Розкладання многочленів на множники
Мета: закріпити вміння і навички учнів при розкладанні многочленів на множники. І в підсумку перевірити засвоєння навчального матеріалу.
Тип уроку: урок систематизації та корекції знань учнів.
Для здійснення цих цілей ми будемо використовувати мультимедійну дошку. Ви побачите, наскільки великі її можливості.
Почнемо ми з перевірки (повторення) теоретичного матеріалу:
1. Що таке многочлен? (Многочленом називають суму декількох одночленним.)
2. Що означає «розкласти многочлен на множники»? (Розкласти многочлен на множники - це означає замінити його твором декількох многочленів, тотожним даному многочлену.)
3. Назвіть найважливіші способи розкладання многочленів на множники.
• Винесення спільного множника за дужки;
• Спосіб угруповання;
• Використання формул скороченого множення.
4. Давайте згадаємо формули скороченого множення.
Способи розкладання многочленів на множники:
Винесення за дужки
aс + bс = (а + b)c |
Спосіб групування
ab + ad – cd – bc = = b(a – c) + d(a – c) = = (a – c)(b + d) |
За формулами
a2 – b2 = a2 + 2ab + b2 = a2 – 2ab + b2 = a3 + b3 = a3 – b3 = a3 + 3a2b + 3ab2 + b2 = a3 – 3a2b + 3ab2 – b3 = |
5. Щоб розкласти на множники складніші многочлени, доводиться застосовувати кілька відомих способів або штучний прийом. В цьому випадку можна використовувати правило-орієнтир.
• Винести загальний множник (якщо він є) за дужки.
• Перевірити, чи не є вираз в дужках різницею або сумою кубів.
• Якщо це тричлен, то перевірити, чи не є він квадратом двочлена.
• Якщо многочлен містить більше трьох членів, то треба спробувати згрупувати їх і до кожної групи застосувати вищеперелічені пункти.
Наступним вашим завданням буде таке:
Прочитати вирази. І для цього ми скористаємося МД і двома мікрофонами (правила вам відомі)
Наступне ваше завдання буде письмовим. Два учнів вийдуть до дошки, а інші будуть писати в зошиті. Тож почнемо:
Запишіть у вигляді виразу:
а) добуток суми виразів 2х і у і їх різниці;
б) твір різниці виразів а й 5в і їх суми;
в) квадрат різниці 2е і 5с;
г) різниця квадратів 3т і 5d;
д) куб суми х і 6у;
е) суму кубів 4а і 3d;
ж) куб різниці 6р і 8;
з) різниця кубів 7к і 9е.
Тепер помінятися зошитами поруч сидять і перевіримо чи вірно виконав це завдання ваш сусід (за все правильні відповіді 2 бали, кожне завдання оцінюється в 0,25 бала.) Підсумок проставте в оцінний лист.
А тепер потрібно буде заповнити порожні клітинки так, щоб вийшли правильні рівності. При цьому ви коментуйте свої рішення.
Кожен той, хто правильно виконав своє завдання, проставляє в оціночний лист 1 бал.)
Наступне завдання ігрове: Називається воно «Шифровка». Вам потрібно розшифрувати вислів ученого Едісона, який подається в ребусі. І цей вислів записати в цю колоночку.
«Шифровка»
Розшифруйте вислів ученого Едісона, що подається в ребусі:
36а2 – 196b2 = ____________________ |
|
25x2 + 64y2 – 80xy = _______________ |
|
(x – 5y + 2)2 = ________________________ |
|
64x 3 + 27a 3 = ________________________ |
|
q3 – 3q2 + 3q – 1 = ____________ |
|
( 3m + n )( 9m2 – 3mn + n2 ) = ___________ |
|
Ключ до розв‘язання:
Навчити |
Мислити |
Найважливіша |
(4x + 3a)(16x2 – 12ax + 9a2) |
27m3 + n3 |
(6a – 14b)(6a + 14b) |
Цивілізації |
Людину |
Завдання |
х2 + 25y2 + 4 – 10xy + 4x – 20y |
( q – 1 )3 |
( 5x – 8y )2 |
Найважливіше завдання цивілізації навчити людину мислити. (Молодець в останньому завданні помилка)
Скажіть будь ласка, чи знаєте ви щось про вченого Томаса Едісона?(Амер. изобретатель и предприниматель. Автор св. 1000 изобретений, главным образом в разл. областях электротехники. Усовершенствовал телеграф и телефон, лампу накаливания, изобрёл фонограф и др., построил первую в мире электростанцию общественного пользования и мн др. )
У наступному завданні потрібно знайти помилку, вийти до дошки і виправити її, при цьому прокоментувавши які способи розкладання многочленів на множники були використані.
Знайти помилки
=(x + 7+ 12)(х+7– 12)= (x + 19)(x – 5 ) |
|
|
|
х2 – x – 7x + 7 = 0; x(x – 1) +7(x – 1) = 0 (x – 1)(x + 7) = 0;
Відповідь: 1; –7 |
4x3 + 36x2 + 81x = 0; х(4x2 + 36x + 81) = 0; (2x + 9)2 = 0; 2x + 9 = 0; х = – 4,5. Відповідь: 0; – 4,5. |
Хто може вирішити рівняння х2 - 8х + 7 = 0 іншим способом? (Виділенням повного квадрата)
А тепер ми проведемо тест, в незвичній для вас формі. На екран МД будуть з'являтися питання з варіантами відповідей. Ваше завдання вибрати правильний варіант і по моїй команді підняти картку (вони лежать перед вами).
1. Розкладом многочлена 9 х2 – 16 у4 на множники є вираз:
а) (3x + 4y2)2 в) (3x – 4y2)(3x + 4y2)
б) (9x – 4y)(9x + 4y) г) (3x – 4у)(3x + 4y)
(0,5 балла)
2. Подати у вигляді многочлена ( у – 2х + 5 )2
а) y2 – 4x2 + 25 – 4xy + 10y – 20x в) y2 + 2x2 + 25 – 4xy + 10y – 20x
б) y2 + 4x2 + 25 – 4xy + 10y – 20x г) y2 + 4x2+ 25 – 2xy + 5y – 10x
(1 балл)
3. Розв‘яжіть рівняння у3 – у2 + 16у – 16=0
а) 1 в) – 1
б) – 1; 1 г) 16
(1,5 балла)
4. Якому з даних чисел кратне значення виразу 79 3 – 29 3?
а) 70 в) 50
б) 60 г) 40
(0,5 балла)
а) при х = 1 в) при х = 3
б) при х = 0 г) при будь-якому значенні х
(2 балла)
6. Тричлен х2 + 18х + 32 розкладіть на множники, попередньо виділивши квадрат двочлена.
а) (b + 2)(b – 16) в) (b – 2)(b – 16)
б) (b –2)(b + 16) г) (b + 2)(b + 16)
(1,5 балла)
І останнє завдання нашого уроку. Розкласти многочлен на множники. Серед наведених виразів виберіть відповідь, відповідний своєму завданню і записати результат в лист. (Перші три правильних відповіді отримують 2 бали, наступні три правильних відповіді отримують 1 бал, ну а всі інші 0,5 бала) Перевіряємо.