14 липня о 18:00Вебінар: Школа без дискримінації: таємниці гендерного виховання

Конспект уроку "Середовище існування. Поради виживання. (Розв’язування задач і вправ з раціональними числами.)"

Про матеріал
Конспект уроку з математики до Дня Цивільного захисту з мультимедійним супроводом, мета якого - за допомогою математичних завдань повторити та закріпити правила поведінки у складних ситуаціях; поглибити знання учнів із питань цивільного захисту; виховувати почуття відповідальності за своє життя та життя інших.
Перегляд файлу

Тема. Середовище існування. Поради виживання.

           Розв’язування задач і вправ з раціональними числами.

 

Мета:      освітня 1) узагальнити і поглибити знання учнів раціональні числа; 

                                 2) ознайомити учнів з найхарактернішими для нашої місцевості природними стихійними лихами. Формувати уявлення про причини та можливі наслідки надзвичайних ситуацій; розкрити правила поведінки в небезпечних ситуаціях;

    розвивальна – розвивати в учнів уміння працювати з інформацією:   виділяти головне, суттєве у виучуваному матеріалі, порівнювати, узагальнювати факти, логічно викладати свої думки; формувати в учнів загальнонавчальні вміння: культуру мовлення, чіткість і точність думки; розвивати логічне мислення,  увагу, пам'ять, інтуїцію, пізнавальну самостійність, пізнавальний інтерес;

    виховна – 1) виховувати в учнів почуття задоволення від можливості показати на уроці свої знання не тільки з математики, але і в інших областях шкільних знань;

                        2) Виховувати працелюбність, чесність, відвагу, дисциплінованість, увагу до ближнього, потребу жити в мирі та злагоді, здатність приходити на допомогу людям; у разі потреби діяти обізнано, вивірено, спокійно, особисто й колективно. Виховувати почуття співпричетності до долі та проблем інших, відповідальність за близьких, оточуючих,  

Тип уроку: засвоєння  знань, умінь та навичок з використанням

                         інформаційно-комунікаційних технологій

Обладнання: мультимедійна дошка ,

мультимедійна презентація , аркуші з завданнями, плакат «Поради безпеки», схема евакуації.

 

 

Не роби ніколи того, чого не знаєш, але вчись усього, що потрібно знати, і тоді будеш вести спокійне життя.

Піфагор


                                                    Хід уроку

Слайд 1

Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя. Але, на жаль, життя, як бачимо, не завжди протікає спокійно.

В наш час людина здатна полетіти на Місяць, ми багато знаємо про інші планети, але сили природи нашої власної планети все ще нами не підкорені. У наш цивілізований, технічно розвинений час людство залишається залежним від природних явищ, які мають досить катастрофічний характер.

У світі постійно виникають надзвичайні ситуації, пов’язані з природними катаклізмами, аваріями і катастрофами.

Слайд 2

 

 Надзвичайні ситуації – це ситуації, що загрожують життю багатьох людей, завдають значних збитків природі та людям.

Природні надзвичайні ситуації виникають внаслідок стихійних лих. Їх ще називають найбільшими небезпеками природного середовища.

Слайд 3

 

Стихійне лихо – це явище природи, яке створює катастрофічну обстановку, порушує нормальну діяльність населення, руйнує будівлі, споруди, загрожує життю і призводить до загибелі людей, тварин, знищення матеріальних та культурних цінностей.

Стихійне лихо дуже небезпечне, тому що виникає раптово. Воно наносить значні збитки народному господарству і часто призводить до загибелі людей. За даними ООН загальна сума економічних збитків від стихійного лиха на Земній кулі щорічно становить понад 60 міліардів доларів США.

Слайд 4

 

До стихійного лиха належать: виверження вулканів, землетруси, цунамі, обвали, селі, зсуви лавини, повені, урагани, тайфуни, смерчі, буревії, морози, засухи, смог, град, блискавки, лісові пожежі, снігові замети та інші.

 

Кожного дня ми з вами слухаємо новини. Скільки серед них прикрих, про нещасні випадки, які зненацька спіткали мирних громадян. Як вижити? Яким буде наше майбутнє? Ці питання постають перед кожною людиною. Як важливо у таких ситуаціях, щоб людина не розгубилася, взяла себе в руки й пригадала, як поводитися за таких обставин, як урятуватися самій й як допомогти вижити іншим.

Як ви вже зрозуміли, мова сьогодні піде про наш спільний дім – Землю й про найхарактерніші для нашої місцевості природні лиха та їх можливі наслідки.

Але ж ми на уроці математики і нам необхідно працювати з математичними виразами, задачами, рівняннями і все повторити і закріпити.

Слайд 5

 

Тому нам на допомогу прийшли  Чомусик і Всезнайка, з якими ви добре знайомі з попередніх уроків. Сьогодні вони теж не самі, а разом з рятівником Семом, який дасть нам добрі поради щодо нашої поведінки під час екстремальних ситуацій.

Разом ми познайомимося із ситуаціями, які підкидає нам природа в нашій місцевості, але знайомство це буде незвичайне - математичне. Тож озброюйтесь знаннями, кмітливістю, зосередженістю, твердістю і вирушаймо в дорогу.

Слайд 6

 

   Під час уроку ми з вами узагальнимо і систематизуємо знання по даній темі та перевіримо вміння  застосовувати їх у практичній діяльності.

Ну а працювати ми будемо за девізом: «Не соромно не знати, а дуже соромно не хотіти знати!»

 

Ну а завдання нашого уроку складається з двох частин :

  1. математичне - узагальнити і систематизувати знання по даній темі та перевірити вміння  застосовувати їх у практичній діяльності.;
  2. життєво необхідне - розвиток Вашої впевненості, вміння володіти собою в різних ситуаціях, допомога собі та іншим у складних випадках, бо знання та практика дають впевненість!

Слайд 7

 

Чи можна запобігти небезпеці, чи вона приходить раптово? Чи можна убезпечити себе й своїх рідних?

Слайд 8

 Авжеж, якщо ти будеш го­товий до небезпечних ситуацій і знатимеш, що треба робити для того, аби вони завдали якомога менше шкоди.

Слайд 9

Таким чином проблема виходу з екстремальних ситуацій зводиться до чотирьох  :

 знати

 

 

 

 

 бажати

 

 

 

 

 вміти

 

 

 

 

 Діяти

 

 

 

Ви повинні розуміти, що бувають ситуації, коли Вам ніхто не зможе допомогти – і тільки Ви повинні врятувати своє життя.

Ви вже дорослі і багато знаєте, ТАК ДОВЕДІТЬ ЦЕ!!!

 

 

1 крок.

 

По-перше: Як населення дізнається про надзвичайну ситуацію?

 

Слайд 10

  1. По телебаченню та радіо – сигнал оповіщення населення
  2. Передача сигналу «Увага всім»
  3. Передача сигналу: заводи, фабрики (гудок)

    

Слайд 11

 

ПОСТАЄ ПИТАННЯ: ЩО РОБИТИ У РАЗІ НЕБЕЗПЕКИ?

2 крок.

Слайд 12

 

 

Головне правило, якого повинні дотримуватися усі в разі небезпечної ситуації, зашифроване. І нам необхідно його дізнатися. Під кожною цифрою ховається буква, яка відкриється, якщо ви дасте відповідь на запитання.

  1. Як додати два від’ємних числа?
  2. Як поділити два від’ємних числа?
  3. Як додати два числа з різними знаками?
  4. Як переносимо доданки з однієї частини рівняння в іншу?
  5. Як помножити два від’ємних числа?
  6. Як розкрити дужки, якщо перед дужками знак „+“?
  7. Як помножити два числа з різними знаками?
  8. Який знак матиме результат, якщо в добутку є парна кількість від’ємних знаків?
  9. Який знак матиме результат, якщо в добутку є непарна кількість від’ємних знаків?
  10. Як розкрити дужки, якщо перед дужками знак „–“?
  11. У якому випадку добуток дорівнює нулю?
  12. Як поділити два числа з різними знаками?

 

Отже, перше і головне правило вам вже відоме. ( Прикріплюємо на плакат)

Порада рятівника Сема

 

Не панікувати!

3 крок.

 

 Подивіться на дошку. Що ви бачите? (на дошці на ватмані намальований план евакуації).

 А хто знає як називається ця схема, для чого вона? (план евакуації складають для того, щоб кожна людина під час надзвичайної ситуації могла вийти з приміщення якомога швидше).

 

Слайд 13

 

Кожний ряд теж отримує свій план евакуації.

Ви повинні якнайшвидше виконати своє завдання і передати друзям, які перед вами. А ми зможемо побачити, який ряд швидко і правильно добереться до безпечного місця.

 

 

Ну і, звичайно, порада від рятівника Сема:

Слайд 14

Порада рятівника Сема

 

В разі евакуації необхідно:

 

 

- Швидко взяти документи, речі першої необхідності, їжу та воду.

- Вийти на дорогу.

