Конспект уроку та методичні матеріали. Народна легенда «Як козаків випробовували на Січі»

Про матеріал
Конспект уроку за темою "Народна легенда «Як козаків випробовували на Січі»" для 4 класу за підручником А. Савчук. Конспект доповнений методичними матеріалами, які можна використати на власний розсуд: тести, цитатна характеристика героїв, різнорівневі завдання, проблемні запитання, запитання за таксономією Блума (метод "шести капелюхів"), "тонкі та товсті" запитання, плани тексту, описи для створення ілюстрацій, філворд, рецепт куліша.
Перегляд файлу

Конспект уроку з літературного читання

Клас: 4
Тема: Народна легенда "Як козаків випробували на Січі"
Мета:

  1. Ознайомити учнів з народною легендою, розвивати навички читання і розуміння тексту.
  2. Розвивати критичне мислення та навички роботи в групах.
  3. Формувати уявлення про героїчні якості козаків та моральні цінності.

1. Організаційний момент

  • Привітання

Я вам рада, любі діти,

І вітаю щиро вас.

Я запрошую ласкаво

На урок читання в клас.

  • Налаштування на урок: обговорення теми (розгадування ребусу: КОЗАК) і мети уроку.

2. Вступна частина

  • Коротка інформація про козаків, їхню роль в історії України.

А) Коротка інформація про козаків

1. Хто такі козаки?
Козаки були вільними людьми, які жили в Україні в минулому. Вони організовували своє суспільство, захищали свою землю і боролися за права своїх людей. Основна частина козаків проживала на півдні України, на території, яку називали Запоріжжя, що було на межі з дикою природою.

2. Що таке Січ?
Січ була головним осередком козаків, де вони жили і організовували свою діяльність. Це було місце, де козаки збиралися для обговорення важливих питань, прийняття рішень і захисту своєї землі. Найбільш відомими були Запорізька Січ та її розташування на річці Дніпро.

3. Які були обов’язки козаків?
Козаки захищали свою землю від ворогів і нападів. Вони також займалися військовими походами, боролися за свободу і справедливість. В мирний час козаки допомагали місцевим жителям, організовували самоуправління та слідкували за порядком.

4. Якими були козаки?
Козаки були відомі своєю відвагою, сміливістю та спритністю. Вони мали дуже розвинуту військову організацію, і їхні навички у боротьбі та військовій справі були неперевершеними. Також козаки вели активний культурний та соціальний спосіб життя.

5. Що є особливого в житті козаків?
Козаки мали свої традиції і звичаї, які вони берегли і передавали з покоління в покоління. Вони часто збиралися разом, щоб співати пісні, танцювати та святкувати свята. Важливим аспектом їхнього життя було виховання у духу честі, відваги та дружби.

6. Яка роль козаків в історії України?
Козаки відігравали важливу роль в історії України, оскільки вони боролися за незалежність і свободу своєї землі. Їхній героїзм і рішучість стали символами боротьби за права і гідність українського народу.

Завдяки своїм вчинкам і героїчним подвигам, козаки залишили значний слід в історії та культурі України, і їхні традиції досі шанують і пам’ятають.

 

  • Обговорення поняття "легенда" та її особливостей: що таке легенда, як вона передає народні уявлення.

Б) Що таке легенда?

1. Визначення: Легенда — це цікава розповідь або історія, яка часто розповідається людям. Вона може бути про людей, події або місця і містить елементи, які виглядають як фантастичні або надзвичайні.

2. Особливості легенди:

  • Міфічні елементи: Легенди можуть включати міфічних істот, чарівні події або надприродні сили. Це може бути, наприклад, дракон, що охороняє скарби, або герой, який має особливі сили.
  • Захоплюючий сюжет: Легенди часто мають цікаву історію, де є герої, пригоди і боротьба між добром і злом.
  • Мораль або урок: Легенди часто навчають нас чомусь важливому — про дружбу, хоробрість, чесність або інші добрі якості.
  • Передача усно: Легенди передаються з покоління в покоління через розповіді від батьків до дітей або від однієї людини до іншої.

3. Як легенда передає народні уявлення:

  • Культурні цінності: Легенди показують, які якості важливі для людей з певної культури. Наприклад, в українських легендах часто підкреслюється важливість хоробрості та честі.
  • Історія і традиції: Легенди можуть розповідати про реальні події або людей, але додають до них фантастичні елементи, щоб зробити історії більш захоплюючими. Це допомагає зберігати пам’ять про важливі події і традиції.
  • Міфічні вірування: Легенди часто включають міфи та легендарних персонажів, що допомагає зрозуміти, у що вірили люди в минулому і які історії вони розповідали своїм дітям.

Приклад для учнів: Уявіть, що у вашому селі є легенда про хороброго козака, який не тільки боровся з ворогами, але й мав чарівну силу. Ця легенда допомагає нам зрозуміти, що для людей вважалося важливим — бути сміливим і відважним. Легенда передає не тільки цікаву історію, але й важливі уроки про те, як слід поводитися і які якості цінувати.

Початок формиКінець форми3. Ознайомлення з текстом легенди

  • Підготовка до читання. «Щоденні 5». Робота зі словами.

Куліш -  каша, яку готували козаки під час походів, містила чотири складові - пшоно, сало, вода, сіль. Для поживності в куліш додавали м'ясо, сушену рибу та гриби.

Очерет — це висока, міцна, багаторічна трава, яка зазвичай росте в заболочених місцях і в прибережній зоні водойм, зустрічається також далеко від водойм.

Курінь — спеціальна будівля (велика хата) без кімнат і перегородок, де гуртом (по кількасот) проживали запорозькі козаки.

Гопак — традиційний  український народний танець запорізького походження. Назва танцю походить від вигуку «гоп!» під час його виконання, а також слів «гопати», «гупати», «гопкати».

Джу́ра — так називали в Україні в 16—18 століттях зброєносця, учня у козацької старши́ни (керівника). Зазвичай джу́рами були молоді хлопці. Разом із козака-ми вони ходили в походи, брали участь у боях.

  • Читання тексту легенди "Як козаків випробували на Січі" вголос вчителем.
  • Читання тексту учнями по черзі (для перевірки розуміння та навичок читання).

4. Аналіз тексту

  • Обговорення:
    • Які випробування проходять хлопці на Січі?
    • Які риси характеру показує спритний та кмітливий хлопець?
    • Яка роль куліша у випробуванні?
  • Завдання на групову роботу:
    • Група 1: Визначте, як козаки визначають, чи хлопець підходить для того, щоб стати козаком. Підготуйте коротке пояснення про ці випробування та їх значення.
    • Група 2: Розробіть діалог між козаками, де вони обговорюють, чому хлопець не справився з випробуванням, і чому інший хлопець отримав схвалення.

5. Завдання на критичне мислення

  • Обговорення: Як ви думаєте, чи є аналогічні випробування в наш час? Які сучасні ситуації можуть порівнюватися з випробуваннями на Січі?
  • Рольова гра: Розігрування сценки, де один учень намагається приготувати куліш і пройти випробування, а інші учні виконують роль козаків, які спостерігають за його діями. Обговорення того, що б ви зробили по-іншому на місці героя.

6. Підсумок уроку

  • Обговорення уроку: що нового дізналися про козаків, які риси характеру найбільше вразили.
  • Домашнє завдання: Написати короткий твір на тему "Як би я впорався з випробуванням на Січі".

7. Оцінювання та завершення уроку

  • Оцінювання активності учнів на уроці.
  • Підсумки і прощання.

Матеріали для уроку:

  • Текст легенди "Як козаків випробували на Січі".
  • Картки для групової роботи.
  • Реквізити для рольової гри.

Рекомендації для вчителя:

  • Підготувати текст у зручному для читання форматі.
  • Наголошувати на важливості моральних якостей і хитрості героя легенди.
  • Стимулювати учнів до активної участі в обговореннях і рольових іграх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести за текстом народної легенди

"Як козаків випробували на Січі"

1. Які випробування проходять хлопці, які приходять на Січ?
a) Варять куліш та пригощають козаків
б) Виготовляють мечі та щити
в) Перевіряють свою силу у боротьбі
г) Випробовують свою швидкість у бігу

2. Яка умова ставиться до хлопця, коли він варить куліш?
a) Куліш має бути дуже гарячим
б) Куліш не повинен бути сирим і не перекипіти
в) Куліш має бути дуже солоним
г) Куліш потрібно приготувати без м'яса

3. Що роблять козаки, коли чують хлопця, який кличе їх?
a) Негайно йдуть до нього
б) Ігнорують його клич
в) Підходять тільки через кілька годин
г) Висилають іншого хлопця перевірити куліш

4. Як спритний хлопець реагує, якщо козаки не відгукуються на його клич?
a) Продовжує кликати до самого вечора
б) Іде сам їсти куліш і танцює гопак
в) Повертається до куреня і говорить, що куліш не готовий
г) Йде шукати інших козаків

5. Як запорожці реагують на спритного хлопця, який сам їсть куліш і танцює?
a) Вибачаються і запрошують його приєднатися до них
б) Вибирають його для важкої роботи
в) Проганяють його з Січі
г) Приймають його в своє товариство як рівного

6. Яку фразу хлопець говорить козакам, коли вони приходять до нього?
a) "Чому ви так довго йшли?"
б) "Де вас чорти носили?"
в) "Я вже зварив куліш і готовий їсти сам"
г) "Ви могли б прийти швидше"

7. Що роблять козаки після того, як чують фразу хлопця?
a) Вибачаються і йдуть назад
б) Переглядають куліш і вимірюють його температуру
в) Перезираються і приймають хлопця в своє товариство
г) Наказують хлопцеві приготувати ще один куліш

8. Які риси характеру проявляє спритний хлопець у легенді?
a) Ледачість і пасивність
б) Невпевненість і боязкість
в) Хитрість і впертість
г) Сумлінність і розсудливість

9. Як ви вважаєте, чому козаки саме так перевіряли хлопців?
a) Щоб перевірити їхню витривалість і спритність
б) Щоб виявити їхню вірність і покору
в) Щоб оцінити їхні кулінарні навички
г) Щоб з’ясувати їхній рівень знання традицій

Відповіді:

  1. a) Варять куліш пригощають козаків
  2. б) Куліш не повинен бути сирим і не перекипіти
  3. б) Ігнорують його клич
  4. б) Іде сам їсти куліш і танцює гопак
  5. г) Приймають його в своє товариство як рівного
  6. б) "Де вас чорти носили?"
  7. в) Перезираються і приймають хлопця в своє товариство
  8. в) Хитрість і впертість
  9. a) Щоб перевірити їхню витривалість і спритність

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тест до легенди

"Як козаків випробовували на Січі"

З'єднайте початок речення з правильним закінченням.

  1. Хлопцеві доручали варити куліш, щоб...

а) перевірити його кулінарні здібності.

б) дізнатися, чи є в нього спритність і кмітливість.

в) навчити його нових рецептів.

  1. Козаки ховалися в очереті, щоб...

а) відпочити від роботи.

б) поспостерігати за хлопцем непомітно.

в) знайти потрібні трави.

  1. Якщо хлопець починав плакати, козаки...

а) приходили йому на допомогу.

б) говорили, що він не підходить для Січі.

в) сміялися з нього.

  1. Хлопець, який показав спритність та кмітливість, починав...

а) їсти куліш сам.

б) шукати козаків у лісі.

в) знову варити куліш.

  1. Козаки приймали хлопця до свого товариства, коли він...

а) випробував їхні куліші.

б) залишався спокійним і знаходив вихід із ситуації.

в) вигравав у грі.

Відповіді

1.Хлопцеві доручали варити куліш, щоб...

б) дізнатися, чи є в нього спритність і кмітливість.

     2. Козаки ховалися в очереті, щоб...

б) поспостерігати за хлопцем непомітно.

    3. Якщо хлопець починав плакати, козаки...

б) говорили, що він не підходить для Січі.

   4. Хлопець, який показав спритність та кмітливість, починав...

а) їсти куліш сам.

   5. Козаки приймали хлопця до свого товариства, коли він...

б) залишався спокійним і знаходив вихід із ситуації.

 

Цей тест допоможе учням краще зрозуміти зміст легенди та перевірити їхню увагу до деталей.

 

 

 

 

Цитатна характеристика персонажів з легенди

1. Перший хлопець:

  • Цитата: «Хлопець зварить куліш, вийде на могилу, починає кликати. Вони чують, та не відгукуються. Кличе він їх, кличе, а тоді в сльози.»
  • Характеристика: Перший хлопець демонструє невпевненість і слабкість у ситуації. Він сумлінно виконує завдання, але коли козаки не відгукуються, він швидко розчаровується і плаче. Це свідчить про його недостатню стійкість та спритність, які потрібні для того, щоб стати справжнім козаком.

2. Другий хлопець:

  • Цитата: «А котрий хлопець вдасться спритний та кмітливий, то вийшовши на могилу, крикне, гукне разів зо два. А як не відгукнуться, то він сам іде куліш їсти. Та ще й вдарить гопака й пісню затягне.»
  • Характеристика: Другий хлопець виявляє кмітливість, сміливість і самостійність. Він не розчаровується, навіть коли козаки не відгукуються, а самостійно вирішує проблему, їдучи куліш і танцюючи. Це свідчить про його рішучість і здатність діяти незалежно, що є важливими якостями для козаків.

3. Козаки:

  • Цитата: «Сховаються козаки в очереті та й лежать. Хлопець зварить куліш, вийде на могилу, починає кликати. Вони чують, та не відгукуються. Кличе він їх, кличе, а тоді в сльози. Козаки лежать у траві, чують усе та й кажуть: „Ні, це не наш!“»
  • Характеристика: Козаки демонструють вимогливість і прагнення до справжнього випробування. Вони хочуть перевірити не лише навички хлопців, а й їхню стійкість і рішучість. Козаки не піддаються на емоції і не відповідають на клич, щоб перевірити, чи буде хлопець здатний діяти самостійно і впевнено. Вони проявляють об'єктивність і суворість, приймаючи до свого товариства тільки тих, хто відповідає їхнім вимогам.

 

Початок формиКінець форми 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання

 

Легкий рівень

 

1. Вибери правильну відповідь:

    Що доручали зробити хлопцям на Січі?

      а) Збирати врожай

      б) Варити куліш

      в) Пасти худобу

 

2. Заповни пропуски:

   - Запорожці доручали хлопцям варити __________.

   - Козаки ховалися в __________.

 

3. Намалюй малюнок: Зобрази хлопця, який варить куліш.

 

Середній рівень

 

1. Відповідай на запитання:

   - Чому козаки не відгукувалися на клич хлопця?

   - Що робили козаки, коли хлопець починав плакати?

 

2. Напиши короткий опис: Як хлопець повинен був себе поводити, щоб його прийняли до козацького товариства?

 

3. Розмісти події у правильному порядку:

   ­­_  Козаки ховаються в очереті.

   _  Хлопець кличе козаків і починає плакати.

   _  Хлопець варить куліш.

   _  Козаки повертаються і відправляють хлопця додому.

 

Високий рівень

 

1. Напиши продовження легенди: Що сталося з хлопцем, якого прийняли до козацького товариства?

 

2. Порівняй двох хлопців: Один, який не витримав випробування, і той, який показав свою спритність і кмітливість. Що їх відрізняло?

 

3. Створи свою легенду: Придумай легенду про те, як козаки випробовували новачків на інші якості, наприклад, на мужність або мудрість.

 

Ці завдання допоможуть учням глибше зрозуміти текст легенди, розвинути навички читання, письма, креативного мислення та аналізу.

 

 

 

 

Проблемні запитання до легенди

"Як козаків випробовували на Січі"

  1. Що саме випробовували козаки, доручаючи хлопцеві зварити куліш?
    • Які якості або навички вони намагалися перевірити?
    • Чому саме куліш став основним випробуванням?
  2. Чому, на вашу думку, козаки не відгукувались на поклики хлопця?
    • Як це могло допомогти виявити його справжній характер?
    • Чи могли бути інші способи перевірити спритність і кмітливість новачка?
  3. Як ви вважаєте, чому козаки відправляли додому хлопців, які плакали?
    • Що це говорить про їхні вимоги до новачків?
    • Як плач хлопця впливав на їхнє рішення?
  4. Що означає "спритність" і "кмітливість" у контексті цієї легенди?
    • Як ці якості допомагали козакам у їхньому повсякденному житті та військових справах?
    • Чи є ці якості важливими в сучасному житті? Чому?
  5. Як ви думаєте, чи було справедливим випробування, яке проводили козаки?
    • Чи існують сучасні аналоги таких випробувань для перевірки новачків у різних спільнотах або організаціях?
    • Як би ви змінили це випробування, щоб зробити його більш сучасним або гуманним?
  6. Які риси характеру, на вашу думку, мали бути притаманні справжньому козаку?
    • Як ці риси допомагали їм у боротьбі за свободу і незалежність?
    • Як можна виховати ці риси у себе і в інших?
  7. Чому важливо було, щоб хлопець не лише зварив куліш, але й залишався спокійним і впевненим у будь-якій ситуації?
    • Як ці риси впливають на лідерство та взаємодію в колективі?
    • Чи зустрічали ви людей з такими рисами у своєму житті? Як вони себе проявляли?

Ці запитання сприятимуть глибшому розумінню легенди, допоможуть розвинути критичне мислення та обговорити важливі моральні та етичні питання.

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання за таксономією Блума до легенди

"Як козаків випробовували на Січі"

1. Знання

  1. Хто приходив на Січ і чому його випробовували?
  2. Що хлопцеві доручали зробити, щоб перевірити його спритність?
  3. Де ховалися козаки, коли хлопець кликав їх?

2. Розуміння

  1. Поясніть, чому козаки не відгукувались, коли хлопець кликав їх.
  2. Як хлопець, який показав спритність і кмітливість, реагував на відсутність козаків?
  3. Чому козаки відправляли хлопців додому, якщо ті плакали?

3. Застосування

  1. Як би ви діяли на місці хлопця, якого перевіряли на Січі?
  2. Які інші завдання можна було б використати для перевірки спритності та кмітливості новачка?
  3. Як ви гадаєте, чи змогли б сучасні молоді люди пройти таке випробування? Чому?

4. Аналіз

  1. Проаналізуйте, які риси характеру козаки вважали найважливішими для новачка.
  2. Як випробування на Січі допомагало козакам забезпечити якісний відбір нових членів?
  3. У чому різниця між реакцією хлопця, який плакав, і реакцією хлопця, який залишався спокійним і впевненим?

5. Синтез

  1. Складіть власну легенду про випробування новачків у козацькому товаристві, використовуючи інші завдання для перевірки їхніх навичок.
  2. Запропонуйте сучасну версію випробування, яке могло б використовуватися для відбору нових членів у команду або спільноту.
  3. Якби ви були старшим козаком, які ще риси характеру ви перевіряли б у новачків і як би це зробили?

6. Оцінка

  1. Оцініть, наскільки ефективним було випробування, яке проводили козаки, для відбору нових членів.
  2. Чи вважаєте ви справедливим, що хлопців, які плакали, відправляли додому? Обґрунтуйте свою відповідь.
  3. Які уроки з цієї легенди можна застосувати в сучасному житті для розвитку спритності та кмітливості у молоді?

Ці запитання допоможуть учням краще зрозуміти та проаналізувати легенду, розвивати свої навички критичного мислення та творчого підходу.

Тонкі та товсті запитання до легенди

"Як козаків випробовували на Січі"

Тонкі запитання (запитання на фактичне знання):

  1. Що хлопцеві доручали зробити, коли він прийшов на Січ?
  2. Де ховалися козаки, поки хлопець варив куліш?
  3. Як реагували козаки, коли хлопець починав плакати?
  4. Що робив хлопець, якщо козаки не відгукувалися на його поклики?
  5. Як козаки приймали хлопця до свого товариства, якщо він проходив випробування?

Товсті запитання (запитання на аналіз, оцінку, синтез):

  1. Чому козаки обирали саме куліш як засіб випробування новачків?
  2. Як випробування кулішем допомагало козакам виявити спритність та кмітливість новачка?
  3. Які риси характеру козаки вважали найважливішими для свого товариства і чому?
  4. Як ви думаєте, чи було випробування справедливим? Чому або чому ні?
  5. Які сучасні аналоги такого випробування ви можете навести, і як вони допомагають у відборі нових членів до спільнот чи організацій?
  6. Які уроки можна винести з цієї легенди для сучасного життя?
  7. Як би ви змінили це випробування, щоб зробити його актуальним для сучасного суспільства?

Ці запитання допоможуть учням не лише запам'ятати деталі легенди, але й глибше зрозуміти її зміст, розвивати аналітичне мислення та робити висновки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План до легенди "Як козаків випробовували на Січі"

  1. Прихід хлопця на Січ
    • Новачок прибуває до козацької Січі.
  2. Завдання від козаків
    • Козаки доручають хлопцеві зварити куліш.
    • Інструкції та попередження щодо кулішу (не сирий і не перекипів).
  3. Перевірка на спритність
    • Козаки ховаються в очереті, удаючи, що йдуть косити.
    • Хлопець варить куліш і виходить кликати козаків.
  4. Перша реакція хлопця
    • Хлопець кличе козаків, але вони не відгукуються.
    • Хлопець починає плакати.
    • Козаки вирішують, що він не підходить.
  5. Відмова
    • Козаки повертаються до куреня.
    • Хлопцеві дають коня і гроші на дорогу, відправляють його додому.
  6. Спритний та кмітливий хлопець
    • Інший хлопець виходить на могилу, кличе разів зо два.
    • Козаки не відгукуються, і хлопець починає сам їсти куліш.
    • Хлопець б’є гопака й співає.
  7. Визнання хлопця
    • Козаки, прихопивши коси, повертаються до куреня.
    • Хлопець жартує про їхню відсутність.
    • Козаки приймають його до свого товариства, визнаючи рівним собі козаком.

 

Простий план легенди "Як козаків випробовували на Січі"

  1. Прихід хлопця на Січ.
  2. Завдання зварити куліш.
  3. Козаки ховаються.
  4. Хлопець кличе козаків.
  5. Реакція козаків на плач.
  6. Відмова хлопцеві.
  7. Спритний хлопець їсть куліш.
  8. Прийняття хлопця до товариства.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опис картини за легендою "Як козаків випробовували на Січі"

Сцена 1: Хлопець варить куліш

  • Фон: Козацька Січ, з дерев'яними будівлями та частоколом на задньому плані.
  • Центральний об'єкт: Молодий хлопець у традиційному козацькому одязі (сорочка, шаровари) стоїть біля великого казана, де вариться куліш.
  • Деталі: Поруч з казаном лежать кулінарні інгредієнти, дерев'яна ложка для перемішування кулішу.
  • Навколо: Кілька козаків у характерному одязі та з оселедцями на головах йдуть у бік очерету, з косами на плечах, начебто працювати.

Сцена 2: Хлопець на могилі

  • Фон: Висока могила з видом на степ, частина козацької Січі видніється вдалині.
  • Центральний об'єкт: Той самий хлопець стоїть на вершині могили, він кличе козаків, тримаючи руку біля рота.
  • Деталі: Вираз обличчя хлопця - суміш надії та тривоги.
  • Навколо: Високі трави та очерет, де сховалися козаки.

Сцена 3: Спритний хлопець їсть куліш

  • Фон: Козацький курінь, де хлопець сидить біля казана з кулішем.
  • Центральний об'єкт: Хлопець сміється, їсть куліш з великої дерев'яної миски, поруч стоїть дерев'яний кухоль.
  • Деталі: Хлопець танцює гопак, вираз обличчя - впевненість і радість.
  • Навколо: Козаки, що виходять з очерету, здивовано дивляться на хлопця.

Сцена 4: Прийняття до товариства

  • Фон: Центральна площа Січі, де зібралося багато козаків.
  • Центральний об'єкт: Хлопець стоїть серед козаків, які кладуть руки йому на плечі, вітаючи його в своєму колі.
  • Деталі: Хлопець отримує шаблю та козацький одяг, виглядає щасливим і гордим.
  • Навколо: Козаки радісно посміхаються, деякі танцюють або грають на музичних інструментах.

Цей опис можна використовувати для створення ілюстрацій або картини, яка відображає ключові моменти легенди.

 

 

 

 

 

Опис для художника

Сцена 1: Хлопець приходить на Січ

  • Фон: Козацька Січ з дерев'яними будівлями та прапорами.
  • Головний герой: Молодий хлопець, одягнений у традиційний козацький одяг, з сумкою на плечі.
  • Козаки: Група козаків, які стоять навколо нього, дають вказівки.

Сцена 2: Хлопець варить куліш

  • Фон: Ліс або поляна біля Січі.
  • Головний герой: Хлопець стоїть біля казана з кулішем, помішує його ложкою.
  • Козаки: Група козаків, що ховаються в очереті, спостерігають за хлопцем з відстані.

Сцена 3: Хлопець кличе козаків

  • Фон: Пагорб або могила біля куліша.
  • Головний герой: Хлопець стоїть на пагорбі, кричить і махає руками.
  • Козаки: Козаки лежать у траві, посміхаються та шепочуться між собою.

Сцена 4: Хлопець їсть куліш

  • Фон: Та ж сама поляна біля казана.
  • Головний герой: Хлопець сидить біля казана, їсть куліш, сміється і танцює гопака.
  • Козаки: Козаки йдуть до нього з косами, сміються і аплодують.

Сцена 5: Прийняття до товариства

  • Фон: Козацький курінь з дерев'яними лавами та столами.
  • Головний герой: Хлопець стоїть серед козаків, які кладуть руки йому на плечі, в знак прийняття.
  • Козаки: Дружня група козаків, що вітають новачка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Філворд за легендою "Як козаків випробовували на Січі"

Інструкції:

  1. Слова можуть бути розташовані горизонтально, вертикально та по діагоналі, як в прямому, так і в зворотному напрямку.
  2. Відшукайте і виділіть всі слова, зазначені у списку.

Цей філворд допоможе учням закріпити знання ключових слів з легенди та зробить процес навчання цікавим та інтерактивним.

Слова для пошуку:

  1. КУЛІШ
  2. СІЧ
  3. ХЛОПЕЦЬ
  4. КОЗАКИ
  5. СПРИТНІСТЬ
  6. ОЧЕРЕТ
  7. МОГИЛА
  8. ПЛАКАТИ
  9. ГОПАК
  10.  ТОВАРИСТВО

к

о

з

а

к

и

о

с

п

р

и

т

н

і

с

т

ь

у

л

і

ш

а

к

у

л

і

ш

х

м

о

г

и

л

а

л

х

л

о

п

е

ц

ь

г

к

о

з

а

к

и

п

л

і

т

о

в

а

р

и

с

т

в

о

у

с

і

ч

о

а

ш

п

л

а

к

а

т

и

д

о

о

к

у

л

і

ш

р

г

о

п

а

к

м

о

г

и

л

а

о

ч

е

р

е

т

к

у

л

і

ш

к

л

и

к

а

т

и

о

п

е

р

і

т

о

в

а

р

и

с

т

в

о

х

п

л

а

к

а

т

і

с

п

р

и

т

н

і

с

т

ь

л

м

о

г

и

л

к

о

п

а

к

о

г

о

п

а

к

п

л

а

к

а

т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецепт куліша

Інгредієнти:

  • 1 склянка пшона
  • 500 г свинини або сала (можна використовувати курку або інше м’ясо за бажанням)
  • Справжній козацький куліш - YouTube2 середні картоплини
  • 1 велика морква
  • 1 середня цибулина
  • 3-4 зубчики часнику
  • 2-3 столові ложки олії або смальцю
  • 2 лаврові листки
  • Сіль, перець за смаком
  • Зелень (петрушка, кріп) для прикраси

Інструкції:

  1. Підготовка пшона:
    • Пшоно ретельно промити в холодній воді кілька разів, щоб видалити гіркоту. Можна також залити пшоно окропом і залишити на кілька хвилин, потім знову промити.
  2. Приготування м’яса:
    • Нарізати свинину або сало на невеликі шматочки.
    • У великій каструлі розігріти олію або смалець, додати м’ясо і обсмажувати до золотистої скоринки.
  3. Підготовка овочів:
    • Цибулю нарізати дрібними кубиками, моркву натерти на великій тертці, картоплю нарізати кубиками.
    • Додати цибулю до м’яса і обсмажувати до прозорості.
    • Потім додати моркву і смажити ще кілька хвилин.
  4. Приготування куліша:
    • Додати в каструлю нарізану картоплю, промите пшоно і лавровий лист.
    • Залити інгредієнти водою так, щоб вона покривала їх приблизно на 2-3 см.
    • Довести до кипіння, зменшити вогонь і варити на повільному вогні, поки пшоно і картопля не стануть м'якими (приблизно 20-30 хвилин).
  5. Додавання спецій:
    • Додати дрібно нарізаний часник, сіль і перець за смаком.
    • Варити ще 5-10 хвилин, поки всі інгредієнти не з’єднаються.
  6. Подача:
    • Готовий куліш розлити по тарілках, прикрасити дрібно нарізаною зеленню.

Поради:

  • Куліш можна зробити густішим або рідкішим, регулюючи кількість води.
  • Якщо використовуєте курку, краще брати курячі стегна або грудку.
  • Для більш насиченого смаку можна додати трохи копченостей (ковбасу або ребра).

 

 

Домашнє завдання для учнів 4 класу за легендою

 "Як козаків випробовували на Січі"

Частина 1: Письмове завдання

  1. Переказ легенди
    • Напишіть короткий переказ легенди своїми словами. Зосередьтесь на головних подіях та ключових моментах. Ваш переказ має містити не менше 10 речень.
  2. Відповіді на запитання
    • Дайте відповіді на наступні запитання:
      1. Чому козаки випробовували новачків на Січі?
      2. Що хлопцеві доручали зробити?
      3. Як козаки реагували на плач хлопця?
      4. Як поводився спритний та кмітливий хлопець?
      5. Що говорили козаки хлопцеві, якого приймали до товариства?
  3. Власна думка
    • Напишіть, що ви думаєте про випробування, яке проводили козаки. Чи вважаєте ви його справедливим? Чому або чому ні? Ваш текст має містити 5-7 речень.

Частина 2: Творче завдання

  1. Малюнок
    • Намалюйте ілюстрацію до легенди. Ви можете зобразити момент, коли хлопець варить куліш, або коли козаки вирішують, чи прийняти його до свого товариства. Використовуйте кольорові олівці, фломастери або фарби.
  2. Творчий твір
    • Напишіть власну коротку легенду про те, як могли б випробовувати новачків у сучасному світі. Придумайте нове завдання або випробування, яке б показувало спритність та кмітливість людини. Ваш твір має містити не менше 10 речень.

Частина 3: Усне завдання

  1. Розповідь
    • Підготуйте коротку усну розповідь про легенду для вашої родини або друзів. Перекажіть її своїми словами і поясніть, чому вам сподобалася або не сподобалася ця легенда.

Інструкції для батьків:

  • Допоможіть своїй дитині організувати час для виконання завдань.
  • Заохочуйте її висловлювати свої думки та бути творчою.
  • Підтримайте її у виконанні малюнка або написанні твору.

Це домашнє завдання допоможе учням глибше зрозуміти зміст легенди, розвинути навички письма, малювання та усного мовлення, а також стимулюватиме їхню творчу уяву.

 

 

docx
Додано
22 листопада
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку