Конспект уроку-практикуму з природознавства для 1 класу на тему: «Вода та її властивості»

Про матеріал
Знайомити учнів з основними властивостями води: прозора, рідка, безбарвна, без запаху, розчиняє деякі речовини; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.
Перегляд файлу

Природознавство  1 клас

 

Урок – практикум

 

Тема. Вода та її властивості. Демонстрація властивостей води (безбарвна, прозора, набуває форми посудини, тече)

 

Мета: знайомити учнів з основними  властивостями води: прозора, рідка, безбарвна, без запаху, розчиняє деякі речовини; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Вправа «Погода»

Який сьогодні день тижня? (місяць?)

Опишіть погоду надворі. (стан неба, опади, вітер)

Чи змінилася погода за цей тиждень?

 

 II. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Послухайте відеозапис і здогадайтеся про що ми сьогодні будемо говорити? (відеоролик «Шум води»)

 

Сьогодні ми будемо говорити про воду.

Чи можна уявити світ без води? Це була б мертва, безмежна, сумна пустеля. Вода – невід'ємна частина світу, його основа, те, без чого неможливе само існування.

Така звичайна і звична, вона, проте, приховує в собі безліч таємниць. Вода дає поштовх до розвитку і вдосконалення не лише природи, але і нашої цивілізації. Відкриємо частину цих таємниць і ми.

В організмі людини, за різними оцінками, від 70% до 90% води. Поверхня нашої планети на 75% теж складається з води.

 

  1. Робота над загадкою

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка й тверда —

Звичайна, підкажіть... (вода).

    Які ж таємниці приховує вода? Давайте розберемося.

 

III. Вивчення нового матеріалу

1. Демонстрація властивостей води

 - Давайте спробуємо дізнатися які властивості має  вода за таким планом:

Візьміть на партах посуд з водою і самостійно дослідіть властивості води.Зробіть висновок.

Завдання:

  • Визначте колір води.
  • Спробуйте воду на смак і запамятайте його.
  • Понюхайте рідину і зробіть висновок, чи має вода запах.
  • Занурьте у воду ложку і подивіться чи видно її. Зробіть висновок.
  • Перелийте воду в інший посуд. Що помітили? Яку форму має вода?
  • Розмішайте у воді ложечку солі. Що помітили? А тепер розмішайте ложечку піску. Зробть висновок.
  • Випаровування води демонструє вчитель.

 

Висновок. Вода — рідина, не має своєї форми, а набуває форми посудини, у якій міститься. Рідина легко змінює свою форму, розтікається. Вона безбарвна, не має смаку, запаху, розчиняє деякі речовини, випаровується.

  • А чому в народі говорять, що вода «солодка»? (Бо дуже хочеться пити.)

 

  1. Подивіться відео (https://www.youtube.com/watch?v=4zaHedPdLFI)

   і скажіть про яку особливість води ми сьогодні не говорили? У яких станах      буває вода? Розгляньте малюнки на сторінці 43 підручника.

  • Де можна зустріти воду у рідкому стані? А коли вода буває твердою? Де можна побачити водяну пару?

Гра «Вода буває…»

Малюнки розмістити на дошці згідно схеми

                                               Вода

 

 Рідка                                               Тверда                                Газоподібна

 

  1. Фізкультхвилинка

 

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Відповіді на запитання

- Які властивості води ви знаєте?  Гра «Так чи ні»

     є розчинником солі й цукру;

     розчиняє річковий пісок;

     не має смаку;

     тече;

     набуває форми посудини;

      має запах;

     прозора;

     безбарвна;

     випаровується.

 

2. Робота в групах.

А чи знаєте ви, що вода може бути справжньою фокусницею. Давайте розглянемо які фокуси підготувала нам вода.

 

Оптична ілюзія

       Наберіть води у високу склянку. На листку намалюйте стрілочки і розмістіть папір за склянкою. Стрілка повернеться в іншу сторону. Опустіть у склянку олівець. Він більше не рівний. Це відбувається тому, що вода має здатність заломлювати  промені світла.

 

Чарівна вода

      Нам знадобляться: склянка, шматочок паперу, або тонкого картону, вода.
Виріж ножицями з картону квадратний шматок такого розміру, щоб ним можна було б накрити склянку і він виступав з кожного боку приблизно на 2,5 см. Розстав на столі миску, склянку, глечик з водою і шматок картону.