- Потрапити в місце евакуації                                                                                                                                                                     

 

Якщо ви в школі: -     не бігти

  • триматися класу
  • буде організоване вивезення дітей

 

Слайд 1

 

Але виникає питання: що і де загрожує нам в нашій     місцевості?                        

 

Тож  давайте визначимо, що треба робити в надзвичайних ситуаціях

 

Тому ми постараємося проаналізувати кожну неприємну і небезпечну ситуацію.

4 крок.

Слайд 16

 

  1. Буревій, ураган, гроза.

Щоб дізнатися, які найчастіше неприємні сюрпризи природи в нашій місцевості, складіть і розв’яжіть рівняння.

Це сильний вітер, буревій, ураган.

Слайд 17

Довідка від Всезнайки

Вітер – це один з найважливіших компонентів життя.

 Він розганяє хмари і приносить дощ на поля, на яких без нього нічого б не росло. Але він може бути і руйнівним та дуже небезпечним.

Досить небезпечне явище – смерчі і урагани.

Смерч – це вихор, який перевищує інколи швидкість звуку. Смерч спричиняє знищення будівель, пожежі, руйнування, він може піднімати машини, потяги, мости тощо.

Щоб отримати пораду від рятівника Сема, розв’яжіть рівняння

Слайд 18

 

а) х – 2,3 = – 4,2               х = –1,9    (Т)

б) 2х + 3,6 = 5                   х = 0,7     (О)

                   в)  5х–17 = 4х+14                          = 31 

 

г) 3∙(х–4) = 2∙(6+х)                      =24 

д)6 – 3∙(х+1) = 37– х                   =17 

е) 5∙(х–12) = 6∙(х–4) + х              =18 

Слайд 19

Порада рятівника Сема

Під час урагану, шторму чи буревію необхідно:

  •                             уважно слухати повідомлення по радіо і телебаченню;
  •                             щільно зачинити двері, вікна, з дахів та балконів забрати предмети, які при падінні можуть травмувати людину;
  •                             в будівлях необхідно триматися подалі від вікон, щоб не отримати травм від уламків розбитого скла;
  •                             перекрити газ, тримати на поготові ліхтарі, свічки, сірники;
  •                             найбезпечнішими місцями під час урагану є підвали, сховища, метро та внутрішнє приміщення;
  •                             якщо ти перебуваєш на відкритій місцевості, слід укритись у глибокій канаві або яру чи  ямі.

 

Ураган може супроводжуватися грозою і блискавкою.

Слайд 20-23

 

Завдання: під час грози окремі цифри і знаки змило дощем і побило блискавкою.

Ваше завдання відновити записи.(Кожна дитина має завдання з якоїсь хмаринки і виконує його. Потім перевіряємо правильність виконання).

Слайд 24

Порада рятівника Сема

 

Гроза 

 

   1. Ні в якому раз не можна ховатися під окремим деревом

    2. Не можна стояти або бігти

    3. Не можна користуватися парасолькою

     4. Кватирку в квартирі необхідно зачинити

    5. Необхідно знайти сховище й перечекати негоду

    6. Не користуватися електроприладами

Слайд 25

Хвилинка корисного відпочинку

Гра «Вірю – не вірю».

Учні стоять. Якщо твердження на екрані вірне, то піднімають руки і  плескають в долоні, якщо ні- то кивають головою.

 

5 крок.

Слайд 26

2) Землетрус

Про ще одне стихійне лихо, яке може статися у нашій місцевості ми зможемо дізнатися, якщо розв’яжемо завдання

 

 

Слайд 27

Довідка від Всезнайки

Землетрус – найстрашніше стихійне лихо на планеті. Воно виникає зненацька. І хоча тривалість основного поштовху не перевищує кількох секунд, його наслідки сягають величезних масштабів. Попередити землетрус, зупинити його чи уникнути неможливо.

Молоді Карпатські гори постійно підносять «сюрпризи» у вигляді підземних поштовхів.

За інформацією сейсмічної станції трапляється від 25 до 70 землетрусів. Здебільшого вони мають поверхневий характер, оскільки виникають на глибині 2–15 км і тому ми їх не відчуваємо. Але потужність землетрусів може доходити до 7 балів за 12-бальною шкалою

На решті території України можливі відлуння землетрусів, які відбуваються в Туреччині, Румунії, на Кавказі.

 

Щоб отримати пораду від рятівника Сема розв’яжіть завдання.

Слайд 28

 

Не виконуючи дії, скажіть, який знак має значення числового виразу:

 

а) (-3,1) · (-2,1) · (-1) · (2,6) · (-5,2) · (-1,1) · 4,1 · (-3/7) · (-0,2);

б)   6,8 · (-2,3) · (-3,7) · (-4,2) : 6,3 :  (2,9) : (-1) : (-5);

в)  (-3,4) · (-7,2) : 6,1 : (-3,2) : (-2) · (-1,5) · (-3,9) : (-1/2).

 

Слайд 29

Порада рятівника Сема

 

Якщо під час землетрусу ти перебуваєш на вулиці:

  •                             відійди на відкрите місце, подалі від будівель, щоб уникнути ударів уламків, які падають;
  •                             не підходь до стовпів електромережі, обірваних проводів;
  •                             не повертайся додому, поки землетрус не закінчиться;
  •                             якщо ти знаходишся в автомобілі, що рухається, слід повільно загальмувати подалі від високих будинків, мостів чи естакад.

Якщо землетрус застав тебе вдома:

  •                             не намагайся вийти з будівлі до припинення сильних поштовхів;
  •                             не вибігай на сходи, вони найшвидше руйнуються;
  •                             не користуйся ліфтом, він може застрягти чи обірватись;
  •                             тримайся подалі від вікон, дзеркал та важких предметів, які можуть тебе травмувати;
  •                             перекрий газ, відключи електричний струм;
  •                             стань у безпечний куток. Це отвори  внутрішніх стін (наприклад, відчинити двері з квартири).

Якщо ти опинився у завалі, слід спокійно оцінити становище, надати собі першу допомогу, якщо вона потрібна. Необхідно надати допомогу тим, хто її потребує. Важливо подбати про встановлення зв’язку з тими, хто перебуває зовні завалу (голосом, стуком). Відомо, що людина може зберігати життєздатність (без води та їжі) понад два тижні.

 

6 крок.

Щоб дізнатися про ще одне стихійне лихо , виконайте завдання на дошці.

 

Слайд 30

Повені

Довідка від Всезнайки

За даними ЮНЕСКО, від повеней у XX столітті загинуло 9 мільйонів осіб. Недарма в народі кажуть, що найстрашніші для людини – це вода і вогонь

Повені виникають через сильні та тривалі дощі. У деяких регіонах повені відбуваються періодично. Повені бувають ще при відлигах, якщо випадає багато снігу. Крім того, через вирубування лісу почастішали повені в гірських районах.

Наслідки повеней: затоплення значної площі землі, ушкодження і руйнування будівель та споруд, знищення комунікацій, загибель свійських тварин, знищення урожаю, загроза інфекційних захворювань, погіршення якості питної води, загибель людей.

Слайд 31

Розв’яжіть задачу і врятуйте людей від повені

Слайд 32

Слайд 33

Порада рятівника Сема

 

При повенях та селях необхідно:

  •                             отримавши повідомлення про затоплення, необхідно відключити газ, воду, електроприлади та терміново вийти в безпечне місце – на височину;
  •                             якщо повінь розвивається повільно, необхідно перенести майно в безпечне місце;
  •                             якщо оголошено евакуацію, треба прибути на пункт збору, взявши з собою документи, запас харчових продуктів, води, медикаментів та теплий одяг;
  •                             для того, щоб залишити місце затоплення, можна скористатися човнами, катерами та всім тим, що здатне утримати людину на воді ( бочки, автомобільні камери);
  •                             якщо повінь та сель застають зненацька, потрібно намагатися не потрапити у воду, особливо у стрімкий водний чи грязьовий потік. Слід дістатися до найближчого пагорба чи залізти на міцне дерево, щоб не змило водою;
  •                             коли людина опинилася у воді, їй необхідно скинути важкий одяг та взуття, скористатись плаваючими поблизу засобами й чекати на допомогу;
  •                             слід надавати допомогу людям, які потрапили в селевий потік, використовуючи дошки, палиці, мотузки;

 

 

 Підбиття підсумків уроку.

 

Молодці! Гарно попрацювали і отримали цінні поради від рятівника Сема.

 Поділіться своїми думками про наш урок.

Слайд 34

Слайд 35

 

ВИСНОВОК:

Лише той, хто володіє навичками, може опанувати розгубленість,                        страх – і врятувати собі та іншим життя. Будьте впевненими в собі,

в своїх діях і ВИ врятуєте Світ!

Знання – не головне, головне – вміння застосувати на практиці.

 І в нагороду за це – ЖИТТЯ!

 

Слайд 36

Домашнє завдання

Слайд 37

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 квітня
Переглядів
93
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку