Конспект уроку
5 клас
«ПРОЦЕС РОЗМІЧАННЯ ЗАГОТОВОК»
Підготував:
вчитель трудового
навчання Нагірненськог
ЗЗСО І-ІІІ ст..
Ільчак А.А.
2023р.
Розділ 2. ТЕХНОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ ВИРОБІВ ІЗ ФАНЕРИ ТА ДВП
УРОК 1
ТЕМА. ПРОЦЕС РОЗМІЧАННЯ ЗАГОТОВОК
МЕТА: Сформувати уяву про види графічних зображень;ознайомити з вимірювальними та розмічальними інструментами; розвивати вміння розмічання деталей обраного виробу на фанері і ДВП, використовуючи розмічальні інструменти та шаблони; виховувати економне ставлення до матеріалів.
ОБЛАДНАННЯ: лінійка , кутник, олівець, шаблони, заготовки з фанери.
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: вимірювання, розмічання, шаблон, розмічальний інструмент.
ТИП УРОКУ: комбінований.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЙЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ
Прийом «міні-практикум»:
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Важливість вимірювання підтверджує народна мудрість «Сім раз відміряй, один раз відріж!» Що на вашу думку, вона означає? Освоєння нового матеріалу сьогоднішнього уроку сприятиме розвитку важливих вмінь розмічання, які ви будете використовувати протягом усіх років вивчення трудового навчання.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Графічним називають зображення,яке складається з ліній, штрихів, крапок і виконують його олівцем. Основними графічними зображеннями є креслення і ескіз.
Креслення деталі – це документ, що містить графічне зображення деталі,виготовлене за допомогою креслярських інструментів на папері, та відомості, необхідні для виготовлення та контролю.
Ескіз – графічне зображення, що виконано від руки,без застосування креслярських інструментів, але з дотриманням пропорцій між частинами зображуваної деталі.
Робота з підручником. Аналіз таблиці « лінії креслення» . Пошук відповідей на питання:
Для того щоб закресленням можна було зробити висновок про величину зображеного виробу,наносять розміри. Розрізняють лінійні й кутові розміри.
Лінійні розміри характеризують довжину,ширину, товщину, висоту, діаметр або радіус. Кутовий розмір характеризує величину кута. Лінійні розміри на кресленнях проставляють у міліметрах, але позначення одиниць не наносять. Кутові розміри зазначають у градусах, позначаючи одиниці вимірювання.
Вимірювання та розмічання виробів виконують за допомогою вимірювальних та розмічальних інструментів.
Робота з підручником. Учні ознайомлюються з таблицею (див.додаток №1). По черзі коментують будову інструментів: лінійка, складний метр, рулетка, кутник, малка, трафарет, циркуль, шило, олівець, шаблон. Потім обговорюють,які технологічні операції можна ними виконувати.
Визначають найрівніше ребро, від якого найкраще виконувати розмічання; це ребро називають базовим,а проведену поблизу базового ребра лінію,від якої виконують розмічання заготовки,називають базовою лінією(див.додаток№2).
Під час розмічання потрібно передбачити надлишок матеріали на кінцеву обробку деталей – припуск. Для деталей із фанери припуск становить від 4 до 24 мм, а для виробів із дерев΄яних брусків –від1,5 до 7 мм.
Правила вимірювання лінійкою
дивитись на лінійку треба під прямим кутом(зверху).
щоб розмічати значну кількість однакових деталей, користуються шаблонами. для розмічання шаблони накладають на підготовлену поверхню дошки або фанери, а потім олівцем обводять контури, притискаючи шаблон лівою рукою до заготовки. Розмітка заготовок повинна бути економною.
V. ПРАКТИЧНА РОБОТА «РОЗМІЧАННЯ ДЕТАЛЕЙ ЗАПЛАНОВАНОГО ВИРОБУ»
Обладнання і матеріали: заготовка із тришарової фанери, олівець, лінійка,кутник.
Послідовність виконання
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ІХ. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ
Додаток №1 (до уроку №1)
Додаток №2 (до уроку №1)