Інтегрований урок
«Птахи – наші друзі»
Підготувала та провела
Вчитель Дацьківської гімназії
Бутка Оксана Василівна
Мета: закріпити знання дітей про характерні ознаки весни.
Розширити і закріпити уявлення про осілих і перелітних птахів, спосіб їх життя, зовнішній вигляд.
Формувати уявлення про користь ‚ яку вони приносять людям і природі .
Повторити правила поведінки у природньому оточенні.
Закріпити вміння працювати в техніці об’ємної рваної аплікації. Розвивати пізнавальну активність, творчі здібності, уяву, мислення.
Виховувати любов до рідної природи, дбайливе ставлення до птахів, а також акуратність та самостійність під час аплікації.
Матеріали: Інтелектуальна карта «Весна», аудіозапис
«Весняна мелодія», «Спів птахів» ‚ відео запис «Птахи»,
«Звернення птахів», м-ли до ігор «Склади картинку», «Угадай за тінню» ‚ «Житла птахів», « Віднови текст», « Склади речення», макет озера, силуети лебедів, готовий зразок, серветки білі паперові, вологі серветки, клей .
Хід заняття
Організація дітей
Діти, погляньте ‚ як гостей у нас багато.
Привітання гостей
Давайте привітаємо їх гарною піснею
Пісня «Добрий день, людям на землі»
Добрий день, добрий день ниви і поля. Добрий день, добрий день матінко земля. Добрий день, добрий день в небі журавлі. Добрий день, добрий день людям на землі. Приспів
Це для вас усміхається сонечко
Соловейко співає пісень
Заглядає веселка в віконечко
Добрий день, вам добрий день!
Повідомлення теми заняття
- —Сьогодні я хочу розповісти вам цікаву історію, про хлопчика Андрійка, котрий пісеньку шукав.
*Одного весняного ранку хворого Андрійка розбудила весела пісенька. Він зіскочив з ліжка, підбіг до віконця та там вже нікого не було.
Хто це так співав? —здивувався хлопчик.
Він хотів вибігти на двір, пошукати пісеньку, та не зміг, бо був хворий.
- —Як ви думаєте, чию пісеньку почув Андрійко? (веселий спів пташок)
- —Які ще звуки ми можемо почути на весні?
- А давайте ми сьогодні допоможемо дізнатись хлопчику хто ж йому співав.
Складання інтелектуальної карти «Весна»
- —Та насамперед, спробуємо трішечки розвеселити хворого хлопчика і розповімо йому про чарівну пору року —весну. А зробимо це з допомогою картинок.
Підійдіть до столика та оберіть собі картинку, уважно її роздивіться. Я ставитиму запитання ‚ а ви відповідатимете на них з допомогою відповідних картинок.
2)Який настрій викликає у нас ця пора року?
3)Які зміни відбуваються в житті птахів ?
4)Як розважаються діти весною?
5) Які зміни відбуваються в житті рослин? 6)Назвіть весняні свята.
7є.Що роблять люди на весні?
Давайте спробуємо перенестись у весняний ліс і відшукати звуки ‚ які чув Андрійко. Повторення правил поводження в лісі
Та перш ніж ми потрапимо в ліс давайте пригадаємо правила поведінки
- Не кричати
- Не ламати гілок
- Не чіпати пташиних гнізд.
- Не залишати сміття.
- Не рвати квітів.
А тепер на мить заплющіть свої оченята і ми перенесемось у ліс. (Звучить весняна мелодія без співу пташок)
Ось ми і у лісі .Погляньте як тут гарно. Вдихніть свіже весняне повітря.
- Як! звуки ми почули?
- Чиєї голосної і дзвінкої пісеньки не чути?
Лист
- А що це тут? Якесь послання
« Ми птахи цього краю, ображені на вас, людей, залишаємо цей ліс, гай, і ваше селище. Ми стільки користі приносимо вам і природі. А ви не оцінили цього.
Що ж ми отримали навзаєм. Діти кидають на нас камінням, стріляють з рогатки.
Дорослі уже давно перестали нам допомагати ‚ перестали милуватись нашою красою | чарівним співом.
Та ми даємо вам шанс!
Якщо ж ви доведете що хочете виправитися і що ми справді вам потрібні, обіцяємо повернутися.
- Ой лишенько, треба виправляти ситуацію. Як же ж ми без птахів тай бідолашний Андрійко сумуватиме без них.
- Ми ж насправді любимо їх, дуже багато про знаємо.
- Знаємо, діти?
Так, наші діти —розумники, багато знають.
Та зараз я пропоную вам малята переглянути відео-розповідь про птахів і ще більше про них дізнатись.
Присядьте собі зручніше на галявині і дивіться уважно.
Перегляд відео «Птахи».
- Чим птахи відрізняються від інших тварин?(тіло вкрите пір‘ям, вміють літати)
- Яку користь приносять людям та природі? ( знищують шкідників, розносять насіння, зачаровують нас своєю красою та співом)
Бесіда про перелітні і зимуючі птахи
- —На які дві групи поділяємо птахів? (зимуючі, перелітні)
- —Які птахи зимують з нами?
- —Назвіть їх.
- —Які птахи повинні повернутись з теплих країв?
- —Чому ми їх так називаємо?
- —Назвіть їх
- —Що змушує їх на зиму летіти на чужину?
- —Коли вони повертаються із теплих країв? (на весні)
- —Так ‚ на весні, та не всі разом. Ті птахи які летіли першими повертаються останніми. Усе залежить чи з‘явилась уже для них їжа.
Скільки б не гостювали птахи у теплих краях, все одно повертаються з нетерпінням
додому!
А зараз ми пограємо в цікаву гри .Але для цього ми поділимось на групки. Поділитись нам допоможе математична хвилинка
7:7 =1 100-98=2 18:9=2 50-50+1=1
Вам потрібно скласти пазли і назвати зображення птаха. Мета: навчити складати ціле із частин —зображення птаха .
- Зображення якого птаха ви склали? .
Дика качка -Цей птах вміє не тільки літати. Як ще пересувається дика качка? Як називаються птахи, які вміють ще й плавати?( водоплавні)
-Яких водоплавних птахів ви ще знаєте?
Снігур.- Це зимуючий чи перелітній птах?
Мета: навчити упізнавати птахів за зображенням їх силуета .
Лелека. —Чим живиться?
Сова.- Чому сову називають нічним птахом?
Фізкультпауза « Казка весняного струмочка»
- Я думаю, що нам усім слід уже відпочити і послухати казочку про весняний
струмочок.
- Станьте ‚ діточки у коло, я вам розповідатиму, а ви допоможете мені відтворити її з допомогою рухів.
( Звучить музика, діти стають у коло і відтворюю рухи)
Маленький струмочок намагався чим душ дібратись до краю поля і подивитись що там. Зупинився на хвилинку і побачив як хтось виставляє свою голівку, потягується, розправляє свої зелені ручки. Це ж пролісок! Помчав струмочок далі, і почувши, як над ним так гарно співають птахи, задзвенів. Та вони ‚ злякавшись, розправили свої крила і полетіли в даль. А струмочок продовжив свою подорож уже не поспішаючи, роздивлявся навколо. Аж тут він зустрів своїх друзів —таких же струмочків. Усі вони весело затанцювали а потім зупинились відпочити у невеликій калюжі.
-Трішки відпочили. А тепер слід далі працювати, щоб якомога більше цікавого
розповісти про птахів.
Читання та обговорення вірша «Пташеня» Д. Мегелика
-Діти, присядьте ось тут на галявині А я розповім вам ще одну історію яка колись трапилась із тим же хлопчиком Андрійком
Екологічна хвилинка
Мета: стимулювати допитливість та інтерес дітей до пізнання природи описами її об’єктів та явищ.
Пташеня
З пташеням маленьким трапилась біда.
Як піднявся вітер —випало з гнізда.
3 кошиком Андрійко по щавель ішов,
Пташеня сіреньке у траві знайшов.
У Андрійка очі блиснули від сліз.
Взяв його тихенько, до гнізда поліз.
Пташеня зраділо —кінчилась біда:
Із руки стрибнуло до свого гнізда. (Д. Мегелик)
1. Що трапилось з пташеням?
3. Як допоміг Андрійко пташеняті?
Та чи знаєте ви ‚ де птахи будують свої гнізда?
Дид. Гра «Хто де живе?»
Мета: закріпити знання про житла птахів.
Правила: на стенді розміщені зображення жител, діти беруть зображення птаха і прикріплюють біля відповідного зображення житла.
*На стовпах, дахах —лелеки.
*У траві—-жайворонки, солов’ї
* У шпаківні—шпаки,
*На деревах —сороки, ворони.
*Під дахом будинків —ластівки —горобці!.
*На воді - лебеді; дикі качки. :
*У дуплі—дятел, сова.
Хто свого гнізда немає і свої яйця в чужі підкидає?
1 група Гра «Вднови текст»
2 група Гра «Склади речення»
Зараз ми знову попрацюємо в групах 1група - потрібно відновити текст, бо весняний вітер розкидав слова
Птахи на весні повертаються з_____________________‚ Будують __________‚ відкладають __________. Улітку вони виводять___________. Восени птахи знову летять в теплі краї, на це їх змушує _____________ і _________________. 2 група —скласти речення
Журавлі на крилах несуть летять весну.
Друже , шкоди не завдавай природі.
Аплікація
Я сьогодні по новинах ТСН ‚ почула зовсім невтішну новину, там за лісом, сидять зовсім незграбних лебеді, вони були без пір’я. Сіли ось там за лісом і не змогли долетіти до свого озера.
- Чи зможете ви їм допомогти?
- Так, справді ці лебеді незграбні, адже усі птахи повертаючись на рідну землю під час перельоту втрачають багато пір’я. І ось ці лебеді загубили усе пір’ячко. Та ми зможемо їм допомогти відновити його, щоб вони змогли повернусь на рідне озеро.
- Сідайте діти за столики, ми впораємось, ми зможемо допомогти лебедям
Аплікація (колективна робота) « Лебедине озеро »
Мета: закріпити методи і прийоми об’ємної аплікації із рваного паперу. Погляньте на цього лебедя, чи подобається він вам? Чому?
- А цей? Чому?
- —Давайте, ми із цих незграбних гусенят спробуємо зробити прекрасних пишних лебедів, відновити їхнє пір’ячко.
Показ і пояснення виконання роботи
Для цього у нас є силуети лебедів та уже, заготовлене вами ‚ пір’ячко, клей
Ось такий гарний лебідь вийшов у мене.
А тепер давайте розімнемо ваші пальчики.
Пальчикова гімнастика « Лебеді»
Лебеді з вирію летіли, летіли . (кисті рук навхрест, змахуємо) Біля лісу тихо сіли. ( пальчики у кулачок)
Посиділи, походили.(в кулачку пальчики, тоді рухи пальцями)
Знялись, полетіли.(змахуємо)
Гуси-лебеді летіли. (кисті рук навхрест, змахуємо)
На лужку тихенько сіли.( пальчики у кулачок)
Посиділи, походили.(в кулачку пальчики, тоді рухи пальцями)
Знялись, полетіли.(змахуємо)
Пальчики ми розім‘яли, а тепер ви допоможіть своїм лебедям відновити пір’ячко.
Робота дітей. Допомога вчителя.
(Звучить весняна мелодія)
Аналіз робіт.
Ось які гарні лебеді у нас усіх вийшли. Тепер із своїм пишним пір’ячком вони зможуть повернутись до своїх домівок на рідне озеро.
А ось і воно - самотнє озеро, чекає на них. Давайте ми поселимо тут своїх лебедів і у нас вийди справжнє лебедине озеро.
(Звучить музика : аудіо запис —спів птахів.)
- —Що ми почули? (спів пташок)
- —Як ви вважаєте, чи саме таку пісеньку чув Андрійко?
- —Я думаю, що ці птахи дуже вдячні нам за допомогу. Тепер вони співатимуть усюди. І засмучений Андрійко зможе почути їхню пісню ще не раз.
- —Знаєте, ці птахи ще хочуть звернутись до нас. Вони передали мені відео- звернення. Ото ж уважно слухайте!
Перегляд відео - звернення
Птахи просять у нас захисту. Чи виконаємо ми їх прохання?
Наші діти будуть виконувати ваше прохання і натомість обіцяють:
1-дитина 2- дитина
Ніколи не зробимо шкоди Щоб пташки у нас співали
Ми пташці на рідній землі. І дерева підростали,
Щоб літали в чистім небі Щоб земля була в квітках.
|і лелеки й журавлі. Бережемо ми природу повсякчас!
Підсумок заняття
- Куди ми мандрували? Чи сподобалась вам мандрівка?
- Кому допомагали?
- —Чому птахів ми називаємо нашими друзями?
Молодці, діти! Скільки добрих справ ми сьогодні із вами зробили. Розвеселили хворого Андрійка та допомогли повернутись пташкам у ліс та лебедям на рідне озеро.
Вправа «Електричний струм»
Всі беремося за руки і починаючи з мене передаємо потиск руки і кажемо побажання птахам. Коли цей сигнал знову дійде до мене, піднімаємо руки і кажемо « Ми молодці!»
(Я бажаю птахам легкого перельоту, багато їж, теплої зими, здоров’я ‚ багато комах)
Дякую за гарну роботу!!!
Додатки
Гнізда птахів
З-ння птахів для гри « Розсели у гнізда»
Картки для інтелект карти « Весна»
Хворий_хлопчик
Силует лебедя