Конспект уроку з української літератури для 6 класу за програмою НУШ.
Тема. Станіслав Чернілевський «Теплота родинного інтиму…», «Забула внучка в баби черевички…». Образ рідної людини та важливість родинних цінностей.
Мета: ознайомити із життєвим шляхом С. Чернілевського; учити читати поетичні твори відповідно до мети читання та інтонаційних особливостей; характеризувати вплив інтонації на зміст; розвивати навички аналізу змісту написаного з погляду цілісності та повноти викладу; знаходити засоби художньої виразності в ліричному творі; виховувати любов до рідного краю, почуття патріотизму, повагу до однокласників.
Очікувані результати:
формування предметних компетентностей: учень / учениця розказує про життєвий шлях С. Чернілевського; розрізняє поняття ліричний герой та автор твору; читає поетичні твори відповідно до мети читання та інтонаційних особливостей; характеризує вплив інтонації на зміст; аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу; знаходить художні засоби в ліричному творі.
Хід уроку
1.Прослуховування пісні «Моя сім’я»
(Про що пісня?)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів та оголошення теми і мети уроку
Сім’я – це маленька Батьківщина. Це те місце, де на тебе чекають завжди з любов’ю і надією. Це місце, до якого людина завжди повертається, де б вона не мандрувала у світі.
Проведемо тестове опитування , де з’ясуємо наскільки ви знаєте свою родину.
2.Тестове опитування.
(На кожне запитання відповідати, ставлячи знаки «+» або «-»
Самоперевірка
Порахуйте кількість плюсиків
7-9 плюсиків: ви дуже уважний, люблячий син чи донька, у вас дуже гарна та міцна родина.
4-6 плюсиків: вам треба бути більш уважним до своїх рідних та близьких.
1-3 плюсики: вам треба серйозно замислитися та попрацювати над собою та над своїми стосункими з родиною. Дізнайтеся більше про своїх рідних та їх інтереси , і ви відкриєте для себе дивовижний світ любові, спільної радості та щастя.
Слово вчителя. Багато поетів оспівували цю тему у своїх віршах, але сучасний український поет Станіслав Чернілевський створив такі неповторні образи, які не забути. Саме з його творчістю ми і познайомимося на сьогоднішньому уроці.
Оформлення дошки: запис теми уроку та епіграфа
Найцінніше в житті – щирість і теплота
родинних стосунків.
С. Чернілевський
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
За етнічним походженням поляк. Народився у селянській родині. Дуже рано втратив батька, який був комбайнером. Вірші почав писати з четвертого класу. Середню освіту здобував у Тульчинському та Мурованокуриловецькому інтернатах. Вступив на філологічний факультет Київського університету імені Тараса Шевченка, з якого на передостанньому курсі був відрахований за «український націоналізм».
Закінчив Вінницький педагогічний інститут (1973), працював учителем. Після невдалої спроби вступити до театрального інституту, до якого, попри успішно складені іспити, не був зарахований через «політичну неблагодійність», працював монтувальником декорацій у Київському театрі російської драми імені Лесі Українки. Потім вступив на факультет кінорежисури Київського театрального інституту імені І. Карпенка-Карого, здобув фах кінорежисера. Працював на Київській кіностудії художніх фільмів імені О. Довженка. У 1984 р. за сприяння Миколи Вінграновського та Дмитра Павличка видає збірку поезій «Рушник землі». Дмитро Павличко у передмові до цієї книги писав: «Є такі серця, для котрих розлука з матір'ю — смертне страждання…». З його дитячих мук, з тужби за мамою, перших стражденних почувань народжувалися його вимогливі поняття людини і світу, емоційні хвилі душі, які проносилися через усе дитинство й молодість, щоб ударити нині гучним прибоєм поетичного слова.
Станіслав Чернілевський — один з ініціаторів і організаторів перепоховання Василя Стуса.
Вночі з 18 на 19 лютого 2014 року на Майдані Незалежності був поранений в ході протистояння протестувальників.
Син Станіслава Чернілевського Ілля — поет, музикант, сценарист, перекладач фільмів і автор адаптованих пісень для дублювання — з початком вторгнення РФ в Україну 2022 року вступив до ЗСУ добровольцем, загинув 7 травня 2022 року в бою з російськими окупантами.
Вправа «Перемішайтесь-замріть-об'єднайтеся в пари -обговоріть»
Учитель дає завдання.
Під команду "розійдіться" учні ходять класом.
Під команду "замріть" тиснуть руки, тому хто стоїть найближче.
Під команду "зупиніться" об'єднуються в пари.
Діляться думками в парах щодо заданого завдання по біографії С.Чернілевського
2. Робота над поезією “Теплота родинного інтиму...”
2.1. Виразне читання та усвідомлення емоційного забарвлення поезії.
(Один учень читає виразно поезії, решта - уважно слухають із заплющеними очима)
2.2. Аналіз почуттів, які викликає поезія (бесіда)
- Які відчуття переповнювали вас, коли слухали поезії?
- Яка картина поставала перед очима?
- Які спогади навіяла поезії?
- Якого кольору олівці ви б використали, щоб намалювати ілюстрації до віршів? Чому?
- Яку б музику ви підібрали для фонового супроводу під час виразного читання віршів? Чому?
2.3. Словникова робота (робота з текстом)
2.4. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії “Теплота родинного інтиму…”
- Тема: опис спогадів поета про дитинство, матір, рідний дім.
- Ідея: висвітлити найщиріші почуття любові та турботи між матір'ю та сином, уславити затишок рідної домівки.
- Основна думка: дитинство - найщасливіша пора кожної людини.
2.5. Продовжіть речення: “Дякую тобі, матусю, за…”
- Любі діти, не забудьте повторити ці слова своїм матерям, коли прийдете зі школи.
Завдання для 2 групи
Прочитати прислів’я і визначити, яке з них відображає головну думку поезії.
*Своя хата не ворог – коли прийдеш, то прийме.
*Рад би до дітей небо прихилити та зорями вкрити!
* У дружній родині і в холод тепло.
* До свого роду — хоч через воду.
* У своєму домі і стіни допомагають.
* За родинним столом і їжа смачніша.
* Рід великий, а пообідать ніде.
Завдання для 3 групи
Скласти пазли «Символ вірша»
Руханка
3. Робота над поезією С.Чернілевського «Забула внучка в баби черевички..»
3.1. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії
Тема: опис суму прощання бабусі з внучкою, яка гостювала в неї влітку і забула черевички.
Ідея: уславлення любові, доброти, піклування бабусі про внуків.
Основна думка: бабусі завжди піклуються про своїх внуків, чекають зустрічі з ними.
3.2. Обговорення змісту (Метод «Коло думок»)
- Яку пору року описано в поезії?
- Що спонукало бабусю заплакати?
- Чому автор називає бабусину хату “спорожнілою”?
- Що символізують черевички?
- Чи приїжджаєте ви до своїх бабусь в гості?
3.3. Гра з картинками (поскладати за порядком так, як вони зустрічаються з нами у поезії).
IV. Підсумок уроку
- Визначте, що спільного між поезіями «Теплота родинного інтиму…» та «Забула внучка в баби черевички..».
- Скласти узагальнений портрет ліричних героїв вивчених творів С.Чернілевського, що їх об’єднує ?( ліричні герої дуже люблять свій отчий дім, родину, батьків; турбуються про рідних людей, піклуються один про одного, живуть в мирі та злагоді, не забувають про своїх стареньких батьків та бабусів).
- До чого закликає нас поет?
- Яка головна думка його віршів? (Поет закликає нас любити і берегти родинне вогнище, рідну батьківську хату, що є надійним острівцем у бурхливому морі життя; з великою вдячністю і любов’ю ставитися до рідної матері, бабусі; спонукає нас до думки, що кожен з нас є відповідальним за власну родину, батьків, дітей, Батьківщину).
Діти, для того, щоб оте живе родинне тепло постійно наповнювало нас, оберігало, підтримувало, які сімейні цінності ми повинні в собі формувати з дитинства? Уявіть, що ви – архітектор і вам потрібно спроектувати дім. У кожного з вас на парті «цеглинка». Напишіть на «цеглинці» ту цінність, яку вважаєте головною, на якій триматиметься ваш дім. (Діти пишуть, озвучують написане і прикріплюють до макету будинка «цеглинку»).
V. Домашнє завдання.
Вивчити напам'ять один вірш за вибором, зробити ілюстрації (за бажанням).