висновок : кохання не запитує, скільки тобі років, чи одружений, чи ні, воно «всепоглощающее». Тому закоханого завжди можна помітити і «с ним встречаться без волненья и любоваться им без слез…»

Подібні висновки підготували і дві інші групи.

ІV. Рефлексійно – підсумковий етап уроку.

  1. Слово учителя.
  • Кохання, оспіване Ф.І Тютчевим, як найвище, дане людині Богом, як « і блаженство, і безнадія», стало для поета символом страждань і захоплення, надії і відчаю, минущості того єдиного, що доступне людині, - земного щастя.

2. Прийом «Власна думка».

  • Підтвердьте або спростуйте цитату: Слайд

« Для кохання не існує вчора, кохання не думає про завтра. Воно жадібно тягнеться до нинішнього дня, але цей день потрібен весь, необмежений, незатьмарений».(Г. Гейне)

«Бути коханим – це більше, ніж бути багатим, бо бути коханим – значить бути щасливим». (Тільє)

  1. Ф.І. Тютчев – прекрасний, витончений лірик, вірші якого хвилюватимуть ще не одне покоління своєю чарівністю, витонченістю та музикальністю.

Складання сенкану на тему «Поезія Тютчева».

                                Поезія Тютчева

                             Вишукана, милозвучна.

                             Хвилює, окрилює, надихає.

                                     Шедевр.

Учитель:

Чи справдилися ваші очікування, висловлені на початку уроку? (відповіді учнів).

  1. Оцінювання роботи учнів.

Домашнє завдання. Слайд.Вивчити напам’ять одну із поезій Федора              Тютчева,  підготувати виразне читання віршів А. Фета.

 

docx
Додано
14 листопада 2021
Переглядів
681
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку