Конспект уроку. Технології 5 клас
Тема: Вибір та обґрунтування теми проєкту. Планування роботи з виконання проєкту.
Мета: освітня – сприяти формуванню вмінь робити аналіз технологічної, історичної, народознавчої літератури; розвивальна - розвивати навички роботи з інформаційними джерелами, створювати банк ідей; визначати вимоги до об’єкту проектування; виховна - виховувати і підтримувати інтерес до процесу отримання знань, культуру праці.
Об'єкт праці: Різдвяний вінок
Основна технологія: технологія виготовлення аплікації з текстильних матеріалів
Обладнання: підручник, матеріали та наочність: аплікації виконані в різних техніках, ноутбук з презентацією.
Міжпредметні зв'язки: історія, народознавство, трудове навчання, образотворче мистецтво.
Очікувані результати проектної діяльності: знаннєвий – пояснює сутність проектування, знає етапи проектування; діяльнісний - дотримується послідовності етапів проектної діяльності, характеризує різні технології як види декоративно-ужиткового мистецтва; ціннісний - усвідомлює значущість виробу, який виготовляється, усвідомлює розвиток техніки
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь i навичок.
Форми і методи: «коло ідей», «продовжіть речення», «запитальний ряд», метод «Прес» , «метод Мікрофон».
Основні поняття: методи проектування, базова модель, модель - аналог.
Наскрізні змістові лінії: екологічна безпека та сталий розвиток – роль матеріалів рослинного та тваринного походження, як екологічного ресурсу; здоров’я і безпека – розуміння необхідності дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця відповідно до санітарно-гігієнічних вимог;
підприємливість і фінансова грамотність - визначення орієнтованої вартості витрачених матеріалів для виготовленого виробу.
Компетентності: спілкування державною мовою - прийом «Продовжіть речення», пригадують поняття творчого проекту; основні компетентності у природничих науках і технологіях - добір конструкційних матеріалів для виготовлення Різдвяного вінка; ініціативність і підприємливість - планування і виконання завдання (в групах).
Хід уроку
І. Органiзацiйна частина.
Визначення готовностi учнiв до уроку.
Створення психологічної атмосфери уроку.
ІІ. Актуалiзацiя навчальної діяльності учнів.
Для проведення даного уроку учням на попередньому заняттi повiдомляю тему майбутнього уроку та умови i правила, якi будуть дiяти на цьому уроцi:
- дібрати літературу в якій описується процес виготовлення виробів у техніці аплікація;
- узгодити з батьками орієнтовані передбачувані витрати на реалізацію творчого проекту.
Учні розподіляють завдання та виконують його в позаурочний час, а також самостійно добирають потрібний матеріал, обмірковує форму подачі матеріалу.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
У процесі бесіди з’ясовуються такі питання:
- Що таке проект? З яких етапів він складається?
- Що люди проектують ?
- Для чого потрібно проектувати вироби?
ІV. Повiдомлення теми, мети i завдання уроку.
Учні записують у робочий зошит тему уроку. На цьому уроці ми вибираємо та обґрунтовуємо тему проекту, розробляємо завдання проекту, пробуємо спроектувати, проаналізувати майбутній виріб.
Мета проекту:
Визначення завдань для учнів на урок.
Питання для обговорення. Бесіда (або «Коло ідей»)
- Які вам відомі вироби в техніці аплікації ?
- Які матеріали використовуються для їх виготовлення?
- Які технології вам відомі?
Запитання до проекту (на ці питання ми з вами одержимо відповідь в процесі уроку):
- Які матеріали можна використати для виготовлення аплікації?
- Які існують джерела для інформації?
Завдання до проекту.
- Зробити загальний огляд виробів.
- Історичний огляд технології виготовлення аплікації.
- Зробити порівняльний аналіз аналогічних виробів.
- Знайти спільні риси.
- Знайти відмінності.
- Проаналізувати, порівняти та зробити висновки.
Проектування – це процес, який починається з моменту отримання завдання; розробка концепції, аналіз об’єкта, конструювання, макетування, проектна документація:
- назва об’єкта;
- функція, призначення;
- габаритні розміри;
- аналіз існуючих аналогів ( матеріал, форма, естетика…)
- вимоги до дизайну об’єкта;
- норми витрати матеріалу;
- ескізи креслення виробу;
Базова модель – це форма виробу, яку використовують для розробки цілого ряду подібних виробів.
Модель – аналог – це модель, що створена на основі базової моделі, але відрізняється формою деталей чи оздобленням.
Можливі теми творчих проектів. Обговорення запропонованих учителем тем проектів ( варiантiв виробів).
2. Пригадайте етапи проектування (уточніть І етап, який ми сьогодні маємо розглянути.
І. Організаційно – підготовчий етап.
- Обґрунтування проблеми, що виникла, і необхідність її розв’язання.
- Призначення проектованого виробу.
- Вимоги до виробів даного призначення.
- Вимоги до матеріалів.
- Вибір об’єкту проектування.
- Аналіз зразків-аналогів.
ІІ. Конструкторський етап.
ІІІ. Технологічний етап.
VІ. Заключний етап.
1. Метод «Прес» Я вважаю…, Тому що…., Отже…..
До яких технологій відноситься ваш майбутній виріб ?
- бути… (гарним…)
- бути виготовлений ...(для подарунку, для себе…)
- виріб має бути… ( невелика за об’ємом….. )
- виріб має відповідати… (технології вишивки….)
2. метод «Мікрофон» Які вимоги до виробу ви ставите?
Необхідно визначитися, яким має бути ваш виріб.
Підведемо підсумок ваших відповідей: Основними задачами при цьому виступатимуть наступні вимоги:
а) естетичні
б) технологічні
в) функціональні
д) економічні
3. Метод «Банк ідей»
Визначити для чого або для кого можна виготовити ваш виріб та розробіть схему «Банк ідей»
Банк ідей
V. Практична робота
Перш ніж приступимо до виконання практичної роботи проведемо дослідження:
- вибір теми творчого проекту;
- обґрунтування теми проекту;
План роботи з виконання проекту
Рефлексія (техніка «Запитальний ряд»)
1. Які завдання були визначені сьогодні на уроці?
2. Чи справилися ви з цим завданням?
3. Чи актуально виготовлення аплікації сьогодні?
4. Які труднощі виникли у вас під час виконання практичної роботи?
5. Які орієнтовні матерiальнi затрати?
Учні висловлюють свою думку, після чого учитель робить висновок - узагальнення.
Відзначаю найкращі роботи; вказую на помилки які учні допустили під час роботи, та шляхи їх виправлення.
Виставлення оцінок (обґрунтування)
VІІІ. Оголошення домашнього завдання: дібрати матеріали, інструменти та обладання; підготовитись до конструкторського та технологічного етапів.
2.2 Трудове навчання, 5 клас.