Конспект уроку "Суцвіття"

Про матеріал
Розробку робила самостійно.Можна використовувати на уроці біології у 6 класі
Перегляд файлу

ПЛАН - КОНСПЕК УРОКУ

Тема уроку : «Суцвіття .Їх різноманітність і біологічне значення»

Мета уроку:

  Навчальна:

- сформувати уявлення про біологію як науку, що вивчає живі організми;

- розвивати критичне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки;

- поглибити знання про відмінності живої і неживої природи.

Розвиваюча:

- розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів;

-розвивати уміння порівнювати тіла природи між собою та робити відповідні висновки;

-уміння логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання

 Виховна :

- сприяти формуванню в учнів уявлень про історичний розвиток світу, зв’язок теорії з практикою;

- виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища;

- виховувати позитивне ставлення учнів до навчально-пізнавальної діяльності.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: за типом уроку.

Місце в навчальній темі: вступний.

Методи:

І. Інформаційно – рецептивний:

а) мовний (розповідь, бесіда,);

б) наочний (демонстрація плакатів й таблиць).

ІІ.Пошуковий (групові форми роботи)

Обладнання : підручник для 7 кл. загальноосвітніх навчальних закладів

Соболь В. І, роздатковий матеріал (дидактичний матеріал).

 

Хід уроку

І. Організація класу.

Учитель. Знову надворі вересень і ми з вами починаємо захопливу подорож біологічними лабіринтами. Заплющить очі й уявіть себе в осінньому лісі.

 

                                Ти -  в осінньому лісі.

                       Отож роздивись

                                                    В день погожий на барви казкові,

                                                               Кучеряві дуби в височінь піднялись

                                          I ведуть таємничу розмову.

                                                           В золотистих косинках берізки стоять,

                                               Мов дівчатка зійшлися у коло.

                                                         Пурпуровими кленами крони горять,

                                            Розпаливши багаття довкола.

                                                        Ось калина рубінами грон пломенить

                                               Вся в промінні осіннього сонця,

                                        І безхмарного неба блакить

                                              Заглядає крізь крони в віконця.

- Які думки навіяв цей вірш?

(Учні розповідають про красу і неповторність природи рідного краю.)

II. Актуалізація опорних знань

1.Запитання до учнів:

 Пригадайте : Що таке жива і нежива природа? Які групи живих істот вам відомі? Що таке клітина?

2.Робота з дидактичними картками:

Вправа «Мої очікування»

Учитель заздалегідь готує «Дерево очікувань» (з картону, паперу, дроту, гілля тощо), а також картки у формі кленового листя та весняних квітів - їх роздають кожному учневі.

На «листку» учень пише те, що його хвилює або викликає занепокоєння, а на «квіточці» - щось приємне, чого він зможе досягнути або навчитися до кінця навчального року (або уроку). Всі роздуми діти мають пов'язати з вивченням біології. Зі зворотного боку можна написати своє ім'я та прізвище.

«Дерево очікувань» допоможе вчителю скоригувати роботу з класом та індивідуально з кожним учнем. Очікування з дерева («квітки») зберігаються до кінця року. На останньому уроці учні знімуть її.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів .

У курсі природознавства ви вчили, що всі об’єкти природи, а також технічні засоби людства — машини, механізми, верстати тощо — можна розглядати як природні або штучні системи. Пригадайте визначення, що таке "система ". Які зв’язки існують у живих системах, наприклад, в озері?

Отже, сьогодні на уроці ми повторимо і детально розглянемо, що вивчає біологія, з яких наук вона складається, а також, що таке рослинний світ, і ви зможете довести, що саме він є головною складовою частиною природи. Подумайте, чому це так.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

      План

1.Система біологічних наук.

2.Рослинний світ — складова частина природи.

 Розповідь. Поняття «біологія» водночас запропонували 1802 р. незалежно один від одного французький учений Ж.-Б. Ламарк (1744-1829) та німецький учений Г.Р.Тревіранус (1776-1837). Біологія (від грец. біос - життя і логос - учення) - це наука про життя у всіх його проявах. Особливості будови та життя рослин і тварин зумовили поділ біології на ботаніку (науку про рослини) і зоологію (науку про тварини). Вивчення мікроорганізмів привело до виникнення мікро¬біології. Ботаніка, зоологія та мікробіологія, в свою чергу, поділяються на багато галузей, значна кількість яких є самостійними науками, що вивчають певні групи організмів. Наприклад, бактерії — об’єкт дослідження бактеріології, гриби — мікології, найпростіші — протистології, комахи — ентомології, риби — іхтіології тощо. Класифікаціюрізних груп організмів робить систематика.

Іншу групу становлять біологічні науки, що досліджують найрізноманітніші прояви життя та властивості організмів. Так, зовнішню будову організмів вивчає морфологія, внутрішню — анатомія, мікроскопічну будову тканин — гістологія. Обмін речовин та енергії в живих істотах розглядає фізіологія. Закономірності спадковості та мінливості — генетика. Наука про закономірності поширення живих організмів на Землі називається біогеографією. Наука про викопні організми — палеонтологія. Тобто ви бачите, що біологія, як наука, складається з багатьох підрозділів й охоплює величезну царину вивчення живих істот.

Цього навчального року ми з вами будемо вивчати курс біології, який охоплює різні царства живих істот, зокрема, царства Дроб’янки, Гриби і Рослини.

