Тема. Середовище існування. Поради виживання.
Розв’язування задач і вправ з раціональними числами.
Мета: освітня 1) узагальнити і поглибити знання учнів раціональні числа;
2) ознайомити учнів з найхарактернішими для нашої місцевості природними стихійними лихами. Формувати уявлення про причини та можливі наслідки надзвичайних ситуацій; розкрити правила поведінки в небезпечних ситуаціях;
розвивальна – розвивати в учнів уміння працювати з інформацією: виділяти головне, суттєве у виучуваному матеріалі, порівнювати, узагальнювати факти, логічно викладати свої думки; формувати в учнів загальнонавчальні вміння: культуру мовлення, чіткість і точність думки; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, інтуїцію, пізнавальну самостійність, пізнавальний інтерес;
виховна – 1) виховувати в учнів почуття задоволення від можливості показати на уроці свої знання не тільки з математики, але і в інших областях шкільних знань;
2) Виховувати працелюбність, чесність, відвагу, дисциплінованість, увагу до ближнього, потребу жити в мирі та злагоді, здатність приходити на допомогу людям; у разі потреби діяти обізнано, вивірено, спокійно, особисто й колективно. Виховувати почуття співпричетності до долі та проблем інших, відповідальність за близьких, оточуючих,
Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок з використанням
інформаційно-комунікаційних технологій
Обладнання: мультимедійна дошка ,
мультимедійна презентація , аркуші з завданнями, плакат «Поради безпеки», схема евакуації.
Не роби ніколи того, чого не знаєш, але вчись усього, що потрібно знати, і тоді будеш вести спокійне життя.
Піфагор
Хід уроку
Слайд 1
Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя. Але, на жаль, життя, як бачимо, не завжди протікає спокійно.
В наш час людина здатна полетіти на Місяць, ми багато знаємо про інші планети, але сили природи нашої власної планети все ще нами не підкорені. У наш цивілізований, технічно розвинений час людство залишається залежним від природних явищ, які мають досить катастрофічний характер.
У світі постійно виникають надзвичайні ситуації, пов’язані з природними катаклізмами, аваріями і катастрофами.
Слайд 2
Надзвичайні ситуації – це ситуації, що загрожують життю багатьох людей, завдають значних збитків природі та людям.
Природні надзвичайні ситуації виникають внаслідок стихійних лих. Їх ще називають найбільшими небезпеками природного середовища.
Слайд 3
Стихійне лихо – це явище природи, яке створює катастрофічну обстановку, порушує нормальну діяльність населення, руйнує будівлі, споруди, загрожує життю і призводить до загибелі людей, тварин, знищення матеріальних та культурних цінностей.
Стихійне лихо дуже небезпечне, тому що виникає раптово. Воно наносить значні збитки народному господарству і часто призводить до загибелі людей. За даними ООН загальна сума економічних збитків від стихійного лиха на Земній кулі щорічно становить понад 60 міліардів доларів США.
Слайд 4
До стихійного лиха належать: виверження вулканів, землетруси, цунамі, обвали, селі, зсуви лавини, повені, урагани, тайфуни, смерчі, буревії, морози, засухи, смог, град, блискавки, лісові пожежі, снігові замети та інші.
Кожного дня ми з вами слухаємо новини. Скільки серед них прикрих, про нещасні випадки, які зненацька спіткали мирних громадян. Як вижити? Яким буде наше майбутнє? Ці питання постають перед кожною людиною. Як важливо у таких ситуаціях, щоб людина не розгубилася, взяла себе в руки й пригадала, як поводитися за таких обставин, як урятуватися самій й як допомогти вижити іншим.
Як ви вже зрозуміли, мова сьогодні піде про наш спільний дім – Землю й про найхарактерніші для нашої місцевості природні лиха та їх можливі наслідки.
Але ж ми на уроці математики і нам необхідно працювати з математичними виразами, задачами, рівняннями і все повторити і закріпити.
Слайд 5
Тому нам на допомогу прийшли Чомусик і Всезнайка, з якими ви добре знайомі з попередніх уроків. Сьогодні вони теж не самі, а разом з рятівником Семом, який дасть нам добрі поради щодо нашої поведінки під час екстремальних ситуацій.
Разом ми познайомимося із ситуаціями, які підкидає нам природа в нашій місцевості, але знайомство це буде незвичайне - математичне. Тож озброюйтесь знаннями, кмітливістю, зосередженістю, твердістю і вирушаймо в дорогу.
Слайд 6
Під час уроку ми з вами узагальнимо і систематизуємо знання по даній темі та перевіримо вміння застосовувати їх у практичній діяльності.
Ну а працювати ми будемо за девізом: «Не соромно не знати, а дуже соромно не хотіти знати!»
Ну а завдання нашого уроку складається з двох частин :
Слайд 7
Чи можна запобігти небезпеці, чи вона приходить раптово? Чи можна убезпечити себе й своїх рідних?
Слайд 8
Авжеж, якщо ти будеш готовий до небезпечних ситуацій і знатимеш, що треба робити для того, аби вони завдали якомога менше шкоди.
Слайд 9
Таким чином проблема виходу з екстремальних ситуацій зводиться до чотирьох :
знати |
|
|
|
|
бажати |
|
|
|
|
вміти |
|
|
|
|
Діяти |
Ви повинні розуміти, що бувають ситуації, коли Вам ніхто не зможе допомогти – і тільки Ви повинні врятувати своє життя.
Ви вже дорослі і багато знаєте, ТАК ДОВЕДІТЬ ЦЕ!!!
1 крок.
По-перше: Як населення дізнається про надзвичайну ситуацію?
Слайд 10
Слайд 11
ПОСТАЄ ПИТАННЯ: ЩО РОБИТИ У РАЗІ НЕБЕЗПЕКИ?
2 крок.
Слайд 12
Головне правило, якого повинні дотримуватися усі в разі небезпечної ситуації, зашифроване. І нам необхідно його дізнатися. Під кожною цифрою ховається буква, яка відкриється, якщо ви дасте відповідь на запитання.
Отже, перше і головне правило вам вже відоме. ( Прикріплюємо на плакат)
Порада рятівника Сема
Не панікувати!
3 крок.
Подивіться на дошку. Що ви бачите? (на дошці на ватмані намальований план евакуації).
А хто знає як називається ця схема, для чого вона? (план евакуації складають для того, щоб кожна людина під час надзвичайної ситуації могла вийти з приміщення якомога швидше).
Слайд 13
Кожний ряд теж отримує свій план евакуації.
Ви повинні якнайшвидше виконати своє завдання і передати друзям, які перед вами. А ми зможемо побачити, який ряд швидко і правильно добереться до безпечного місця.
Ну і, звичайно, порада від рятівника Сема:
Слайд 14
Порада рятівника Сема
В разі евакуації необхідно:
- Швидко взяти документи, речі першої необхідності, їжу та воду.
- Вийти на дорогу.
- Потрапити в місце евакуації
Якщо ви в школі: - не бігти
Слайд 1
Але виникає питання: що і де загрожує нам в нашій місцевості?
Тож давайте визначимо, що треба робити в надзвичайних ситуаціях
Тому ми постараємося проаналізувати кожну неприємну і небезпечну ситуацію.
4 крок.
Слайд 16
Щоб дізнатися, які найчастіше неприємні сюрпризи природи в нашій місцевості, складіть і розв’яжіть рівняння.
Це сильний вітер, буревій, ураган.
Слайд 17
Довідка від Всезнайки
Вітер – це один з найважливіших компонентів життя.
Він розганяє хмари і приносить дощ на поля, на яких без нього нічого б не росло. Але він може бути і руйнівним та дуже небезпечним.
Досить небезпечне явище – смерчі і урагани.
Смерч – це вихор, який перевищує інколи швидкість звуку. Смерч спричиняє знищення будівель, пожежі, руйнування, він може піднімати машини, потяги, мости тощо.
Щоб отримати пораду від рятівника Сема, розв’яжіть рівняння
Слайд 18
а) х – 2,3 = – 4,2 х = –1,9 (Т)
б) 2х + 3,6 = 5 х = 0,7 (О)
в) 5х–17 = 4х+14 = 31
г) 3∙(х–4) = 2∙(6+х) =24
д)6 – 3∙(х+1) = 37– х =17
е) 5∙(х–12) = 6∙(х–4) + х =18
Слайд 19
Порада рятівника Сема
Під час урагану, шторму чи буревію необхідно:
Ураган може супроводжуватися грозою і блискавкою.
Слайд 20-23
Завдання: під час грози окремі цифри і знаки змило дощем і побило блискавкою.
Ваше завдання відновити записи.(Кожна дитина має завдання з якоїсь хмаринки і виконує його. Потім перевіряємо правильність виконання).
Слайд 24
Порада рятівника Сема
Гроза
1. Ні в якому раз не можна ховатися під окремим деревом
2. Не можна стояти або бігти
3. Не можна користуватися парасолькою
4. Кватирку в квартирі необхідно зачинити
5. Необхідно знайти сховище й перечекати негоду
6. Не користуватися електроприладами
Слайд 25
Хвилинка корисного відпочинку
Гра «Вірю – не вірю».
Учні стоять. Якщо твердження на екрані вірне, то піднімають руки і плескають в долоні, якщо ні- то кивають головою.
5 крок.
Слайд 26
2) Землетрус
Про ще одне стихійне лихо, яке може статися у нашій місцевості ми зможемо дізнатися, якщо розв’яжемо завдання
Слайд 27
Довідка від Всезнайки
Землетрус – найстрашніше стихійне лихо на планеті. Воно виникає зненацька. І хоча тривалість основного поштовху не перевищує кількох секунд, його наслідки сягають величезних масштабів. Попередити землетрус, зупинити його чи уникнути неможливо.
Молоді Карпатські гори постійно підносять «сюрпризи» у вигляді підземних поштовхів.
За інформацією сейсмічної станції трапляється від 25 до 70 землетрусів. Здебільшого вони мають поверхневий характер, оскільки виникають на глибині 2–15 км і тому ми їх не відчуваємо. Але потужність землетрусів може доходити до 7 балів за 12-бальною шкалою
На решті території України можливі відлуння землетрусів, які відбуваються в Туреччині, Румунії, на Кавказі.
Щоб отримати пораду від рятівника Сема розв’яжіть завдання.
Слайд 28
Не виконуючи дії, скажіть, який знак має значення числового виразу:
а) (-3,1) · (-2,1) · (-1) · (2,6) · (-5,2) · (-1,1) · 4,1 · (-3/7) · (-0,2);
б) 6,8 · (-2,3) · (-3,7) · (-4,2) : 6,3 : (2,9) : (-1) : (-5);
в) (-3,4) · (-7,2) : 6,1 : (-3,2) : (-2) · (-1,5) · (-3,9) : (-1/2).
Слайд 29
Порада рятівника Сема
Якщо під час землетрусу ти перебуваєш на вулиці:
Якщо землетрус застав тебе вдома:
Якщо ти опинився у завалі, слід спокійно оцінити становище, надати собі першу допомогу, якщо вона потрібна. Необхідно надати допомогу тим, хто її потребує. Важливо подбати про встановлення зв’язку з тими, хто перебуває зовні завалу (голосом, стуком). Відомо, що людина може зберігати життєздатність (без води та їжі) понад два тижні.
6 крок.
Щоб дізнатися про ще одне стихійне лихо , виконайте завдання на дошці.
Слайд 30
Повені
Довідка від Всезнайки
За даними ЮНЕСКО, від повеней у XX столітті загинуло 9 мільйонів осіб. Недарма в народі кажуть, що найстрашніші для людини – це вода і вогонь
Повені виникають через сильні та тривалі дощі. У деяких регіонах повені відбуваються періодично. Повені бувають ще при відлигах, якщо випадає багато снігу. Крім того, через вирубування лісу почастішали повені в гірських районах.
Наслідки повеней: затоплення значної площі землі, ушкодження і руйнування будівель та споруд, знищення комунікацій, загибель свійських тварин, знищення урожаю, загроза інфекційних захворювань, погіршення якості питної води, загибель людей.
Слайд 31
Розв’яжіть задачу і врятуйте людей від повені
Слайд 32
Слайд 33
Порада рятівника Сема
При повенях та селях необхідно:
Підбиття підсумків уроку.
Молодці! Гарно попрацювали і отримали цінні поради від рятівника Сема.
Поділіться своїми думками про наш урок.
Слайд 34
Слайд 35
ВИСНОВОК:
Лише той, хто володіє навичками, може опанувати розгубленість, страх – і врятувати собі та іншим життя. Будьте впевненими в собі,
в своїх діях і ВИ врятуєте Світ!
Знання – не головне, головне – вміння застосувати на практиці.
І в нагороду за це – ЖИТТЯ!
Слайд 36
Домашнє завдання
Слайд 37