Тема: « Рослинний світ екваторіального поясу»
Мета: Ознайомлення з рослинами вологих екваторіальних лісів, закономірностями їх розвитку та існування; удосконалення навичок встановлення причинно-наслідкових зв’язків у природі; розвиток спостережливості, зв’язного мовлення; формування природозберігаючих компетентностей; виховання інтересу до природознавчих наук та дбайливого ставлення до природи.
Обладнання: фізична карта світу; цеглинки Lego, картки для гри; роздаткові картки з назвами рослин; роздаткові сигнальні картки для тестування; зразки кімнатних рослин; презентація за темою уроку.
Перебіг уроку
І Організаційний момент
ІІ Перевірка домашнього завдання:
Тестування з використанням сигнальних карток:
-
Де на планеті знаходяться зони екваторіального кліматичного поясу? А) У Північній Америці, Південній Америці, Австралії; Б) У Північній Америці, Південній Америці, Африці; В) У Південній Америці, Африці, південних островах Азії.
-
У долині якої ріки розташовані вологі ліси Африки? А) Конго; Б) Амазонки; В) Нілу.
-
Чи спостерігається у вологих лісах зміна пір року? А) Так; Б) Ні; В) По-різному.
-
Як часто у цій зоні йдуть дощі? А) Щоденно; Б) Раз у тиждень; В) Раз у місяць.
-
Яка там температура? А) 14-20 градусів; Б) 24-28 градусів; В) 35-40 градусів
-
Які там ґрунти? А) Родючі; Б) Неродючі; В) Змішані
Світлофор
(Використання цеглинок Lego: зелений – «усе зрозуміло», жовтий – «зрозуміло, але не все», червоний – «потрібна допомога»)
ІІ Актуалізація опорних знань
-
Повторення поняття «синоніми». Добір синонімів до поняття «вологі екваторіальні ліси» - гелеї, сельви, джунглі.
-
Визначення на карті зон вологих екваторіальних лісів, позначення їх паперовими наліпками.
ІІІ Вивчення теми уроку
-
Оголошення теми та плану уроку.
Пояснення про правила роботи з індивідуальними картками:
-
У кожного з вас є картка, на якій вказані назви рослин. Якщо ви вже щось дізнались про якусь з цих рослин, ставите поряд з назвою помітку.
-
Перегляд відео 1.
-
Що вразило? Що незвичайного помітили?
-
Гра « Обери картку»
Серед поданих карток учні добирають та розміщують на дошці картки, у яких вказано як кліматичні умови вологого екваторіального лісу впливають на рослини, при цьому кожен аргументує свою відповідь. Тексти на картках: «швидкий ріст рослин», «багато тіньовитривалих рослин», «повільній ріст рослин», «велика кількість рослин», «мало рослин», «листя соковите і з гладкою поверхнею», «рослини не дають плодів», «рослини-епіфіти», «усі рослини низькі», «коріння дуже довге», «ярусність», «є повітряне коріння», « рослини не розквітають».
-
Перевірка правильності висновків з допомогою перегляду відео 2.
Заповнення інд. карток.
Світлофор
-
Робота з підручником стор. 50.
Читання тексту, добір запитань до однокласників за змістом прочитаного.
-
Ознайомлення з поняттям «яруси»
Фізкультхвилинка «Дощ на екваторі»
-
Ознайомлення з представниками рослинного світу екваторіальних лісів з допомогою матеріалів презентації.
-
Робота з інд. картками
-
Виконання завдання 2 стор. 20 у друк. зошиті
Світлофор
-
Слухання повідомлень учнів про кімнатні рослини, які походять з екваторіальних лісів ( фікуси, монстера, філодендрон)
-
Словарна робота: пояснення значення слова «каучук».
-
Робота в групах: скласти перелік рослин: І група – ботанічного саду; ІІ група – квіткового магазину; ІІІ група – продуктового магазину.
Світлофор
-
Перегляд відео (відео 3) про використання рослин. Попереднє завдання: обрати числові дані, які є у повідомленні.
-
Відповіді на запитання:
-
Де ще використовуються екваторіальні рослини?
-
Чому їх називають легенями планети?
-
Скільки вуглекислого газу вони поглинають за рік? За три роки? За десять років?
-
Що погрожує екваторіальним лісам? Які це може мати наслідки?
-
Вправа «Голосування»:
-
Екваторіальний ліс – це «зелена аптека». Хто – «за»? Хто – «проти»? Хто – «утримався»?
-
Екваторіальні ліси виробляють вуглекислий газ…
-
Екваторіальні ліси впливають на формування клімату
-
Вирубування лісів приносить користь…
-
Ліси потребують захисту….
ІV Підсумок уроку
Самооцінювання (використання цеглинок Lego: оранжевий – відмінно, блакитний – старався, але не дуже, синій – не зовсім добре).