УРОК
Тема. УПЧ. Народна драма Ф. Шіллера « Вільгельм Телль »
Мета (формувати компетентності): предметні: розвивати навички аналізу драматичного тексту, вміння сформулювати особливості драматичного конфлікту у творі “Вільгельм Телль” ,збагачувати словниковий запас, розвивати творчі здібності учнів, навички зв’язного мовлення, виразного читання, аналітичного мислення; ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативні: розвивати навички роботи в парі і колективі; поглиблювати вміння формулювати свої думки і толерантно ставитися до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурні: формувати прагнення до літературної освіти; естетичний смак; гуманістичний світогляд)
Обладнання: картки із завданнями для роботи в парах, мультимедійна презентація, текст драми Шіллера «Вільгельм Телль»
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація знань учнів
Гронування на тему «Шіллер»
Робота ведеться на дошці та в зошитах: учні по черзі називають слово-асоціацію, записують та коротко коментують його.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку (запис в зошитах)
1.Завдання. Із запропонованих висловів підберіть епіграф до теми уроку. Аргументуйте свій вибір.
1.«Коли ж вітчизни прийде визволитель?»
2. «Беріть сокири в руки,
Відважним допоможе сам Господь».
3. «Один народ ми, й воля в нас єдина».
4. «Хай будемо, як прадіди, ми вільні,
Хай краще смерть, аніж у рабстві жити».
III. Робота над темою уроку
1.Слово вчителя
Як стверджують історики,Вільгельм Телль—герой легендарний.
Вони спростовують факт його існування. Але для швейцарців він- національний герой. Ім’я цього лучника асоціюється у них з визвольною боротьбою проти австрійського поневолення. На честь нього в Швейцарії споруджувались пам’ятники та капличка. В столиці кантону Урі- місті Альтдорф знаходиться пам’ятник Вільгельму Теллю, який створив Ріхард Кісслінг у 1895 році.
Шиллер увіковічнив пам’ять про легендарного швейцарця у своїй драмі «Вільгельм Телль». Ідею написання драми Шиллеру подарував Гете. П’єса писалася на протязі 1803-1804 років. Коли п’єса була опублікована, швейцарці здивувалися , як німецькому драматургові, який ніколи не бував у Швейцарії, вдалося силою поетичної уяви так точно зобразити їхню батьківщину. На знак особливої прихильності до письменника вони спорудили своєрідний пам’ятник: на велетенській скелі Фірвальдштатського озера, де відбувалося зібрання трьох кантонів, що вирішили піднятись на боротьбу, висічені слова: «Фрідріху Шіллеру, тому , хто оспівав історію Вільгельма Телля, від кантону Урі.»
2. Повідомлення учня-«історика»
Запис у зошити
Історична основа твору
Сюжет драми «Вільгельм Телль» спирається на реальні історичні події, які мали місце у Швейцарії наприкінці XIII і на початку XIV ст. У цей час Швейцарія перебувала під владою австрійської династії Габсбургів, намісники яких знущались над місцевим населенням, грабуючи його і жорстоко караючи за найменші вияви непокори. Доведені до відчаю мешканці трьох швейцарських кантонів (одиниця територіального поділу Швейцарії) — Швіцу, Урі та Унтервальдену — у 1291 р. уклали угоду про «вічний союз», спрямований на боротьбу з поневолювачами. У вирішальній битві при Моргартені в 1315 р. вони перемогли військо Габсбургів і здобули незалежність для своєї країни.
3. Робота з літературознавчим терміном.
Драма як жанр — п’єса соціального чи побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається в постійній напрузі.
4. Словникова робота
Кантон – 1. Федеративна одиниця Швейцарії. 2. Дрібна адміністративно-територіальна одиниця Франції, Бельгії та ін.
Ландфогт – намісник імператора.
5. «Порушена послідовність» — робота в групах
Оголошення Руденца про своє одруження з Бертою.
Зустріч Геслера з Армгардою.
Звістка про вбивство імператора.
Колективне рішення швейцарців відстоювати свободу.
6. Які епізоди драми ілюструють запропоновані вашій увазі листівки? (Автор невідомий. Нюрнберг. 1905-1906рр.)
7. Аналіз твору (Робота в 5 групах).
Завдання для 1 групи
Підготуйте повідомлення про образ Вільгельма Телля. Повідомлення підкріпіть цитатами із тексту.
Завдання для 2 групи
Підготувати повідомлення про образ Геслера. Повідомлення підкріпіть цитатами із тексту.
Завдання для 3 групи
Підготуйте повідомлення про образ барона Аттінгаузена. Повідомлення підкріпіть цитатами із тексту.
Завдання для 4 групи
Підготуйте повідомлення про раду в Рютлі. Повідомлення підкріпіть цитатами із тексту.
Завдання для 5 групи
Підготуйте повідомлення про образ Парріціди. Повідомлення підкріпіть цитатами із тексту.
8.Робота з репродукцією картини Й.Г. Фюслі «Присяга на Рютлі»
Бесіда.
-Розгляньте репродукцію картини відомого швейцарського
художника Й.Г. Фюслі «Присяга на Рютлі». Як ви вважаєте, який саме момент зобразив художник?
-Що символізують собою троє воїнів ,погляди яких звернені до неба?
-Яку цитату з п’єси ви дібрали б до цієї репродукції?
-Послухаємо текст клятви на Рютлі мовою оригіналу.
IV. Рефлексія
Бесіда.
-- Якою є тема твору?
-- Сформулюйте ідею драми Шіллера «Вільгельм Телль».
-- В чому полягає конфлікт твору? (Протистояння Телля й Геслера,природне право і несправедливі суспільні закони, вільна особистість і тиранічна влада).
- Які ідеї доби Просвітництва звучать у драмі “Вільгельм Телль”?
(Ідея соціальної рівності, ідея цінності людської особистості незалежно від соціального стану, свободи.)
V. Домашнє завдання
Написати есе на тему «Свобода».