Клас: 2 Дата: Предмет: Інформатика
Тема уроку: Пристрої для обчислень
Мета уроку: ознайомити учнів із історичними відомостями про пристрої для обчислень, які було винайдено людьми в різні часи та їх застосуванням. Навчити розрізняти обчислювальні пристрої і машини. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення. Виховувати спостережливість, уважність, наполегливість, інтерес до предмету.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
Знати: первісні та сучасні пристрої для обчислень
Вміти: користуватися клавіатурою
Обладнання: презентація, підручник, картки із завданнями.
Тип уроку: комбінований
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: логіка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація знань учнів
1. Відгадування загадок
2. Робота з логічними вправами
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація учіння школярів.
ІV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
Сьогодні ми:
– дізнаємося, які пристрої для обчислень було винайдено людьми в різні часи, як їх застосовували;
– познайомимось із різними обчислювальними машинами;
– навчимося розрізняти обчислювальні пристрої і машини;
– згадаємо історію лічби.
Первісні люди не знали чисел. Для запам’ятовування певної кількості предметів вони використовували різні підручні засоби : смужки, камінчики, свої пальці тощо.
Деякі народи, в тому числі й українці, для запам’ятовування кількості предметів використовували спеціальні зарубки. А в Південній Америці використовували спеціальні розрахункові мотузки–кіпу.
Найпоширенішим пристроєм для обчислень, що дійшов через століття до наших днів, був абак (або рахівниця).
Абак – рахункова дошка, яку застосовували для арифметичних обчислень у стародавні часи. Дошка абака була розділена лініями на смуги, обчислення здійснювали за допомогою розміщених на смугах камінців.
Пізніше «родичі» абака з’явились у Китаї (суань-пань), ще пізніше – у Японії (соробан) та в Росії (рахівниця).
Першою механічною обчислювальною машиною вважають машину, побудовану в 1642 році французьким математиком Блезом Паскалем. Вона виконувала тільки операції додавання і віднімання.
Потім з’явились й інші механічні машини. Арифмометр Лейбніца вже міг виконувати чотири арифметичні дії. А машина Бебіджа навіть працювала під керуванням програм.
Перші комп’ютери називали електронними обчислювальними машинами (ЕОМ). Перша вітчизняна ЕОМ була розроблена в Києві у 1951 році під керівництвом академіка С.А.Лебедєва.
За останні десятиріччя обчислювальна техніка у своєму розвитку зробила величезний крок. З’явились суперкомп'ютери, планшетні, портативні, кишенькові, персональні комп’ютери (ПК) та багато інших.
V. Осмислення, узагальнення, систематизація знань.
1. Робота з підручником
Ст. 48
2. Практична робота на ПК.
3. Обговорення ситуацій
VІ. Підсумки уроку.
1. Вправа «Правильний порядок»
2. Релаксація