     Налий воду у склянку до країв води.   Накрий склянку картоном. Поклади одну руку на картон і переверни склянку над мискою, продовжуючи утримувати картон. Повільно прибери руку, якою тримаєш картон.

     Цей фокус вдається виконати завдяки поверхневому натягу, тобто схильності молекул на поверхні рідини зв'язуватися разом, формуючи тонку плівку. Поверхневий натяг води створює міцний зв'язок між водою і картоном, і він опиняється немовби «приклеєним» до стакана. Але крім поверхневого натягу тут задіяні й інші сили.

 

Дикобраз. 

      Знадобиться вода, поліетиленовий пакет і кілька олівців.

     Наливаємо в половину пакета води і ізолюємо доступ повітря. Після цього протикаємо пакет олівцями в місцях, де він заповнений водою і бачимо, що рідина не витікає. Повязано це з тим, що із-за тиску молекули поліетилену стискаються сильніше, в даному випадку – з поверхнею олівця.


Квіти розкриваються
      Хочете побачити, як розкривається квітка? У природі вона робить це протягом досить довгого часу, і рух пелюсток помітити неможливо, хіба що тільки в сповільненій зйомці. А наша квітка розкриється у вас на очах. Виріжте з кольорового паперу квіти з довгими пелюстками. За допомогою олівця закрутіть пелюстки до центру. 
     А тепер опустіть квіти на воду, налиту в таз. Буквально на ваших очах пелюстки квітів почнуть розпускатися. Це відбувається тому, що папір намокає, стає поступово важчий і пелюстки розкриваються.

 

Цукеркова райдуга

     В тарілку з білим дном викласти цукерки «Skittles» колом. Налити гарячої води. Через деякий час на тарілці зявиться райдуга. Це відбувається тому, що цукерки віддають фарбу і зафарбовують воду.

 

Кулька не боїться вогню

     Нам знадобляться: повітряна кулька, свічка, сірники, вода.
     У кульку наливаємо трохи води, потім надуваємо її не до кінця і зав'язуємо. Тримаємо за "хвостик" і підносимо запалену свічку до того місця кульки, де налита вода. Навіть коли вогник торкається до неї, вона не горить і не тріскає.
     У чому тут секрет? У різних речовин різна теплопровідність. Вода проводить тепло в 24 рази швидше, ніж повітря. Тому вона відбирає тепло на себе і не дає плавитися кульці. Поясніть дитині, що те ж можна спостерігати на кухні - з тієї ж причини, якщо не налити в чайник води, він може згоріти.

 

Втеча води

      Нам знадобляться: дві прозорі ємності, вода, смужка тканини або серветка.
      В одну ємність наливаємо води і встановлюємо на якусь підставку. Порожню чашку ставимо на невеликій відстані трохи нижче. Тепер між ними "містком" кладемо смужку тканини. І через якийсь час вода перебереться з однієї чашки в іншу!
      У чому тут секрет? У води є чудова здатність: вона вміє не тільки текти вниз, але й підніматися вгору "канальцями" в тканині. Це називається капілярний ефект.

 

V. Підсумок уроку

- Про  які дивні властивості води ви дізналися? Що вас здивувало? Який фокус покажете батькам?

 

Електронні ресурси.

  1. Досліди та експерименти з дітьми. Міністерство освіти і науки України.

Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/profesijna-skarbnichka/doslidi-ta-eksperimenti-z-ditmi

     2. 6 простих наукових дослідів , які варто показати кожній дитині. Nyd Mond    Режим доступу: https://nydmond.com.ua/6-prostix-naukovix-doslidiv-yaki-varto-pokazati-kozhnij-ditini/  

     3. Досліди з водою для школярів. Ditu.com.ua 

Режим доступу: http://ditu.com.ua/ditu/2479-dosldi-z-vodoyu-dlya-shkolyarv.html

4. Досліди для дітей – Досвід з водою

Режим доступу: http://www.detskoe-tvorchestvo.ru/tvorchestvo/ukrainian/opyty_dlya_detei/opyt_s_vodoi.html

 

docx
Додано
16 березня 2020
Переглядів
844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку