Конспект уроку "Розкладання многочленів на множники"

Про матеріал
Мета даного уроку закріпити вміння і навички учнів при розкладанні многочленів на множники. І в підсумку перевірити засвоєння навчального матеріалу. Тип уроку: урок систематизації та корекції знань учнів. Для здійснення цих цілей ми будемо використовувати мультимедійну дошку. Ви побачите, наскільки великі її можливості.
Перегляд файлу

Розкладання многочленів на множники

 

Мета: закріпити вміння і навички учнів при розкладанні многочленів на множники. І в підсумку перевірити засвоєння навчального матеріалу.

Тип уроку: урок систематизації та корекції знань учнів.

Для здійснення цих цілей ми будемо використовувати мультимедійну дошку. Ви побачите, наскільки великі її можливості.

Почнемо ми з перевірки (повторення) теоретичного матеріалу:

1. Що таке многочлен? (Многочленом називають суму декількох одночленним.)

2. Що означає «розкласти многочлен на множники»? (Розкласти многочлен на множники - це означає замінити його твором декількох многочленів, тотожним даному многочлену.)

3. Назвіть найважливіші способи розкладання многочленів на множники.

Винесення спільного множника за дужки;

• Спосіб угруповання;

• Використання формул скороченого множення.

4. Давайте згадаємо формули скороченого множення.

Способи розкладання многочленів на множники:

 

Винесення за дужки

 

aс + bс = (а + b)c

Спосіб групування

 

ab + ad – cd – bc =

= b(a – c) + d(a – c) =

= (a – c)(b + d)

За  формулами

 

a2 – b2 =

a2 + 2ab + b2 =

a2 – 2ab + b2 =

a3 + b3 =

a3 – b3 =

a3 + 3a2b + 3ab2 + b2 =

a3 – 3a2b + 3ab2 – b3 =

5. Щоб розкласти на множники складніші многочлени, доводиться застосовувати кілька відомих способів або штучний прийом. В цьому випадку можна використовувати правило-орієнтир.

• Винести загальний множник (якщо він є) за дужки.

• Перевірити, чи не є вираз в дужках різницею або сумою кубів.

• Якщо це тричлен, то перевірити, чи не є він квадратом двочлена.

• Якщо многочлен містить більше трьох членів, то треба спробувати згрупувати їх і до кожної групи застосувати вищеперелічені пункти.

Наступним вашим завданням буде таке:

Прочитати вирази. І для цього ми скористаємося МД і двома мікрофонами (правила вам відомі)

 

Наступне ваше завдання буде письмовим. Два учнів вийдуть до дошки, а інші будуть писати в зошиті. Тож почнемо:

Запишіть у вигляді виразу:

а) добуток суми виразів    і  у  і їх різниці;

б) твір різниці виразів  а  й    і їх суми;

в) квадрат різниці    і  5с;

г) різниця квадратів    і  5d;

д) куб суми  х  і  6у;

е) суму кубів    і  3d;

ж) куб різниці    і  8;

з) різниця кубів    і  9е.

Тепер помінятися зошитами поруч сидять і перевіримо чи вірно виконав це завдання ваш сусід (за все правильні відповіді 2 бали, кожне завдання оцінюється в 0,25 бала.) Підсумок проставте в оцінний лист.

А тепер потрібно буде заповнити порожні клітинки так, щоб вийшли правильні рівності. При цьому ви коментуйте свої рішення.

Кожен той, хто правильно виконав своє завдання, проставляє в оціночний лист 1 бал.)

 

Наступне завдання ігрове:  Називається воно «Шифровка». Вам потрібно розшифрувати вислів ученого Едісона, який подається в ребусі. І цей вислів записати в цю колоночку.

«Шифровка»

Розшифруйте вислів ученого Едісона, що подається в ребусі:

36а2  – 196b2 = ____________________

 

25x2 + 64y2  – 80xy = _______________

 

(x – 5y + 2)2 = ________________________

 

64x 3 + 27a 3 = ________________________

 

q3 – 3q2 + 3q – 1 = ____________

 

( 3m + n )( 9m2 – 3mn + n2 ) = ___________

 

 

Ключ до розв‘язання:

Навчити

Мислити

Найважливіша

(4x + 3a)(16x2 – 12ax + 9a2)

27m3 + n3

(6a – 14b)(6a + 14b)

Цивілізації

Людину

Завдання

х2 + 25y2 + 4 – 10xy + 4x – 20y

( q – 1 )3

( 5x – 8y )2

 

Найважливіше  завдання  цивілізації  навчити  людину  мислити. (Молодець в останньому завданні помилка)

Скажіть будь ласка, чи знаєте ви щось про вченого Томаса Едісона?(Амер. изобретатель и предприниматель. Автор св. 1000 изобретений, главным образом в разл. областях электротехники. Усовершенствовал телеграф и телефон, лампу накаливания, изобрёл фонограф и др., построил первую в мире электростанцию  общественного пользования и мн др. )

У наступному завданні потрібно знайти помилку, вийти до дошки і виправити її, при цьому прокоментувавши які способи розкладання многочленів на множники були використані.

Знайти помилки

 

  1. х2 – 121 + 14x+ 49 = (x2 + 14x + 49) – 121 = ( x + 7)2 – 121 =

=(x + 7+ 12)(х+7– 12)= (x + 19)(x – 5 )

  1.        ( x + y – 2 )2 = x2 + y2 – 4 + 2xy + 4x – 4y

 

  1.        х2 – 8x + 7 = 0;

 х2 – x – 7x + 7 = 0;

 x(x – 1) +7(x – 1) = 0

 (x – 1)(x + 7) = 0;

      

          Відповідь:   1;  –7

  1. 4x3 + 81x = 36x2

4x3 + 36x2 + 81x = 0;

х(4x2 + 36x + 81) = 0;

(2x + 9)2 = 0;

2x + 9 = 0;

х = – 4,5.

 Відповідь:   0;  – 4,5.

 

Хто може вирішити рівняння  х2 - 8х + 7 = 0 іншим способом? (Виділенням повного квадрата)

А тепер ми проведемо тест, в незвичній для вас формі. На екран МД будуть з'являтися питання з варіантами відповідей. Ваше завдання вибрати правильний варіант і по моїй команді підняти картку (вони лежать перед вами).

1.  Розкладом многочлена   9 х2 – 16 у4 на множники є вираз:

а) (3x + 4y2)2      в) (3x – 4y2)(3x + 4y2)

б) (9x – 4y)(9x + 4y)     г) (3x – 4у)(3x + 4y)

(0,5 балла)

2.  Подати у вигляді многочлена  ( у – 2х + 5 )2

а) y2 – 4x2 + 25 – 4xy + 10y – 20x  в) y2 + 2x2 + 25 – 4xy + 10y – 20x

б) y2 + 4x2 + 25 – 4xy + 10y – 20x  г) y2 + 4x2+ 25 – 2xy + 5y – 10x

(1 балл)

3. Розв‘яжіть рівняння  у3 – у2 + 16у – 16=0  

а)  1       в) – 1

б)  – 1;  1         г)  16

(1,5 балла)

4.  Якому з даних чисел кратне значення виразу   79 3 – 29 3?

а) 70        в)  50

б)  60       г)  40

(0,5 балла)

  1. При якому значенні х подвоєний добуток двочленів  х + 2  та  х – 2  менший від суми їх квадратів на  16?

а) при   х = 1      в) при  х = 3

б) при   х = 0     г) при будь-якому значенні х 

(2 балла)

6. Тричлен  х2 + 18х + 32  розкладіть на множники, попередньо виділивши квадрат двочлена.

а) (b + 2)(b – 16)     в) (b – 2)(b – 16)

б) (b –2)(b + 16)     г) (b + 2)(b + 16)

(1,5 балла)

І останнє завдання нашого уроку. Розкласти многочлен на множники. Серед наведених виразів виберіть відповідь, відповідний своєму завданню і записати результат в лист. (Перші три правильних відповіді отримують 2 бали, наступні три правильних відповіді отримують 1 бал, ну а всі інші 0,5 бала) Перевіряємо.

 

doc
Додано
28 січня 2021
Переглядів
1414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку