Урок «Розв'язування вправ та задач за допомогою рівнянь»
Мета:
навчальна:формувати в учнів уміннярозв’язувати рівняння і задачі за допомогою рівнянь;
розвивальна: сприяти розвитку уваги, пам'яті, пізнавальної діяльності, вміння висловлювати математично грамотно свою думку;
виховна: виховувати математичну культуру запису рівнянь, відповідальне ставлення до навчання, наполегливість.
Задачі:учні повинні формулюватиосновні властивості рівнянь; розв’язувати рівняння з використанням правил, що ґрунтуються на основних властивостях рівняння; текстові задачі за допомогою рівнянь.
Обладнання: підручник (за ред. Н. А. Тарасенкова, І. М. Богатирьова та ін.), опорні картки, схема розв’язування текстових задач, м’який кубик.
Рекомендації до підготовки і проведенню уроку:підготувати картки для актуалізації знань, схему розв’язання текстових задач (одну на парту).
Девіз уроку:Розв'язування задач є найхарактернішим і специфічним різновидом вільного мислення.
В. Джеймс
Хід уроку
Вчитель звертається до учнів:
Інтерактивна вправа «Шкала настрою» Слайд 2
Інтерактивний Метод – «Мікрофон» Слайд 3
- Пропонуємо учням скласти невеличкий словничок. Наприклад, усмішка, увага, успіх. Продовжте. Слайд 4
У – успіх, увага
Р – радість, робота
О – обдарованість, організованість
К – кмітливість, колективізм
А зараз переглянемо відеоматеріал Притча «Насіння» Слайд 5 гіперсилка
ІІ. Перевіркадомашньогозавдання.
Перш ніжпочати урок, я хочу щоб ви послухали діалог „Секрет юногобізнесмена” і розгадали секрет нашого уроку – його тему.
Діалог:
Вшколів тихому кутку,
На підлозі і на стелі
Торгувались два веселі,
Два юнихбізнесмени.
- Це я не продаю!
- Що куплю, на цім стою!
- Я сказав, що не продам
- Я тобі по пиці дам!
Тут учитель підійшов.
І в кутку вінїхзнайшов
І сказав:
- Тинездирай
А візьми і так віддай!
Бо за добрітвоїсправи,
Добре знай, завждийдутьсправи!
Будеш перший у змаганні
- Тож секрет мій – рівняння!
Для розв'язкузадачі
Ми складаєморівняння
Хочеш в брід, а хочеш так –
А рівняння – то мастак.
В ньому тайна є така
Корінь – відповідь твоя!
Ігровий момент
Гра «Знайдіть помилку» Слайд 6-10
Далі вчитель відкриває заздалегідь записане розв'язання вправ домашнього завдання, причому в кожному з номерів припущено помилки. Учні перевіряють і сигналізують учителеві про знайдену помилку. Один з учнів пояснює, як треба було зробити і чому.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод «Передай естафету». Слайд 11
З рештою учнів пригадую матеріал вивчений на попередньому уроці, використавши (з використанням кубика). Учень, який кинув кубик іншому учню – задає запитання, той відповідає і т. д.
Перелік запитань: Слайд 12
Метод «Незакінчене речення» Слайд 13
Яка загальна схема розв’язуваннязадач за допомогою рівнянь? Слайд 14
Незнайказапропонувавнам заповнити таблиці. Фронтально з місця. Слайд 15
Обговорення задачі та рівняння Слайд 16 - 21
Ви вже знаєте, що у процесі розв’язування задач часто стають у пригоді рівняння. Щоб розв’язати задачу за допомогою рівняння, спочатку за умовою задачі його потрібно правильно скласти. Для цього співвідношення між величинами в задачі потрібно перекласти на математичну мову. Але найперше – знайти невідому величину.
Незнайка нам пропонує малюнок-загадку. Налівійшальцітерезівлежатькавун і гиря 2 кг, а на правій шальці – гиря 5 кг.
Терезизнаходяться в рівновазі. Яка маса кавуна?
Якщо шальки терезів в рівновазі – це значить, щовагинанихрівні. Налівійшальцікавунмийогопозначимобуквою, наприкладх,ігирька 2кг, а направій 5 кг. Томускладемотакусхему.
Цясхемаперетворитьсянавираз. Потрібнопідібратитакезначення х, щоббулаправильнарівність.
(слайд 5) Вираз, якиймисклали з буквою х, називаєтьсярівняння.
Число, якемизнайшлизамість х – називаютькоренемрівняння.
Щобпідібратичисломивиконувалидію, шукалиневідомийдоданок. Цюдіютребазаписувати і записоформлятитак. Мирозв’язалирівняння.
IV Мотиваціянавчальноїдіяльності.Повідомлення теми та мети уроку. Слайд 22
Якось ми гнома у лісі зустріли.
Діти спитати його захотіли:
Труднощів стільки в дорозі долати?
Гном на березовий сперся ціпок:
Дуже багато рівнянь є в житті,
Потрібно для кожного корінь знайти.
Ви ж починаєте з парти шкільної,
З пошуків «ікс» та задачі важкої.
Раджу: хай труднощі вас не лякають,
Той переможе, хто їх подолає.
Слайд 23 Рівняння – це чудовий інструмент, який допоможе опис складної життєвої ситуації, задачу, сформульовану українською мовою, перетворити в красиве, струнке математичне речення.
Сьогодні ми продовжимо вдосконалювати вміння розв’язувати вправи та задачі за допомогою рівнянь.
Слайд 24 Отож, відкрийте зошити, запишіть число, класна робота.
Слайд 25, 26 Тема: «Розв’язування вправ та задач за допомогою рівнянь».
V. Удосконалення знань і вмінь
Фізкультхвилинка Слайд 33 гіперсилка
Щоб наш ми мали силу працювати далі, проведемо фізкультхвилинку,
2.Робота в парах Прийом «Мозаїка» Слайд 34-35
Роздаю картки з умовою задачі
Завдання: потрібно знайти невідомі величини і скласти рівняння за умовою задачі. (Обдумування 1 хв). Вибираю двох учнів – експертів, які слідкують за послідовністю і вірним результатом.
1. Незнайка нам пропонує ще одну задачу-малюнок: В корзині було декілька грибів. Після того як в неї поклали ще 27 грибів, їх стало 75.Скільки грибів було в корзині? Слайд 36-37
2.Незнайка придумав ще одну задачу: В спортивному таборі 322 віддихаючих. Коли декілька дітей пішли в похід, В таборі залишилось 275 віддихаючих. Скільки дітей піши в похід? Слайд 38-39
3.Ще одна задача від Незнайки: В рулоні було декілька метрів ткани. Після того, як відрізали 9 м, залишилось 23 м.Скільки метрів тканибуло в рулоні? Слайд 40-41
3. Розв’язування задач за допомогою рівняння
4.Нерозвязуючи рівняння знайти число яке є його розв’язком. Слайд 42-43
5.Незнайка трохи лінивий і хоче знайти розв’язок рівняння, не розвязавши його. Він підібрав декілька чисел і просить вибрати правильне. Ми знаємо, що коренем рівняння називається число, яке перетворює рівняння на правильну рівність. Так зробимо і ми. Підставляємо кожне число усно з місця і звіряємо результат з дошкою.
Слайд 44-45
VI. Підсумок уроку.
Самостійна робота. Скласти задачу Слайд 47
Складіть задачку, яку можна розв’язати за допомогою рівнянь
Учитель. Послухайте притчу. Слайд 48
Йшов мудрець, а назустріч йому три людини, які везли під палаючим сонцем візок з камінням для будівництва. Мудрець зупинив їх і поставив кожному запитання. У першого запитав: "Що ти робив цілий день?" Той з усмішкою відповів, що цілий день возив кляті камені. У другого запитав: "А що ти робив цілий день?" Той відповів: "Я сумлінно виконував свою роботу". А третій посміхнувся, його обличчя засвітилося радістю і задоволенням. "А я брав участь в будівництві храму". Нехай кожен сам оцінить свою роботу на уроці.
Хто працював як перша людина? Піднімає праву руку.
Хто працював як друга людина? Піднімає ліву руку.
Хто працював як третя людина? Піднімає обидві руки.
Я бажаю вам завжди працювати з радістю і задоволенням.
VII. Домашнє завдання. Слайд 49
Повторити § 16-17 виконати письмово № 629, 631
Урок закінчено! Слайд 50
1