Тема. Скульптура. Ліплення з пластиліну на тему "Красивий кіт"
Мета. Удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння визначати форму і пластику окремих складових будови тварин (тулуба, голови, шиї, кінцівок, хвоста, вух) і відтворювати їх в ліпленні; виховувати любов до свійських тварин.
Обладнання. Таблиці, скульптурки, малюнки, ілюстрації із зображенням кішок, зразки дитячих робіт, фотовиставка.
Хід уроку
II. Актуалізація опорних знань.
1. Перегляд демонстраційного матеріалу
Вчитель запрошує учнів на виставка зразків скульптурних зображень.
- А кого ми будемо ліпити сьогодні на уроці, ви дізнаєтесь, відгадавши загадки:
Без води миється, на печі гріється.
Часто вмивається, рушником не витирається.
Хто спочатку їсть, а потім умивається?
І вдень, і вночі у кожусі на печі.
Днем на печі лежить та казки говорить, а вночі бродить, на охоту ходить.
В нього ніс в сметані й ротик Відгадайте: хто це?
(Котик.)
1. Вступна бесіда.
- Ви бачите, як багато загадок склав народ про цю тваринку. І це недаремно, адже кішка - улюблена і популярна домашня тварина. Але чи відомо вам, що коти не завжди свійськими тваринами.
Розповідає учень.
Домашні кішки, до яких ми звикли, походять від дикої кішки, але від якої саме науці невідомо. Вважають, що першими, хто приручив кішок, були єгиптяни. І це було майже 5000 років тому. В Єгипті люди поклонялися цій тварині, вважили кішку божеством. Коли кішка помирала – сім’я ходила в жалобі. А на того, хто вбивав цю тварину, чекала смертна кара.
2. Показ фотографій.
У багатьох з вас вдома також є коти. Ви любите тримати своїх улюбленців на руках гратися з ними, вважаєте їх членами своєї родини. Адже недаремно тварин ми називаємо «братами нашими меншими». Зараз я представлю вашій увазі фотовиставку ваших улюбленців. А на перерві ви зможете підійти роздивитися і поговорити про своїх домашніх тваринок , поділитися секретами, як ви їх доглядаєте, годуєте, граєтесь!
3. Розповідь вчителя про різноманітність порід кішок.
У світі існує дуже багато різноманітних порід кішок. Про деяких із них, найпоширеніших в наших краях, послухайте розповідь.
Розповідають діти.
Сіамський кіт. Порода короткошерстих домашніх котів. Назву отримали завдяки старій назві Таїланду. Свого часу цінувались вони досить дорого і жили тільки в палацах правителів. Мають різний колір основної шерсті і волосяного покриву на мордочці, вухах, ногах і хвості. Очі сапфірові. Сіамські коти легко піддаються дресируванню.
Персидський кіт. Батьківщиною породи вважається Туреччина. Розрізняють 90 різновидів цієї породи. Масивні, міцні, пропорційні, з великими круглими очима і приплюснутою мордочкою. Втратили здатність ловити мишей, пацюків і не можуть жити поза домом. Спокійні, віддані.
Сибірський кіт. Назву ці коти отримали завдяки своїй батьківщині. Так як Сибір – це край, де довга зима і тріскучі морози, то природа нагородила цю породу котів довгою густою пухнастою шерстю.
(Демонструються ілюстрації із зображенням представників окремих порід котів.)
Фізкультхвилинка (під музику діти імітують рухи кішки).
4. Продовження бесіди.
І художників також з давніх-давен захоплювали форма, рухи, колір цих тварин. Їхню красу вони прагнули передати в малюнках, скульптурі, зразках декоративно-прикладного мистецтва.
5. Словникова робота.
Художників, які зображують тварин, називають анімалістами.
2. Послідовність ліплення котика вчителем.
- Зараз ми спробуємо виліпити з пластиліну котика, передавши його характерні риси та рухи.
- Скажіть, якої форми у котика тулуб, лапки, голова, вушки, хвостик? (Тулуб овальної форми з пластичними передніми і задніми лапками, голова — кругла, з короткими гострими вушками.)
- Ліпити котика найпростіше з окремих частин. Спочатку виліпимо тулуб з ніжками і голівку, врахувавши їх пропорції та форму. Потім приєднаємо інші частини (вушка, хвостик). З невеликих однакових шматочків дротика можна зробити вуса.
- Зліпивши котика, кожен з вас спробує зробити його неповторним, своїм. Можливо хтось одягне йому на шию бантик, хтось капелюшок, а хтось спробує зробити кота в чоботях. Тож, приступаємо до роботи.
Пальчикова гімнастика
3. Практична діяльність учнів.
(Діти виставляють свої роботи на дошку, зроблену у вигляді галявини).
Перегляд і демонстрування дитячих робіт.