2.Рослинний світ — складова частина природи

Ви пригадали, що таке екосистема, і знаєте, що життя на нашій планеті існує завдяки діяльності рослин. Саме рослини здатні акумулювати енергію Сонця і переводити її в енергію хімічних зв’язків, утворювати із неорганічних речовин органічні. Органічні речовини, як джерело їжі та енергії, необхідні всьому живому на планеті. Виробляє органічні речовини зелена рослина. Вона збагачує повітря киснем, яким дихають рослини, лишайники, багато грибів, тварини, людина. У процесі дихання виділяється вуглекислий газ. Також вуглекислий газ виділяється під час розкладання мертвих залишків, при горінні, знищенні сміття, технічних відходів. Завдяки рослинам, які поглинають вуглекислий газ у процесі повітряного живлення, його об’єм у повітрі підтримується. Отже, рослини є головною ланкою в будь-якому ланцюзі живлення. Пригадайте, що таке ланцюг живлення.

Значення рослин люди зрозуміли ще в давні часи. Ними милувалися, лікувалися, про них складали пісні та легенди. Тому з давніх-давен люди уславлювали рослинний світ, надавали рослинам божественного значення.

Наприклад, у стародавніх греків і римлян у великій пошані були лілії та гіацинти. Щороку навесні вони влаштовували триденне свято Гіацинтин. Французи любили лілії, тому на гербі Франції зображено три лілії. У Болгарії особливого ставлення зазнали троянди. Щорічно під час збирання трояндових пелюсток у цій країні відзначають свято троянд. В Англії великою популярністю користується мак. В день пам’яті загиблих вояків маками встеляють підніжжя пам’ятників і прикрашають вікна будинків. В Японії великою повагою користуються хризантеми. Вони є символом нації і зображені на гербі та державній печатці Японії. Найвищою нагородою країни Вранішнього сонця є орден Хризантеми. Жовтень у Японії називають місяцем хризантем.

Великий німецький поет Й.В. Ґете надзвичайно любив природу і навіть написав твір "Метаморфоз рослин". Його дуже цікавила тропічна рослина бріофілум (або каланхое) (демонстрування рослини). На зубчастих краях листків цієї рослини з’являються бруньки. Кожна брунька — це крихітна модель самої рослини. Вона має листочки, корені й стебла майбутніх пагонів. Відриваючись від листка й падаючи на землю, ці бруньки дають початок новим рослинам. Ґете захоплювався "продуктивною могутністю природи", спостерігаючи за цією індійською живородною рослиною. Саме тому бріофілум назвали деревом Ґете.

У Панамі ростуть свічкові дерева, плоди яких настільки багаті на жир, що коли проткнути крізь плід гніт, то утвориться свічка. Горить вона протягом 3-5 годин без диму і кіптяви.

Найтовще дерево на світі — баобаб — мешканець африканських саван. Воно має великі білі квіти — до 20 см у діаметрі. Цікаво, що баобаб цвіте до того, як розвинуться квітки. Його плоди схожі на огірки, і їх охоче їдять мавпи, тому баобаб називають "мавпячим деревом". З його плодів готують напій, за смаком схожий на лимонад, тож його ще називають "лимонадним деревом". Використовують також і міцні волокна деревини баобаба — з них плетуть рибальські сіті, виготовляють папір. Баобаб, можливо, — найдавніша рослина на світі. Він може дожити до 5 500 років, а його стовбур сягає в діаметрі до 9 метрів.

І цікавих фактів про життя рослин можна навести безліч.

Повторення ознак живого і неживого. Ознаки живого (учні повинні самі назвати): дихання, ріст, розвиток, рух, живлення, обмін речовин, розмноження, подразливість.

Вправа для порівняння. Знайти ознаки живого.

1. Сталактити і сталагміти – кам’яні нарости із солей кальцію в печерах, що збільшуються з кожним роком. Отже, вони ростуть.

2. Синичка щодня приносить своїм пташенятам гусінь та різних комашок. Вони їдять, отже, збільшуються у розмірах.

3. З великої гранітної брили шляхом подрібнення виробляють щебінь, тобто каменів стає багато, отже – це розмноження.

4. Кульбаба поширює вітром парашутики з насінинками, з яких виростають нові рослини. Це розмноження.

5. Під час дощу річка поповнюється водою – це називають живленням річки.

6. Рослина вбирає воду, вуглекислий газ та сонячне проміння, здійснює фотосинтез і так живиться.

7. На вершині гори є кратер вулкану, який періодично випускає дим – це дихання вулкану.

8. Дельфін вистрибує з води, вбирає повітря, так він дихає.

V.Узагальнення та систематизація знань.

Виконання завдань практикуму.

А. Доведіть, що без рослин життя на Землі в сучасному його прояві не існувало б.

Б. Наведіть приклади використання рослин людиною. Відповіді позначте малюнками-символами. Наприклад, застосування у парфумерії — відповідний малюнок (зубна паста тощо).

Бесіда за запитаннями

1. Що вивчає біологія?

2. Які галузі біології ви знаєте?

3. З якими науками біологія має тісний зв’язок?

4. За якими ознаками живі організми відрізняються від неживих організмів?

     VІ.Підведення підсумків уроку.

Домашнє завдання.  

Опрацювати матеріал підручника  § 1.

По варіантам: по вивченій темі з додаткової літератури підготувати:

І варіант -  загадки         ІІ варіант -  вірші   

Індивідуальне завдання для учнів з високим рівнем навчання: скласти кросворд з ключовим словом  біологія

   1.Аргументація оцінок.

   2.Використання інтерактивної навчальної технології «Незакінченні речення».

   1.На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим було …

   2.Мені найбільше запам’яталось …

   3.Ця інформація дає нам підстави для висновку, що …

 

docx
Додано
21 вересня 2021
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку